• 0

Hoe maak ik m'n site geschikt voor mobiel?

Deze week las ik een statistiek waaruit blijkt dat steeds meer mensen hun mail lezen op mobieltjes of tablets en van daaruit doorklikken naar de site van de afzender. Dan moet die site dus geschikt zijn voor diverse platforms.

 

Vraag is vervolgens: hoe pas je een bestaande site aan? Begin je opnieuw of stel je het geheel anders in?

 

Ik snap best dat daar geen eenduidig antwoord op is, dat het van allerlei factoren afhangt. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen en reacties daarop.

 

Vooral: als je dan opnieuw begint en je hebt geen compexe site of shop maar slechts enkele pagina's digitale folder, is het zinnig om blog- of andere templates te ovewegen? Zijn er shortcuts?

 

Ik heb een tijdje met Google Sites zitten knutselen, maar vond dat uiteindelijk tegenvallen. Te hokkerig en blokkerig. Misschien toch maar bestaande blogware proberen, maar ik weet niet of die allemaal even mobielgeschikt zijn. Wat is jullie ervaring?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou beginnen met je statistieken, hoeveel mensen komen nu al via een GSM of tablet op je site. Vervolgens kun je eens kijken hoe het er nu uitziet op een tablet. En zeer belangrijk, wat hoop je te bereiken met een aparte mobiele versie van je site? Vanaf daar kun je gaan bepalen of je wel een aparte mobiele site of app nodig hebt en welk budget je zou willen spenderen.

 

Als je vervolgens besluit je site aan te passen aan gsm en tablets kun je overwegen een template te gebruiken die alleen gestart wordt als een mobieltje of tablet wordt gebruikt, bijvoorbeeld via de user agent. Je kan ook een aparte url hiervoor gebruiken, bijvoorbeeld m.jouwwebsite.nl Als je echt iets wil gaan doen met je mobiele verkeer dan kun je ook een app overwegen.

 

Als ik met mijn android gsm naar facebook.com ga dan wordt ik doorgeleid naar m.facebook.com. Daar kan ik inloggen op de mobiele versie en promoten ze hun eigen android app. Als je zoiets wilt maken voor je eigen website dan staat daar wel een flinke investering tegenover.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn globaal denk ik drie mogelijk wegen die je kunt bewandelen. De eerste is een responsive design te gebruiken, waarbij eht nadeel kan zijn dat je wel allerlei data naar de browser stuurt die door de lagere resolutie niet zichtbaar zal zijn.

 

De tweede is natuurlijk een mobiele versie van je website maken waarbij andere stylesheets gebruikt worden, en andere content gestuurd wordt.

 

De derde is het gewoon laten zoals het is. Met de mogelijkheid te zoomen die op elke smartphone zit is het meestal prima te doen.

Link naar reactie
  • 0

En zeer belangrijk, wat hoop je te bereiken met een aparte mobiele versie van je site?

 

Uit recent (klik-gedrag) onderzoek van Google blijkt dat mensen andere dingen verwachten op een

mobiele website vs een PC-website. Zo wil volgens het onderzoek 74% weten of een winkel open

is om een voorbeeld te noemen. En 64% wil gelijk kunnen bellen of emailen. Heel ander gedrag dus.

Zo wil 66% de route naar een autogarage weten via mobiel, terwijl vrijwel iedere garage PC website

begint met een aanbod van auto's. En 55% wil gelijk mobiel een afspraak plannen. Je kunt dus

beargumenteren dat voor ander gedrag een andere website met andere inhoud nodig is.

 

Meer hierover staat op http://www.thinkwithgoogle.com/mobileplanet/nl/

Het mobiele web is er al, blijf niet achter!

http://www.siteop.mobi

Link naar reactie
  • 1

Ik heb zelf goede ervaringen met zowel responsive design als met een aparte site per medium (mobiele site apart van de reguliere site). Bevalt mij prima. Moet ook zeggen dat wat hier eerder is vermeld, dat als je een site bezoekt die aan de webstandaarden voldoet ik eigenlijk ook geen problemen of hinder tegenkom in surfgedrag. Enige minpunt is dat het schalen van je scherm soms lastig is als beelden geoptimaliseerd zijn voor bijv. een 15" of 17" scherm.

