• 0

VOG en Screening zakelijke kosten?

Hallo allen,

 

Voor een nieuwe opdracht binnenkort bij een bancaire instelling krijg ik een zogeheten Pre en in-employment screening. Aan deze screening zijn kosten verbonden. Tevens moet ik voor die screening een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aanvragen, waar ook kosten aan verbonden zijn.

 

Kan ik deze kosten zakelijk boeken of moet ik ze prive betalen?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

VOG kan je gewoon als zakelijke kosten aftrekken, zou zo gauw niet kunnen bedenken waar je die privé voor nodig hebt. Hooguit als vrijwilliger maar die organisaties vergoeden vaak de kosten.

 

Typisch dat je voor de screening bij de bank moet betalen. Tijd geleden zelf gescreend voor een grote bank maar daar heb ik geen rekening voor ontvangen ;)

 

Als je voor die screening moet betalen is dat ook zakelijk, zou wel een duidelijke factuur vragen.

Link naar reactie
  • 0

sommige banken hebben daarvoor een eigen afdeling en andere besteden dat inderdaad uit. Ooit voor diverse politieregio's gescreend maar die doen dat allemaal zelf. iedere regio voor zich: kost wel wat :-\ maar hoefde ik zelf niet te betalen ;D

 

En die kosten zullen waarschijnlijk door jouw opdrachtgever intern afgetikt worden. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat ik voor screeningen moest betalen. :)

Link naar reactie
  • 0

Kan ik deze kosten zakelijk boeken of moet ik ze prive betalen?

 

Tuurlijk! je moet de kosten toch noodzakelijkerwijs maken om de opdracht te kunnen krijgen, dus zijn het zakelijke kosten.

Daarbij, dit soort kosten zou je privé nooit maken dus van welk privevoordeel zou er dan sprake moeten zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ja ja, maar ik denk ik vraag het voor alle zekerheid maar even. Weet ik veel waar ik die vog nog meer voor kan gebruiken? Stel nou dat mijn nieuwe opdrachtgever een uittreksel van het bevolkingsregister zou willen hebben om wat voor reden dan ook. Dan lijken mij dat weer privekosten, toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ja ja, maar ik denk ik vraag het voor alle zekerheid maar even. Weet ik veel waar ik die vog nog meer voor kan gebruiken? Stel nou dat mijn nieuwe opdrachtgever een uittreksel van het bevolkingsregister zou willen hebben om wat voor reden dan ook. Dan lijken mij dat weer privekosten, toch?

 

Waarom? Als jouw opdrachtgever daar om vraagt zijn het toch zakelijke lasten? Zonder uittreksel geen betaling van facturen en dus geen onderneming - lijkt mij dus volstrekt zakelijke kosten en dus aftrekbaar.

 

Overigens, een VOG wordt heel specifiek afgegeven op een specifieke vraag. Werken met kinderen omdat je jeugdtrainer wordt bij een vrenoging leidt tot een ander onderzoek en een andere verklaring dan de VOG voor een zakelijke opdrachtgever. De kans dat je de VOG kunt hergebruiken is dus gering. Dit in tegenstelling tot het uittreksel uit de GBA.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Frank,

 

Ik vind ‘em discutabel.

 

Dingen als paspoorten, rijbewijzen, uittreksel omtrent jouw persoon e.d. hebben een behoorlijke privégehalte.

 

Ik heb begrepen (althans was dat mijn conclusie) dat je dit gaat gebruiken voor die ene opdracht waar je over de ‘zelfstandigheid’ een beetje twijfelt. Houd dit dan maar in de privésfeer, zou ik zeggen.

Normaal gesproken ga je (tenminste: ik zou dat nooit als bedrijf doen) niet een VOG aan een opdrachtgever overleggen. Zij kunnen wat mij betreft bij de KvK, Graydon, D+B etc informeren, of desnoods een jaarrekening opvragen, maar persoonlijke info krijgen zij niet. Dat klinkt niet zakelijk.

 

Als je deze kosten ‘zakelijk’ zou boeken, dan geef je misschien een hint dat de hele situatie niet zo zakelijk/zelfstandig is eigenlijk. En dat moet je hier niet willen voor een paar tientjes.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Allemachtig wat is er toch aan de hand tegenwoordig hier op HL…!!!!

 

Al die anonieme kneuzen die elke goedbedoelde discussie in de kiem smoort…

 

En je hebt gelijk, Beste Kneusgever:

Bij sommige “functies” is een VOG vast vereist. Maar wij praten hier op HL niet over ‘functies’, want dit is een forum voor ondernemers.

 

En ondernemers – dit ongetwijfeld in tegenstelling tot jou, Beste Kneusgever – hebben geen ‘functies’ maar zijn ondernemers en hebben daarom ondernemingen/bedrijven.

 

Maar als je een freelancer met een verkapt dienstverband bent, dan zal inderdaad een VOG vast een ‘must’ zijn om aan de bak te kunnen komen.

