• 0

Uitzendbureau met EU arbeiders

Hallo allemaal,

 

Ik ben momenteel bezig om een soort van uitzendbureau te starten. Ik zit al maanden het internet af te speuren over alle verplichtingen en regels. Echter word het allemaal steeds onduidelijker. Ik zal als eerste hieronder uitleggen wat precies mijn doelstelling is.

 

Ik heb een aantal bedrijven/potentiële opdrachtgevers. Die productie medewerkers nodig hebben. Zoals voor bijvoorbeeld kassen, veilingen, verpakken etc. Zij werken graag met buitenlandse arbeiders, Omdat die vaak voordeliger zijn en meer gemotiveerd. Daarnaast heb ik een aantal contacten in het buitenland. Voornamelijk Litouwen die daarvandaan werving en selectie voor personeel voor mij kunnen verzorgen. Hier tussenin wil ik dus geld gaan verdienen. Omdat ik immers de juiste contacten daarvoor heb.

 

Nu ben ik inmiddels zo ver dat ik weet dat ik verplicht ben het wettelijk Nederlands minimumloon te betalen. En dat ik daarnaast de plicht heb bij de KVK te melden dat ik mij bezig ga houden met uitzend activiteiten.

 

Er zijn talloze mogelijkheden voorbij gekomen en voorgelegd door contacten. Maar ik wil graag zekerheid dat alles volgens de regels gaat. En paar mogelijkheden waar ik tot nu toe het meeste oor naar had zijn payrolling en buitenlands payrolling.

 

Als eerste werd mij verteld dat ik mensen daar laat uitzoeken doe aan de eisen voldoen. Dat die dan hierheen komen. Ik ze bij een payroll bedrijf op de loonlijst zet. En dat ik dan huisvesting moet verzorgen en ik factureer naar de klant en de payroller naar mij. En dat ik daartussen eigenlijk mijn geld moet gaan verdienen met huisvesting omdat payrolling te duur is.

 

Als tweede optie kreeg ik voorgelegd dat ik mensen kan uitzoeken in Litouwen die voldoen aan de eisen. En die dan vervolgens daar op een loonlijst worden gezet. Waarbij ik dan een A1 formulier voor hun moet aanvragen. Dan zouden zij hier voor mij komen werken. En ik moet dan uit factureren naar de klant. Dan inkomsten belasting betalen over hun salaris. En de rest van premies etc. zouden zij daar moeten afdragen. Dit zou dan veel belasting voordeel moeten opleveren. Waardoor ik veel goedkoper kan zijn per uur. En ik dus niet hoef te gaan verdienen op de huisvesting. Als ik dan bijvoorbeeld EUR 8,00 zou betalen per uur aan de arbeider. Dan zou ik daarover inkomsten belasting moeten betalen. Wat volgens een contact EUR 0,20 per uur zou zijn. En daarnaast zouden ze in Litouwen EUR 0,95 per uur belasting kwijt zijn. Ik zou dan dus kosten van +- EUR 9,15 per uur hebben. En alles wat daarboven zit zou dan dus voor mij zijn.

 

De tweede optie klinkt voor mij heel gunstig. Omdat ik hierdoor arbeiders aan zou kunnen bieden tegen scherpe prijzen. Echter heb ik mijn vraagtekens of dit allemaal legaal en werkelijk zo mooi is. En wat voor certificering en verplichtingen heb ik verder nodig om dit op te zetten?

 

Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft of mij hier verder mee zou kunnen helpen?

 

Vriendelijke groet,

 

Martin Stoop

 

(P.S. Let a.u.b. niet op mijn schrijftaal, ik heb helaas niet zo goed Nederlandse les gehad vroeger.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

je hebt in ieder geval een NEN4400 certificering nodig,.

Denk aan het minimum loon, de cao verplichting (vanaf2013) en de wettelijke verplichtingen van Litauwen.

Misschien kun je ook volgens de 183 dagen regeling werken?

 

 

[ mod edit: zelfpromotie en link naar een eigen site verwijderd ]

Link naar reactie
  • 0

Beste Martin,

 

Ik zal puntsgewijs op jouw mail ingaan. Besef je dat je je in een verschrikkelijk lastig vakgebied gaat begeven waar meer wet- en regelgeving van toepassing is dan een normaal mens kan bedenken. Je kunt bijna niet starten zonder deskundig advies.

