• 0

Voorraad afboeken in Bokbiz

Hallo allen,

 

Ik ben bezig met een poging om mijn administratie over te zetten van Speedbalance naar het online Bokbiz en loop tegen een probleempje aan met het bij- en afboeken van voorraden.

 

In Speedbalance was ik gewend om alle inkopen die als voorraad gelden, te boeken tegen een balansrekening "Voorraad goederen".

Bij een verkoop van een of meerder van deze goederen, maakte ik, naast die voor de inkomsten, een regel waarbij ik de voorraad afboekte tegen een winst/verlies rekening genaamd "Kostprijs verkopen".

Ik ben geen boekhouder, maar ik begrijp dat op deze manier tijdens het inkopen de voorraad op de balans komt, in plaats van direkt als kostenpost en door het overboeken naar "Kostprijs verkopen" gebeurt dit alsnog zodra er verkocht wordt.

 

Nu kan ik in Bokbiz zoiets niet doen. Er is wel een (betaalde) module Voorraad, maar die heb ik niet nodig. Ik wil geen voorraadoverzicht en losse artikelen afboeken, ik wil alleen de totale toename en afname in waarde goed registreren voor de belasting.

 

Wat ik geprobeerd heb, is een balansrekening erbij maken, genaamd "Aanwezige voorraad".

Voor het afboeken kan ik een balanstransactie maken tegen deze rekening om voorraad af te boeken, maar ik doorzie niet of het daarmee dan ook als kosten wordt geboekt...

Daarnaast moet ik voor het 'aanvullen' van voorraad een truc uithalen, nl. door het inkopen van voorraadartikelen als investering aan te merken, waarbij ik dan als balansrekening de rekening "Aanwezige voorraad" kies, met als afschrijving "geen", maar of dit legaal is?

 

Ik ben dus een beetje de weg kwijt bij het in- en afboeken van voorraden in Bokbiz en hoop dat er iemand is met enig inzicht.

Verder vind ik Bokbiz best makkelijk werken voor wat ik doe, maar zoals altijd als ik me weer eens in mijn boekhouding verdiep, denk ik een hoop te snappen en mis dan toch ergens de specifieke kennis.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie.

Ik weet ook nog niet of het wat is, ik ben het aan het proberen.

Het stukje waar je naar linkt had ik ook gelezen en het ziet er weinig positief uit, maar ik vind het schromelijk overdreven.

Ik kan er verder tot nu toe prima mee overweg, alleen dat stukje voorraad.

 

Maar inderdaad, zoals met alle online diensten, is het de vraag, wat als....

Link naar reactie
  • 0

ik werk momenteel ook met speedbalance en het bevalt mij prima. je kan het naar hartelust aanpassen en zelfs de btw aanpassing naar 21% ging mij prima af.

 

Je manier van voorraad/inkoop boeken is prima zeker als het niet om giga aantallen gaat. Mijn ervaring is als eenmaal het systeem van debet/credit in je hoofd zit dat dit veel beter werkt dan al die fraaie dashbord programma's

 

Wat is voor jou de reden om te switchen? Misschien het ontbreken van factureren en koppelen hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Het systeem van factureren lijkt me zeker aantrekkelijk, al zal dat wat geld kosten (1 euro per maand),

Wat ik in Bokbiz mooi vind werken is de intracommunautaire zaken. In Speedbalance moet ik daar 3 regels voor aanmaken.

 

Maar ik zoek eigenlijk iets dat online werkt zodat ik ook vanaf tablet zaken kan bijhouden en de data ergens 'veilig' staat.

Link naar reactie
  • 0

Voor als het heel simpel en klein moet zijn kan je moneybird of vergelijkbaar proberen. Heb geen idee en ervaring hoe dat op een tablet gaat.

 

Als je zoekt op "moneybird alternatieven" heb je genoeg keus die je vaak ook nog een gratis uit kan proberen. En ja de betrouwbaarheid van online opslag kan je hele discussies over voeren. Maar een harddisk is ook niet 100% betrouwbaar. Dus altijd zorgen voor voldoende backup. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het systeem van factureren lijkt me zeker aantrekkelijk, al zal dat wat geld kosten (1 euro per maand),

Wat ik in Bokbiz mooi vind werken is de intracommunautaire zaken. In Speedbalance moet ik daar 3 regels voor aanmaken.

 

Maar ik zoek eigenlijk iets dat online werkt zodat ik ook vanaf tablet zaken kan bijhouden en de data ergens 'veilig' staat.

 

Misschien niet helemaal ontopic maar ik gebruik zelf ook speedbalance en heb de programma's op de laptop en gewone pc, de save-file staat in dropbox waardoor ik op beide in mijn administratie kan werken (Alleen niet te gelijkertijd).

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle suggesties, maar ik wil Bokbiz nog niet afschrijven, ik vind het online karakter toch wel een pluspunt. Ze zullen niet zomaar offline gaan en hun gebruikers laten barsten toch?

Daarbij kan ik altijd mijn gegevens exporteren naar Excel...

 

Terug naar mijn initiele vraag: klopt mijn voorraad af- en bijboek actie echt? Want wat ik niet zie is hoe de kosten op het moment van verkoen alsnog worden geboekt. Of is dat iets dat impliciet gebeurt als ik van de balansrekening afboek?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.