• 0

Auto ondernemingsvermogen overhevelen naar prive.

Mijn Fiat 500 (zeer zuinige auto) staat op de balans als ondernemingsvermogen. In twee jaar heb ik de aanschafwaarde volledig afgeschreven (willekeurige afschrijving). Van deze auto werd zeer beperkt prive gebruik gemaakt (minder dan 500km).

De bedoeling is om deze auto meer dan 500 km. prive te gaan gebruiken. In dat geval geldt er een bijtelling van 14% over de oorspronkelijke cataloguswaarde. Tot zover is het mij duidelijk.

Om deze bijtelling te voorkomen wil ik deze auto naar prive overhevelen.

 

Is dit fiscaal toegestaan en zo ja kan ik dan ook de zakelijke kilometerkosten ten laste van mijn eenmanszaak brengen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de rechtsvorm van de onderneming ?

 

Zie net dat je een eenmanszaak hebt, had ik even overheen gelezen.

 

Als je de auto geheel niet meer zakelijk gaat gebruiken, maar alleen privé, dan zou heretiketteren tot de mogelijkheden behoren. Let er echter wel op dat dit moet tegen de huidige waarde van de auto. Als je deze dus al geheel hebt afgeschreven, dan betekent dat er winst zal ontstaan als gevolg van de onttrekking van de auto aan het ondernemingsvermogen.

Link naar reactie
  • 0

Dus wel naar prive overhevelen, mits daarna volledig privegebruik. Met andere woorden geen kilometerkosten voor zakelijk gebruik ten laste van de eenmanszaak brengen.

 

"Tot de mogelijkheden behoren", betekent dit dat ik daarvoor wellicht goedkeuring van de inspecteur nodig heb?

Link naar reactie
  • 0

Dus wel naar prive overhevelen, mits daarna volledig privegebruik. Met andere woorden geen kilometerkosten voor zakelijk gebruik ten laste van de eenmanszaak brengen.

Nee, geen kilometers voor de zaak rijden met die auto.

"Tot de mogelijkheden behoren", betekent dit dat ik daarvoor wellicht goedkeuring van de inspecteur nodig heb?

"nodig" is het niet, maar het kan wel verstandig zijn. Vermogensetikettering is een leerstuk met vele nuances, dat is niet zomaar even uit te leggen. In het kort zijn er drie mogelijkheden:

- verplicht ondernemingsvermogen

- verplicht privevermogen

- keuzevermogen.

 

Op het moment dat je van volledig zakelijk gebruik naar volledig privegebruik gaat, heb je op zich een herzieningsmoment: de situatie wijzigt ingrijpend. Als je echter al bij voorbaat weet dat je na twee jaar de auto anders gaat gebruiken, zou je kunnen beargumenteren dat de auto op dat moment al geen verplicht ondernemingsvermogen, maar keuzevermogen is. Als je dan nu tijdelijk geen zakelijke km rijdt, dan zou een consequentie kunnen zijn dat het gebruik niet ingrijpend is gewijzigd en je dus geen nieuw keuzemoment hebt. Maar dat gaat wel erg ver, in zijn algemeenheid kun je best stellen dat bij overgang van volledig zakelijk naar volledig prive je kunt of zelfs moet herzien.

 

Of je bij een overgang van verplicht ondernemingsvermogen naar keuzevermogen kunt heretiketteren, kun je over twisten. Om daarover zekerheid te krijgen, zou je het (schriftelijk) voor moeten leggen aan de fiscus.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ronaldinho heeft het goed omschreven.

 

Wat je wel goed voor jezelf in kaart moet brengen wat de financiele gevolgen zijn van het mogelijk naar privé onttrekken van de auto. Laat uitrekenen wat je dat aan IB gaat kosten, je maakt immers een boekwinst aangezien je de auto geheel in 2 jaar hebt afgeschreven. Ik neem aan dat de auto nu toch nog wel enige waarde heeft. Ook zou ik bekijken wat er bij de aanschaf is gedaan met de BTW.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie vriendelijk voor het commentaar. Het is mij duidelijk dat ik goede gronden moet hebben om naar prive over te hevelen. Alleen het feit dat ik de bijtelling wil ontlopen, ik ga meer prive rijden, is geen goede grond. Zo kan ik toch eea samenvatten?

