• 0

regels voor online verkoop van fun lenzen?

Ik heb een mogelijke leuke uitbreiding van mijn assortiment in de vorm van fun lenzen.

dat zijn dus niet corrigerende lenzen met verschillende kleurtjes en motieven (b.v. katten ogen, spinnen, hartjes enz.).

 

Nu vroeg ik me echter af of voor lenzen verkoop nog bepaalde regels gelden (oogarts zijn, consult enz.) en zo ja of dat ook voor dit soort fun lenzen geld.

 

en zijn er nog andere zaken waarop je hierbij moet letten?

 

Wat ik van leverancier vernomen heb zijn deze lenzen tot 1 jaar te gebruiken en hebben zij een verzekering tot een bedrag van 1 miljoen per gebeurtenis bij problemen met de lenzen.

 

Vooral ook dat laatste heeft me aan het denken gezet.

 

[Mod edit: typfout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan jij schadeclaims doorschuiven naar de fabrikant en beperkt dat jouw aansprakelijkheid? En wat als de fabrikant ineens pleite of failliet is?

 

En wat als de klant het verkeerd gebruikt? Lijkt me een artikel met een hoog carnavals gehalte. Wat voor invloed heeft het op de ogen van mensen die 3 dagen dronken zijn?

Link naar reactie
  • 0

Kan jij schadeclaims doorschuiven naar de fabrikant en beperkt dat jouw aansprakelijkheid? En wat als de fabrikant ineens pleite of failliet is?

geen idee dus of dat kan.

 

En wat als de klant het verkeerd gebruikt? Lijkt me een artikel met een hoog carnavals gehalte. Wat voor invloed heeft het op de ogen van mensen die 3 dagen dronken zijn?

geen idee, maar die kunnen zichzelf ook ophangen met een string uit mijn assortiment of weet ik veel wat doen met 1 van mijn andere producten.

 

Ik kon zo niet echt wat vinden over de regels voor verkoop van lenzen in nederland, wel dat lenzen wijdverspreid (dus zowel fun als corrigerende) op internet verkocht worden.

Link naar reactie
  • 0

kan me voorstellen dat contactlenzen via een opticien verkocht moeten worden. Gelden eisen van vakbekwaamheid nog voor opticiens?

 

Is het artikel al langer op de markt? (eventueel in buitenland) en zijn er slechte ervaringen bekend?

 

edit: link werkt niet helaas :-\ het was een pdf met regelgeving voor verkoop van contactlenzen. van de gezondheidsraad.

 

alleen niets over fun lenzen in te vinden :-[

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je even navraag moet doen bij de VWA of anders antwoord voor bedrijven?

zodra het een werking mbt het oog claimt heb je natuurlijk deskundigheid nodig, bv diploma optometrie (of hoe het ook precies mogen heten).

Maar als het een funartikel betreft zonder medische claim heb je volgens mij geen beperking behalve dat het veilig moet zijn, zoals je bekend is ben je als importeur aansprakelijk voor eventuele schade.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

kan me voorstellen dat contactlenzen via een opticien verkocht moeten worden.

 

Dat is niet het geval, drogisterijen en dergelijke (kruidvat, etos, hema, etc) verkopen bijvoorbeeld maandlenzen, en je kunt ook geheel legaal contactlenzen online bestellen. In beide gevallen wordt niet gevraagd naar een 'recept' van een opticien of iets dergelijks. Je hoeft alleen te weten welke sterkte je wilt, en die kun je laten meten bij een opticien, maar als je al een bril hebt kun je ook de waarde daarvan gebruiken.

 

Dit neemt echter een aansprakelijkheidskwestie niet weg: Als je dergelijke lenzen verkoopt en iemand loopt oogschade op als gevolg van het gebruik loop je een aanzienlijk risico daarvoor aansprakelijk gesteld te worden. Zeker als dat blijkt dat het product volgens instructie is gebruikt. Het lijkt me daarom zeker belangrijk om te kijken of er situaties zijn waarin jij wel aansprakelijk bent, en die aansprakelijkheid niet kunt afwentelen op je leverancier - dat laatste zou wellicht wel kunnen als er bijv een productiefout of besmetting is die verantwoordelijk is voor de schade.

 

Qua correct gebruik neem ik aan dat deze funlenzen met een bijsluiter komen waarin staat hoe ze te gebruiken, en wanneer juist niet - of wellicht heb je die info van de leverancier en kun je die dan bijsluiten.

