• 0

Hypotheek via de Holding B.V. - Banksparen via de bank.

Hallo,

 

Ik ben aan het overwegen om een huis te gaan kopen. Mijn situatie: ik ben DGA en heb hiervoor een holding BV. Omdat ik over voldoende liquide middelen beschik zou ik het bedrag vanuit de holding aan mijzelf kunnen lenen en op die manier fiscaal gunstig gebruik maken van deze lening. Het is echter extra gunstig als ik het bedrag wat nodig is voor de uiteindelijke aflossing, kan sparen middels banksparen.

 

Nu is alleen het probleem dat vrijwel alle grote banken enkel een bankspaarrekening aanbieden in combinatie met de hypotheek. Ik ben eigenlijk alleen op zoek naar een bankspaarrekening die ‘los’ voor mijn eigen hypotheek kan gebruiken. Is iemand bekend met banken/financiële instellingen die dit los kunnen aanbieden?

Als banken al een bankspaarproduct in eigen beheer hebben, is het vrijwel altijd voor het opbouwen van pensioen, wat weer aan andere regels gebonden is.

 

Op HigherLevel is al het nodige geschreven over een hypotheek vanuit je holding, maar dit specifieke geval kan ik nergens vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

best W_engelsman

 

een van de voorwaarden voor een bankspaarproduct i.c.m. een hypotheek is dat de bankspaarrekening verplicht gebruikt moet worden om de lening af te lossen bij einde looptijd. In de overeenkomst met de bank is dat ook expliciet opgenomen. Banksparen is ook alleen fiscaal gefaciliteerd als het beheer bij een (groot)bank ligt.

 

Doordat een bank bij een lening van de eigen BV geen invloed heeft op de wijze waarop jij omgaat met de schuld aan je BV zal de bank dus ook geen koppeling willen maken tussen hun bankspaarproduct en de schuld aan jouw BV. Zonder koppeling geen fiscale faciliteit en dus is wat je wilt niet mogelijk.

 

Dit nog los van het rendement dat een bank doorgaans maakt op de combinatie hypotheek + banksparen. Zonder hypotheek is dit voor een bank vaak niet eens interessant. Welke rente op je spaargeld zou je kunnen verwachten van de bank als bij diezelfde bank ook geen hypotheek loopt? Precies, 2%....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

(...)

Doordat een bank bij een lening van de eigen BV geen invloed heeft op de wijze waarop jij omgaat met de schuld aan je BV zal de bank dus ook geen koppeling willen maken tussen hun bankspaarproduct en de schuld aan jouw BV. Zonder koppeling geen fiscale faciliteit en dus is wat je wilt niet mogelijk.

(...)

 

Dat vraag ik me dus nog een beetje af. Als ik de voorwaarden van de lening die ik afsluit bij mijn eigen B.V. laat vastleggen bij een notaris, heeft de bank in principe net zoveel zekerheid in de koppeling sparen-lening wanneer dat zou zijn bij een andere geldverstrekker.

Sterker nog: de bank heeft niet eens het risico van een uitstaande (hypothecaire) lening, maar enkel het voordeel van een gegarandeerd spaartegoed en vaste looptijd. (Zoals een deposito). Ik snap dan ook niet waarom banken dit dit interessant vinden.

 

ABN Amro gaf aan dat ze in het verleden wel van dit soort constructies hanteerden, maar nu niet meer. Alle andere banken die ik heb benaderd geven aan dit niet te doen. Een bankspaarrekening alleen willen verkopen samen met een hypotheek voelt toch een beetje als koppelverkoop zoals dat in het verleden ook gebeurde met hypotheken en lijfrentepremies/verzekeringen.

Link naar reactie
  • 0

Beste W Engelsman

 

Een spaarrekening eigen woning (SEW) kan alleen afgesloten worden bij een bank met een bankvergunning op grond van de WFT. Een BV heeft doorgaans geen bankvergunning.

 

Voor de eigenwoningschuld wordt echter niet als voorwaarde gesteld, dat deze afgesloten moet worden bij een bank met bankvergunning. Voldoende is dat de rekeninghouder (van de SEW) een eigen woning heeft met eigenwoningschuld. En dat contractueel wordt bepaald dat de opbrengst van de SEW (na 30 jaar) wordt gebruikt om die eigenwoningschuld af te lossen.