 

Ik heb een aantal bedrijven/potentiële opdrachtgevers. Die productie medewerkers nodig hebben. Zoals voor bijvoorbeeld kassen, veilingen, verpakken etc. Zij werken graag met buitenlandse arbeiders, Omdat die vaak voordeliger zijn en meer gemotiveerd.

 

De motivatie is een goed punt. Voordeliger kan echter niet opgaan. Immers, de WAADI stelt in artikel 8 dat alle werknemers gelijk behandeld dienen te worden. Dus een Litouwer heeft recht op hetzelfde loon als een Nederlander, als deze dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf vervullen. Hier kan enkel bij CAO van afgeweken worden.

 

Daarnaast heb ik een aantal contacten in het buitenland. Voornamelijk Litouwen die daarvandaan werving en selectie voor personeel voor mij kunnen verzorgen. Hier tussenin wil ik dus geld gaan verdienen. Omdat ik immers de juiste contacten daarvoor heb.

 

Je hebt dus een allocerende functie, je brengt vraag en aanbod van arbeid bij elkaar. Dit maakt dus dat de WAADI van toepassing is op jouw activiteiten.

 

Nu ben ik inmiddels zo ver dat ik weet dat ik verplicht ben het wettelijk Nederlands minimumloon te betalen. En dat ik daarnaast de plicht heb bij de KVK te melden dat ik mij bezig ga houden met uitzend activiteiten.

 

Het Nederlands minimum loon is inderdaad de ondergrens van wat je kunt betalen. Als je de kaart niet handig uitspeelt zul je het CAO-loon of in ieder geval het gebruikelijk loon bij het bedrijf waar je personeel wegzet moeten betalen. En als je gaat uitzenden moet je inderdaad als zodanig registreren in het handelsregister (dat wordt bijgehouden door de KvK).

 

Er zijn talloze mogelijkheden voorbij gekomen en voorgelegd door contacten. Maar ik wil graag zekerheid dat alles volgens de regels gaat. En paar mogelijkheden waar ik tot nu toe het meeste oor naar had zijn payrolling en buitenlands payrolling.

 

Payrolling is gewoon een vorm van uitzenden. Het belangrijkste verschil is dat de werving- en selectie niet plaatsvindt door de uitzender. De klant komt dus met een kandidaat aan en deze wordt als uitzendkracht geplaatst bij deze klant. Vroeger, tot 2011, was er een aparte regeling voor payrolling, maar deze bleek in de praktijk niet houdbaar. De belangrijkste reden hiervoor is dat uitzenden wettelijk verankerd is (BW 7:690 en BW 7:691). Payrolling kent geen wettelijke status waardoor er feitelijk een dienstverband ontstond tussen het inlenend bedrijf en de gepayrolde werknemer - en dat moest nu juist worden voorkomen.

 

Als eerste werd mij verteld dat ik mensen daar laat uitzoeken doe aan de eisen voldoen. Dat die dan hierheen komen. Ik ze bij een payroll bedrijf op de loonlijst zet. En dat ik dan huisvesting moet verzorgen en ik factureer naar de klant en de payroller naar mij. En dat ik daartussen eigenlijk mijn geld moet gaan verdienen met huisvesting omdat payrolling te duur is.

 

Hmm, dit is de omgekeerde wereld. Je bepaalt eerst de prijs van je product (kosten werkgeverschap, huisvesting etc.) en kijkt dan of je dit in de markt weg kunt zetten. Payrolling is niet te duur, payrolling is een hele mooie methode om goedkoop mensen weg te kunnen zetten. Dat de prijs hoger is dan dat jouw klanten er voor willen betalen zegt eigenlijk voldoende over jouw markt. Als zij voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten valt er nooit iets te verdienen voor jou.

Huisvesting zou in mijn ogen geen sluitpost moeten zijn. Deze moet goed zijn. Gemotiveerd personeel vereist immers een fatsoenlijke slaap- en rustruimte. Ga ervan uit dat je tenminste € 100,00 per week kwijt bent voor fatsoenlijke huisvesting. Als het je voor minder lukt is dat je winst.

 

Als tweede optie kreeg ik voorgelegd dat ik mensen kan uitzoeken in Litouwen die voldoen aan de eisen. En die dan vervolgens daar op een loonlijst worden gezet. Waarbij ik dan een A1 formulier voor hun moet aanvragen. Dan zouden zij hier voor mij komen werken. En ik moet dan uit factureren naar de klant.

