• 0

Vraag ziektegeld werknemer die salarisspreiding heeft

Beste allemaal,

 

Voor het eerst op Higherlevel ingelogd met een belangrijke vraag voor mijn bedrijf.

Ik heb een tennisopleiding; Het verzorgen van tennistraining op diverse verenigingen, waarbij ik trainers in dienst heb.

Mijn vraag gaat over ziektegeld werknemers.

Een voorbeeld: een trainer werkt 18 lesweken x bv: 30 uur.

Deze trainer krijgt zijn salaris verspreidt over 6 maanden, dit om conitnuiteit in het salaris te geven, dus 6 maanden lang een bijna dezelfde loonstrook.

 

Nu zit ik een een situatie met een verzekeringsorganisatie, die salarisstroken hebben opgevraagd van ziekteperiode.

Op deze salarisstrook staat het bedrag wat een trainer krijgt (in 6 maanden totaal) Dit wordt ook uitbetaald door de verzekering.

De zieke trainer krijgt zijn salaris keurig doorbetaald.

 

Echter heb ik gedurende de ziekte periode bv: 3 maanden een invaltrainer de "volle mep" moeten betalen, hij heeft namelijk 12 lesweken gegeven, van de in totaal 18 weken. Dit zijn veel extra kosten.

 

Het probleem kan ondervangen worden als ik een trainer ook daadwerkelijk voor die 18 weken uitbetaal en de andere weken niet. Dan staat namelijk het juiste bedrag op de loonstrook.

Maar dit wil ik niet, het is voor een trainer prettiger om 6 maanden hetzelfde salaris te krijgen. De volgende 6 maanden worden weer opnieuw opgemaakt afhankelijk van het aantal lesuren in de nieuwe periode.

 

Ik hoop dat jullie mij hier een duidelijk antwoord op kunnen geven. Ik heb al meerdere malen met verzekering gebeld en ook de tussenpersoon is ingezet en die snapt het ook niet echt.

Bedankt alvast

 

Monique Fitters

www.FittersFit.nl en www.CardioTennis.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag concreet is:

* Heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem, zo ja, hoe heb je dit aangepakt?

* Heeft iemand tips hoe ik dit in de toekomst kan tackelen/voorkomen dat er extra kosten gemaakt worden op het moment

als ik een invaltrainer moet inzetten.

Deze invaltrainer kan wel of niet bij mij in dienst zijn. Soms is het een freelancer. Deze invaltrainer krijgt uiteraard zijn uren

betaald die hij ook daadwerkelijk gegeven heeft in die periode.

Monique Fitters

www.FittersFit.nl en www.CardioTennis.nl

Link naar reactie
  • 0

De eigenlijke motivatie voor die regeling is natuurlijk dat de leraar kennelijk niet in staat is het geld dat hij in 18 weken uitbetaald zou krijgen zelf over 6 maanden te spreiden. Daar ben jij hem in tegemoet gekomen, maar dat blijkt in dit geval vervelende consequenties te hebben, en ik denk niet dat je die ongedaan kunt maken.

 

Ik zou hem toch echt in het vervolg zelf laten zorgen dat hij zijn inkomen niet binnen 6 maanden opmaakt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie,

Helaas zit het advies er nog niet tussen.

Een trainer is juist opzoek naar vastigheid, hij/zij is opzoek naar in een geheel jaar een goed en vast inkomen te verdienen. En geloof me een trainer verdiend erg goed. Het tarief is hoog en de concurrentie ook,

Een trainer werkt van de 52 weken per jaar ongeveer maximaal 36 weken (met uitzonderingen op evenementen)

Het salaris wordt dus verdeeld over 52 weken.

Is er iemand die hier evaring mee heeft m.b.t. ziektegeld uitkering.

