• 0

5 belangrijke google updates op een rij vanaf 27 september

De afgelopen weken heeft Google weer flink wat veranderd in haar zoekmachine. Net als bij de eerste Penguin update eerder dit jaar, lijkt dit bewust gedaan om het de seoprofessionals lastig te maken. Achtereenvolgens bemerkten wij nu de volgende updates:

 

 

[*] 27 september Panda Update

[*] 28 september EMD Update

[*] 29 september Image Update

[*] 5 oktober Penguin Refresh

[*] 9 oktober Page Layout Update

 

 

Panda Update

Vlak voor, tijdens en na de EMD update(zie hierna), heeft Google ook een update gedaan van het Panda Algoritme. Panda had en heeft als doel om lage kwaliteit websites lager te laten scoren. Bijvoorbeeld websites met gekopieerde inhoud, websites met veel advertenties. Deze Panda update wordt wel Panda 20 genoemd omdat sinds de eerste Panda versie dit nu nummer 20 is.

EMD Update

EMD staat voor Exact Match Domain. Deze EMD update zat er al een poosje aan te komen en is gericht op websites met een slechte kwaliteit die gericht zijn hoog te scoren op een zoekwoord(encombinatie)en waarvan de URL exact overeenkomt met die zoekterm. De EMD Update staat los van Panda of Penguin maar heeft wel een flinke invloed gehad. Matt Cutts geeft aan dat ongeveer 0,6% van de sites zijn beïnvloedt maar als je ze alle forums erop naslaat lijkt dat percentage eerder rond de 3% te liggen.

Image Update

Nauwelijks merkbaar tussen het update geweld vond er ook nog een image/afbeeldingen update plaats op 29 september. Vooral voor webshopeigenaren is deze update van belang omdat steeds meer webshoppers gebruikmaken van de zoekfunctie in Google naar afbeeldingen.

Penguin Updates

De eerste Penguin Update vond plaats op 24 april 2012. Op 24 mei vond de eerste refresh plaats. En op 5 oktober dus de derde. De verwachting was hoog gespannen rondom deze update omdat na de eerste implementatie van Penguin deze update rond de 2,6% van de zoekmachineresultaten zou beïnvloeden. Deze update is vooral van belang voor webshops. Steeds meer internetshoppers zoeken hun weg via afbeeldingen. Ook bij deze update gaat het Google om originele content.

Page Lay-out update

Als laatste in de rij werd op 9 oktober ook nog even de page layout update ingevoerd. Deze update werd begin van dit jaar aangekondigd en heeft betrekking op de hoeveelheid tekst die ‘above the fold’ (de tekst die de gebruiker ziet voordat hij moet scrollen) zichtbaar is en relevant is ten opzichte van wat de gebruiker als zoekresultaat heeft ingevoerd. Als daar bijvoorbeeld veel advertenties of foto’s staan en geen relevante inhoud, dan scoort je website minder goed.

Ervaringen?

Heb jij de afgelopen tijd ervaringen gehad met schommelingen van de positie van je website? Is je website gedaald of juist gestegen? Wat heb je ondernomen en heeft het geholpen? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in Google!

Ik help ondernemers met Online Marketing

Online Marketing

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed overzicht!

 

Ik heb volgens mij (en voorzover je dat kunt weten) alleen wat van de Penguin update gemerkt in april, maar alleen in positieve zin. Er zijn toen veel linkfarm pagina's die boven ons stonden naar beneden gekelderd. Wat mij betreft mag Google die allebedrijven, startze, bedrijvenuit e.d. nog wel wat harder aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Goed overzicht!

 

Ik heb volgens mij (en voorzover je dat kunt weten) alleen wat van de Penguin update gemerkt in april, maar alleen in positieve zin. Er zijn toen veel linkfarm pagina's die boven ons stonden naar beneden gekelderd. Wat mij betreft mag Google die allebedrijven, startze, bedrijvenuit e.d. nog wel wat harder aanpakken.