Link naar reactie
  • 0

kan me voorstellen dat contactlenzen via een opticien verkocht moeten worden. Gelden eisen van vakbekwaamheid nog voor opticiens?

 

Is het artikel al langer op de markt? (eventueel in buitenland) en zijn er slechte ervaringen bekend?

 

 

Het soort artikel is al veel langer op de markt ja. deze producent weet ik zo niet. dit ga ik eens uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je even navraag moet doen bij de VWA of anders antwoord voor bedrijven?

zodra het een werking mbt het oog claimt heb je natuurlijk deskundigheid nodig, bv diploma optometrie (of hoe het ook precies mogen heten).

Maar als het een funartikel betreft zonder medische claim heb je volgens mij geen beperking behalve dat het veilig moet zijn, zoals je bekend is ben je als importeur aansprakelijk voor eventuele schade.

 

we zullen zeker geen claims met betrekking tot positieve werking op het oog doen (die werking is er ook helemaal niet).

We vallen volgens mij niet onder de regels van importeur zijnde. We halen deze producten gewoon uit Europa (Duitsland om precies te zijn).

 

Ik zal antwoord voor bedrijven eens een berichtje sturen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit neemt echter een aansprakelijkheidskwestie niet weg: Als je dergelijke lenzen verkoopt en iemand loopt oogschade op als gevolg van het gebruik loop je een aanzienlijk risico daarvoor aansprakelijk gesteld te worden. Zeker als dat blijkt dat het product volgens instructie is gebruikt. Het lijkt me daarom zeker belangrijk om te kijken of er situaties zijn waarin jij wel aansprakelijk bent, en die aansprakelijkheid niet kunt afwentelen op je leverancier - dat laatste zou wellicht wel kunnen als er bijv een productiefout of besmetting is die verantwoordelijk is voor de schade.

 

Qua correct gebruik neem ik aan dat deze funlenzen met een bijsluiter komen waarin staat hoe ze te gebruiken, en wanneer juist niet - of wellicht heb je die info van de leverancier en kun je die dan bijsluiten.

 

Ik heb een test bestelling gedaan en ga dan eens kijken wat er allemaal op de bijsluiter staat.

De lenzen komen in een glazen flesje met daarin vloeistof en dus de lenzen.

Uiteindelijk is met elk product natuurlijk schade op te lopen, maar ogen zijn wel wat gevoeliger natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn - voor zover mij bekend - geen regels voor online verkoop van lenzen. Dat is iets dat al langer ter discussie staat, o.a. vanwege infectierisico's en oogschade bij verkeerd product of verkeerd gebruik.

 

Het Europese Hof van justitie heeft in 2010 in het Ker-optika arrest bepaald dat on line verkoop is toegestaan, maar daarbij wel een aantal adviezen uitgebracht, o.a. over eerste verkoop alleen na contact met een professional c.q. opticiën. Voor zover bekend is dit (nog) niet verwerkt in Europese richtlijnen of nationale wetgeving. In de UK en de VS geldt deze verplichting (al) wel.

 

Mijn advies:

[*]alleen leveren met originele verpakking én gebruiksaanwijzing

[*]alleen producten die in EU geproduceerd zijn

[*]vraag fabrikanten om CE en TÜV-certificering

[*]controleer dat deze activiteiten zijn meeverzekerd op jouw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Met andere woorden : jouw verzekeraar helpt actief bij het afwijzen van productaansprakelijkgeid en het (door) verwijzen van eventuele claimanten naar de oorspronkelijke fabrikant

[*]last but not least - heel belangrijk! - verkoop alleen op basis van "execution only: geef geen (gebruiks)adviezen, toelichtingen, tips of wat dan ook

 

 

Wat ik van leverancier vernomen heb zijn deze lenzen tot 1 jaar te gebruiken en hebben zij een verzekering tot een bedrag van 1 miljoen per gebeurtenis bij problemen met de lenzen.

Vooral ook dat laatste heeft me aan het denken gezet.

