• 0

Beginnen als zzp-er vanuit de WW? Houd rekening met mogelijke wetswijziging!

Met toestemming van het UWV kan een WW-er een eigen bedrijf starten.

Mocht het onverhoopt als zzp-er dan niet lukken dan kan onder omstandigheden op de WW worden teruggevallen.

 

Een zzp-er moest in het verleden (al) zijn arbeidsuren opgeven aan de WW. De arbeidsuren werden op de WW gekort, hetgeen vreemde en vervelende situaties opleverde omdat ook zzp-uren besteed aan niet-declarabele uren (denk aan websitewerk, gesprek met accountant etc) in mindering kwamen op de WW-uitkering.

Na afschaffing van deze onredelijke arbeidsurenregeling hebben wij nu met een inkomenskorting op de WW te maken. Echter, ook deze regeling lijkt zijn laatste dagen te hebben gehad.

 

Via wetsvoorstel 33.327, een voorstel ter vereenvoudiging van de uitvoering van met name de WW voor het UWV, zal er een standaardkorting komen. De werkloze die met instemming (nog altijd vooraf) van het UWV een eigen bedrijf begint, zal conform dit wetsvoorstel te maken gaan krijgen met een standaard korting op de WW van 29%.

 

Geen uren- of inkomstenkorting meer, maar een soort van forfaitaire korting van 29%. Ongeacht of je winst of verlies draait!

Het wetsvoorstel heeft een beoogde ingangsdatum van 1-1-2013. Daarvoor al lopende gevallen blijven onder de inkomstenkorting vallen, pas daarna met toestemming van het UWV beginnen zou met de 29%-kortingsregeling van doen gaan krijgen.

 

Denkt u als starter vanuit de WW in uw beginfase weinig tot geen inkomsten te hebben, dan kan het raadzaam zijn om nog dit jaar te beginnen. Denkt u juist ook in de beginfase al goed te draaien, dan kan het volgend jaar beginnen een optie zijn.

 

Alhoewel een wetsvoorstel, neem het mee in uw bedrijfsplannen.

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoewel ik de vereenvoudiging toejuich vraag ik me af of dit de juiste weg is. Zoals je al aangeeft kan het voor starters die niet direct inkomsten kunnen genereren uit hun werkzaamheden als zelfstandige (en dat zijn er best veel) een extra drempel betekenen om te gaan starten.

Zoals het CWI mij indertijd aanraadde: "geniet eerst maar eens een poosje van je uitkering, starten als zelfstandige kan altijd nog....." kan ik mij voorstellen dat iemand die in de ww komt het risico van de inkomstendaling (bovenop de daling die een uitkering t.o.v. een salaris al meebrengt) niet wil lopen.

We willen mensen toch zo snel mogelijk weer aan het werk hebben?

 

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om de korting te baseren op de direct voor een opdrachtgever gewerkte (en gefactureerde) uren.... Zo ben ik in het verleden ook gestart (te weinig "genoten" van de ww :()

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.