• 0

Winst eigen bedrijf (vof) en bijverdiengrens DUO

Hoi,

 

Samen met nog een student run ik ondertussen al iets meer dan een jaar een vof. Ik vraag mij af of DUO voor het bepalen van de bijverdiensten alleen kijkt naar wat ik invul bij 'winst uit onderneming' bij de aangifte, of ook naar wat er daadwerkelijk binnenkomt in het bedrijf. Alleen even naar het bedrijfsgedeelte van het verzamelinkomen gekeken dan.

 

Waar ik naartoe wil: als je verwacht iets over de bijverdiengrens te gaan, is het dan mogelijk dit gedeelte in het bedrijf te laten zitten en een jaar later pas als winst uitbetalen aan jezelf om zo niet het reisrecht en studiefinanciering te verliezen.

 

Bedankt.

 

Groeten,

Jarno

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Samen met nog een student run ik ondertussen al iets meer dan een jaar een vof. Ik vraag mij af of DUO voor het bepalen van de bijverdiensten alleen kijkt naar wat ik invul bij 'winst uit onderneming' bij de aangifte, of ook naar wat er daadwerkelijk binnenkomt in het bedrijf. Alleen even naar het bedrijfsgedeelte van het verzamelinkomen gekeken dan.

 

DUO kijkt naar je je totale inkomen in box 1, dus na aftrek van alle ondernemersaftrekken. Wat er daadwerkelijk in jouw bedrijf binnenkomt is fiscaal nitbinteressant.

 

Waar ik naartoe wil: als je verwacht iets over de bijverdiengrens te gaan, is het dan mogelijk dit gedeelte in het bedrijf te laten zitten en een jaar later pas als winst uitbetalen aan jezelf om zo niet het reisrecht en studiefinanciering te verliezen.

 

Dat is in principe niet mogelijk. Wat relevant is is je Winst uit Onderneming. Of je die winst onttrekt is niet relevant voor de vraag of je er belasting over moet betalen. Hoe je de winst samenstelt natuurlijk wel relevant en van belang voor de uiteindelijk te betalen belasting en de hoogte van jouw fiscale inkomen in box 1.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Een mooie manier om je winst te drukken is het inschakelen van een administrateur die dit hele gebeuren in goede banen leidt ;D

 

De uiteindelijke winst die de VoF maakt wordt verdeeld onder de firmanten. Die betalen dan ieder over hun deel inkomstenbelasting. Het winstdeel van jouw partner wordt dus niet bij jou meegeteld. Dus de VoF draait winst en ieder winstdeel wordt bij een individuele firmant belast als Winst uit Onderneming.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.