 

Je kan ziektegeld aangeven per week, per maand of bv per kwartaal. Maar niet per week en dan x bv 18 weken (1 seizoen)

Als ik bij meldverzuim per week invul, rekenen ze dit voor 52 weken! Dit komt natuurlijk niet overeen met de loonstrook (uren per week x 18 weken gedeeld door 6 maanden)

 

Er moeten toch meerder ondernemingen zijn die hier tegen aanlopen?

Kom op laat je horen ;) ik wacht nieuwsgierig naar jullie ideeen.

Monique Fitters

www.FittersFit.nl en www.CardioTennis.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat je meer kosten kwijt bent als je tijdelijk iemand in moet huren en deze alle uren moet betalen is denk ik lastig te voorkomen.

 

Wel is het misschien te voorkomen dat je in de vrije periode het volle bedrag door moet blijven betalen. In de weken dat de trainer lesgeeft, maakt hij uren die hij niet krijgt uitbetaald. Deze uren verreken je in de weken dat hij niet werkt. Wordt hij ziek in de periode dat hij lesgeeft, dan bouwt hij ook minder plus uren op die uitbetaald worden in de periode dat hij niet meer lesgeeft. Hij zal dan in die periode ook minder salaris krijgen als hij ziek is geweest. Dit compenseert dan weer de uren die je aan de invaller extra hebt moeten betalen.

 

Ik weet niet hoe dit doorwerkt bij de uitkering wegens ziekte als je deze verzekert. Ik in denk echter niet dat je de extra kosten voor de invaller kunt voorkomen deze zal zijn uren betaald willen zien. Daarom zul je het via je afspraken met je vaste krachten moeten regelen, eventueel in combinatie een aangepaste verzekering.

 

Heb weinig echte kennis op gebied van personeelszaken, maar dit waren mijn bedenksels.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je een ding over het hoofd ziet in je redenering:

 

- Als een trainer ziek is in een periode dat hij meer uren zou moeten draaien dan op zijn loonstrook staat, dan krijg je dus minder van de verzekering vergoedt dan het je werkelijk kost.

- Maar als een trainer ziek is in een periode dat hij minder uren zou moeten draaien dan op zijn loonstrook staat, dan verdien je er dus op.

 

Dat zou elkaar dan toch moeten compenseren, lijkt mij dan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Monique,

 

De verzuimverzekering is er voor bedoelt om jou als werkgever zo weinig mogelijk schade te laten lijden aan de arbeiedsongeschiktheid van een werknemer. Nu de werknemer ziek is ben jij verplicht om het gebruikelijke loon door te betalen. De loonkosten worden grotendeels opgevangen door de verzuimverzekering. De kosten van het loon doorbetalen zonder dat daar werk tegenover staat worden dus betaald door de verzekeraar. Het verzuim is dus nagenoeg kostenneutraal, de zieke werknemer kost je geen geld.

 

Maar daarnaast moet je ook nog productie blijven draaien. Daarvoor trek je een vervanger aan en die draait uren die jij aan hem moet uitbetalen en waar jij winst over maakt. Je hebt inderdaad een voordeel als je weinig uren hoeft in te kopen in een periode van arbeidsongeschiktheid, maar je loopt geen nadeel op als het in een drukke periode gebeurt. Het zijn immers gewoon productie-uren die betaalt worden en waar je de kosten per uur mee betaalt. Het geeft misschien zelfs een voordeel omdat je de inactieve uren van de vervanger niet hoeft te bekostigen uit deze marge.

 

Peter zijn opmerking was, hoewel wat kort door de bocht, dus geheel juist ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Monique,

 

Is er een CAO van toepassing op uw bedrijfsactiviteiten?

Wat voor arbeidsovereenkomst gaat u aan met de leraar (bepaalde tijd voor x maanden, of voor een bepaald tennisseizoen of voor onbepaalde tijd)?

Wat staat er precies in de individuele arbeidsovereenkomst over de arbeidsduur waarvoor de tennisleraar wordt aangenomen (bijv. 20 uur/week of 30 uur/week of 6 uur/dag)?

 

Ben benieuwd.

 

Hans van Dongen / 18-10-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.