• 0

Wanneer starten met (discreet) ruchtbaarheid te geven aan productlaunch/plannen

Sinds kort zit ik met volgend prangend vraagstuk:

 

Sinds geruime tijd ben ik bezig met de ontwikkeling van een eigen merk en bijhorende producten. Ondertussen ben ik zover in de ontwikkeling dat ik eindelijk min of meer de merk/product-launch kan inplannen. Met ruime marges kom ik op juni 2014.

Nu, omdat dit nog heel veraf is ben ik, ben ik gaan nadenken of en hoe ik in tussentijd de markt reeds kan warm maken voor mijn producten.

 

Voor het 'hoe' kwam ik al snel op manieren: Zo zou ik via wat creatief social media werk (lees prikkelcontent mbt tot de promotie/ontwikkeling) en het aanbrengen/publiceren van het logo op mijn wagen reeds mensen richting mijn 'under development' webpagina kunnen leiden waar ze zich evt zouden kunnen registreren. Dit zou ter info trouwens perfect inpassen in het merkconcept. Hiermee samenhangend dient wel opgemerkt te worden dat de evt publicatie van het logo op de (under development) website, social media en mijn wagen in geen geval verklapt over welke producten of details het gaat en lijkt het mij zodoende dat de nieuwsgierigheidsprikkel intact blijft, hetgeen mi wel absoluut noodzakelijk is natuurlijk.

 

Over het 'of' daarentegen twijfel ik meer. Ik twijfel nl of ik er marketingsgewijs wel goed aan doe om nu reeds dingen naar buiten te brengen 1,5 jaar alvorens ik klaar ben, en of dit zich niet tegen het merk zal keren. Uit een gesprek met een PR consultant namelijk, vernam ik dat het opbouwen tot een launch meestal van 1 tot 3 maand voor de launchdate start. Meer nog er werd aangegeven dat het zelfs weinig zin zou hebben om nu reeds dingen te doen aangezien mensen hier niet echt op zouden reageren, the inner circle of friends en evt kennisen te buiten gelaten.

Dat geloof ik inderdaad best, maar niks doen is natuurlijk zeker niks.

Al was het dat er slechts een heel beperkt aantal onbekende mensen op zouden reageren dan heb ik toch tenminste iets lijkt me. en dat kan lijkt me als starter toch maar mooi meegenomen niet? Of zie ik dit verkeerd??

 

Kortom, het komt er op neer om op een creatieve manier om evidente redenen nu reeds te starten met mensen te teasen en op de hoogte te stellen van mijn plannen zonder natuurlijk de essentie reeds te verklappen. Ik zie er vooralsnog geen graten in om dit nu reeds ruim op voorhand zachtjesaan te doen. Echter wil ik er alvorens ik dit doe er absoluut zeker van zijn dat er geen ernstige argumenten 'tegen' zijn.

 

Graag dan ook jullie ervaringen/opmerkingen/argumenten hieromtrent

 

Thx

Wout

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Gewoon boerenverstand gebruiken. Het kan absoluut niemand wat schelen dat je over anderhalf jaar een nieuw product gaat lanceren, laat staan dat je daar al een merkconcept voor hebt. Discreet of luidkeels: het is allemaal verspilde moeite. Baar pas rucht als je wat te vertellen hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Twabla Dus een marketing waarbij een verwachting stelselmatig wordt opgebouwd heeft volgens jou geen waarde en is enkel verspilde moeite. Raar dat Apple daar dan zoveel geld voor uitgeeft!

 

Mijn inziens is 'Building-anticipation-marketing' wel degelijk waardevol, vraag is enkel wanneer hiermee gestart kan worden.

Al lees ik nu her en der dat dit eigenlijk al van dag 1 (dag van de beslissing om te ondernemen) wordt gedaan.

Lijkt me ergens wel logisch. Al twijfel ik zoals gezegd wel of hier ook geen ernstige negatieve kanten aan zijn

Link naar reactie
  • 0
@Twabla Dus een marketing waarbij een verwachting stelselmatig wordt opgebouwd heeft volgens jou geen waarde en is enkel verspilde moeite. Raar dat Apple daar dan zoveel geld voor uitgeeft!

 

Drogreden 1: je vergelijkt je zelf nu volkomen misplaatst met de meest succesvolle marktpartij in anticipation marketing; een partij die die verwachtingen kan opbouwen omdat het die verwachtingen in het verleden keer op keer heeft waargemaakt. Zou Apple zijn allereerste product ook zo aan de man hebben gebracht? Absoluut niet, ze zouden voor gek zijn versleten..