 

Basis kan je denk ik wel het volgende aanhouden:

- Graphics, zoals logo's en foto's niet te zwaar mogen zijn vanwege de laadtijd en bandbreedte verschil. Werk voor navigatie

en buttons met kleurvlakken, dat is lichtgewicht en duidelijk.

 

- Zorg voor helderheid in je design. Verstop bijv. geen buttons in plaatjes, dit is op kleinere schermen bijna niet te zien.

Het lijkt dan 1 geheel, terwijl de button een functie heeft om "Actie te ondernemen".

 

- Probeer zoveel mogelijk je elementen, zoals beeld, tekst en illustraties los te positioneren. Zodoende is het makkelijker

om een aangepast design te laten zien op de diverse platforms (tablet, scherm, mobiel). Bij Responsive design is dit heel

handig namelijk. Handige tool: http://quirktools.com/screenfly/

 

- Bedenk in het voortraject, voordat je gaat ontwerpen (zelf) of met een partij wat het doel is per medium. Komen mensen die

mobiel surfen met dezelfde intentie naar je site dan scherm-gebruikers? Met deze info kan je makkelijker bepalen wat erbij

hoort en wat niet. In het algemeen is het belangrijk om je navigatie zo helder en duidelijk mogelijk te houden op alle vlakken.

Een complexe site vinden veel mensen vervelend.

 

Doen... doen.. doen! Dat is het ook weer. Laat je adviseren door diverse bedrijven als je er zelf niet uit dreigt te komen. Er zitten hier op HL aardig wat experts, dus dat je er uit gaat komen geloof ik wel. Voorbereiding is key. Succes.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb altijd mijn websites gemaakt via www.homestead.com , heel gebruikersvriendelijk en niet duur. En op een gegeven moment kon ik op een knop klikken en werd mijn site zomaar mobiel proof gemaakt via www.dudamobile.com. Mijn site op een mobieltje is dus goed leesbaar zonder dat ik hier ook maar enig werk aan gehad heb, maar ik heb nu wel de gratis versie. Als je het helemaal gelikt wil hebben, met ook bijvoorbeeld een klik functie dat men je meteen kan bellen, dan zijn er de betalende versies. Alle gebruiksaanwijzingen zijn wel in het engels!

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Mijn website als fotograaf heb ik destijds ook mobiel gemaakt. Niet omdat er zoveel mobiele bezoekers kwamen, maar om aan klanten te tonen wat er kan. De vormgeving van de webversie is niet voor niets geinspireerd door mobiele devices. Ik heb geen tools gebruikt, het is noest handwerk in o.a. PHP geweest. En heel veel testen...

 

Het zijn voornamelijk dezelfde pagina's met een andere stylesheet. De tekst had ik voor de webversie toch al zo kort mogelijk gehouden. Zo heel af en toe heb ik in de pagina een verschil gemaakt tussen hetgeen getoond wordt in de webversie en in de mobiele versie. In de mobiele versie zit op de contactpagina ook een knop waarmee die direct kunt bellen, dat werkt in de webversie niet (Skype knoppen wilde ik niet).

 

De interactieve elementen (360 graden panoramafoto's, 360 graden productfoto's) waren wel een uitdaging. Die had ik eerst alleen in Flash en dat gaat niet op de Iphone en Ipad. Ik heb toen een HTML5 versie gemaakt maar dat werkt weer niet op Internet Explorer. Nu heb ik alle interactiviteit dubbel, en wordt er steeds automatisch de juiste variant aangeroepen. Dit is onafhankelijk van de vormgeving; op de iPad krijg je bijvoorbeeld de vormgeving van de webversie want dat past wel op het schem, maar de techniek van de mobiele versie.

 

Voor Android bleek het resultaat lastig te voorspellen door een gebrek aan standaardisatie. Op sommige Android devices werkt de site wel goed en op sommige niet. Ik ben uiteindelijk opgehouden daar meer tijd in te steken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gemerkt dat google (seo) het belangrijk vindt dat je een mobiele versie van je website hebt. Het is vrij makkelijk te maken door een simpel script die bekijkt of je de website bekijkt met een mobiel, tablet of desktop apparaat .

 

Het script wat ik zelf gebruik voor mijn website is http://mobiledetect.net/.