 

De constructie zoals u die voorstelt, zou dus juridisch mogelijk moeten zijn. Ik vrees echter dat er geen bank is te vinden die daaraan meewerkt.

 

Succes.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

ABN Amro en Allianz waren de enige bankverzekeraars die in het verleden losse SEW's of BEW's aanboden. Overigens tegen een dusdanig lage rente/garantierendement dat een je het fiscale voordeel bijna kon missen bij een goede spaarrekening of een goed rendement op beleggingen in eigen beheer.

 

Nu ken ik geen aanbieders meer die dit doen, ook weinig vraag naar: tegenwoordig is juist tussentijds aflossen van hypotheek aan eigen bv hip. Niet fiscaal optimaal wellicht, maar wel een goed gevoel.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ABN Amro en Allianz waren de enige bankverzekeraars die in het verleden losse SEW's of BEW's aanboden. Overigens tegen een dusdanig lage rente/garantierendement dat een je het fiscale voordeel bijna kon missen bij een goede spaarrekening of een goed rendement op beleggingen in eigen beheer.

 

Nu ken ik geen aanbieders meer die dit doen, ook weinig vraag naar: tegenwoordig is juist tussentijds aflossen van hypotheek aan eigen bv hip. Niet fiscaal optimaal wellicht, maar wel een goed gevoel.

Precies. Maar op die manier kan ik natuurlijk zelf ergens prive een spaarrekening openen om vervolgens prive te gaan sparen voor aflossing. Op die manier kan ik (zolang het nog gaat) fiscaal het meest gunstig gebruik blijven maken van hypotheekrenteaftrek.

Echter blijft het spaarbedrag dan gewoon binnen box 3 vallen en betaal is dus gewoon vermogensbelasting. Ik zal op zoek moeten naar een spaarvorm die ten minste die 1.2% weer een beetje goed kan maken.

Link naar reactie
  • 0

Deze week heb ik een definitieve ‘nee’ gekregen van de 6 verschillende banken waar ik een vraag had lopen. Ik denk dus dat ik het plan banksparen maar moet laten varen.

 

Daarbij baren de plannen voor het verder beperken van de hypotheekrenteaftrek me ook enigszins zorgen. Als vierde schijf van Box 1 naar 49% gaat en de derde naar 38%, dan lijkt me dat het toepassen van de constructie via het lenen van een eigen BV niet eens voordeel oplevert voor het deel wat binnen de derde schijf valt. Immers 38% belastingvoordeel (HRA) tegen een belastingdruk van 40% via de Holding B.V. (vbp, dividendbelasting) is niet meer de moeite. Of maak ik ergens een denkfout?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, je maakt een denkfout. De kosten van de lening zijn bij een BV gelijk aan die van een hypotheek bij de bank. Er valt daar geen voordeel te behalen, wat ze ook met de hypotheekrenteaftrek en belastingschijven gaan doen.

 

Het voordeel zit het in het punt dat de hypotheekrente betaald aan een bank in een groot zwart gat valt en je die centen nooit meer terug ziet. Rente betaald aan je BV blijft onder jouw beheer en is niet weg. Je kunt er voor kiezen om deze als dividend aan jezelf uit te keren.

Dus als je EUR 10.000,00 aan rente betaald aan je BV is die uit te keren als dividend. Belast tegen 20% (gaan we even van uit) resteert dan EUR 8.000,00. Deze is belast in box 2 tegen 25% dus keer je EUR 6.000,00 aan netto divident uit. Dat is dus het netto voordeel ten opzichte van een hypotheek bij de bank. Zou ik toch wel de moeite vinden...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis vergeet natuurlijk wel dat je het als je het geld van de bank leent, de BV het geld gewoon nog op de bank heeft staan en dus ook rente genereerd.

 

Het voordeel zit voor een deel dat je de marge van de bank bij jezelf/je BV laat. Daarnaast kan er een tariefvoordeel zijn.