 

Drogreden 2: je generaliseert Twa's opmerkingen dat het voor jou niet gaat werken tot algemene uitlatingen over building anticipation marketing.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Hopeloos

weer een drogreden ;), wanneer kom je met inhoudelijke argumenten waar we wat mee kunnen?

 

Je zult als start up wel vaker tegengas gaan krijgen. De vraag is: hoe ga jij daar mee om? Feitelijk heeft de PR Consultant je ook al verteld dat anderhalf jaar veel te vroeg is, and that makes three.

 

Dat geloof ik inderdaad best,

Nee, aan alles valt te merken dat je het niet gelooft

 

maar niks doen is natuurlijk zeker niks.

"Natuurlijk" maakt het weer zo'n bekende stijlfiguur. Kan even niet op de naam komen, iets dat begint met een D... en eindigt op rogreden. ;D Niks doen is gewoon niks doen, en soms het beste.Kom nou gewoon eens met houtsnijdende argumenten waarom jij van mening bent dat het wel kan of goed is, dan kunnen we daar verder over discussiëren

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Te vroeg en een hot new product wordt al voor je product launch yesterday's news. Te vroeg en alles bij jou lijkt allemaal ontzettend langzaam te gaan.

 

Je denkt na over de spanningsboog bij je consumenten en de pers. Bij een bestaand bedrijf zoals Apple, dat aankondigt in nuclear fusion te gaan zal die lang zijn, bij een nieuw bedrijf dat een niet zo opmerkelijk product lanceert, kort. En ook al heb je een opmerkelijk product, hoe langer mensen er mee bekend zijn hoe minder opmerkelijk het zal lijken.

 

Na je bekendmaking zul je wellicht onder de aandacht komen en zullen je verrichtingen wellicht gevolgd worden. Je problemen zullen dus ook bekend worden. En je hebt dan wellicht een tijdje niets te melden omdat, zoals altijd, en zeker als je nog anderhalf jaar voor de launch staat, er dingen niet naar de planning gaan.

 

Je orginele vraag is niet interessant. Anderhalf jaar van te voren ruchtbaarheid geven aan je product is veel te vroeg. Het is wel interessant te vragen welk tijdstip dan wel goed is.

Link naar reactie
  • -3

Tss Inhoudelijke argumenten?? Welke argumenten moet ik geven dan?? en wat moet ik argumenteren dan?? Ik stel hier gewoon een vraag...

...en het antwoord dat ik terugkrijg is om het eufemistich uit te drukken allerminst onderbouwd, algemeen en met huis, tuin en keuken diepgang. Als je dit dan skeptisch aankaart krijg je daarop nog meer gezeik naast de kwestie.

 

Geen probleem dat sommigen het hier willen herleiden tot een amateuristische praatbarak, maar ik hoef dit gelullezeik niet. Ik verdoe mijn tijd daar niet aan. Ik ga voor kwaliteit en niet voor een wedstrijdje om-het-meeste-zinloze-antwoorden-naast-de kwestie te formuleren...

 

Wss te naief geweest. Zal niet meer voorvallen

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik had misschien nog wel zin gehad er dieper op in te gaan. Nu niet meer.

 

Nog wel een paar: te vroeg en je gaat je meer dan nodig richtten op de pers in plaats van op je product; te vroeg en je gaat in je eigen verhaal geloven en je wordt daardoor starrer, minder in staat je strategie te veranderen, want dan wordt je als inconsistent gezien, denk je.

 

Redenen om het wel te doen zijn er ook. Getting out of te building is altijd goed, zodat je niet de komende jaren verspilt aan producten waar niemand op zit te wachten of het maakt voor een niche die er niet op zit te wachten.

 

De link van TwaBla is een mooie.

vanuit een ander perspectief.
Link naar reactie
  • 0

 

Nog wel een paar: te vroeg en je gaat je meer dan nodig richtten op de pers in plaats van op je product...

 

 

Nee hoor. Het gaat om een logo op een auto en een 'under development' webpagina. Dat is voor de die-hard fans, niet voor de pers.

 

Probleem is dat mensen pas kruisvaarder worden nadat dat kruis een betekenis heeft gekregen. Apple is in staat om anticipatie te creëren doordat ze vaak (lang niet altijd) met opzienbarende innovaties komen. Die reputatie is in 36 jaar opgebouwd.