 

Dan wordt je dus een Litouwse werkgever die mensen in Nederland uitzendt. Naast het feit dat je met werkgeverschap een heel nieuw risico op je neemt (er wordt dan niet uitgezonden waardoor er niet onder verantwoording van de inlener gewerkt kan worden) zit je er ook mee dat je je moet verdiepen in de Litouwse sociale wetgeving. Het kan zou zijn dan je onder de A1-regeling valt, maar het is afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nederland en Litouwen waar de werkzaamheden belast zijn. Je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat in Nederland verrichte arbeid niet in Nederland belast is.

 

Dan inkomsten belasting betalen over hun salaris. En de rest van premies etc. zouden zij daar moeten afdragen. Dit zou dan veel belasting voordeel moeten opleveren. Waardoor ik veel goedkoper kan zijn per uur. En ik dus niet hoef te gaan verdienen op de huisvesting. Als ik dan bijvoorbeeld EUR 8,00 zou betalen per uur aan de arbeider. Dan zou ik daarover inkomsten belasting moeten betalen. Wat volgens een contact EUR 0,20 per uur zou zijn.

 

Ga je er dan vanuit dat er in Nederland loonbelasting afgedragen dient te worden? Die zou bij 8 uur per dag bij een uurloon van € 8,00 (wat trouwens onder het wettelijk minimum loon ligt (dat verplicht is in deze situatie)) neerkomen op ca. € 0,60/uur - er vanuit gaande dat de werknemer recht heeft op algemene heffingskorting en arbeidskorting.

 

En daarnaast zouden ze in Litouwen EUR 0,95 per uur belasting kwijt zijn. Ik zou dan dus kosten van +- EUR 9,15 per uur hebben. En alles wat daarboven zit zou dan dus voor mij zijn.

 

Ik weet niets van de Litouwse belasting, maar vermoedelijk is er in het belastingverdrag een clausule opgenomen over het voorkomen van dubbele heffing. Inkomen dat in Nederland belast is zal dan in Litouwen niet nogmaals belast worden.

 

De tweede optie klinkt voor mij heel gunstig. Omdat ik hierdoor arbeiders aan zou kunnen bieden tegen scherpe prijzen. Echter heb ik mijn vraagtekens of dit allemaal legaal en werkelijk zo mooi is. En wat voor certificering en verplichtingen heb ik verder nodig om dit op te zetten?

 

Er zal precies uitgerekend moeten worden wat voordeliger is. Hier voor heb je in mijn ogen een adviseur nodig die thuis is in de materie. Ik zou er zelf erg voor waken om voor de Litouwen-constructie te gaan, zeker als je zelf geen Litouwer bent.

Je zou perfect binnen de Nederlandse wet- en regelgeving personeel als een Nederlands uitzendbureau weg kunnen zetten. En zeker als er gewerkt wordt met buitenlandse werknemers kan er met behulp van de extraterritoriale kostenvergoedingen ook nog een aanzienlijk fiscaal voordeel gerealiseerd worden.

 

Nogmaals, ga eens praten met iemand die jou hierin verder kan helpen. Het zal een paar centen kosten maar als het allemaal loopt heb je die investering er zo uit.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

je hebt in ieder geval een NEN4400 certificering nodig.

 

Sinds wanneer is de NEN4400 verplicht? Toegegeven, de overheid kickt er op maar bij mijn weten kun je nog altijd zonder deze certificering. Er zijn wel steeds meer bedrijven die er om vragen, maar dat is een heel ander punt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer van Dijk,

 

Als eerste bedankt voor uw reactie. Ik heb eerder ook contact met de KVK gehad hierover en gesproken met een adviseur van de belastingdienst. Echter melde ze mij ook dat dit een erg grijs vlak is. Waar nou eigenlijk niemand echt duidelijkheid in kan bieden. Vandaar dat ik alles even op een laag pitje heb gezet. Echter zou ik graag verder willen gaan met dit idee gezien de mogelijkheden. Zoals u zegt zou ik eens moeten praten met iemand die alles over dit onderwerp weet. Echter heb ik hier veel naar gezocht en kan ik helaas niemand vinden.

 

Vriendelijke groet,

 

Martin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.