 

Ik had verwacht dat de startpagina's harder gepakt zouden worden, lijkt soms bijna alsof het beter met ze gaat. Zie ze vaak nog op pagina 1 en 2 terecht komen.

Zelf zie ik veel fluctuaties. Mijn sites en van mijn concurenten bestaan al een jaar of 4/5 en strijden om de toppositie maar de laatste tijd komt er een site zo een week op pagina 2 of 3 en daarna weer op positie 1. De week er op hetzelfde met een andere site. En niet 1x maar al maanden lang schiet het alle kanten op. Geen idee waarom.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad dat is precies de bedoeling van de updates. Websites met goede inhoud en kwaliteitslinks worden beloond met een betere positie. Websites die erop gericht zijn met 1 woordje te scoren in Google en gebruikmaken van linkspam of anderszins worden lager gerankt. Onbedoeld kunnen echter ook websites worden geraakt die niet als zodanig zijn opgezet. Ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Ik help ondernemers met Online Marketing

Online Marketing

Link naar reactie
  • 0

Zelf zie ik veel fluctuaties. Mijn sites en van mijn concurenten bestaan al een jaar of 4/5 en strijden om de toppositie maar de laatste tijd komt er een site zo een week op pagina 2 of 3 en daarna weer op positie 1. De week er op hetzelfde met een andere site. En niet 1x maar al maanden lang schiet het alle kanten op. Geen idee waarom.

 

He Maarten,

 

Google houdt heel erg van nieuwe content en laat dan ook nieuwe content zo snel mogelijk zien aan de bezoeker. De website schiet dan inderdaad omhoog. Waarschijnlijk zie je de website ook weer even hard verdwijnen. Dit komt omdat Google dan inzien dat er geen nieuwe relevante content meer bij komt en dus weer helemaal achteraan zet. Daarna begint het klimmen pas echt.

 

Als je een website niet te veel optimaliseert en vooral de content netjes (uniek en gebruiksvriendelijk) houdt kun je gewoon op een goede positie blijven staan. Het gaat overigens zeker niet alleen om content. Denk ook aan Backlinks (links van andere relevante websites) en website inhoud vernieuwing.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook zwaar geraakt door de updates van Google. Eerst bovenaan dan weer op pagina 2. Ik herken dfe frustraties goed. Adwords is voor ons mogelijk weer de enige optie om op "stemkastjes huren" weer wat hoger te komen.

 

Wie is hier nog meer terug gevallen op Adwords omdat zijn website is weggevallen? :'(

Intervote Stemkastjes huren voor een interactieve bijeenkomst

Ga naar onze website om stemkastjes te huren

Link naar reactie
  • 0

Adwords is voor ons mogelijk weer de enige optie om op "stemkastjes huren" weer wat hoger te komen.

 

Als ik in Google kijk dan sta je bij mij op plaats 10. Niet zo slecht dus. Maar als je echt op "stemkastjes huren" gevonden wilt worden, gebruikt dan ook een keer het woord huren op je pagina. Ik zou zeker ook h1 tags met daarin Stemkastjes huren gebruiken, je gebruikt nu helemaal geen h1 tags. Misschien scheelt het weer een plaatsje of 2...

Link naar reactie
  • 0

Adwords is voor ons mogelijk weer de enige optie om op "stemkastjes huren" weer wat hoger te komen.

 

Als ik in Google kijk dan sta je bij mij op plaats 10. Niet zo slecht dus. Maar als je echt op "stemkastjes huren" gevonden wilt worden, gebruikt dan ook een keer het woord huren op je pagina. Ik zou zeker ook h1 tags met daarin Stemkastjes huren gebruiken, je gebruikt nu helemaal geen h1 tags. Misschien scheelt het weer een plaatsje of 2...

 

Hoi Frank,

 

Dat is een goede tip. Ik ga dit vandaag nog een op mijn website aanpassen. Op naar de top (2 plaatsen :))

Intervote Stemkastjes huren voor een interactieve bijeenkomst

Ga naar onze website om stemkastjes te huren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.