 

Een belangrijke stelregel in marketing is under-promiss, over-deliver. Een naam of logo wordt een belofte zodra mensen die koppelen aan een bepaalde verwachting, gebaseerd op hun ervaring en observaties. Associeer maar mee: Liga, Carnival Cruise, Hanibal the Canibal. Je zal dat logo dus benen moeten geven met iets concreets, iets tastbaars.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Bij deze mijn excuses voor mijn ietwat geprikkelde posting gisteren, al blijf ik wel bij mijn kritisch standpunt over de kwaliteit van sommige postings/antwoorden op mijn initiele vraag. Echter was dit niet de manier om dit te verwoorden, dat geef ik grif toe.

Bovendien kan ik niet ontkennen dat er ondertussen wel beterschap lijkt te zijn...

 

Mijn repliek op jullie bemerkingen:

 

 

Gewoon boerenverstand gebruiken. Het kan absoluut niemand wat schelen dat je over anderhalf jaar een nieuw product gaat lanceren, laat staan dat je daar al een merkconcept voor hebt. Discreet of luidkeels: het is allemaal verspilde moeite. Baar pas rucht als je wat te vertellen hebt.

 

Klinkt vooral heel rauw. Kan je mij onderbouwen waarom absoluut niemand het wat zou kunnen schelen? Is succesvol ondernemen nu net niet de kunst om het voor mensen het wel wat te kunnen laten schelen?? Een goed logo bv maakt emoties los, waardoor het mi voor sommige mensen het echt wel kan schelen. Ok, toegegeven het aantal zou klein kunnen zijn, maar is dat dan een reden om het niet te doen dan? Maw ook al duurt het toch nog geruime tijd alvorens mijn producten klaar zijn, toch denk ik dat ik via het gericht naar buitenbrengen van weliswaar beperkte info zoals een logo etc ik kans maak om geinteresseerden aan te trekken en stelselmatig hun aandacht en nieuwsgierigheid te prikkelen.

 

 

Drogreden 1: je vergelijkt je zelf nu volkomen misplaatst met de meest succesvolle marktpartij in anticipation marketing; een partij die die verwachtingen kan opbouwen omdat het die verwachtingen in het verleden keer op keer heeft waargemaakt. Zou Apple zijn allereerste product ook zo aan de man hebben gebracht? Absoluut niet, ze zouden voor gek zijn versleten..

 

Drogreden 2: je generaliseert Twa's opmerkingen dat het voor jou niet gaat werken tot algemene uitlatingen over building anticipation marketing.

 

 

Op 1: Ik vergelijk me in het geheel niet met Apple. Ik haal dit aan om aan te duiden dat 'anticipation marketing' wel degelijk een geloofwaardige manier is om de markt op te gaan

 

Op 2: Ik generaliseer helemaal niks.

 

Op beiden: Wat doen ze terzake op mijn probleemstelling??

 

 

Je zult als start up wel vaker tegengas gaan krijgen. De vraag is: hoe ga jij daar mee om? Feitelijk heeft de PR Consultant je ook al verteld dat anderhalf jaar veel te vroeg is, and that makes three.

 

 

I love it: tegengas krijgen. Zolang het maar relevant onderbouwd is.

En als de meeste mensen zeggen dat het niet kan heb ik de neiging om net andersom te gaan denken : Think different! Waar heb ik dat nog gehoord. ::) Hoe kun je je anders onderscheiden?!?

 

Te vroeg en een hot new product wordt al voor je product launch yesterday's news. Te vroeg en alles bij jou lijkt allemaal ontzettend langzaam te gaan.

 

Akkoord, ik kan het product op zich niet aankondigen, maar waarom zou ik niet kunnen aankondigen/kenbaar maken dat er 'iets' op til is?? Wat?? Dat komt men maar te weten op de productlaunch!

Je tweede bedenking had ik zelf ook reeds gemaakt en geconcludeerd dat dit enerzijds mi substantieel niks zou afdoen aan het product op zich of de perceptie ervan zolang de ontwikkelingstijd er maar mee in verhouding staat. Anderzijds door niet aan te kondigen om welk product het gaat in de pre-launch, kunnen derden mi onmogelijk inschatten of je snel, langzaam of ontzettend langzaam gaat. Hierbijaansluitend stel ik me bovendien de vraag of mensen uberhaupt notie hebben van ontwikkelingsfase-lengtes van producten. Uit ervaring meen ik te mogen zeggen van niet.

