• 0

Cursuskosten en verbouwing woning aftrekbaar?

Misschien een wat rare vraag maar ik heb nu een eenmanszaak en werk veel als zzp'er.

Nu heb ik voor een totaal andere branche diverse cursussen voor lichaamsbeweging gedaan om vervolgens hier wat mee te gaan doen als ondernemer. In mijn huurappartementje wil ik een aparte kamer hiervoor gaan inrichten.

 

Nu heb ik 2 vragen;

- zijn de cursussen aftrekbaar van mijn winst?

- door het verbouwen maak ik veel kosten. Is dit ook aftrekbaar van mijn winst en mag ik de BTW daarvan terugvragen?

Denk hierbij aan verf, behang etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De cursussen hebben geen raakvlak met jouw eenmanszaak dus kan je die niet van je winst aftrekken als bedrijfskosten. Wel kan je onder voorwaarden de kosten in privé aftrekken als studiekosten.

 

in hoofdlijnen zijn dit de regels voor 2012:

 

U of uw fiscale partner maakte de kosten voor uw studie.

De opleiding of studie was gericht op uw beroep of toekomstige beroep.

Er was sprake van een leertraject.

Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht.

Uw totale kosten min eventuele vergoedingen waren hoger dan de drempel van € 500.

De kosten boven de drempel mag u aftrekken.

 

Het bijhouden van vakkennis voor je bestaande bedrijf kan je wel van de winst aftrekken.

 

De aftrek van kosten voor de werkkamer in huis is aan nog strakkere regels gebonden Hier een beperkte opsomming

 

En in dit topic staat een heleboel info voor niet zelfstandige werkruimte huurwoning. inmiddels al 11 pagina's leesvoer ;D

Link naar reactie
  • 0

Uitstekend antwoord van Henk!

 

Ik wil nog wel aanvullen dat, voor zover dat al niet duidelijk was, de vraag over de werkkamer echt fiscaal maatwerk is dat een specifik advies van een fiscalist vereist. Ga hier geen centen op besparen, je doet jezelf heel snel tekort op dit vlak. Goed fiscaal advies kan in potentie duizenden euro's fiscaal voordeel opleveren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

Ik wel alleen even aanvullen dat ik de kamer niet verhuur aan mezelf, dit betaal ik gewoon prive. Het gaat me puur om de aanschaf van materialen die ik daarvoor gebruik.

 

Aan jezelf verhuren is juridisch onmogelijk, dus logisch dat je dat niet doet ;)

 

Waar ik op doelde is dat je onder voorwaarden bij een huurwoning eventueel een groot deel van de huur kunt aftrekken, dat naast de kosten van zakelijke verbouwingen. Maar dat vereist dus het fiscale maatwerk waar ik op doelde.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Je wilde voor 17:00 je aangifte nog doen, vandaar de haast?

 

Als je huurwoning privé geëtiketteerd is, met andere woorden, het huurrecht staat niet op de balans en de huurkosten worden niet van de winst afgetrokken, dan zijn alle kosten van de woning, inclusief de inrichting, NIET aftrekbaar.

 

Hoe ver dat gaat is m.i. voer voor discussie, een massagetafel is m.i. wel aftrekbaar, maar een keukentafel waar je je laptop op zet zou ik niet aftrekken.

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Ik kan je garanderen dat de kennis van de gemiddelde medewerker van de Belastingtelefoon op fiscaal gebied niet verder gaat dan het callscript dat naar voren komt als enkele sleutelwoorden ingegeven worden. Het is niet zo zwart/wit als jij stelt en er wordt klakkeloos voorbijgegaan aan het vershil tussen de omzetbelasting en de inkomstenbelasting.

Nogmaals, zulke specifieke zaken vragen om maatwerk, en dat maatwerk kan je heel veel voordeel opleveren. Kies je er voor om in algemeenheden te blijven, en dat kan niet anders als je vertrouwt op de informatie van de Belastingtelefoon, loop je het risico jezelf veel tekort te doen. Dat mag natuurlijk, het is immers jouw onderneming en jouw aangifte, maar of het getuigt van doordacht en slim handelen...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, dit helpt:)

 

Verder las ik net dit gedeelte:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

Stel ik gebruik een kamer puur zakelijk, dan hoort het huurrecht bij mijn ondernemingsvermogen. Kan iemand mij vertellen wat dit is?

 

Onder voorwaarden is het mogelijk dat het huurrecht zakelijk geëtiketeerd is, en dus de door jou betaalde huurpenningen (na aftrek van huurtoeslag en het huurorfait) geheel aftrekbaar zijn van je winst. Eén vn de voorwaarden is dat de werkkamer tenminste 10% van het gehele woonoppervlakte beslaat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hmmz, graag wil ik hier toch wat meer over weten.