 

Daarbij baren de plannen voor het verder beperken van de hypotheekrenteaftrek me ook enigszins zorgen

Aangezien je het volgende schrijft:

Omdat ik over voldoende liquide middelen beschik zou ik het bedrag vanuit de holding aan mijzelf kunnen lenen

is het maar de vraag in hoeverre je je zorgen hoeft te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dennis vergeet natuurlijk wel dat je het als je het geld van de bank leent, de BV het geld gewoon nog op de bank heeft staan en dus ook rente genereerd.

 

Ach, vergeten... zo'n groot woord ::)

 

Laten we het er maar op houden dat ik het niet heb meegenomen in de analyse. Het ging mij er meer om duidelijk te maken dat het voordeel van de lening bij de eigen BV niet ligt in de rente-aftrek en wijzigingen in de inkomstenbelasting maar in het feit dt je de betaalde rente in eigen beheer houdt. Vanuit het perspectief van de hypotheekgever, wat een volstrekt andere identiteit is dan de BV, is dit het wezenlijke verschil tussen lenen van de bank en lenen van de eigen BV.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Deze is belast in box 2 tegen 25% dus keer je EUR 6.000,00 aan netto divident uit. Dat is dus het netto voordeel ten opzichte van een hypotheek bij de bank. Zou ik toch wel de moeite vinden...

 

Dan is deze conlusie onvolledig. Het voordeel voor lenen bij je eigen bv vs lenen bij de bank (en geld in bv op spaarrekening zetten) is kleiner.

 

Link naar reactie
  • 0
Dan is deze conlusie onvolledig. Het voordeel voor lenen bij je eigen bv vs lenen bij de bank (en geld in bv op spaarrekening zetten) is kleiner.

tja....tenzij we toch rekening gaan houden met de huidige hypotheekrenteaftrek: bij hypotheek van je eigen BV heb je dan (extra) profijt van een zo hoog mogelijke rente, dus neemt het voordeel voor lenen bij je eigen bv vs lenen bij de bank weer toe.

 

Het wordt er allemaal niet overzichtelijker op op deze manier.

 

Dennis noemt een bepaalde essentie, en laat de rest gemakshalve even weg omdat het niets verandert aan die essentie. Dan kunnen we daar vervolgens heel lang over gaan lopen muggen, maar de boodschap blijft hetzelfde.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dennis noemt een bepaalde essentie, en laat de rest gemakshalve even weg omdat het niets verandert aan die essentie. Dan kunnen we daar vervolgens heel lang over gaan lopen muggen, maar de boodschap blijft hetzelfde.

Naar mijn mening mist er juist iets in essentie in de berekening van het netto voordeel als je geen rekening houd met het rendement op de in de bv aanwezige contanten welke ook rendement opleveren.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Naar mijn mening mist er juist iets in essentie in de berekening van het netto voordeel als je geen rekening houd met het rendement op de in de bv aanwezige contanten welke ook rendement opleveren.

Waarvan akte, iedereen heeft recht op zijn of haar mening.

 

Mijn mening is dat je dan ook consequent moet zijn, de complexiteit van het model nog verder moet vergroten en bijvoorbeeld ook rekening moet houden met het risico dat die in de BV aanwezige contanten lopen op een spaarrekening bij een bank. In het recente verleden zijn nogal veel van die BV gelden zogenaamd "risicoloos" weggezet bij banken die hoge (deposito)spaarrentes gaven zoals Landsbanki en DSB Bank, of in een achtergestelde obligatielening bij Lehman Brothers....

 

FF serieus: het spelletje wie heeft gelijk of wie heeft het laatste woord gaat wat mij betreft geheel voorbij aan de essentie van Dennis's verhaal, waarin het rendement op de in de BV aanwezige contanten een wat mij betreft ondergeschikte rol spelen... maar goed, dat is slechts "mijn" mening, en hier laat ik het bij ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb blijkbaar niet het volledige verhaal uitgelegd. (Specifiek op reactie Dennis_van_Dijk) Mijn excuses.

 

Mijn vraag ging namelijk over de situatie: bij de Holding lenen of (deel) uit eigen middelen betalen. De bank laten we dan even buiten beschouwing.