 

 

Je denkt na over de spanningsboog bij je consumenten en de pers.

 

 

Neen, enkel over de creatie van een spanningsboog naar consumenten toe. Voor pers is het idd veel te vroeg. Daar valt op dit moment geen spanningsboog naar te creeren temeer wegens nog te weinig relevante info en de tijd dat het nog gaat duren idd.

 

 

Na je bekendmaking zul je wellicht onder de aandacht komen en zullen je verrichtingen wellicht gevolgd worden. Je problemen zullen dus ook bekend worden. En je hebt dan wellicht een tijdje niets te melden omdat, zoals altijd, en zeker als je nog anderhalf jaar voor de launch staat, er dingen niet naar de planning gaan.

 

 

Waarom zouden evt problemen bekend kunnen worden. Ik ga ze alvast niet communiceren. Wie dan wel??

Na de initiele 'outing' is het niet de bedoeling om niks meer te doen. Echter zoals gezegd door creatief (Social) Media gebruik het vuurtje trachten enerzijds regelmatig opnieuw onder de aandacht te brengen en anderzijds stelselmatig in grootte op te schalen tot een maximum naar de launch toe.

 

 

Je orginele vraag is niet interessant. Anderhalf jaar van te voren ruchtbaarheid geven aan je product is veel te vroeg. Het is wel interessant te vragen welk tijdstip dan wel goed is.

 

Vraag is denkelijk misbegrepen dan. Het is niet de bedoeling om rechtsreeks ruchtbaarheid te geven aan een product(launch) echter enkel lowscale (dus geen fullscale pr toestanden etc) ruchtbaarheid te beginnen geven aan een aankomend merk dat op termijn (logischerwijs) producten op de markt zal brengen. Vraag is of op deze manier, met ruimvroege timing er ernstige tegenkantingen tegen te maken zijn...

 

 

Nog wel een paar: te vroeg en je gaat je meer dan nodig richtten op de pers in plaats van op je product; te vroeg en je gaat in je eigen verhaal geloven en je wordt daardoor starrer, minder in staat je strategie te veranderen, want dan wordt je als inconsistent gezien, denk je.

 

Redenen om het wel te doen zijn er ook. Getting out of te building is altijd goed, zodat je niet de komende jaren verspilt aan producten waar niemand op zit te wachten of het maakt voor een niche die er niet op zit te wachten.

 

 

Pers komt in dit verhaal zoals eerder vermeld in deze fase (nog) niet voor.

Strategie staat hier mi los van. Zie toch niet direct in hoe dit later me zou kunnen 'verstarren' in mijn strategie.

Inconsistent lijkt me nu net niet aangezien de producten een logische uitbreding worden op het merk/logo dat reeds door sommigen evt gekend is.

 

Out of the building ben ik al. Redelijk wat mensen uit mijn omgeving weten al dat er plannen zijn en reageren geinteresseerd.

Ook onbekenden via Twitter. Echter allen weten ze nog geen details. Dit alles gebeurt onder/via een leuke aansprekende projectnaam in combinatie met een klein creatief prikkel-project-tekstje. Wegens het relatieve succes hiervan zit ik met deze elementen wat verveeld in die zin dat ze later bij opstart zullen vervallen aangezien het merk overneemt. Om die reden is het daan ook mijn bedoeling om op dezelfde manier geinteresseerden aan te trekken/ te prikkelen maar dan direct via het (uiteindelijke) merk, zodat ik later niet meer dien over te schakelen.

 

Excuus als dit wat te ingewikkeld wordt... :-[

 

 

Probleem is dat mensen pas kruisvaarder worden nadat dat kruis een betekenis heeft gekregen. Apple is in staat om anticipatie te creëren doordat ze vaak (lang niet altijd) met opzienbarende innovaties komen. Die reputatie is in 36 jaar opgebouwd.

 

Een belangrijke stelregel in marketing is under-promiss, over-deliver. Een naam of logo wordt een belofte zodra mensen die koppelen aan een bepaalde verwachting, gebaseerd op hun ervaring en observaties. Associeer maar mee: Liga, Carnival Cruise, Hanibal the Canibal. Je zal dat logo dus benen moeten geven met iets concreets, iets tastbaars.

