• 0

Gemiddelde besteding en bezoekersfrequentie cafetaria ?

Hallo,

 

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een businessplan voor een Cafetaria ! Nee, het is niet voor school maar serieus plan.

Wat ik tot nu toe op papier heb is door aantal personen gelezen en waar nodig gecorrigeerd/aangepast.

Deze personen zijn een hypotheekadviseur bij een grote bank, mijn huidige accountant,een ondernemer in deze branche en een formulemanager van een landelijke foodorganisatie.

Waar ik nu nog steeds tegen aan loop is dat ik nergens kan vinden hoe vaak gaat iemand per week naar een cafetaria, en wat is het gemiddelde bedrag wat die persoon dan uitgeeft. Zijn er forumleden die deze gemiddelden wel weten, uit ervaring. ?

Bijv. Plaats met 15.000 inwoners + 2500 achterland en zomers veel toerisme.

Totaal incl. onze op te starten nieuwe locatie cafetaria zijn er dan 2 cafetaria's, 2 snackbars waarvan 1 een heel kleintje en een shoarmatent en verspreid in het centrum 2 koffie/broodjeszaken (dagzaken).

Kortom: in mijn ogen 2 concurrenten en 1 kleinere concurrent.

Stel ik zeg we delen het aantal inwoners gewoon door 4 zaken, dat is dan 3750 inwoners per zaak.

Wat ik via googlen heb gevonden is volgens Rabobank, Kenniscentrum Horeca, CBS, enz. dat besteding per persoon per Maand !!!!!!! aan snackbar 4,80 en bij cafetaria/fastfood 5,90 is.

Weet niet of dit klopt, vandaar dit bericht.

Volgens mij is dat dan 3750 klanten x 5,90 = € 22.000. Dat zou dan een omzet van ca. 265.000 per jaar zijn volgens mij.

 

Zijn er op dit forum mensen die bovenstaande kunnen onderschrijven, of mensen die vinden dat deze berekening kant noch wal raakt ? Weet iemand of ik met deze berekening veel te laag zit of veel te hoog.

Hopelijk zijn er veel mensen op dit forum die mij met bovenstaande '' probleem '' beter op weg kunnen helpen.

Daarom is mijn vraag aan u allen; REAGEER AUB MASSAAL. !!!

 

Alvast bedankt,

 

P.S. U zult zich afvragen waarom geven de geraadpleegde personen mij deze info niet, dan is het antwoord dat het tot nu toe al heel wat euro's gekost heeft, en dat accountant nog meer wil en formulemanager wel wil helpen, maar daar toezeggingen van mij tegenoverstelt om bij zijn club te komen. Eigenwijs als ik ben heb ik gezegd dat ik het allemaal nu zelf wel ging uitzoeken, daarom mijn noodkreet !!!! HELP !!!

Groet, Till

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat betreft knaken heb ik al heel wat aan accountant gespendeerd,.

Google is ook mijn grootste vriend, maar op dit gebied laat mijn vriend mij in de steek vind ik, maar misschien zoek ik verkeerd.

Heeft u evt. links voor mij ?

Koninklijke Horeca heb ik nog niet benaderd, is dit vrijblijvend of moet je hier eerst lid van worden ?

 

Bedankt voor uw info tot nu.

 

Groet, Till

Link naar reactie
  • 0

Best plaats je je bericht "gewoon" anoniem ipv. je voor te doen als iemand anders (bron) als je niet wilt dat wij weten wie je bent. Nu komt het voor alsof je jezelf bewust wilt maskeren. Till maakt wel leuke muziek, maar zal geen horeca zaak in NL willen gaan openen denk ik. ;)

 

Aha, !! een Rammstein fan.

Je hebt gelijk Sherlock Holmes, in de finale zal ik mijn ware identiteit onthullen hahaha.

Nee, ik heb deze naam gebruikt omdat ik evt. concurrentie die mij mogelijk kennen niet teveel op de hoogte wil brengen, vandaar.

Maar even terug naar mijn eerder ingezonden bericht; heb je ook antwoord of info,en kun je mij evt. op weg helpen.

 

Links, 2,3,4 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
  • 0
Deze personen zijn een hypotheekadviseur bij een grote bank, mijn huidige accountant,een ondernemer in deze branche en een formulemanager van een landelijke foodorganisatie.

 

Wat betreft knaken heb ik al heel wat aan accountant gespendeerd,.

 

Veel uitgegeven en niets voor teruggekregen?

 

vraag me af wat je met een hypotheekadviseur moet als je een paar dagen geleden dit topic plaatst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze personen zijn een hypotheekadviseur bij een grote bank, mijn huidige accountant,een ondernemer in deze branche en een formulemanager van een landelijke foodorganisatie.