Oorspronkelijk was het de bedoeling de auto (Fiat 500) nagenoeg geheel zakelijk te gebruiken. Nu verkoop ik m'n prive auto en ben ik verplicht (?) de zakelijke auto (Fiat 500) ook prive te gaan gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een tijdelijke oplossing.

 

Als het alleen om de bijtelling gaat als IB ondernemer (Eenmanszaak) is het mogelijk alle autokosten prive te betalen.

De bijtelling is dan € 0,-

 

Je mist dan wel met deze auto de mogelijkheid van de belastingvrije vergoeding a 19 cent/km voor zakelijke ritten.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een tijdelijke oplossing.

Als het alleen om de bijtelling gaat als IB ondernemer (Eenmanszaak) is het mogelijk alle autokosten prive te betalen.

De bijtelling is dan € 0,-

Je mist dan wel met deze auto de mogelijkheid van de belastingvrije vergoeding a 19 cent/km voor zakelijke ritten.

 

Oftewel de bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten. Dat wil je toch met jouw opmerking zeggen?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie vriendelijk voor het commentaar. Het is mij duidelijk dat ik goede gronden moet hebben om naar prive over te hevelen. Alleen het feit dat ik de bijtelling wil ontlopen, ik ga meer prive rijden, is geen goede grond. Zo kan ik toch eea samenvatten?

Oorspronkelijk was het de bedoeling de auto (Fiat 500) nagenoeg geheel zakelijk te gebruiken. Nu verkoop ik m'n prive auto en ben ik verplicht (?) de zakelijke auto (Fiat 500) ook prive te gaan gebruiken.

Je kunt er ook voor kiezen je zakelijke Fiat te verkopen. Je zult er winst op maken want hij staat nu in de boeken als 'volledig afschreven'. Je privé-auto kun je dan gaan gebruiken voor zakelijke ritten en hiervoor 19 cent per kilometer van je winst aftrekken.

 

Je zou ook kunnen overwegen om de verkoopopbrengst van je privé auto te gebruiken om een nieuwe privé auto aan te schaffen, als ie heel zuinig is is dat qua vaste lasten nog redelijk op te brengen.

Ik zou het een perverse uitwas van de regelgeving vinden als het goedkoper is om twee auto's te hebben dan één, maar het zou zomaar kunnen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wat is de rechtsvorm van de onderneming ?

 

Zie net dat je een eenmanszaak hebt, had ik even overheen gelezen.

 

Als je de auto geheel niet meer zakelijk gaat gebruiken, maar alleen privé, dan zou heretiketteren tot de mogelijkheden behoren. Let er echter wel op dat dit moet tegen de huidige waarde van de auto. Als je deze dus al geheel hebt afgeschreven, dan betekent dat er winst zal ontstaan als gevolg van de onttrekking van de auto aan het ondernemingsvermogen.

 

Moet er dan geen bijtelling berekent worden tot het moment dat de auto op de zaak heeft gestaan?

Link naar reactie
  • 0

Ja, volgens moet er inderdaad een bijtelling berekend worden voor de periode dat de auto wél zakelijk geëtiketteerd was.

 

Let op: Als je in die periode (bijvoorbeeld de periode januari t/m augustus) minder dan 500 km privé hebt gereden, wordt dit voor de bijtelling in de inkomstenbelasting herrekend naar een heel jaar. Dus als je in de eerste 8 maanden 350 km privé hebt staan, wordt dat voor de bijtelling even herrekend naar 12 maanden, 12/8e x 350 = 525, hoppa, toch wel een bijtelling. Die bijtelling geldt dan wel slechts voor 8/12e i.p.v. voor de volle mep, maar toch.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.