• 0

Tweedehands spullen verkopen - belasting ?

Goedemorgen,

 

Ik wil graag tweedehands spullen gaan verkopen. Een klein gedeelte van mijn woning is een winkelruimte (ca. 32 m2) met daarop een winkelbestemming (vroeger heeft er een kapper in gezeten) en een eigen ingang.

 

Met name ga ik 'curiosa' verkopen. Het zijn in het begin vooral spullen uit mijn eigen verzameling (denk aan oude reclame materialen zoals emaille reclameborden, maar ook aan oude kermis attributen, oude winkelblikken etc).

 

Op Marktplaats bied ik de spullen aan, en op zaterdagmiddag ben ik voornemens om ' open te gaan' oftewel dan zet ik de winkeldeur open.

 

Regelmatig bezoek ik kringloopwinkels en vlooienmarkten om spullen ' in te kopen' .

 

Per maand schat ik voor ca. 300-400 euro te verkopen, wellicht iets meer in de toekomst. Ik doe het niet echt voor de (lage) inkomsten, maar meer als hobby :) .

 

Vragen;

 

-In hoeverre moet ik melding maken bij de Belastingdienst ?

-Wordt dit gezien door de Belastingdienst als ' bedrijfsmatig handelen' ?

-Zijn er regelingen bij de Belastingsdienst om ' vrijstelling' te krijgen omdat het om tweedehands goederen gaat ?

 

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reacties(s) !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je een eenmanszaak start, schrijf je je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Wij sturen je een btw-nummer toe. Je hoeft je niet apart aan te melden bij ons.

 

De inkomsten uit je bedrijf kunnen ‘winst uit onderneming’ zijn of ‘resultaat overige werkzaamheden’.

 

Als wij je inkomsten zien als winst uit onderneming, heb je recht op zelfstandigenaftrek. Je moet dan wel in een jaar 1.225 uren besteden aan je bedrijf. Voor dit jaar is dat onmogelijk. Daarnaast mag je de eerste vijf jaar deze zelfstandigenaftrek drie keer verhogen met de startersaftrek. Dus als je dit jaar geen recht hebt op de zelfstandigenaftrek, kun je de volledige startersaftrek nog in de overige vier jaren benutten.

Je hebt ook recht op de MKB-winstvrijstelling.

Je opbrengsten min de zakelijke kosten geef je aan in je ondernemersaangifte.

 

Als wij je inkomsten zien als resultaat uit overige werkzaamheden, heb je geen recht op ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling.

Je geeft de opbrengsten min de zakelijke kosten aan in je particuliere aangifte. Over het netto resultaat wordt berekend hoeveel belasting je betaalt.

Dit is afhankelijk van je totale inkomsten in een jaar.

 

Verder krijg je te maken met de margeregeling zoals wouter al aangaf.

Hierbij bereken je de btw over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs.

Verkoop je met verlies, dan heb je een negatieve winstmarge. Over een negatieve winstmarge krijg je geen btw terug.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.