Ik kies in dit menu: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

- huurwoning

- woon niet samen

- geen zelfstandige werkruimte

- gebruik de woning meer voor meer dan 10%

 

ik splits de huurrecht van het pand administratief naar gebruik.

 

 

* U kunt u dit geval uw pand in de administratie verdelen: Stel dit is 75% prive en 25% zakelijk ( opmeten meters)

* Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemersvermogen. Dit moet eenmalig

Dit is me nog onduidelijk

* U kunt jaarlijks de kosten van de werkruimte aftrekken.

Is dit 25% van de huurkosten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet nog een paar regeltjes :-\

 

Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming

U kunt jaarlijks kosten aftrekken.

U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.

Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

 

Dat moet je dus wel meenemen in je afweging.

 

En dat andere werk als zzper doe je dat ook van huis uit?

 

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet nog een paar regeltjes :-\

 

Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming

U kunt jaarlijks kosten aftrekken.

U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.

Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

 

Dat moet je dus wel meenemen in je afweging.

 

En dat andere werk als zzper doe je dat ook van huis uit?

 

Ik blijf het zeggen, en niet voor mijn beroepsgroep maar vooral voor ondernemers als Jan, optimaliseren door fiscaal maatwerk. Dit is een mooi voorbeeld van klokken horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag dit omdat een kennis van me een winkelpand huurt aan een winkelstraat met daarachter woonruimte.

Volgens zijn boekhouder mag hij 50/50 aanhouden van de huur, telefoon en internet.

 

Van de 840 huur trekt hij dus 420 af van de winst.

 

 

Ik vroeg hem of hij ooit had gehoord van een bijtelling van de WOZ waarde.

Dit had hij dus niet, en zijn boekhouder ook niet. Vandaar mijn verbazing en vragen.

 

Maar als ik het nu goed begrijp kan hij ook 840 x 12 aftrekken en dan aan het einde van het jaar als bijtelling de berekening van de WOZ waarde.

 

Is dit verplicht of mag hij ook kiezen voor de 50/50 regel ( hier kwam zijn boekhouder mee)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ben je nou eigenlijk aan het doen? Ben je een zakelijke werkkamer in jouw huurwoning aan het realiseren of win je informatie in voor een vriend die blijkbaar een woon-werkpand huurt? Fiscaliteiten zijn heel specifiek dus heb je hoegenaamd niets aan hypothetische situaties die in de praktijk altijd net genoeg afwijken om in een andere regeling te vallen.

 

Ook is het zonde van de tijd die wij in jouw, schijnbaar realistische, vragen steken. Helpen kunnen we alleen in concrete realistische situaties. Als je wilt sparren is dat prima, maar geef dat dan wel aan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg hem of hij ooit had gehoord van X

Dit had hij dus niet, en zijn boekhouder ook niet. Vandaar mijn verbazing en vragen.

 

En ik ben op zoek naar een businessmodel waarbij ik daadwerkelijk € 1,- krijg voor elke keer dat iemand dit roept. Iemand ideeën?

 

Dennis: ik denk niet dat het nodig is om zo hard van de toren te blazen (*), al mag je dat natuurlijk zelf weten.

 

Jan: Bij mijn weten is die 50/50 verdeling fout en moet het via de WOZ-correctie, maar dat is, zoals Dennis al aangeeft, zeker bij onroerend goed, van zo ontzettend veel zaken afhankelijk, dat een beschrijving van drie regels op een forum onvoldoende basis biedt. Zoek op www.rechtspraak.nl gerust eens naar termen als ´bouwkundig splitsbaar´ en je bent alweer een middagje verder...

 

 

*: excuus voor het brakke Nederlands.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

haha, ik ben gewoon aan het uitzoeken wat het voordeligst voor mij en had net even contact met een vriend van me die ook in zo'n situatie zit.

 

Maar volgens mij begin ik het te begrijpen; hij heeft een woon- werk pand en na het berekenen van de meters door een bedrijf gaf hij aan zijn ze tot de conclusie gekomen dat hij 50% mag aftrekken van de huur.

 

Omdat ik geen woon- werkpand heb moet ik aan een aantal eisen voldoen welke ik net allemaal op de door jouw aangewezen website heb gelezen.

 

volgens mij zit ik warm toch?

Link naar reactie
  • 0

Dennis: ik denk niet dat het nodig is om zo hard van de toren te blazen (*), al mag je dat natuurlijk zelf weten.

 

Marcel: je hebt helemaal gelijk :-[

 

Jan: excuses voor de wijze waarop ik mijn irritatie uitte.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

haha, ik ben gewoon aan het uitzoeken wat het voordeligst voor mij en had net even contact met een vriend van me die ook in zo'n situatie zit.

 

Maar volgens mij begin ik het te begrijpen; hij heeft een woon- werk pand en na het berekenen van de meters door een bedrijf gaf hij aan zijn ze tot de conclusie gekomen dat hij 50% mag aftrekken van de huur.