 

Ik geef het op met HL.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Rustig rustig. Ik vind je verhaal best acceptabel. Maar het fijne weet ik er ook niet van. In geval van een vog hebben we het over 3 tientjes, dus dat zijn de kosten ook weer niet. Ik kijk nog wel even wat ik doe. Wat betreft de screening: Ik heb van de opdrachtgever vanmiddag al vernomen dat zij die voor hun rekening nemen.

 

Ik geef je in ieder geval een compensatiereus, omdat ik het zelf ook onzin vind dat je anoniem een kneus kunt uitdelen, terwijl de reactie eigenlijk gewoon in de discussie thuis hoort.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

VOG is niets anders dan wat we in de volksmond bewijs van goed gedrag noemen. Maar zoals bij beleggen geldt: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. En ja privé doe je er weinig mee. Meestal worden de kosten vergoed door werkgever of vrijwilligersorganisatie. En zo niet voor een zakelijke overeenkomst zijn het gewoon zakelijke kosten.

 

Screening voor banken is een verlengstuk er van. onder meer bij BKR in Tiel kijken ze even wat er over je te vinden is. Echt spannend is het allemaal niet. Wat vandaag over je bekend is kan morgen al weer verouderd zijn ;)

 

En ja helemaal mee eens dat er ween onzin kneuzen uit gedeeld worden. :-\

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Kneusgever:

 

Dat was ik dus :-[ laten we het erop houden dat ik mijn dag niet had, geveld door de griep, geen fut om uitgebreid te reageren maar mij wel laten verleiden om even snel via de kneusknop een in mijn ogen onjuiste reactie "af te straffen"

 

ik vind het nog steeds een veel te ver gezocht en onjuist antwoord om te suggereren dat een VOG kan leiden aan het bijdragen tot het vermoeden van verkapt dienstverband.

 

Als projectcontroller / auditor ben ik bij diverse werkgevers (nog niet als zelfstandige) betrokken geweest bij het toezicht op risicomanagement en risicoanalyse van kritische projecten. Een verklaring omtrent gedrag is naast dure individuele screenings eigenlijk het enige middel voor bedrijven om in elk geval vast te stellen dat er geen antecedenten, vaak was eigen personeel al bij indiensttreding gescreend, maar ook van ingehuurde krachten wil je natuurlijk gewoon weten of ze 'schoon" zijn en je niet altijd op een eigen verklaring kunt of wilt vertrouwen.

 

Kortom het verzoek van de opdrachtgever van Frank komt mij totaal niet vreemd voor en kan gewoon in een zakelijk kader gezien het feit dat VOG's ook aan werknemers word afgegeven maakt nog niet dat het aanvragen van een VOG door een zelfstandige het risico op werknemerschap, er bestaan ook gewoon VOG's voor rechtspersonen, dus als Frank vanuit een BV zou ondernemen is het niet ondenkbaar dat hem gevraagd zal worden zowel voor zijn BV als voor zijn persoon een VOG af te geven. Er is dus gewoon een zakelijk motief voor de opdrachtgever om er naar te vragen en de VOG geeft meer zekerheid over de achtergrond van de persoon of rechtspersoon zonder dat het iets zegt over de verhouding tussen de persoon en de opdrachtgever.

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Roel (nee, niet met zijn kneus!). Ik werk vooral bij kinderopvangorganisaties. Afhankelijk van de opdracht heb ik dan ook, rechtstreeks of indirect, met kinderen te maken. Ik vind het volkomen logisch dat de opdrachtgever in dat geval een vog verlangt. En omdat die maximaal 2-3 maanden geleden mag zijn afgegeven moet ik voor iedere nieuwe opdrachtgever waar dit speelt weer opnieuw (dezelfde) vog aanvragen. Die kosten boek ik gewoon als zakelijk.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar ik heb ook niet gezegd dat het niet zakelijk kan zijn. Ik heb gezegd dat het wel privé kan (of zou kunnen) ogen, in sommige situaties. Want het gaat over jouw persoon, niet over je bedrijf (althans dat heb ik altijd begrepen).

 

Als je twijfelt over of je ‘klus’ zelfstandig genoeg is, dan lijkt het mij niet handig om voor een paar tientjes pontificaal in je administratie vast te leggen dat je voor deze ene (misschien discutabele ten aanzien van de zelfstandigheid) opdracht een speciale verklaring nodig hebt ten aanzien van jouw gedrag als persoon uit het verleden.

 

Als ik een loodgieter bel omdat het ergens lekt, dan vraag ik als opdrachtgever niet om een VOG. Ik schakel dan zijn onderneming in en dan check ik of de onderneming geschikt is voor loodgieterij.

Als ik een loodgieter aan ga nemen in mijn bedrijf, dan vraag ik wel om een VOG. Want ik ga hem als personeelslid aannemen en dan wil ik weten dat hij als persoon betrouwbaar is.

 

Daar ging het mij om. Ik voelde mij geroepen om Frank hier op te wijzen.

Dat is alles.

 

En natuurlijk is een VOG in sommige sectoren gebruikelijk of zelfs vereist. Maar dat was niet de situatie van Frank, als ik het goed begreep.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.