• 0

BTW teruggave uitstellen / levelen

Goedemiddag,

 

Wij hebben een bedrijf waarin we werken met een relatief duur product. Betekent dus automatisch hoge omzet, en een vreemde cashflow (relatief grote sprongen). En dit betekent ook dat je niet 'even' bij je ouders aan kan kloppen wanneer je even wat geld nodig hebt. Cashflowmanagement is hierdoor zeer belangrijk, en helaas ingewikkeld.

 

Vorige kwartaal veel facturen uitgedaan, dit kwartaal veel gekocht. Resultaat; heel veel BTW af moeten dragen. Nu komt dit vanwege investeringen in voorraad (deze maand) erg slecht uit. Verder zou het betekenen dat we nu heel veel moeten betalen, maar dat we over 4 maanden dus heel veel terugkrijgen. Dit is overigens al vaker gebeurd, dus het is bekend bij de BD.

 

We zouden graag uitstel willen, of wellicht een lager bedrag willen betalen (we kunnen aantonen dat we volgend kwartaal terugkrijgen).. want onze cashflow is op dit moment in gevaar. En da's niet prettig in onze branche.

 

Op de site van de BD staat het volgende:

Alleen in uitzonderlijke situaties kunt u uitstel aanvragen voor het doen van btw-aangifte. Er moet dan sprake zijn van een ernstige calamiteit.

 

Nu lijkt me dit niet echt een calamiteit..

 

Verder staat er dat als je niets indient, je een geschat bedrag krijgt. Nu is die schatting vast lager dan wat we moeten betalen, is dit wellicht een optie? Of zijn daar financiële gevolgen (boetes oid) aan verbonden?

 

Een krediet krijgen is ook niet eenvoudig, we ondernemen pas 2,5 jaar..

 

Ik lees ook dit:

Kwartaal uitstel

Weekers verwacht met de verhoging van het btw-tarief per 1 oktober kleine ondernemers in problemen komen. Middels de regeling kunnen zij een kwartaal uitstel krijgen om orde op zaken te stellen. Weekers moet het plan nog volledig uitwerken, maar het gaat volgens Weekers om bedragen tussen 10- en 15-duizend euro.

Bron. Weet iemand daar wellicht meer van?

 

Of zijn er nog andere opties? Erg graag jullie reacties.. want we zitten er wel flink mee. Laat ik voorop stellen; we hebben altijd alles keurig op tijd betaald, en hebben geen schulden en een prima winst.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen aangifte indienen leidt inderdaad tot een ambtshalve naheffingsaanslag die de BD veiligheidshalve behoorlijk hoog kan inzetten. bovendien levert dit een verzuim op waar, bij herhaling, een boete op staat. Lijkt me dus niet de weg.

 

Maar wat ik me afvraag: als je vorig kwartaal veel facturen hebt uitgedaan heb je, als het goed is, dus ook veel betalingen ontvangen. Die kun je dan toch weer gebruiken om de Btw van af te dragen? Wat je afdraagt is immers niet meer dan je aan BTW in rekening hebt gebracht aan je klanten.

 

Ik denk dat de oplossing eerder gezocht moet worden in een adequaat debiteurenbeheer. Als je klant op tijd betaalt, kun jij tijdig de BTW afdragen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

heb dit zelf ook al voor gehad. Wat ik gedaan heb? Ik heb aangifte ingediend, maar de betaling "vergeten" te doen. Maakte wel dat ik interesten op het verschuldigde bedrag heb moeten betalen, maar deze waren in mijn ogen interessanter om te betalen dan het volledige bedrag BTW op te hoesten die ik dan het kwartaal daarna moest terugkrijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wel aangifte doen maar niet (of niet op tijd) betalen wordt aangemerkt als een verzuim. Hierop staat een boete van 2% van het bedrag dat je zou moeten betalen, met een minimum van 50 euro. Als je stelselmatig te laat bent kan de inspecteur de boete verhogen.