 

Wederom geheel afhankelijk de specifieke situatie (hoe is het verhuurd) maar uitgaande van één huurovereenkomst voor één woon-werkpand kun je ervan uitgaan dat de inspecteur een dikke streep zet door de gedeelde aftrek. De rechter heeft geoordeeld dat dat niet meer is toegestaan binnen de wet IB2001, maar dat onder voorwaarden de gehele aftrek van de huurkosten wel afgetrokken mogen worden. Jouw vriend doet zich dus én tekort én loopt het risico helemaal geen huurkosten af te kunnen trekken.

 

Eén en ander is redelijk helder uitgewerkt in dit artikel. Alleen moet je de in het artikel genoemde 25% vervangen door 10% (de grens van keuzevermogen). Ook ik de eerder gestuurde link van Beeldrijk is alles goed verwoord.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Daar schrikken we van Dennis.

 

In het kadaster staat: winkel/ woning pand.

 

Eigenlijk mag hij dus zijn gehele huur aftrekken! Wat te doen met zijn prive gedeelte achter de winkel?

 

Stel hij betaald 800 euro per maand. In totaal dus 9600 aan huur.

Moet hij dan een bijtelling aftrekken aan het einde van het jaar?

Link naar reactie
  • 0

[

 

Eén en ander is redelijk helder uitgewerkt in dit artikel. Alleen moet je de in het artikel genoemde 25% vervangen door 10% (de grens van keuzevermogen). Ook ik de eerder gestuurde link van Beeldrijk is alles goed verwoord.

 

Dit artikel geeft de voorwaarden aan van een woningruimte in huis.

 

We zijn nu aan het onderzoeken een woningruimte aan huis met 2 verschillende ingangen.

Link naar reactie
  • 0

Daar schrikken we van Dennis.

 

In het kadaster staat: winkel/ woning pand.

 

Eigenlijk mag hij dus zijn gehele huur aftrekken! Wat te doen met zijn prive gedeelte achter de winkel?

 

Ehm, dat ligt wederom aan de specifieke situatie. Het gaat namelijk om de vraag of het huurrecht zakelijk keuzevermogen is. Dat s het denk ik wel in dit geval (want 50/50) maar ook relevant is waar je voor hebt gekozen. Je kunt niet eerst zeggen dat je er voor kiest om het privé te maken, dus niet af te kunnen trekken, en vervolgens te stellen dat je het toch maar zakelijk maakt - het is geen wip-wap...

In dit concrete geval is er in ieder geval voor gekozen om de huur deels zakelijk te maken, dus get huurrecht is in ieder geval als zakelijk geëtiketteerd. Met jouw werkkamer thuis is het maar helemaal de raag of je het nog zakelijk kunt maken (kan alleen maar op het moment dat je de onderneming start vanuit jouw woning of verhuisd naar een nieuwe woning).

Hoe lang gaat dit al fout met je vriend?

 

Stel hij betaald 800 euro per maand. In totaal dus 9600 aan huur.

Moet hij dan een bijtelling aftrekken aan het einde van het jaar?

 

Dat is afhankelijk van de WOZ-waarde van het pand. Stel dat die € 300k is, in dat geval mag jouw vriend aftrekken € 9.600,00 per jaar. Daar moet dan wel de correctie voor het huurforfait vanaf, ik geloof 1,4% van de WOZ-waarde dus zo'n € 4.200,00 in dit hypothetische geval. Aftrekbaar is dan dus € 5.400 in plaats van € 4.800,00. Bovendien is het hele pand zakelijk, dus ook de telefoon, internet, gast, water, licht is allemaal zakelijk en dus volledig aftrekbaar van de inkomstenbelasting (en niet voor 50%).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Toen hij nog een accountant als boekhouder had werd er idd het hele bedrag van de huur afgetrokken. Maar er werd geen prive correctie toegepast in die tijd ( t/m 2008) Vanaf 2009 heeft hij een andere boekhouder en die doet gewoon 50/50.

Ook met de telefoon en internet kosten.

 

Even een korte samenvatting voor de situatie betreft mijn vriend;

 

2 aparte ingangen dus woon- werk pand ( staat ook in kadaster) hij betaald voor het hele pand huur. Ook betaald hij voor het hele pand telefonie en internet.

 

Nu geef jij dus aan dat hij de hele huur, telefonie en internet mag aftrekken.

Moet hij dan dan alleen voor de WOZ een correctie indienen of ook voor de telefonie en internet?

 

Wat bedoel je met huurrecht? Moet dat op je balans staan?

 

 

 

De boekhouder geeft trouwens aan dat hij dit schriftelijk heeft overlegd met de belastingdienst ( de 50/50 regel)

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.