 

Wat betreft knaken heb ik al heel wat aan accountant gespendeerd,.

 

Veel uitgegeven en niets voor teruggekregen?

 

vraag me af wat je met een hypotheekadviseur moet als je een paar dagen geleden dit topic plaatst?

 

 

 

Wil ik u nog wel eens uitleggen, maar volgens mij dwalen we dan erg af van datgene waarom ik mijn bericht geplaatst heb.

Het zou fijn zijn als er tips/suggesties/antwoorden/feiten als reactie op mijn geplaatse bericht konden komen, daar kan ik dan wat mee om te gebruiken in het ondernemingsplan.

Ik hou me dus aanbevolen voor reakties die met dat bericht van doen hebben, dan kunnen we later evt. wel keuvelen over randzaken.

 

Ik wacht op uw reakties waar ik mee verder kan.

 

mod-edit:quote gefixed

Link naar reactie
  • 2

Lastig, lastig.

 

Als ik het goed lees ben je al heel lang bezig en veel geld verspild aan. Tja, als je een beetje goed had gegoogled op de begrippen cafetaria en nog 1, dan had het al wat geld gescheeld.

 

Probleem in deze is erg groot. Want waarom schijf je een ondernemersplan als je geen financiering nodig zou hebben. Dus je hebt financiering nodig. Maar als jij de cijfers niet kan of mag vertrouwen, waarom zou de bank dan opgeschmukte cijfers wel vertrouwen?

 

Verder als je al zo lang met een zaak bezig bent, dan vraag ik me af of de zaak wel een goede zaak is. Want de betere zaken worden nog steeds snel afgenomen.

Cijfers op basis van gemiddelden die je bij de khn gewoon kan vinden vind ik lastig. Omzet is afhankelijk van soort wijk, type bevolking en opleiding/werkniveau van de potentiele klanten. Dit nog los van de concurrentie.

 

Als je wil mag je het plan naar me mailen. Ik zal je dan berichten wat mijn bevindingen zijn. Uiteraard zonder kosten.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
Stel ik zeg we delen het aantal inwoners gewoon door 4 zaken, dat is dan 3750 inwoners per zaak.

Wat ik via googlen heb gevonden is volgens Rabobank, Kenniscentrum Horeca, CBS, enz. dat besteding per persoon per Maand !!!!!!! aan snackbar 4,80 en bij cafetaria/fastfood 5,90 is.

Weet niet of dit klopt, vandaar dit bericht.

Volgens mij is dat dan 3750 klanten x 5,90 = € 22.000. Dat zou dan een omzet van ca. 265.000 per jaar zijn volgens mij.

 

Ja en volgens mij ga je hier al de fout in met een aantal zaken: Je rekent met alle inwoners dus inclusief baby's en bejaarden mensen in de schuldsanering vegetariers enzovoort. Dus dat vertekent het al behoorlijk.

 

edit: ik zie dat Hermes je al een mooi aanbod gedaan heeft. Gelijk omarmen en hopen dat hij je een gunstig advies kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Lastig, lastig.

 

Als ik het goed lees ben je al heel lang bezig en veel geld verspild aan. Tja, als je een beetje goed had gegoogled op de begrippen cafetaria en nog 1, dan had het al wat geld gescheeld.

 

Probleem in deze is erg groot. Want waarom schijf je een ondernemersplan als je geen financiering nodig zou hebben. Dus je hebt financiering nodig. Maar als jij de cijfers niet kan of mag vertrouwen, waarom zou de bank dan opgeschmukte cijfers wel vertrouwen?

 

Verder als je al zo lang met een zaak bezig bent, dan vraag ik me af of de zaak wel een goede zaak is. Want de betere zaken worden nog steeds snel afgenomen.

Cijfers op basis van gemiddelden die je bij de khn gewoon kan vinden vind ik lastig. Omzet is afhankelijk van soort wijk, type bevolking en opleiding/werkniveau van de potentiele klanten. Dit nog los van de concurrentie.

 

Als je wil mag je het plan naar me mailen. Ik zal je dan berichten wat mijn bevindingen zijn. Uiteraard zonder kosten.

 

Met deze zaak ben ik bezig sinds begin juli, dat valt toch wel mee ?

Ik ben niet op zoek naar opgeschmukte cijfers, maar realistische, omdat ik in eerste instantie voor mij zelf wil weten waar ik aan begin. Als ik er zelf een goed gevoel aan over hou ga ik daarna wel naar de bank. Heb al gesprekken gehad, en zij hebben aangegeven dat ik met een goed ondernemersplan moest komen en dat het qua solvabiliteit geen probleem zou worden.

De zaak waar ik nu mee bezig ben moet nog gebouwd worden, dus heeft nog geen geschiedenis.