Hoezo????? Iedere bedrijfsaansprakelijkheidsdekking dekt tegenwoordig minstens € 1.000.000,- per gebeurtenis; ik neem aan dat jouw eigen AVB daarop geen uitzondering vormt. Ik vind het bedrag voor de aard van het risico eerder aan de lage kant, € 2.500.000,- voor het veroorzaken van blindheid en arbeidsongeschiktheid als gevolg daarvan lijkt me geen overbodige luxe. Daarnaast is niet alleen de limiet per gebeurtenis relevant, maar ook de totale jaarlimiet van de leverancier (de standaard norm van 2 x het bedrag per gebeurtenis = jaarlimiet voor uitkering, zou hier wel eens te krap kunnen zijn)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn - voor zover mij bekend - geen regels voor online verkoop van lenzen. Dat is iets dat al langer ter discussie staat, o.a. vanwege infectierisico's en oogschade bij verkeerd product of verkeerd gebruik.

 

Het Europese Hof van justitie heeft in 2010 in het Ker-optika arrest bepaald dat on line verkoop is toegestaan, maar daarbij wel een aantal adviezen uitgebracht, o.a. over eerste verkoop alleen na contact met een professional c.q. opticiën. Voor zover bekend is dit (nog) niet verwerkt in Europese richtlijnen of nationale wetgeving. In de UK en de VS geldt deze verplichting (al) wel.

en wordt er dan nog onderscheid gemaakt tussen corrigerende lenzen en fun lenzen of gaat het om alles wat je in je oog stopt?

Mijn advies:

[*]alleen leveren met originele verpakking én gebruiksaanwijzing

[*]alleen producten die in EU geproduceerd zijn

[*]vraag fabrikanten om CE en TÜV-certificering

eerste punt is geen probleem aangezien dat gewoon de bedoeling is.

2de: dat moet ik kijken of ik dat kan nagaan. bedrijf waar ik ze koop zit in Duitsland, waar ze geproduceerd worden ga ik proberen uit te zoeken.

CE en TUV zal ik gaan navragen.

[*]controleer dat deze activiteiten zijn meeverzekerd op jouw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Met andere woorden : jouw verzekeraar helpt actief bij het afwijzen van productaansprakelijkgeid en het (door) verwijzen van eventuele claimanten naar de oorspronkelijke fabrikant

dat heb ik dus zelf helemaal niet.

[*]last but not least - heel belangrijk! - verkoop alleen op basis van "execution only: geef geen (gebruiks)adviezen, toelichtingen, tips of wat dan ook

dus een opmerking zoals: "De kleur contactlenzen zijn licht, zacht en comfortabel om te dragen. 55% van hun watergehalte zorgt ervoor dat je ogen gehydrateerd blijven en de hele dag een fris gevoel geven." is niet verstandig (gelezel bij een concurent).

en de volgende tekst las ik bij diezelfde concurrent: Als u enige twijfel heeft over de vraag of deze contactlenzen voor u geschikt zijn, raadpleeg dan een arts of oog- en contactlensspecialist. My Party in a Box is niet aansprakelijk voor nadelige gevolgen door oneigenlijk gebruik van de contactlenzen. Lees daarom de bijgevoegde gebruiksaanwijzing zorgvuldig door!

Maakt dat nog enig verschil?

 

Wat ik van leverancier vernomen heb zijn deze lenzen tot 1 jaar te gebruiken en hebben zij een verzekering tot een bedrag van 1 miljoen per gebeurtenis bij problemen met de lenzen.

Vooral ook dat laatste heeft me aan het denken gezet.

Hoezo????? Iedere bedrijfsaansprakelijkheidsdekking dekt tegenwoordig minstens € 1.000.000,- per gebeurtenis; ik neem aan dat jouw eigen AVB daarop geen uitzondering vormt. Ik vind het bedrag voor de aard van het risico eerder aan de lage kant, € 2.500.000,- voor het veroorzaken van blindheid en arbeidsongeschiktheid als gevolg daarvan lijkt me geen overbodige luxe. Daarnaast is niet alleen de limiet per gebeurtenis relevant, maar ook de totale jaarlimiet van de leverancier (de standaard norm van 2 x het bedrag per gebeurtenis = jaarlimiet voor uitkering, zou hier wel eens te krap kunnen zijn)

ging me niet zozeer om het bedrag maar dat ze specifiek vermelde dat ze een dergelijke aansprakelijkheids verzekering hebben.

 

Zelf dus helemaal geen aansprakelijkheidsverzekering, maar dat heeft diverse oorzaken zoals verzekeraars die moeilijk doen over mijn branche, verzekeraars waarmee ik niet wil werken, onduidelijkheid van verzekeraars en.z enz.

