• 0

Importeren uit China Ebay, Alibaba, Aliexpress, ??

Hallo allemaal,

 

Wij zijn twee studenten en zijn begonnen met het opzetten van een eigen bedrijf(webwinkel) in telefoon accessoires(geen electronica of kabels)

 

Om te beginnen hebben we een aantal producten gekocht van Ebay en met een marge weer verkocht op marktplaats, om te kijken of er interesse was in dit product.

 

We zijn nu door deze voorraad heen en hebben ons dus ingeschreven bij de KVK, belastingnummer aangevraagd etc.

 

Maar zoals we op dit forum en na veel googlen hebben geleerd is Ebay qua prijs maar ook qua regelgeving niet een handige site om te gebruiken bij het importeren uit China.

 

Wel was er laatst een ondernemer op tv met een webwinkel die WEL via Ebay importeerde, is daar een manier voor?

 

We zijn nu aan het zoeken naar een alternatieve site die we kunnen gebruiken om een geschikte leverancier te vinden in China.

 

Alibaba en Aliexpress leken in eerste instantie interessant maar we trekken de geloofwaardigheid van al die 5 sterren beoordeling in twijfel. Ook zijn er erg veel negatieve ervaringen te vinden over beide bedrijven. En ze accepteren geen paypal.

 

Ook vragen we ons af of we hier wel een nette factuur kunnen verwachten en niet pakketjes die als "gift" worden verzonden omdat we ons netjes aan de regels willen houden.

 

in het kort zijn onze vragen:

 

- is Alibaba of Aliexpress een goede website om aan leveranciers te komen en zijn deze conform de regels van de belastingdienst etc?

- Is er een manier om te zien of verkopers eerlijk zijn op deze sites?

-Wat is een alternatieve site om in contact te komen met Chinese leveranciers(liefst die paypal accepteren)?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben jullie ook al een verzekering afgesloten voor aansprakelijkheid? Als je spullen in China gaat inkopen krijg je met 3 onzekerheden te maken:

 

- is de leverancier betrouwbaar en wordt er daadwerkelijk geleverd?

- percentage afkeur in de zending?

- voldoen de goederen aan onze regels en wetten?

 

Als particulier heb je daar niet zoveel risico mee gelopen, maar na inschrijving bij de KvK wordt je dus bedrijfsmatig aansprakelijk en dien je netjes conform regels en wetgeving te werken. Je kunt dan ook beter eerst een ondernemingsplan opstellen voordat je je gaat inschrijven, waarin de is vastgelegd hoe je al dit soort zaken gaat afhandelen om tot een beoogd resultaat te komen. Zo'n plan dwingt je om alle risico-facetten e.d. te bestuderen om te bepalen welke stappen je neemt om die te elimineren. Op die manier leer je dat je dat je winstmarge 50 - 100% moet zijn om verantwoord te kunnen ondernemen. Als je het zo niet aanpakt ben je niet aan het ondernemen en kun je beter afhaken.

 

Link naar reactie
  • 0

Kunst is om het kaf van het koren te scheiden.

Inderdaad. Hoe zou je dat doen?

 

Ondertussen heb ik een kleine column geschreven over dit onderwerp. Het komt nu bijna dagelijks naar voren op Higherlevel en andere forums, maar niemand lijkt zich bewust te zijn van de risico's en iedereen lijkt te denken dat de leverancier de wettelijke verplichtingen wel voor zijn rekening neemt.

Link naar reactie
  • 0

uiteraard zijn er mensen die een webshop beginnen zonder in China te zijn geweest. Er zijn ook een hoop mensen die namelijk hun webshop vullen met producten die men op de Europese markt koopt. Vraag is altijd is China altijd goedkoop? Immers jullie zijn nog niet in staat om grote volumes te importeren. Het schaalvoordeel op de transport kosten lijkt voor jullie in eerste instantie nog niet mogelijk. Verder als jullie de douane technische zaken netjes willen laten verlopen verdiep je hier dan goed in. Neem contact op met de douane. Praat eens met een douane expediteur en als jullie iets invoeren zorg dan dat je duidelijk weet wat je moet doen en te wachten staat.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

uiteraard zijn er mensen die een webshop beginnen zonder in China te zijn geweest. Er zijn ook een hoop mensen die namelijk hun webshop vullen met producten die men op de Europese markt koopt. Vraag is altijd is China altijd goedkoop? Immers jullie zijn nog niet in staat om grote volumes te importeren. Het schaalvoordeel op de transport kosten lijkt voor jullie in eerste instantie nog niet mogelijk. Verder als jullie de douane technische zaken netjes willen laten verlopen verdiep je hier dan goed in. Neem contact op met de douane. Praat eens met een douane expediteur en als jullie iets invoeren zorg dan dat je duidelijk weet wat je moet doen en te wachten staat.