 

Akkoord dit is een werk van lange adem, waarbij je de nodige skeptisch terugkrijgt. Maar zoals aangegeven vind ik zelfs de minimaalste hoeveelheid aan geinteresseerden de moeite temeer omdat je bij launch dan toch ook op die manier, zij het mogelijks klein, een blitzstart(je) kunt maken.

 

Kan een logo op zich, mensen niet enthousiasmeren/prikkelen dan? Mij lijkt het in ieder geval wel. Trouwens hoeveel mensen worden er wel niet bekend met merken aan de hand van logo'sreclameprikkel(s) zonder de eigenlijke producten gezien te hebben. Bovendien stel ik me dan de vraag waarom dingen als logo's op wagens/festivals dan gedaan worden, als ze toch geen invloed zouden hebben. Immers degene die daar logo's ziet weet ook meestal nog voor geen meter over welke producten het gaat. Neen, ik ben ervan overtuigd dat een logo op een wagen zeer zeker mensen kan prikkelen.

 

Vooralsnog heb ik nog geen ernstige tegenkantingen hier gelezen en helt de balans voor mij voorlopig nog naar de voordelen. Toegegeven, reacties van geinteresseerden kunnen zoals gezegd beperkt zijn maar daarbuiten lijkt mi minimaal toch het (weliswaar langzaam)kunnen opbouwen van een zekere naamsbekendheid iets heel positief.

 

Interessante onderbouwde bemerkingen hoor ik hierover graag.

 

W

 

 

Als wie dit nog begrijpt wat ik hier schrijf is

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Redelijk wat mensen uit mijn omgeving weten al dat er plannen zijn en reageren geinteresseerd.

Ook onbekenden via Twitter.

 

Dat is op plannen. Ideeën. Eventueel kennis van zaken. As je al wat goodwill hebt en een reputatie in een kring van (vul maar in) pastabakkers, modelvliegtuigbouwers of luchtballonvouwers kan het best zijn dat daar interesse ontstaat in een idee. Binnen die interessegroep is er wellicht mogelijk zelfs belangstelling voor je nieuwe logo. Maar een logo op zich is absoluut niet nieuwswaardig.

 

Doet het overigens gerust. Bewijs je gelijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter74,

 

als je het pad naar marktintroductie hebt uitgestippeld, ben je daarbij vast ook nog andere partijen tegengekomen die je eerst voor je plan moet winnen. Welke zijn dat en hoe wil je die enthousiast krijgen voor jouw plannen? Maken gebruikers ook nog onderdeel uit van enige vorm van marktonderzoek?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio Op welke partijen doel je?? Bedoel je partijen mbt tot het in de markt zetten van het produkt of bedoel je evenzeer de andere stakeholders als leveranciers, productontwikkelaars, financiers etc.

 

Het marktonderzoek is afgelopen zowel op technisch/productie, IP, als commercieel/financieel en marketing. Alle kritische punten uitgeklaard en de meeste andere verder uitwerking (lees niet kritische) is goed op weg of bijna reeds uitgeklaard en geprototyped .

 

Daarna volgt de eigenlijk productie tesamen met de ontwikkeling van enkele marketingtools zoals promomateriaal/website/displays etc

Voor dit alles reken ik alles bij elkaar ruim nog wel 1,5 jaar. Daarom net omdat de meeste issues uitgeklaard zijn, wil ik me concentreren op de volgende issue: de introductie. Vandaar dus het idee om daar nu reeds langzaam geraffineerd mee te beginnen... zoals beschreven voorheen.

 

Marktonderzoek naar gebruikers toe is echter in principe niet meer aan de orde. Is reeds gebeurd en heeft me nodige duidelijkheid verschaft.

 

Hoe ik jouw vragen nu moet zien in verhouding tot mijn initiele vraag is me voorlopig een beetje onduidelijk toch. Dan ook benieuwd naar jouw feedback.

 

W

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doel naast alle partijen die je al noemt op spelers in het verkoopkanaal, zoals groothandels en inkopers. Hoe verhoudt de mogelijke introductiemaand (vakantietijd) zich tot inkoopprocessen en andere seizoensinvloeden? Klinkt alsof je al veel hebt bedacht, maar wees je bewust van het feit dat een tijdige en gelukkige lancering niet alleen samenhangt met een zo kort mogelijk ttm. Het klinkt alsof je een nieuw merk en nieuw product te lanceren hebt. Dat is in zekere zin een dubbele taak.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.