Link naar reactie
  • 0
Maakt dat nog enig verschil?

Zo'n disclaimer en verwijzing naar specialist lijkt mij niet onverstandig :)

 

2de: dat moet ik kijken of ik dat kan nagaan. bedrijf waar ik ze koop zit in Duitsland, waar ze geproduceerd worden ga ik proberen uit te zoeken.

Niet nodig als jij niet de importeur bent van goederen die van buiten de EU komen, jij bent dan nog steeds niet productaansprakelijk, dat is de importeur

 

Zelf dus helemaal geen aansprakelijkheidsverzekering, maar dat heeft diverse oorzaken zoals verzekeraars die moeilijk doen over mijn branche, verzekeraars waarmee ik niet wil werken, onduidelijkheid van verzekeraars en.z enz.

I know, veel verzekeraars zijn roomser dan de paus als het om jouw branche gaat ::)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ze heten "plano" lenzen, ze zijn al jaren gebruikt in toneel en film. Laatst zijn ze populair geworden onder de jeugd vanwege een mode-golf in Azië, principeel in Hong Kong van wat ik begrepen heb. ER zijn er verschillende soorten, van circle en cosplay lenzen helemaal door tot plano lenzen die licht geven in de donker en weet ik veel wat allemaal.

 

Maar een lens zonder sterkte, wat dan ook het anders doet, heet een plano lens.

 

In de VS gelden dezelfde regels als bij lenzen met sterkte.

 

Er was een grote ophef hierover binnen de EU een paar jaar geleden, want ze zijn sowieso geen medische apparaten, en als ze onder de cosmetische regelgeving vallen vier er blijkbaar over te twisten. Asl ik ze online beschikbaar zou stellen, zou ik het advies erbij geven dat het beste is om met advies van een professioneel te gebruiken zijn; ook acteurs zijn aangeraden om met een paar uur per dag te beginnen en dan opbouwen, want zeker bij de felgekleurd moet je eraan wennen. En de infectierisico is niet klein als je met je vingers en een plastic onderwerp in je oog bezig bent.

 

Maar voor de aansprakelijkheidsrisico weet ik niet genoeg om het te durven zeggen.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Van mijn collega (CE-expert) kreeg ik de volgende informatie: aangezien de lens geen corrigerende werking heeft, is het geen medisch hulpmiddel.

Echter, gezien de risico's van het product geeft bijvoorbeeld de Europese brancheorganisatie voor contactlenzen aan dat deze producten wel onder de richtlijn medische hulpmiddelen zouden moeten vallen, zie: http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/_getdocument.cfm?doc_id=4771

 

De producten vallen onder het Warenwetbesluit algemene productveiligheid

Heb je hier nog vragen over neem dan contact op met de VWA

 

Het is mogelijk dat andere lidstaten in de EU wel strengere regelgeving hebben voor deze producten (gezien de risico's).

 

Overigens worden deze producten in de VS wel al gezien als medische producten, zie:

http://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/HomeHealthandConsumer/ConsumerProducts/ContactLenses/ucm270953.htm

 

Dit artikel in de Volkskrant biedt informatie over de risico's.

 

Groeten, Miki

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Maakt dat nog enig verschil?

Zo'n disclaimer en verwijzing naar specialist lijkt mij niet onverstandig :)

de vraag is ook meer of dat juridisch gezien ook enig verschil maakt. Kan alles wel via disclaimers uitsluiten maar de wet staat daar (gelukkig) altijd nog boven.

 

2de: dat moet ik kijken of ik dat kan nagaan. bedrijf waar ik ze koop zit in Duitsland, waar ze geproduceerd worden ga ik proberen uit te zoeken.

Niet nodig als jij niet de importeur bent van goederen die van buiten de EU komen, jij bent dan nog steeds niet productaansprakelijk, dat is de importeur

oke, zoals ik al vermoede dus.

 

Zelf dus helemaal geen aansprakelijkheidsverzekering, maar dat heeft diverse oorzaken zoals verzekeraars die moeilijk doen over mijn branche, verzekeraars waarmee ik niet wil werken, onduidelijkheid van verzekeraars en.z enz.