 

Dus laten we in je voorbeeld nemen dat ik een huis van € 200.000 koop en ik heb € 100.000 privé te besteden. Kan ik dan nog het beste het volledige bedrag bij de Holding lenen omdat de hypotheekrenteaftrek opweegt tegen de belastingdruk via de BV. Of kan ik het beste de € 100.000 meteen gebruiken om het huis mee te kopen, een lagere lening bij mijn BV aangaan en van dat deel hypotheekrenteaftrek gebruik gaan maken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb blijkbaar niet het volledige verhaal uitgelegd. (Specifiek op reactie Dennis_van_Dijk) Mijn excuses.

 

Geen probleem ;)

 

Mijn vraag ging namelijk over de situatie: bij de Holding lenen of (deel) uit eigen middelen betalen. De bank laten we dan even buiten beschouwing.

 

Dus laten we in je voorbeeld nemen dat ik een huis van € 200.000 koop en ik heb € 100.000 privé te besteden. Kan ik dan nog het beste het volledige bedrag bij de Holding lenen omdat de hypotheekrenteaftrek opweegt tegen de belastingdruk via de BV. Of kan ik het beste de € 100.000 meteen gebruiken om het huis mee te kopen, een lagere lening bij mijn BV aangaan en van dat deel hypotheekrenteaftrek gebruik gaan maken?

 

Tja, dat is natuurlijk een vraag die wij niet voor jou kunnen beantwoorden. Het is helemaal afhankelijk van hoe jij jouw leven indeelt en wat jij wilt doen. We kunnen mooie rekensommetjes maken waaruit blijkt dat het onder de streep voordeliger is om het eigen geld te gebruiken of juist te lenen bij de eigen holding, Maar dan gaan we er vanuit dat de eigen middelen op een slaperige bankrekening staan die 2% per jaar aan rente uitkeert.

Geld in bakstenen is moeilijk liquide te maken. Als je die middelen in je woning stopt moet je misschien geld lenen om die wereldreis te maken die je altijd al wilde maken od die blitse auto die je altijd al hebt willen hebben. Dan is het bijna altijd voordeliger om een hypotheek met (voorlopig) aftrekbare rente af te sluiten dan eigen middelen te gebruiken.

 

Dus wa doe je nu met je centen (hoe rendeert het) en wat wil je er mee gaan doen in de toekomst?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus wa doe je nu met je centen (hoe rendeert het) en wat wil je er mee gaan doen in de toekomst?

 

Het geld rendeert op dit moment vrij slecht. Op niveau van variabele spaarrente. De reden hiervoor is dat ik het zo lang mogelijk vrij wil houden, dus niet vast ga zetten in deposito's of obligaties. Speculeren vind ik ook geen optie omdat ik een minimum bedrag wil overhouden.

 

Mijn idee is dus dat het beter rendeert als ik het aan mezelf kan uitlenen. Punt blijft dan wel dat de belastingen die ik betaal via de Holding moeten opwegen tegen de voordelen die ik kan halen uit HRA en dus eventueel vrijgesteld prive vermogen. Vooralsnog is dat een beetje ongewis.

Link naar reactie
  • 0

Deze week heb ik een definitieve ‘nee’ gekregen van de 6 verschillende banken waar ik een vraag had lopen. Ik denk dus dat ik het plan banksparen maar moet laten varen.

 

 

 

 

Kijk eens op onderstaande links:

Zou er geen bank te vinden zijn waar je een rekening kunt openen welke je laat blokkeren, en dat je daarnaast een brief "vaststellingsovereenkomst" stuurt naar belastingdienst, dat betreffende spaarrekening de SEW is voor jouw situatie? Eigenlijk zou blokkeren nog niet eens hoeven (staat wel in de voorwaarden) want indien je een bedrag ( "te vroeg") opneemt vervallen de fiscale voordelen en wordt bedrag gewoon belast.

De bank en belastingdienst kunnen geen nadeel ondervinden

 

zie ook: deze link en deze link

 

tekst site belastingdienst bovenstaande link:

 

Voorwaarden spaarrekening of beleggingsrecht eigen woning

De woning waarvoor u de spaarrekening eigen woning of het beleggingsrecht eigen woning afsluit, moet uw hoofdverblijf zijn. Dit noemen wij de eigen woning. Het mag ook de eigen woning zijn van fiscale partner.. Een spaarrekening eigen woning of een beleggingsrecht eigen woning moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

De spaarrekening of het beleggingsrecht wordt aangehouden bij een erkende bank, kredietinstelling of beleggingsmaatschappij.