Met dit script heb ik een aantal if structuren gemaakt zodat de website anders is op mobiel maar het zelfde blijft op tablet.

Dingen zoals mijn blog zijn niet beschikbaar op mobiel.

 

Al met al is het niet veel werk en je maakt de mobiele bezoekers er blij mee en google. Wat in beide gevallen mooi is voor je website.

Bereik je klanten met een originele website. Tatof bied talloze mogelijkheden om een website te beginnen of te verbeteren. Voor meer informatie www.tatof.nl of info@tatof.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gemerkt dat google (seo) het belangrijk vindt dat je een mobiele versie van je website hebt. Het is vrij makkelijk te maken door een simpel script die bekijkt of je de website bekijkt met een mobiel, tablet of desktop apparaat .

 

Waar haal je die info vandaan? Ik zal het niet ontkennen noch bevestigen, maar om eerlijk te zijn lijkt het mij zeer sterk. Waarom zou Google het belangrijk vinden dat je een mobiele versie van je website hebt, terwijl voor veel bedrijven het hebben van een mobiele versie echt niet van belang is?

 

Overigens heb ik zelf de schurft aan mobiele websites. De user interface is vaak erg ruk. Als het even kan schakel ik gewoon weer om naar de desktopversie van de website. Is voor op mijn tablet allemaal prima te lezen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Overigens heb ik zelf de schurft aan mobiele websites. De user interface is vaak erg ruk. Als het even kan schakel ik gewoon weer om naar de desktopversie van de website. Is voor op mijn tablet allemaal prima te lezen.

Da's inderdaad irritant. Voor een telefoon snap ik het nog wel, maar op een tablet wil je geen mobiele versie zien. Kwestie van verkeerde keuze bij het presenteren, en eenvoudig te verhelpen.

 

Google webmaster gaf van de zomer aan dat ze de voorkeur geven aan responsive design of een aparte mobiele maar niet perse de voorkeur voor een aparte site.

Nee, niet helemaal - ze geven daar aanbevelingen voor de diverse varianten in relatie tot indexering.

Link naar reactie
  • 0

De meeste cms'sen hebben vaak wel responsive templates, omzetten zou dus vrij eenvoudig kunnen. Zelf ben ik bezig met een onepage responsive website, hardcore met html5 en css3 ipv een cms.

 

Gezien het toenemend gebruik van mobiele weergave met smartphones en tablet lijkt het me geen overbodige luxe tegenwoordig.

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik zelf de schurft aan mobiele websites. De user interface is vaak erg ruk. Als het even kan schakel ik gewoon weer om naar de desktopversie van de website. Is voor op mijn tablet allemaal prima te lezen.

Da's inderdaad irritant. Voor een telefoon snap ik het nog wel, maar op een tablet wil je geen mobiele versie zien. Kwestie van verkeerde keuze bij het presenteren, en eenvoudig te verhelpen.

 

Google webmaster gaf van de zomer aan dat ze de voorkeur geven aan responsive design of een aparte mobiele maar niet perse de voorkeur voor een aparte site.

Nee, niet helemaal - ze geven daar aanbevelingen voor de diverse varianten in relatie tot indexering.

 

Ik zei het een beetje stom, ik bedoelde te zeggen dat ze niet perse een aparte mobiele site SEO technisch beter waarderen.

Link naar reactie
  • 0

Google kijkt telkens meer naar hoe gebruiksvriendelijk de website is voor de gebruiker. Hierin nemen zij elementen mee zoals duidelijkheid van de tekst, opbouw van de website, menu structuur en toegankelijkheid voor mobiel / tablets.

 

Een mobiele versie van de website is niet prioriteit nummer 1 om goed te ranken in google maar het telt zeker wel mee in het resultaat en het is in mijn ogen makkelijk toe te passen op een gemiddelde website. Ook in de toekomst gaat dit waarschijnlijk belangrijker worden omdat telkens meer mensen mobiel & tablets gaan gebruiken. Hierin maakt het niet uit of het een responsive website is of een aparte mobiele versie gemaakt wordt. Let er wel op dat er geen dubbele content komt met een aparte mobiele website.

Bereik je klanten met een originele website. Tatof bied talloze mogelijkheden om een website te beginnen of te verbeteren. Voor meer informatie www.tatof.nl of info@tatof.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.