• 0

BBZ normbedrag

Hallo,

 

Graag zou ik willen weten hoeveel je moet terugbetalen bij een renteloze periodieke uitkering in levensonderhoud. Stel je krijgt van de BBZ het maximale maandbedrag, en je maakt jaarlijks 200 euro aan kosten en 1000 euro aan inkomen, dit is dan 800 euro winst. Moet je deze 800 euro dan terug betalen? Of is hier een normbedrag voor dat als je bijvoorbeeld onder de 5000 euro winst komt dit een bedrag om niet wordt en die 800 euro dus voor jou is.

 

En hoe zit het als je geld terugkrijgt omdat je recht hebt op de KOR (Kleine Ondernemers Regeling), gaat de gemeente dat ook opeisen? Google kon mij niet heel veel wijzer maken op deze vragen dus hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bijstandsuitkering in het kader van de BBZ is net als een gewone - een aanvulling op het inkomen tot bijstandsnivo.

 

Alle inkomsten die je boven dat bijstandsnivo tillen houden in dat je die bijstand onterecht hebt ontvangen, en dus terug moet betalen. Effectief betekent dat dat als je bijvoorbeeld een heel jaar bijstand van de BBZ krijgt, je een bedrag gelijk aan alle inkomsten die je zelf daar bovenop hebt gerealiseerd moet terugbetalen.

 

Dit wordt aan de hand van de jaarcijfers het jaar daarop beoordeeld, en er vindt ook nog een kleine correctie plaats in jouw voordeel, dus hoe het precies uit zal pakken is moeilijk te zeggen.

Link naar reactie
  • -1

dat ligt eraan hoe je wordt aangemerkt door je gemeente. Is dit als een starter of ben je al een gevestigde ondernemer. Als starter hoef je naar mijn weten niks terug te betalen. Als gevestigde ondernemer dien je alles terug te betalen, dus dan is het inderdaad een renteloze lening. Tevens wordt er gekeken naar je inkomsten van dit jaar. Je wordt verwacht, wanneer je goed verdient, dat je ook iets opzij zet zodat je voor je zelf kunt zorgen wanneer je in mindere maanden verkeert.

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt voor jullie antwoorden. Naar mijn weten word ik als starter aangemerkt. Heb het in juli allemaal al opgestuurd, maar nog geen bericht gekregen óf en hoeveel ik eventueel moet terugbetalen, en zou dit graag willen weten, maar ze hadden tot 31 december zeiden ze, dus vandaar dat ik het hier even heb gesteld. Maar goed het is dus moeilijk te zeggen dus zal maar rustig afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Bij dezelfde instantie waar je het ook moet aanvragen ;D

Ik ben een gevestigd ondernemer, en ik heb echt niet alles hoeven terugbetalen. Ik denk dus dat je ergens iets verkeerd gelezen hebt.

 

Ik vraag me dan toch af waar dat van af hangt, of is dit alleen bij de gemeente bekend? Aan de hand waarvan beslissen zei wat en hoeveel je terug moet betalen.

Link naar reactie
  • 1

Wat ik zei - in hoeverre je uitkering plus je inkomsten boven het bijstandsnivo uitkomen.

 

Stel dat bijstandnivo (om makkelijker te rekenen) 1000 euro per maand is. Als je in een jaar dan dus 12.000 euro uitkering krijgt, en 2000 euro bijverdient, dan heb je in totaal 14.000 euro inkomsten gehad. Dat is 2000 boven bijstandsnivo, dus heb je 2000 euro teveel uitkering gehad, en die moet je dan terugbetalen.

 

Zie ook hier:

Periodieke Bbz-uitkering

 

Wanneer de inkomsten uit uw bedrijf onder het bijstandsniveau liggen, kunt u maximaal 36 maanden een aanvulling op uw inkomen krijgen tot bijstandsniveau. Na die periode kunt u verlenging krijgen als u om medische of sociale redenen uw bedrijf niet volledig kunt uitoefenen. Deze aanvullende uitkering ontvangt u in eerste instantie als een renteloze lening. Achteraf wordt bekeken of uw bedrijf voldoende winstgevend is om de uitkering geheel of gedeeltelijk terug te kunnen betalen.

Link naar reactie
  • 0

Als starter hoef je naar mijn weten niks terug te betalen. Als gevestigde ondernemer dien je alles terug te betalen, dus dan is het inderdaad een renteloze lening.

 

 

Dat heb je van de buurman die dat hoorde in de snackbar van de neef van tante Annie?