De spaarrekening of het beleggingsrecht is geblokkeerd en kan eenmalig worden gedeblokkeerd voor de aflossing van uw eigenwoningschuld.

U stort minimaal 15 jaar of tot uw overlijden (of dat van uw fiscale partner) jaarlijks een bedrag op uw spaarrekening of beleggingsrecht. De hoogste jaarlijkse inleg mag niet meer zijn dan tienmaal de laagste jaarlijkse inleg.

De behaalde rendementen moeten worden bijgeboekt op de spaarrekening of moeten worden gebruikt om beleggingsrechten aan te kopen. U mag dus vóór het einde van de looptijd geen geld opnemen van de spaarrekening of het beleggingsrecht

Onbelast sparen

 

Een spaarrekening of beleggingsrecht valt alleen in box 1 als de rekening aan deze voorwaarden voldoet. U spaart dan onbelast. Als de rekening niet aan de voorwaarden voldoet, valt deze in box 3 en moet u belasting betalen over het gespaarde bedrag.

 

Zie ook de pdf in de bijlage

 

[Mod edit: te lange links aangepast, tastte de forumlayout aan]

cpp08-1118m.pdf

Link naar reactie
  • 0

Dag Leek

 

er is ook nog zoiets als wettelijk toegestane aanbieders. Artikel 3.116a lid 2 sub e IB 2001:

 

2. Van een spaarrekening eigen woning is sprake indien het betreft een rekening bij een bank waarbij de volgende voorwaarden in acht worden genomen:

 

a. de rekeninghouder heeft een eigen woning met een eigenwoningschuld;

 

b. de rekening is geblokkeerd en wordt slechts eenmalig gedeblokkeerd ter aflossing van de eigenwoningschuld;

 

c. ten minste 15 jaar, of tot het overlijden van de rekeninghouder of zijn partner, wordt jaarlijks een bedrag naar de rekening overgemaakt waarbij het hoogste totaal van in een jaar overgemaakte bedragen niet meer bedraagt dan het tienvoud van het laagste totaal van in een jaar overgemaakte bedragen; ingeval een spaarrekening met ingang van enig tijdstip wordt aangeduid als spaarrekening eigen woning wordt het op dat tijdstip aanwezige tegoed aangemerkt als eerste overmaking;

 

d. de op de rekening genoten inkomsten worden bijgeboekt op de rekening; bij deblokkering in de loop van het tijdvak waarover inkomsten worden genoten, vindt eerst nog bijboeking van die inkomsten plaats voordat tot deblokkering wordt overgegaan;

 

e. de bank is een financiële onderneming die ingevolge de Wet op het financieel toezicht in Nederland het bedrijf van bank mag uitoefenen.

 

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het blijkt dat er nagenoeg geen banken zijn waar je louter een losse SEW kunt afsluiten.

 

Maar als je bij een erkende bank een geblokkeerde spaarrekening zou kunnen krijgen, zelf alle regels in acht neemt van SEW, en ter voorkoming van onduidelijklijkheden dit middels een "vaststellingsovereenkomst" bij de belastingdienst laat registreren,

voldoe je aan eis: geblokkeerde rekening, erkende bankinstelling. Dan met je natuurlijk zelf zorg dragen dat je aan de fiscale regels voldoet van SEW, indien je dit niet meer doet is het gewoon fiscaal afrekenen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb blijkbaar niet het volledige verhaal uitgelegd. (Specifiek op reactie Dennis_van_Dijk) Mijn excuses.

 

Mijn vraag ging namelijk over de situatie: bij de Holding lenen of (deel) uit eigen middelen betalen. De bank laten we dan even buiten beschouwing.

