• 0

Huren pand

Hallo mensen,

 

Ik heb misschien een hele domme vraag maar ik stel hem toch.

 

Ben aan het denken om een pand te gaan huren voor mijn eenmanszaak. Wou het eerst vanuit huis doen, maar dat wordt me te ingewikkeld.

Nu heb ik net de belastingdienst gebeld en deze wisten me te vertellen dat wanneer ik een pand ga huren ik dit moet activeren op mijn balans met 0 euro. Dit had te maken met huurrecht ofzo.

Ik begreep er niet veel van maar deze beste man was behoorlijk aangebrand en wou me niet verder helpen.

 

Omdat ik toch de hele dag al op dit forum zit stel ik nog maar een vraag hierover;

 

Wanneer ik voor mijn eenmanszaak een pand huur, moet dit dan op mijn balans staan met 0 euro?

Wat bedoelen ze met huurrecht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ben aan het denken om een pand te gaan huren voor mijn eenmanszaak. Wou het eerst vanuit huis doen, maar dat wordt me te ingewikkeld.

 

Ik denk dat je het zelf te ingewikkeld maakt. Eerst wil je een kamer in je huurhuis gaan gebruiken en nu ineens een pand huren voor je eenmanszaak.

 

Je geeft aan dat je al zzper bent dan vraag ik me af waar vanuit je tot nu toe gewerkt hebt. En wat de reden van de switch is?

 

Is het de huur en de kosten die je niet of beperkt af kan trekken? en waar bestaan die kosten dan uit? verf&behang?

 

Inventaris specifiek voor je bedrijf kan je gewoon afschrijven via je bedrijf.

 

Als je nu een pand gaat huren krijg je die kosten waarschijnlijk ook. Maar je gaat ook huur betalen voor dat pand. Zeker als je nu iets nieuws gaat starten lijkt het me wijzer om gewoon vanuit huis te starten. De huur voor te wonen betaal je toch al dus als je de ruimte beschikbaar hebt kan je zo die extra huur in eerste instantie besparen. Gaat het bedrijf groeien dan kan verhuizen altijd nog.

 

En een verfje en een behangetje kost de wereld niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henk,

 

Bedankt voor uw tijd. Ben gewoon het een tegen het ander aan het afstrepen.

En wil het voor mezelf niet al te moeilijk maken, ( kamer huurhuis).

 

Heb nu een leuk kantoor gevonden voor weinig geld.

 

Maar na ik de belastingdienst had gebeld begon ik al weer te twijfelen.

 

Weet u misschien de antwoorden om mijn 2 vragen?

 

Link naar reactie
  • 0

Huur die je betaald voor bedrijfsruimte is geen balanspost maar komt ten laste van de winst&verlies rekening want dat zijn bedrijfskosten.

 

Met huurrecht op de balans heb je in dit geval niets te maken. (nou ben ik ook niet zoveel boekhouder dat ik precies weet hoe je dat huurrecht op de balans moet activeren ???)

Link naar reactie
  • 0

Ze komen naar mij toe. Daarom wou ik dat vanuit huis doen.

Nu is het ook best te doen om een pand te huren.

 

Maar waar het mij dus om gaat is wat ik moet doen met het betalen van huur.

Met wat voor een regels heb ik te maken of is het alleen puur bedrijfskosten.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik net de belastingdienst gebeld en [...] deze beste man was behoorlijk aangebrand en wou me niet verder helpen.

Waarschijnlijk mocht hij om 20:00 uur naar huis :P

 

Als je een pand/ruimte huurt die je enkel en alleen voor je onderneming gebruikt, zijn de huur en alle bijkomende kosten volledig aftrekbaar als ondernemingslast.

 

Maar verkijk je niet op het fiscale, kosten besparen levert je altijd meer op dan kosten aftrekken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik net de belastingdienst gebeld en [...] deze beste man was behoorlijk aangebrand en wou me niet verder helpen.

Waarschijnlijk mocht hij om 20:00 uur naar huis :P

 

Als je een pand/ruimte huurt die je enkel en alleen voor je onderneming gebruikt, zijn de huur en alle bijkomende kosten volledig aftrekbaar als ondernemingslast.

 

Maar verkijk je niet op het fiscale, kosten besparen levert je altijd meer op dan kosten aftrekken.

 

Haha, idd:)

Jij gaf net in een ander topic ook antwoord op het huurrecht. Heb ik hier nu ook mee te maken als ik alleen iets huur zonder er ook bij in te wonen?

Dus activeren als 1 euro?

Link naar reactie
  • 0

Oke, maar kun jij mij dan uitleggen waarom dit wel zou kunnen wanneer je iets huurt waaraan een prive woning vast zit?

