• 0

ruzie over aandelenverdeling

Beste mensen,

 

Ik zou heel graag advies willen over het volgende conflict;

Ben de oprichter van een nu zeer snel groeiend bedrijf. Mijn bedrijfspartners (2) vinden mijn 'groeifactor' kleiner dan die van hun en dat ik aandelen moet inleveren (We zijn nog een vof, gaan einde dit jaar naar een BV, hebben wel al aandelen verdeeld). Die aandelen zouden dan gekocht moeten worden door een 4e partner. Het voelt niet goed voor mij !

De verdeling is nu 30 % ik, 40 % A (vanwege geldlening), 30 % B

 

Zij vinden dat de taakverdeling oneerlijk is en hadden van mij verwacht dat ik bepaalde projecten meer zelfstandig zou gaan trekken. Zelf ben ik de creatief ontwerper van het (inmiddels zeer succesvolle ) product (ik heb niet de verpakking maar de inhoud ontworpen) en doe nu daarnaast kwaliteitscontrole en een stukje PR. Zij doen Finance, Marketing, HR, Sales, Supply Chain. Zij zeggen nu dat zij 90 % van de taken doen en vinden dat ik terugmoet naar 10 % aandelen. De ene bedrijfspartner B doet nu vnl al het werk (werkt 60 uur p/week of meer) vooral sinds de andere bedrijfspartner A een burnout heeft. Maar die heeft weer veel geld geleend aan het bedrijf (200.000€) toen het moeilijk ging. B heeft zich vorig jaar ingekocht. Zij wijzen mij er steeds op dat zij het bedrijf groot maken en dat ik dat alleen niet had gekund.

Ik kan helaas geen taken overnemen, omdat ik daar de opleiding niet voor gehad heb. Zij komen uit het bedrijfsleven, ik niet.

Ben al naar een advocaat geweest en die wees mij er op dat er in het vof contract niets staat over aandelen op basis van taakverdeling (aleen op basis van gewerkte uren).

Ik vind het een hele moeilijke situatie, omdat ik niet meer goed weet wat nu fair is. Mijn partners vinden dat ik hun heel erg wantrouw en dat ik de voorgang van het bedrijf frustreer. Ik had al mondeling toegezegd, maar heb al weken een knoop in mijn maag omdat het niet klopt voor mijn gevoel. Heb dat gezegd en zij werden zo kwaad dat ze het bedrijf op dreigden te zeggen.

Zij blijven er op hameren dat de herverdeling van aandelen plaatsvind op basis van taakverdeling en geldinbreng. Toen gingen we naar de accountant en die wees ons er op dat we naar een BV moeten gaan want dat we nooit een 4e partner zullen vinden die mijn aandelen zou willen kopen.

Nu komt de waarde van mijn aandelen te staan op mijn kapitaalrekening op t moment dat ik ze verkoop.

De accountant komt nu ook met een voorstel van verdeling van aandelen op basis van taken en bijbehorende percentages.

Ook hij zegt dat mijn 'idee' al is afgerekend bij de oprichting van de vof vorig jaar toen mijn goodwill werd geschat op 40.000 €. OOk die van A, waar ik al eerder een 50/50 contract mee had.

In het vof contract staat ook nog dat als je een dag minder gaat werken je ook evenredig veel aandelen moet inleveren. Ben nu van 5 naar 4 dagen gegaan en er staat dus al 6 % van mij te koop. Wil eigenlijk naar drie dagen, maar gezien de hele situatie weet ik niet of dat nu wel verstandig is.

Zou iemand mij iets kunnen adviseren over aandelen, geldinbreng en taakverdeling ???

alvast bedankt !!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lotus,

 

Met zulke partners heb je geen sprinkhaankapitalisten meer nodig, zijn dit de mensen met wie je graag iets moois in de wereld neerzet? Zoja, dan zul je het met ze moeten zien te rooien. Zonee, vraag je dan af wat je wel wil, en ga dat regelen.

Misschien hebben de andere twee aandeelhouders een punt, maar op mij komt het over als erg lelijk gedrag.

Of je nu met 30% of met 10% in deze BV stapt, er zijn twee anderen die de meerderheid hebben, en die kennelijk een mening hebben over wat jou toekomt. Waar denk je dat de discussie over drie jaar over zal gaan?

 

Ik zou een juridisch adviseur zoeken die samen met jou wil kijken wat de mogelijkheden zijn, dat kost geld, maar je wint er wellicht een hoop mee.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Inderdaad dat vraag ik me nu steeds af; of dit de mensen zijn die ik ECHT kan vertrouwen en met wie ik echt verder wil. Ze beschuldigen mij van wantrouwen naar hun toe. Soms hoop ik dat zij gelijk hebben en dat het allemaal prima zo verder is en ik dat ik me het beste kan neerleggen bij de dingen die ik heb toegezegd. Dat het eerlijk is en ik me voor niets zorgen maak.

