• 0

Opzeggen huurcontract

Ik heb een tweejarig huurcontract voor een winkel in een dorp. Nu gaat het vanaf het begin al niet heel goed, maar het wordt met de maand minder. Sinds een aantal maanden staan er een aantal winkels leeg in onze winkelstraat, wat niet goed is voor het aanzicht van onze winkelstraat. Sinds die winkels leegstaan en de btw omhoog is gegaan is het bij ons alleen maar minder geworden.

 

Ik loop niet achter met betalingen van huur en de betaling van leveranciers, maar dat komt omdat ik er geleend geld van familie bij doe. Wij zouden onszelf niet kunnen bedruipen als we alles alleen van de huur zouden moeten betalen. Dan zouden we failliet gaan.

 

Nou wil ik van ons huurcontract af omdat de huur eigenlijk veel te hoog is voor het aantal mensen dat door onze straat loopt en dat wordt ook bevestigd door die winkels die maar leeg blijven staan. Als ik geen prive geld erbij blijf doen zou ik failliet gaan maar ik wil niet failliet gaan. Ik wil in goed overleg met de verhuurder van mijn huurcontract afkomen.

 

Wat zou een goede manier zijn om via goed overleg met de verhuurder tot een beëindiging van het huurcontract te komen? Wat zou een goede strategie zijn om hen te benaderen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De beste kans in mijn ogen is een open en eerlijk gesprek. De kans dat het lukt is vrees ik heel erg klein. Niet alleen zijn de contracten vaak goed dichtgetimmerd, als er veel leegstand is zal de verhuurder ook niet snel geneigd zijn zijn vaste inkomen op te geven. Je hebt in deze situatie eigenlijk geen onderhandelingsmiddelen, dus je zult met een open gesprek moeten kijken of er opties zijn. Wellicht kan je de verhuurder helpen bij het vinden van een nieuwe huurder, is een tijdelijke huurverlaging mogelijk of iets anders.

Succes

ps: wellicht zijn er andere mensen die meer openingen zien, dus wacht dat even af :-)

Link naar reactie
  • 0

Zoals Robbert al schreef ga een gesprek aan met de verhuurder en leg de situatie uit. Om te overleven zal een huurverlaging noodzakelijk zijn en daar zal je goed op moeten hameren.

De praktijk is dat de verhuurders tegenwoordig best wel meewerkend zijn maar als je het zelf niet aankaart weet de verhuurder het ook niet.

 

Heb je het gehele winkelvloer oppervlak nodig voor eigen gebruik of is er ruimte voor een shop-in-shop concept ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een tweejarig huurcontract

 

hoe lang loopt het nog? misschien onderhandelen om voor een bepaalde afkoopsom er sneller uit te gaan? Alternatief je openingstijden beperken en een par-time baan erbij zoeken? Andere handel erin, beetje outlet-idee?

 

Opheffings-verkoop houden en de ramen dichtplakken met kranten als je echt aan je contract gehouden wordt. Wordt de verhuurder vaak ook niet vrolijk van.

 

Leegstand wordt inderdaad een steeds groter probleem in winkelstraten. Alleen de echte A locaties worden vaak nog volledig verhuurd, gewoon omdat er altijd nog mensen zijn die het toch willen proberen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tweejarig huurcontract

 

hoe lang loopt het nog? misschien onderhandelen om voor een bepaalde afkoopsom er sneller uit te gaan? Alternatief je openingstijden beperken en een par-time baan erbij zoeken? Andere handel erin, beetje outlet-idee.

 

Opheffings-verkoop houden en de ramen dichtplakken met kranten als je echt aan je contract gehouden wordt. Wordt de verhuurder vaak ook niet vrolijk van.

 

Leegstand wordt inderdaad een steeds groter probleem in winkelstraten. Alleen de echte A locaties worden vaak nog volledig verhuurd, gewoon omdat er altijd nog mensen zijn die het toch willen proberen.

Het huurcontract loopt nog iets langer dan een jaar. Ik ben bang dat ze niet onder de indruk raken van een opheffingsuitverkoop en het dichtplakken van ramen aangezien ze nu al leegstand van meerdere winkels hebben.

 

Het liefst koop ik het contract af met een aantal maand huur + de borg en krijg ik een of twee maand de tijd om mijn voorraad te verkopen.

Link naar reactie
  • 0
Het liefst koop ik het contract af met een aantal maand huur + de borg en krijg ik een of twee maand de tijd om mijn voorraad te verkopen.

 

Kan je inderdaad over onderhandelen mits je ook de centen hebt om het na te komen. Als je jezelf ergens anders in de schulden moet steken schiet dat wat minder op.

 

Toch nog maar eens denken aan mijn eerdere tips. Overhaast beslissingen nemen kost vaak meer geld.

Link naar reactie
  • 0

parleys behartigt belangen van huurders van winkels en kantoren. Jouw probleem komen we regelmatig tegen. In aanvullingen op de vragen en opmerkingen van mijn voorgangers het volgende. Huur afkopen, kan altijd nog. De vraag is wat er precies aan de hand is. Welke parameters zijn dominant in het verhaal (IST-situatie)? De verhuurder heeft namelijk ook een probleem. Als zometeen iedereen weg is, krijgt ie zijn winkel nooit meer verhuurd. De vraag is dus vervolgens welke exploitatie is wel mogelijk op dit adres (SOLL)? Hierbij kan ook hulp gevraagd worden van de eigenaren van de overige lege winkels. De slotsom zou kunnen zijn dat eigenaren gaan meebetalen aan de verkoopkosten, om meer passanten te trekken. Afkopen van huurcontracten is een dure oplossing. Zicht krijgen hoe je de winkel aan de praat krijgt, kost minder en levert meer op.

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0

parleys behartigt belangen van huurders van winkels en kantoren. Jouw probleem komen we regelmatig tegen. In aanvullingen op de vragen en opmerkingen van mijn voorgangers het volgende. Huur afkopen, kan altijd nog. De vraag is wat er precies aan de hand is. Welke parameters zijn dominant in het verhaal (IST-situatie)? De verhuurder heeft namelijk ook een probleem. Als zometeen iedereen weg is, krijgt ie zijn winkel nooit meer verhuurd. De vraag is dus vervolgens welke exploitatie is wel mogelijk op dit adres (SOLL)? Hierbij kan ook hulp gevraagd worden van de eigenaren van de overige lege winkels. De slotsom zou kunnen zijn dat eigenaren gaan meebetalen aan de verkoopkosten, om meer passanten te trekken. Afkopen van huurcontracten is een dure oplossing. Zicht krijgen hoe je de winkel aan de praat krijgt, kost minder en levert meer op.

Werken jullie op no cure no pay basis?

Link naar reactie
  • 0

Indien u dat wenst. In praktijk kan No cure No pay een relatief dure oplossing zijn. Wij hanteren vaste (relatief lage) prijzen per fase. Zo blijft uzelf in control. Wij leveren resultaat per fase. U hoeft dan niet fors te betalen voor iets wat achteraf redelijk eenvoudig verwezenlijkt is. Parleys kijkt vooral naar de ondernemer en het contract, minder naar het pand. Het pand(eigenaar) moet de ondernemer dienen, en niet andersom. Indien geprocedeerd moet worden, werken we wel met een % over de huurbesparing. Dit is logisch. Deze kosten kunnen flink oplopen. De ondernemer wil deze alleen betalen als hij/zij ook hier baat bij heeft gehad.

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.