Het is dus niet zo dat ik van ondernemers of ex ondernemers die een cafetaria hebben of hebben gehad te weten kan komen via dit forum of via u of uw klantenkring waar ik in bovenstaande bericht in eerste instantie om vroeg; bezoekersfrequentie, gemiddelde besteding per persoon, per bezoek. ?

 

mod-edit:quote gefixed

Link naar reactie
  • 0
De zaak waar ik nu mee bezig ben moet nog gebouwd worden, dus heeft nog geen geschiedenis.

 

Wat wordt de locatie? winkelcentrum, vrijstaand, centrum of stationsplein? a1 locatie, allemaal zaken die van invloed zijn. En ja iets nieuws starten is altijd maar afwachten hoe de loop gaat worden.

 

Denk dat de bank bij nieuwbouw projecten nog veel huiveriger is dan bij overname :-\

Link naar reactie
  • 0

Stel ik zeg we delen het aantal inwoners gewoon door 4 zaken, dat is dan 3750 inwoners per zaak.

Wat ik via googlen heb gevonden is volgens Rabobank, Kenniscentrum Horeca, CBS, enz. dat besteding per persoon per Maand !!!!!!! aan snackbar 4,80 en bij cafetaria/fastfood 5,90 is.

Weet niet of dit klopt, vandaar dit bericht.

Volgens mij is dat dan 3750 klanten x 5,90 = € 22.000. Dat zou dan een omzet van ca. 265.000 per jaar zijn volgens mij.

 

Ja en volgens mij ga je hier al de fout in met een aantal zaken: Je rekent met alle inwoners dus inclusief baby's en bejaarden mensen in de schuldsanering vegetariers enzovoort. Dus dat vertekent het al behoorlijk.

 

edit: ik zie dat Hermes je al een mooi aanbod gedaan heeft. Gelijk omarmen en hopen dat hij je een gunstig advies kan geven.

 

 

Doet niet elke beginnende ondernemer het op die manier dan ?

Kan natuurlijk morgenochtend de betreffende gemeente benaderen om een opgave te doen van de opbouw van de bevolking qua leeftijd etc.

Feit is wel dat de desbetreffende plaats zomers wemelt van het toerisme en dat het achterland voornamelijk is aangewezen op deze plaats i.v.m. de regiofunctie van deze plaats die in de wijde omgeveing geen concurerende grote plaats heeft. Hiermee heb ik nog geen rekening mee gehouden in mijn plan omdat ik zoveel mogelijk uit wil gaan van het minste wat ik kan verwachten, dan kan het alleen maar meevallen i.p.v. tegenvallen lijkt mij.

 

Bedankt voor uw tip, zal morgen contact zoeken met de gemeente.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag ingaan op uw aanbod.

Kan ik u benaderen buiten dit forum om, of kan ik u persoonlijk via dit forum hierover benaderen ?

Ondernemersplan staat op mijn laptop op het werk, daar ben ik pas maandag weer, maar in grote lijnen heb ik de belangrijkste punten in mijn hoofd.

Wat wilt u precies weten, dan mail ik u dit zsm toe.

 

Nogmaals bedankt voor uw aanbod.

 

Vriendelijke groet,

 

Harm

Link naar reactie
  • 0

Best plaats je je bericht "gewoon" anoniem ipv. je voor te doen als iemand anders (bron) als je niet wilt dat wij weten wie je bent. Nu komt het voor alsof je jezelf bewust wilt maskeren. Till maakt wel leuke muziek, maar zal geen horeca zaak in NL willen gaan openen denk ik. ;)

 

Hallo ??? heeft u nog advies voor mij n.a.v. mijn geplaatste bericht. ??

 

Groet,

Link naar reactie
  • 0

Ik stuur je morgen wel een mail. Het is makkelijker als je het plan doorstuurt, dan heb ik meteen een geheel overzicht.

Rapporteren doe ik dan per mail.

 

Op dit forum wordt dan globaal een samenvatting teruggekoppeld van mijn bevindingen. Heeft het veel haast?

 

Haast ? Valt mee, maar ga volgende week met accountant afspraken plannen met ING en Rabo.

 

In grote lijnen kan ik uw vragen wel beantwoorden.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo ??? heeft u nog advies voor mij n.a.v. mijn geplaatste bericht. ??

 

Groet,

Helaas, ik ben geen horeca ondernemer. Ik zou je hoogstens kunnen vertellen wat ik zelf gemiddeld uit geef in een kroeg, maar dat zal niet gelijk liggen met jouw regionale gemiddelde denk ik zomaar.

Link naar reactie
  • 0

Stuur even een PM (persoonlijk bericht). Mijn eerste vragen zouden zijn of je eigen inbreng en relevante werkervaring hebt en of je als franchisenemer of volledige zelfstandige aan de slag zou willen gaan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.