 

Wat is precies het verschil tussen een pand huren voor je onderneming en een pand huren voor je onderneming waarachter je woont?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Huur van een bedrijfspand is gewoon bedrijfskosten en niets anders. Hiervan staat niets op de balans. Daar is verder niet zo heel veel over te zeggen/.

 

MAAR, ik vind het wel een wat vreemde wending, een bedrijfspand huren omdat je de fiscale regels voor gebruik van je huurhuis te ingewikkeld vind gaat hoe dan ook duurder uitvallen.

Want of je nu wel of niet vanuit je huis werkt maakt voor de huur die je betaald aan de verhuurder niet uit.. Dus alles wat je aan een extern bedrijfspand uitgeeft zijn hoe dan ook extra kosten en dus fors minder vrij besteedbaar inkomen. Ik weet niet wat jij onder een niet zo duur pand verstaat maar 500 euro per maand ben je zo kwijt voor een bedrijfspand, dan is dat 6000 euro per jaar, omdat je het als bedrijfskosten mag aftrekken van je winst krijg je ca 30% "terug" (beetje afhankelijk van de hoogte van de winst, maar dat betekent dat je per saldo ruim 4000 euro netto minder vrij te besteden hebt en dat is vergeleken met vanuit huis werken zonder enige fiscale aftrek. dat lijkt me toch een wel erg forse extra kostenpost voor iets wat je ook "gratis" (qua kosten) vanuit huis kan doen, dus zelfs als je het uitzoeken van dat huurrecht bij gebruik van privewoning teveel werk vind dan nog is het een veel goedkopere oplossing om vanuit huis te werken.

 

En als je met enige inspanning en wat advieskosten toch nog een deel van je huurkosten als zakelijk kan aanmerken dan word kun je dus zowel je prive woonlasten (fors) omlaag halen alsook een voordelige bedrijfsruimte hebben. Enige waar je dan nog naar moet kijken is hoe jou gemeente en de verhuurder tegen dit type activiteiten aankijkt vanuit een huurwoning.

 

Kortom mij lijkt het verstandiger om een paar honderd euro uit te geven aan een fiscaal advies van een echte fiscalist over het al dan niet kunnen toepassen van een zakelijke aftrek van je privewoning als ipv een verplichting op een bedrijfspand aan te gaan die al snel enkele tienduizenden euro's aan contractwaarde vertegenwoordigd omdat vrijwel alle huurcontracten voor 5 jaar worden afgesloten.

 

Je kunt het risico profiel van je onderneming (de kans dat je failliet gaat) dus aanzienlijk verlagen door vanuit huis te starten en als je onderneming heel goed begint te lopen en het over de vloer hebben van klanten een te grote aanslag is op je priveleven dan is het vroeg genoeg om naar een praktijkruimte te gaan zoeken en dan kun je die kosten

 

 

Overigens de reden dat je zo vaak word gezegd advies in te winnen van een fiscalist is omdat het 2 jaar geleden op basis van de wetgeving nauwelijks mogelijk was om voor je prive woning kosten af te trekken binnen je bedrijf, maar door een aantal gerechtelijke uitspraken, als eerste bij ondernemers met een huurwoning is er toch weer ruimte ontstaan om kosten onder voorwaarden toch af te kunnen trekken. Populair gezegd is de wet zodanig geformuleerd dat het de bedoeling is dat het niet kan, maar zijn er door juristen en rechters mazen in de wet gevonden waardoor het toch mogelijk word. Dit heeft tot gevolg dat totdat de wet is aangepast zodat het (weer) ondubbelzinnig duidelijk is wat wel en niet mag, het uitermate verstandig is om het advies van een fiscalist te vragen voor elke specifieke situatie, om te bekijken of je voldoet aan de voorwaarden zoals die als gevolg van de gerechtelijke uitspraak en andere uitleg van de wet zijn ontstaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal!

 

Ik ben aan het uitzoeken wat nu het beste voor me is en wordt een beetje duizelig van alles en kan het moeilijk los laten.

Wil graag zelf de boekhouding doen omdat het niet zo veel is. Journaalposten ken ik wel.

Alleen het fiscale gedeelte nog.

De regels over wat nu wel en niet bedrijfskosten zijn ken ik ook wel ( staat hier genoeg over geschreven) en zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Heb geen auto op de zaak staan, maak niet al te veel kosten etc.

 

Alleen het verhaal omtrent de huur is me niet echt duidelijk. Er wordt ook zoveel over geschreven.

Ben wat onzeker geworden over het activeren op de balans van het huurrecht. Dat snap ik gewoon nog niet.

 

Wanneer ik dat een beetje begin te begrijpen ga ik een keuze maken.

 

Wat bedoelen ze bijv met huurrecht valt onder ondernemersvermogen. Moet je dan iets op de balans zetten?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.