I know, veel verzekeraars zijn roomser dan de paus als het om jouw branche gaat ::)

zijn er wel die het willen doen. zoals een bank waar ik naartoe ging voor incasso contract + verzekeringen. Incasso contract wilde ze maar 10% van de gevraagde incasso ruimte geven (dus 10% van wat ik per maand verwachte te gaan incasseren bij klanten) waar ik dus helemaal niks aan had waar ik dus vriendelijk voor bedankte. Krijg je van die persoon daarop gelijk de vraag: maar kunnen we die verzekeringen nu wel gelijk rondmaken? En dan verbaast zijn als je ze verteld dat als ze mij niet in fatsoenlijk incasso contract willen voorzien ik dan zeker geen verzekeringen bij hun ga afsluiten.

Link naar reactie
  • 0

en wordt er dan nog onderscheid gemaakt tussen corrigerende lenzen en fun lenzen of gaat het om alles wat je in je oog stopt?

 

Zijn er nog andere dingen dat contactlenzen waarvan het normale gebruik 'in je oog stoppen' is dan? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen...

 

Ik draag al meer dan 20 jaar lenzen, ik kan mij niet voorstellen dat je die rotdingen voor de fun in doet. Als je er niet aan gewend bent zit het de eerste keer echt niet lekker.

 

wel aangezien ik al enige tijd in mijn branche meega is er niet veel meer wat mij verbaast met wat voor vreemde dingen mensen ergens instoppen en waarvan ik van mening ben dat dat toch nooit lekker kan zijn maar waar andere kennelijk heel anders over denken.

Link naar reactie
  • 0

Ze heten "plano" lenzen, ze zijn al jaren gebruikt in toneel en film. Laatst zijn ze populair geworden onder de jeugd vanwege een mode-golf in Azië, principeel in Hong Kong van wat ik begrepen heb. ER zijn er verschillende soorten, van circle en cosplay lenzen helemaal door tot plano lenzen die licht geven in de donker en weet ik veel wat allemaal.

 

Maar een lens zonder sterkte, wat dan ook het anders doet, heet een plano lens.

 

In de VS gelden dezelfde regels als bij lenzen met sterkte.

 

Er was een grote ophef hierover binnen de EU een paar jaar geleden, want ze zijn sowieso geen medische apparaten, en als ze onder de cosmetische regelgeving vallen vier er blijkbaar over te twisten. Asl ik ze online beschikbaar zou stellen, zou ik het advies erbij geven dat het beste is om met advies van een professioneel te gebruiken zijn; ook acteurs zijn aangeraden om met een paar uur per dag te beginnen en dan opbouwen, want zeker bij de felgekleurd moet je eraan wennen. En de infectierisico is niet klein als je met je vingers en een plastic onderwerp in je oog bezig bent.

 

Maar voor de aansprakelijkheidsrisico weet ik niet genoeg om het te durven zeggen.

we zullen in elkgeval het advies gaan opnemen dat bij vragen of tweiffels over het product het beste vooraf contact opgenomen kan worden met een oogarts.

 

Maar dat infectie risico hebben normale lens dragers dus ook.

Ik ben benieuwd wat hierover in de handleiding van het product staat.

Link naar reactie
  • 0

Van mijn collega (CE-expert) kreeg ik de volgende informatie: aangezien de lens geen corrigerende werking heeft, is het geen medisch hulpmiddel.

ok duidelijk.

Echter, gezien de risico's van het product geeft bijvoorbeeld de Europese brancheorganisatie voor contactlenzen aan dat deze producten wel onder de richtlijn medische hulpmiddelen zouden moeten vallen, zie: http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/_getdocument.cfm?doc_id=4771

 

een branche organisatie die dat roept is logisch, die wil hun markt beschermen. is zoiets als Wij van WCeend adviseren....

maar ik ga dat artikel eens doorlezen

 

 

De producten vallen onder het Warenwetbesluit algemene productveiligheid

Heb je hier nog vragen over neem dan contact op met de VWA

 

Het is mogelijk dat andere lidstaten in de EU wel strengere regelgeving hebben voor deze producten (gezien de risico's).

 

Overigens worden deze producten in de VS wel al gezien als medische producten, zie:

http://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/HomeHealthandConsumer/ConsumerProducts/ContactLenses/ucm270953.htm

 

Dit artikel in de Volkskrant biedt informatie over de risico's.

 

Groeten, Miki

 

 

Bedankt. In Nederland kan ik met wat mitsen en maren de producten dus gewoon verkopen maar zodra ik naar buitenland ga uitbreiden moet ik daar steeds opnieuw controleren hoe het er daar met deze producten voorstaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.