Maar ik probeer nu zoveel mogelijk info in te winnen over de situatie en wat dan wel/niet een normale gang van zaken is en dus ook te kunnen bepalen of ik nou wel/niet gek ben.

Heb lang tegen hun opgekeken door hun ervaren achtergrond. Mijn kwaliteiten liggen puur op creatief en communicatief gebied. En zij blijven maar zeggen dat productontwikkeling maar 10 % van een bedijf uitmaakt.

Ben me er van bewust als ik nu weer de knuppel in het hoenderhok gooi, een van hun het bedrijf gaat opzeggen. partner B, want die klaagt het meest. dat moet ik me nu goed bedenken, dat B misschien zal opstappen en dan wankelt het bedrijf wel echt want zij trekt alles.

Partner A heeft dus 200.000 € in het bedrijf zitten maar dat staat nergens op papier, dei zal niet zo snel het bedrijf liquidiren al dreigt hij er wel mee.

Mpppff wat voor een adviseur denk jij dan ? EEn advocaat of een juridisch adviseur ?

Inmiddels is het bedrijf 1,1 miljoen waard dus het gaat om best veel geld allemaal...

thanks, Lotus

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lotus,

 

Drie mensen zijn met het volste verstand gezamelijk een bedrijf opgestart waarbij op dat moment ook met het volste verstand een onderling verdeling in aandelen is gemaakt. Ik ken niet de specifieke achtergrond van jullie onderlinge relatie, maar doorgaans starten mensen gezamelijk een bedrijf als ze elkaar kennen. Vanuit die optiek zal het voor jouw twee partners niet nieuw zijn wat jouw sterke en minder sterke punten zijn. Ze wisten bij de verdeling van de aandelen al lang wat ze wel en niet van jou konden verwachten binnen dit bedrijf. Correct?

 

Stel jezelf altijd de vraag wat het ergste is wat er kan gebeuren. Ik ken de details niet, maar zo op het eerste gezicht is het ergste wat er kan gebeuren dat jullie alledrie uit elkaar gaan en het bedrijf wordt opgeheven. Vraag jezelf af wat dit betekent voor jou en jouw leven en in welke mate dit een ramp is. Dat het jammer is, dat is helder, maar vergaat jouw wereld? Zo nee, speel het dan net zo hard richting hun als dat zij het richting jou spelen, want je hebt niks te verliezen. Iemand die 200k euro geinvesteerd heeft, zal nooit het bedrijf zomaar terzijde schuiven, zeker niet als het goed loopt en hij/zij mogelijkheden ziet om de investering terug te halen met winst. Pure bluf in mijn beleving.

 

Bepaal goed voor jezelf wat wel en wat niet redelijk is. Bepaal goed voor jezelf wat je wil bereiken, wat je er wel of niet uit wil halen. Als je ergens voor vecht, moet je wel weten waarvoor, wat je wil.

 

1 tip: met deze twee mensen zou je mijns inziens geen bedrijf willen runnen en ik zie dit niet goedkomen. Om samen te werken met elkaar, zullen beide zijden de neuzen de juiste kan op moeten hebben staan. Dat is niet het geval en zal vanuit hun kant ook niet meer gebeuren. Ze hadden je nodig aan de start, dit zie je ook terug in de aandelen verdeling. Nu hebben ze je niet meer nodig, zo lijkt het, en ben je een extra balast die een deel van de winst opslokt.

 

Ik zou zeggen, laat je goed bijstaan door een advocaat en kijk hoe je jezelf op een zo'n goed mogelijke manier kan uit laten kopen. Laat geen 4e partner jouw aandelen kopen, laat dit hunzelf maar lekker doen. Als ze jou zo graag weg willen hebben, dan zou dat voor hun een extra beweegreden moeten zijn om de aandelen van jou over te kopen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Juul,

 

Dank voor je uitgebreide advies. Inderdaad ze hadden mij nodig aan het begin. Ik mag af en toe op komen draven in een interview als boegbeeld van het bedrijf en mooie producten ontwerpen en zij kunnen dan straks genieten van de waarde/verkoop van hun aandelen.

Zo voelt het inderdaad. Zeer pijnlijk, maar ik vrees dat het de waarheid is.

 

Bij hoog en laag beweren ze dat ze wel degelijk meer van mij hadden verwacht wat betreft management van onderdelen. Maar dit geldt misschien voor B, maar A kent mij al vanaf 2008. Als ik bij het inbrengen van mijn eenmanszaak in de vof had geweten dat mijn 'aandelen' op de tocht zouden komen te staan op basis van prestatie en onafhankelijkheid, had ik het achteraf ook anders aangepakt. Ik ben hoofd productie bijv, maar er moest een machine worden aangeschaft van 80.000 € en dat lieten ze mij niet alleen doen inderdaad. Een langslepende zaak van belangen want de machine functioneert nog steeds niet naar behoren. Zij boden hulp aan daarbij, ik wist niet dat mij dat geld zou kosten later...

