• 0

Shoarma zaak starten (Horeca)

(aangepast)

Hallo beste leden!

 

Ik ben geïnteresseerd in het bedrijfsleven en droom er van om een eigen bedrijf te starten. Beide van mij ouders werken en mijn vader wil ook heel graag een eigen bedrijf starten. Zelf heeft hij hiermee erg veel ervaring omdat hij in Turkije veel in horeca heeft gewerkt en ook in het managen van een eigen bedrijf etc. Maar natuurlijk zijn de regels/wetten kortom alles anders dan hier in Nederland.

 

Zelf heb ik veel informatie geprobeerd te verzamelen maar wanneer ik een horeca bedrijf wil starten, komen er veel regels bij kijken zoals vergunningen. Ik heb al veel onderzocht en ik weet dat als we met zo'n project willen starten, wij in het begin meer uitgaven dan inkomsten hebben. Hier zijn we op voorbereid en het financieren is geen probleem. Waar ik mee zit is, hoe moet ik en mijn vader ons idee realiseren?

 

Stel, je hebt je ingeschreven bij KVK, je hebt een ondernemingsplan, vergunningen afgehandeld,start kapitaal,een pand om je idee uit te voeren. Hoe wil je dit realiseren? Daar zit ik met mijn vader momenteel mee. Waar ik woon zijn geen shoarma zaken, dat is de reden waarom we dit idee hebben, daarnaast kijkt iedereen positief naar het idee.

 

Natuurlijk is dit allemaal een idee, het is niet dat we er gelijk mee gaan beginnen en wil ik daarom zoveel mogelijk informatie verzamelen en probeer in te zien hoe het proces is van een horeca zaak.

 

Ik wil jullie zeer bedanken voor het lezen van dit topic en alvast bedankt voor jullie antwoorden.

aangepast door Mikky Vrolijk
Profiel geanonimiseerd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je doet best een leuke opleiding waarmee je (uiteindelijk) toch wel een leuke en redelijk betaalde baan kunt vinden. Waarom zou je in hemelsnaam een horecazaak gaan starten vanuit het niets? Het starten van een horecazaak is in 95% van de gevallen een ideaal recept voor het volgende:

- om binnen een paar jaar al je spaarcenten (en die van je familie) er doorheen te jagen en misschien wel met een schuld achter te blijven.

- om je helemaal de pleuris te werken voor weinig (als je al geld overhoudt)

- dat je na een paar jaar merkt dat het werken in weekenden en op avonden/nachten funest is voor het onderhouden van relaties met vrienden die - naarmate ze ouder worden - een steeds geregelder leven gaan leiden. Een gezinsleven met kinderen is al helemaal incompatibel.

- dat je denkt iets op te bouwen maar op het moment dat je echt iets serieus wil gaan doen in je leven blijkt dat je toko onverkoopbaar is en de rest van de professionele wereld niet zit te wachten op iemand die 10 jaar weg is geweest.

 

Ik heb zelf enkele horecazaken gehad in de tijd dat het nog een beetje interessant was - en tegenwoordig heb ik nog een bedrijf dat kassasystemen aan horecabedrijven levert en ik kom daarom nog regelmatig in een groot aantal horecazaken. Op dit moment is het echt verschrikkelijk slecht in de horeca. Ik heb het idee dat bijna iedereen op kiepen staat of er zo snel mogelijk mee wil stoppen wegens gebrek aan inkomen. Alleen horecazaken op een goede A-locatie in een passend verzorgingsgebied draaien nog goed. De rest is gepiel in de marge.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jean!

 

Allereerst, heel erg bedankt voor je reactie en heb alles zorgvuldig gelezen. Het klopt dat er heel erg veel komt bij kijken en dat je tegelijkertijd met veel stress te maken hebt. Zelf ben ik een jaar werkzaam geweest bij een chinees restaurant en heb veel taken uitgevoerd als kok,schoonmaker en bezorger. En zoals jij het hebt aangegeven is er veel stress in praktijk. İk wil je nogmaals bedanken voor het lezen en beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet alleen de stress in de praktijk (dat is nog het minste - en maakt horeca misschien net leuk). Maar het is vooral het slechte bedrijfseconomische perspectief dat zorgwekkend is. De huurprijs per m2 bedrijfsruimte is voor horeca relatief hoog, daarnaast maak je als horecabedrijf relatief veel kosten in categorieën waarvan de prijstrend alleen maar verder stijgt (energie, personeel, inkoop) terwijl tegelijkertijd de omzet (zowel in volume als in prijs) onder druk staat en concurrenten er op los stunten.

Vergeet ook niet dat het in de markt zetten van een nieuw horecabedrijf tijd en geld kost.

 

Bij het opzetten van een nieuw concept of het overnemen van een bestaande onderneming heb ik altijd gelet op de verhouding tussen kans en risico. Alleen de zaken die een goede kans op resultaat (hetzij in inkomen, hetzij in kapitaalopbouw) combineren met een laag potentiëel verlies (op verlies investering of inzet) zijn het waard om verder te onderzoeken.

 

Als je de risico's van je shoarmazaak af zet tegen de kansen (veel onzekerheden m.b.t. slagingskans <-> bij slagen relatief laag inkomen en weinig kapitaalopbouw), dan kun je als verstandig mens maar één conclusie trekken: begin er niet aan. Wees niet bang dat je een kans laat liggen: er zullen zich nog voldoende kansen voordoen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.