 

Dus laten we in je voorbeeld nemen dat ik een huis van € 200.000 koop en ik heb € 100.000 privé te besteden. Kan ik dan nog het beste het volledige bedrag bij de Holding lenen omdat de hypotheekrenteaftrek opweegt tegen de belastingdruk via de BV. Of kan ik het beste de € 100.000 meteen gebruiken om het huis mee te kopen, een lagere lening bij mijn BV aangaan en van dat deel hypotheekrenteaftrek gebruik gaan maken?

 

 

Waar voor jou het optimum ligt, is een kwestie van rekenen. Daarvoor is inzage vereist in jouw volledige inkomenspositie, dus lijkt me meer een kwestie voor een adviseur dan een vraag die je voorlegt op een forum.

 

En dan moet je ook nog rekening houden met de voorgestelde wijzigingen in 2014, waarvan nog lang niet zeker is dat ze ook doorgaan. Ingwikkeld allemaal ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als je bij een erkende bank een geblokkeerde spaarrekening zou kunnen krijgen, zelf alle regels in acht neemt van SEW, en ter voorkoming van onduidelijklijkheden dit middels een "vaststellingsovereenkomst" bij de belastingdienst laat registreren,

voldoe je aan eis: geblokkeerde rekening, erkende bankinstelling. Dan met je natuurlijk zelf zorg dragen dat je aan de fiscale regels voldoet van SEW, indien je dit niet meer doet is het gewoon fiscaal afrekenen.

 

Hoi Leek,

 

Ik zit in precies dezelfde situatie als jij.

 

Ik wil graag fiscaal vriendelijk sparen voor de aflossing van mijn eigenwoninglening bij mijn stamrecht BV. Echter ik heb geen bank kunnen vinden die een losse bankspaarrekening aanbiedt.

 

Nu wil ik dan toch maar een 'gewone' spaarrekening openen, speciaal voor dit doel. Ik kan er gemakkelijk zelf voor zorg dragen dat aan alle wettelijke fiscale voorwaarden voldaan wordt (zoals: afsluiten bij een erkende kredietinstelling, inleg binnen 1:10 band, minimaal 15 of 20 jaar inleggen etc.), behalve: het "geblokkeerd" zijn van de spaarrekening.

 

De wet zegt:

 

Wet inkomstenbelasting 2001, Geldend op 01-08-2011

 

Artikel 3.116a. sub 2.b:

 

"de rekening is geblokkeerd en wordt slechts eenmalig gedeblokkeerd ter aflossing van de eigenwoningschuld;"

 

Zie ook http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/Hoofdstuk3/Afdeling36/Artikel3116a/geldigheidsdatum_01-08-2011 .

 

Tsja, en de vraag is nu: wat houdt dat nou precies in, "geblokkeerd"? Dat er een briefje bij zit dat hij geblokkeerd is? Wie kan daarvoor zorgen, kan ik dat zelf?

 

Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost?

 

Opmerking: mijn eigenwoninglening is aangegaan vóór 1 januari 2013, dus daarvoor gelden nog de "oude" regels.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De blokkering dient van rechtswege door de bank te gebeuren (art 3.116a lid 2 sub b). Daar wringt ook de schoen. Jij kunt als BV zelf niet voor blokkering zorgdragen. De BV is immers de gerechtigde partij tot de bankrekening.

 

Bedankt Joost voor je input.

 

Het wetsartikel dat je aanhaalt is inderdaad het wetsartikel dat ik ook zojuist in mijn post vermeldde. Ik vroeg mij af wat "blokkering" inhoudt. Jij zegt: "van rechtswege", dat is begrijpelijk en logisch. De woorden "door de bank" staan niet in het wetsartikel.

 

"Jezelf een blokkade opleggen is niet mogelijk."

Wie kan mij wel een blokkade opleggen?

 

Maar goed, een geblokkeerde rekening, dat is dus waar ik naar op zoek ben... Die zijn er zat. (Bank)spaarproducten voor je pensioen, voor je stamrechtuitkering, voor je uitvaart. Maar geen enkele bank biedt een los (bank)spaarproduct voor de aflossing van een hypotheek eigenwoninglening. Daarom ben ik op zoek naar andere mogelijkheden om een geblokkeerd spaartegoed aan te houden met als doel de aflossing van een eigenwoninglening.

 

Ideeën?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.