 

mmmm het ergste wat er kan gebeuren is inderdaad als het bedrijf wordt opgeheven door B. A zal het niet zo snel doen, hij heeft dus 200 k uitstaan en dat staat nog niet eens op papier !

Ik moet me even goed de consequenties bedenken van het hele gebeuren en advies gaan inwinnen. We hebben ook een schuld bij de bank, maar ook heel veel voorraad bijv. We hebben een succesvol merk dat nu in meer dan 1500 winkels ligt en waar heel veel mensen heel blij van worden (behalve ik op dit moment). Als 1 vennoot B de vof opzegt, kunnen de andere 2 dan verdergaan ? mmm genoeg om uit te zoeken. B draait de hele boel nu.

 

Vreselijk allemaal. Heel goed, ik moet me gaan bedenken waar ik voor wil gaan vechten dat is echt belangrijk en het ook maar hard gaan spelen. Als ik op hun ingeef blijf ik maar die knoop in mn maag houden (en zij zeggen steeds dat ik het niet begrijp hoe het werkt en dat de prinsessetijd over is, dat ze niet willen dat ik een 'free ride' maak en dat zij alle zware verantwoordelijkheid dragen) pfffff genoeg voor nu ben in Zweden na een beurs van 2 dagen, morgen weer terug naar NED.

groet en hoor graag ieders reactie.

en ja toch weer naar de advocaat pfff

Lotus

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Lotus,

 

Het is een draadje van twee weken geleden maar het zal nog wel niet zijn opgelost. Je zit in een vervelende situatie.

 

Of de klacht van A en B over de werkverdeling terecht is, kan ik natuurlijk niet oordelen, ik was er niet bij. Het lijkt me ook alleszins professioneel om niet naar het verleden te kijken in deze, want als het al scheef is gelopen zijn A en B daar medeverantwoordelijk voor. Op korte termijn zou ik niet minder gaan werken, eerder meer, aangezien volgens je advocaat de gewerkte uren van invloed zijn op de verdeling. Minder werken zou ik dan pas doen na oprichting van de BV. Ook als je denkt bij de rechter te eindigen met de VOF zou het je zaak mijns inziens geen goed doen om nu al minder te gaan werken.

 

Jouw belang verkleinen naar 10% terwijl wel je product, naam en gezicht worden gebruikt lijkt wat karig, maar het is lastig te beoordelen. Of het een free ride of wat jou toekomt kan ik niet zeggen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat A en B daar een mening over hebben, ze zijn echter totaal niet objectief door hun financiele belang.

 

Je zou het wat op scherp kunnen zetten door twee tegenvoorstellen te doen: ofwel 30% aandelen in de BV ofwel uitkopen tegen de huidige prijs (30% van 1mln = 300.000).

 

Als A en B er vertrouwen in hebben en echt zo hard werken is uitkopen voor hun een goede deal en zijn ze van jou af. Maar kunnen zij zich het permitteren om verder te gaan zonder het gezicht van het bedrijf en een uitvinder als jij die voor nieuwe producten moet zorgen? B kan wel dreigen de stekker er uit te trekken, maar dat kan jij dus ook! En dat kost A veel geld.

 

Voor jou is uitkopen jammer omdat je niet meeprofiteert van de potentiele groei van het bedrijf. En je verliest je product. Emotioneel lastig, maar zakelijk gezien misschien de beste optie. En welke ruimte heb je om daarna zelf een nieuw bedrijf te starten met een ander product? Als je een bekend gezicht bent voor de pers en je hebt veel contacten kun je een vliegende start maken.

 

Blijven participeren voor 30% heeft ook nadelen. Zoals Marcel al zegt hebben twee anderen een meerderheidsbelang en staan ze samen tegenover jou. Dan zul je weinig invloed hebben. Het is dan hooguit een uitstel van je afscheid. Als je verwacht dat de onderneming op korte termijn sterk in waarde stijgt kun je deze optie best overwegen, misschien kun je dan meer incasseren van die 300.000.

 

Op de huidige voet van verwijten en wantrouwen samen blijven werken is niet prettig. Misschien is de overgang naar de BV welk het moment dat je aan moet grijpen. Ofwel door weg te gaan, ofwel door een scheiding aan te brengen tussen de waarde van product/bedrijf en inspanning. Dat blijft anders een punt van discussie.

 

Opmerkelijk dat er kapitaal in A in de VOF zit die nergens is vastgelegd terwijl hij op basis daarvan wel iets over aandelen wil vastleggen. Hier zou ik je advocaat, dus niet de advocaat van het bedrijf of je partners, nog eens goed naar laten kijken.

 

Veel wijsheid gewenst!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.