Over dit soort dingen ga je naar mijn mening geen antwoorden geven die je zomaar denkt te weten.

 

 

Zal het exacte antwoord zo even knippen en plakken vanuit de BBZ teksten.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Als starter hoef je naar mijn weten niks terug te betalen. Als gevestigde ondernemer dien je alles terug te betalen, dus dan is het inderdaad een renteloze lening.

 

 

Dat heb je van de buurman die dat hoorde in de snackbar van de neef van tante Annie?

Over dit soort dingen ga je naar mijn mening geen antwoorden geven die je zomaar denkt te weten.

 

 

Zal het exacte antwoord zo even knippen en plakken vanuit de BBZ teksten.

 

Danny

 

Ha Danny,

 

jij bent wel lekker fel zeg met bepaalde antwoorden.

 

Toevallig heb ik op dit moment ook een BBZ aanvraag lopen. Ik heb het iets verkeerd verwoord. Zoals Peter dat omschrijft is het beter. Ik heb het iets teveel vanuit mijn beleving getypt aangezien ik, als gevestigde ondernemer, het wel volledig moet terug betalen.

 

Excuses

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ha Danny,

 

Excuses

 

 

Niet nodig!

 

 

jij bent wel lekker fel zeg met bepaalde antwoorden.

 

 

Ben al een paar dagen sago...:)

 

Excuus van mijn kant dus. :)

 

 

 

Ik heb het iets teveel vanuit mijn beleving getypt aangezien ik, als gevestigde ondernemer, het wel volledig moet terug betalen.

 

 

 

Ook dit klopt niet :)

 

Er zijn mogelijkheden om de BBZ om niet te verkrijgen. Dit wordt elk jaar bekeken. Het is dus niet standaard dat je altijd alles moet terug betalen. Ga er maar gewoon vanuit dan kan het alleen maar meevallen als je wat vrijstelling krijgt!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het heel makkelijk allemaal:

 

1 - heb je verlies gedraaid in een jaar, dan wordt alle BBZ levensonderhoud om-niet (wordt belastbare uitkering) en hoef je niets terug te betalen.

2 - heb je winst gemaakt maar lager/minder dan verstrekte BBZ levensonderhoud, dan het gedeelte ter hoogte van de winst terugbetalen en restant BBZ levensonderhoud wordt om-niet.

3 - heb je winst gemaakt hoger/meer dan verstrekte BBZ levensonderhoud, dan moet alle verstrekte BBZ levensonderhoud terug betaald worden.

 

Meer smaken zijn er niet ;)

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals Kind Support het verteld, en Peter het al heeft uitgelegd klopt het.

 

Je hebt een bijstandsnorm (voor een huishouden met twee personen is dat rond de € 16000), en je maandelijkse uitkering is een 12e van dit bedrag. Als jij winst maakt, en je inkomen feitelijk dus hoger is dan €16000, dan moet je terug betalen wat je boven de €16000 hebt verdient.

 

Maak je geen winst, en blijft je totaalsom (uitkering + winst) onder de €16000, dan betaal je niks.

 

Er is geen aparte regeling voor starters. Winst is winst, en alles wat je boven de uitkeringsnorm verdient moet je terug betalen.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb inmiddels de berekening binnen, dus wil nog even melden hoe het nu precies in zijn werk gaat. Althans bij mij..

 

Stel:

je winst is €2500, daar gaat 19% vanaf (dit noemen ze forfaitaire aftrek of nettering), 2500-19%= 475 euro .

2500-475= €2025, dit is je netto bedrijfsinkomen.

 

Dit bedrag gaat af van de jaarnorm (bijvoorbeeld 9500 euro). 9500-2025= 7475 euro.

 

Dat bedrag trek je weer af van de aan jouw betaalde bijstand (meestal gelijk aan de jaarnorm). 9500-7475= 2025 euro

 

Die 2025 euro moet je dus terug betalen.

 

Stel nou dat de jaarnorm 9500 euro is, je netto bedrijfsinkomen 2025 euro, maar ze hebben maar 6500 euro bijstand aan je betaald omdat ze een jaar lang maandelijks 250 euro van je hebben ingehouden, dan wordt de som als volgt: 9500-2025=7475 euro.

7475-6500=975 euro. Dan hoef je maar 975 euro terug te betalen.

 

Hopelijk is het zo ook wat duidelijker voor mensen met dezelfde vraag. Ik geef geen garantie of het zo bij iedereen gaat, maar hoogstwaarschijnlijk wel, aangezien ik denk dat dit wettelijk bepaald is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.