Als je de naheffingsaanslag (bedrag van de aanslag + boete) niet op tijd betaald, komt daar al gauw aanmaningskosten en deurwaarder bovenop, dus het kan een duur grapje worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Marjan.

 

Je hebt het geld toch ontvangen, dus zul je het ook moeten afdragen. Dat je het niet meer hebt omdat je nieuwe grotere voorraad aanlegt is niet een probleem van de fiscus, dit is geen bank. Je had hier rekening me moeten houden voordat je de voorraden kocht en/of het geld uitgaf aan andere zaken.

 

Het wisselende verloop van inkomsten/uitgaven is iets wat je mee moet nemen in je liquiditeitsbegroting en de financiering van je bedrijf. Je kunt de betaling even "vergeten" maar dit brengt kosten met zich mee. Probeer een structurele oplossing te vinden door een ander vorm van financiering te vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het geld nog niet allemaal ontvangen, anders zou ik het wel eenvoudig kunnen betalen. Ik kan het wel betalen, maar wil het niet betalen omdat daardoor mijn complete cashflow kapot gaat, en dit nadelige gevolgen heeft voor mijn bedrijf..

 

Volgens mij volgt de Belastingdienst precies dezelfde redenatie met betrekking tot de noodzaak dat jij wel betaalt.

Waar handel je in en wie zijn je kanten (particulieren of ondernemers)?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gesproken met de dame die onze BTW aangifte normaal afhandelt. We moeten uitstel aanvragen, vervolgens gaat ze kijken of de uitstelperiode verlengd kan worden. Dit omdat we inderdaad met rare aangiftebedragen komen, en omdat we starter zijn.

 

We doen grotendeels zaken met particulieren (80-90% v/d omzet). We draaien +/- 1,5mil omzet dit jaar met onze VOF. 2e volle jaar dat we draaien. Het product wil ik graag in 't midden houden.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gesproken met de dame die onze BTW aangifte normaal afhandelt. We moeten uitstel aanvragen, vervolgens gaat ze kijken of de uitstelperiode verlengd kan worden. Dit omdat we inderdaad met rare aangiftebedragen komen, en omdat we starter zijn.

 

We doen grotendeels zaken met particulieren (80-90% v/d omzet). We draaien +/- 1,5mil omzet dit jaar met onze VOF. 2e volle jaar dat we draaien. Het product wil ik graag in 't midden houden.

 

Een VoF en 1,5mjn omzet... Of je werkt met belabberde marges, of je hebt tig firmanten of je optimalisatie is niet in orde...

 

Los daar van, als je zoveel particuliere klanten hebt val je wellicht onder het kasstelsel. In dat geval hoef je de BTW niet eerder af te dragen dan dat de klant jou betaald heeft.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Ik heb het geld nog niet allemaal ontvangen, anders zou ik het wel eenvoudig kunnen betalen. Ik kan het wel betalen, maar wil het niet betalen omdat daardoor mijn complete cashflow kapot gaat, en dit nadelige gevolgen heeft voor mijn bedrijf..

We doen grotendeels zaken met particulieren (80-90% v/d omzet). We draaien +/- 1,5mil omzet dit jaar met onze VOF. 2e volle jaar dat we draaien. Het product wil ik graag in 't midden houden.

 

Als je met een dergelijke omzet al in de problemen zou komen met de cash flow als je btw af moet dragen komt dat op mij toch een beetje vreemd over, zeker als je nu in je tweede jaar zit. Heb je hele lange betalingstermijnen of lever je producten/diensten met een langere productieperiode ?

Link naar reactie
  • 0

Dure (net aangelegde, dit kwartaal gekochte) voorraad, en nu in 1 keer heel veel BTW moeten afdragen (veel gefactureerd vorig kwartaal wat nog niet betaald is door klant), kortom samenloop van omstandigheden. En slechte inschatting van ons. Echter door veel gedoe met een leverancier is het onze aandacht ontsnapt.

 

Starter, dan moet je af en toe leren..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.