 

We hebben idd contact op genomen met de douane en worden daarover nog terug gebeld dezelfde vraag hebben we ook bij de belastingdienst en KVK gesteld.

 

@P.J.

 

ja we zijn zeker van plan een aansprakelijkheids verzekering aan te vragen. Hoe doen andere webwinkel dit met bijv. telefoonhoesjes ik zie daar onder andere de hoesjes die wij importeren maar niks over gevaarlijke stoffen etc. Hoe kunnen we dit checken?

 

@Logic4l

 

Is er een alibaba alternatief voor de europese markt of een andere manier om achter bedrijfsgegevens te komen om binnen Europa te importeren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee. (De aanbieders op) Alibaba zijn niet betrouwbaar en dit is onmogelijk vanaf hier te controleren.

 

Boek een ticket naar China en ga daar de fabrieken bezoeken. Dat zal uiteindelijk, meestal achteraf, de allergoedkoopste manier blijken te zijn.

 

Hoe kom je daar toch bij? tegeltjes wijsheid ?

 

Overgrote deel Alibaba aanbieders is wel te vertrouwen.

Link naar reactie
  • 0

Onzin, er zijn prima leveranciers te vinden op Alibaba. Kunst is om het kaf van het koren te scheiden.

 

 

Ben ik het volledig mee eens! Natuurlijk moet je goed uitkijken met wie je in zee gaat. Maar google alvorens de naam van het bedrijf waar je mee in contact ben. Heb al verschillende keren met fabrikanten samen gewerkt en ik ben nog geen een keer belazerd. Laat eens wat samples opsturen en kijk hoe dat loopt. Een ding kan ik wel zeggen, als de prijs te mooi is om waar te zijn, dan is het ook meestal zo!

 

gr John

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je daar toch bij? tegeltjes wijsheid ?

 

Overgrote deel Alibaba aanbieders is wel te vertrouwen.

Het is wat overtrokken natuurlijk. Als het het aantal "help ik ben opgelicht door een alibaba leverancier" topics op HL en andere forums bij elkaar optelt dan heb je een aardig boekwerkt bij elkaar verzameld..
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de nuttige informatie allemaal,

 

Ik denk dat we het via alibaba dan toch gaan proberen.

 

Nog een vraag over aansprakelijkheid. We willen natuurlijk wel goede en vooral veilige producten verkopen, in ons geval hoesjes.

 

Hoe kunnen we zeker weten dat de producten voldoen aan de EU norm? Moet je dit vooraf vragen aan de fabrikant op bijv. Alibaba en zo ja hoe kan zo'n persoon dit vervolgens bewijzen??? Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
O.v.v. TS naam verwijderd
Link naar reactie
  • 0

Tsja, ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met dan wel alibaba dan wel aliexpress. En ik ben nog nooit in china geweest. Kunst is inderdaad wel om het desbetreffende bedrijf zo goed mogelijk te checken. Om nu maar hard te roepen"alibaba is niet te vertrouwen" is hetzelfde roepen als "marktplaats.nl" is niet te vertrouwen. Het is een site die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Niets meer en niets minder.

 

Aansprakelijkheid: wie importeert, is aansprakelijk voor het product. Ik kan me voorstellen dat de eisen voor telefoonhoesjes (als die er al specifiek zijn) heel wat minder strikt zijn dan voor bijvoorbeeld babyspeelgoed. Het is jullie verantwoordelijkheid om de eisen van te voren te controleren. Je kunt bijjvoorbeeld contact opnemen met de douane voor meer informatie.

 

Het is wat overtrokken natuurlijk. Als het het aantal "help ik ben opgelicht door een alibaba leverancier" topics op HL en andere forums bij elkaar optelt dan heb je een aardig boekwerkt bij elkaar verzameld..

Logisch, er zijn ook behoorlijk veel fabrieken in China, en dientengevolge behoorlijk wat zakelijke deals. Tel daarbij op een hoop verse ondernemers die geen idee hebben waar ze op moeten letten, dan komt je vanzelf op een groot aantal. Verder wat jocaris78 zegt.

Link naar reactie
  • 0

@ShenxiaConsulting: dank voor aanpassing van de tekst. In ieder geval een stuk begrijpelijker Nederlands. Maar nog steeds is niet helemaal duidelijk wat je bedoeld, onder andere: welke vraag (en van wie) beantwoordt je nu precies?

 

Voor de goede orde: dit zijn de vragen van topicstarter:

in het kort zijn onze vragen:

[*]Is Alibaba of Aliexpress een goede website om aan leveranciers te komen en zijn deze conform de regels van de belastingdienst etc?

[*]Is er een manier om te zien of verkopers eerlijk zijn op deze sites?

[*]Wat is een alternatieve site om in contact te komen met Chinese leveranciers(liefst die paypal accepteren)?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.