• 0

Een dienstverlening verrichten voor een ondernemer in China

Hallo,

 

Ik heb sinds enige tijd een bedrijfje dat een online dienstverlening levert aan oa een ondernemer in china. Volgens de nederlandse belastingregels is dit niet belast in nederland maar in china. Ik kan er echter op geen enkele wijze achter komen of deze dienstverlening uberhaubt belast is in china en waar ik de belasting dan aan zou moeten geven. Wat voor stappen zou ik moeten ondernemen om hier uit te komen?

 

Bij voorbaat dank,

 

Arjen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op basis van welke regels stel jij dat dit niet belast in Nederland zou zijn? Neem aan dat jij deze dienst vanuit Nederland als Nederlands bedrijf levert?

 

In eerste instantie heb ik dit opgemerkt via een tooltje van de belastingdienst (in de bijlage) en daarnaast heb ik dit bevestigd gekregen via de belastingtelefoon.

 

CYWlz.thumb.png.94b5221c7e85ef70baadc388c9e6f332.png

Link naar reactie
  • 0

dat maakt niet uit jij factureert aan de Chinees zonder Nederlandse BTW zorg wel dat je een goede administratie voert. Vervolgens is het aan de Chinees om deze dienst wel of niet aan te geven als "import" en dus evt daar lokale BTW te betalen. Verder is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Jij moet namelijk voldoen aan de Nederlandse belasting regels tenzij je een Chinees bedrijf gaat runnen?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties,

 

Is het zo dat de belastingdienst zich alleen wilt indekken met de regel in de bijlage: "U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen" en dit dus eigenlijk in het algemeen niet van toepassing is?

Link naar reactie
  • 0

Verder is dat niet jouw verantwoordelijkheid.

Het zou toch wat vervelend zijn als de Chinese autoriteiten daar anders over denken. Het is wel degelijk de verantwoordelijkheid van de dienstverlener om na te gaan in hoeverre hij zich moet registreren of aan andere verplichtingen moet voldoen.

 

De Nederlandse belastingdienst heeft geen enkele zeggenschap over buitenlandse aangelegenheden. Het is ondoenlijk om voor alle landen een overzicht te maken van welke verplichtingen en uitzonderingen er allemaal bestaan en dan ook nog de wijzigingen daarop bij te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dat lijkt mij voor online diensten welk je aan een z.g 3e land levert niet van toepassing? Ander verhaal wordt het als het om bijvoorbeeld interne facturen gaat in het geval je zelf een vestiging hebt in dat land of er fysiek diensten levert? In dat geval zal de afnemer er voor moeten zorgen dat hij zich aan de regels van zijn eigen land houdt als het aankomst op de BTW?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.