• 0

VOF -mijn vennoot heeft geen aangifte IB gedaan,

Beste mensen,

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zit in een soortgelijke situatie.

Mijn vennoot en ik hebben al jaren een VOF en we doen de administratie zelf.

Het is een vrij kleine VOF.

Nu ben ik er achter gekomen dat mijn vennoot al een aantal jaar geen inkomstenbelasting heeft ingediend en heel wat aanslagen heeft liggen.

 

Mijn eerste vraag is dan ook wanneer er deurwaarders komen, kunnen deze dan ook bij mij verhaal komen halen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha Eveline,

 

Als je medevennoot geen aangifte heeft gedaan, zijn de opgelegde aanslagen waarschijnlijk gebaseerd op schattingen. Deze schattingen zijn meestal veel en veel te hoog, zodat de belastingplichtige "geprikkeld" wordt om toch maar even rap die aangifte te gaan doen.

Een belastingaanslag moet binnen een bepaalde tijd betaald worden, meestal is dat twee maanden na de dagtekenening, daarna volgen 'invorderingsmaatregelen'. Ik weet niet uit mijn hoofd wanneer de deurwaarder komt, maar reken erop dat die dat zeker binnen enkele maanden zal gebeuren. Ik zou als een haas zorgen dat je medevennoot aangiftes in gaat dienen, en met die aangiftes een verzoek om uitstel van betaling van de huidige aanslagen aanvragen.

 

De vraag : komen ze bij jou? Nee. Inkomstenbelasting is een privé aangelegenheid, dus de Belastingdienst kan zich alleen op het vermogen van je mede-vennoot verhalen. Als het om de BTW zou gaan, zou het een heel ander verhaal zijn.

Als je medevennoot nog een aanzienlijk bedrag in de zaak heeft zitten, zou een schuldeiser dat op kunnen eisen en dat kan nadelig zijn voor de continuiteit van je onderneming, maar ik geloof dat dat bij jou niet speelt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.