Ik zit met mijn handen in het haar, het zou kunnen dat mijn vragen heel basic zijn maar ik weet niet wat ik moet en ik heb verder niemand met een goed stel hersenen die dit soort dingen echt begrijpt om te adviseren. Ik zal de situatie uitleggen en hoop natuurlijk dat iemand mij kan en wil helpen.
In 2009 ben ik een BV gestart met 1 partner. Het bedrijf is een online dienst voor het zoeken en vinden van freelance werk. We hebben beide 50% aandelen.
Voor het starten van de BV heb ik privé 9000 euro geleend van mijn partner.
Behalve aandeelhouder ben ik ook directeur en ben ik naast deze BV ook zzp-er. Om betaald te krijgen voor mijn werk voor de BV hebben we afgesproken een klein bedrag te factureren vanuit mijn eenmanszaak ipv DGA-loon aangezien we niet veel geld hadden en uiteraard nog geen inkomsten hadden op dat moment. Ik heb dit afgesproken loon alleen niet op papier in de vorm van een overeenkomst. Het enige wat ik heb zijn de facturen van de maanden die ik wel betaald heb gekregen.
Helaas heeft het bedrijf nooit echt iets verdiend en waren we snel door het geld heen. Vooral doordat de programmeur waarmee we toen werkten het werk niet goed heeft uitgevoerd en we veel geld betaald hebben voor een niet functionerende website en weer van voor af aan moesten beginnen.
Ik heb 6 maanden "loon" gefactureerd in 2009 en ook betaald gekregen maar daarna ben ik gestopt met het sturen van facturen omdat de BV toch geen geld had om de facturen te betalen en ivm de btw die ik dan had moeten afdragen. Wel heb ik doorgewerkt voor de BV tot maart 2012 zonder enige vergoeding.
Ik ben niet de enige die niet betaald is door de bv. Ook de boekhouder en een andere freelancer zijn niet betaald.
In januari 2012 heb ik een reorganisatieplan gemaakt om de onderneming te redden samen met de programmeur en dit voorgelegd aan mijn partner. Ook heb ik op dat moment voorgesteld om de privé lening "door te schuiven" naar een lening van mijn partner aan de BV. Het idee was dat mijn partner geld zou lenen aan de BV zodat de BV (een gedeelte van) mijn vergoeding kon betalen en ik met dat geld mijn privé lening kon aflossen. Mijn partner was akkoord met het reorganisatieplan en het "omzetten" van de lening. Ik heb een overeenkomst van lening tussen de aandeelhouder en de BV gemaakt en naar hem gestuurd. Hij wilde daar het een en ander aan veranderen maar is daar, ondanks veel mailen en bellen nooit meer op terug gekomen.
De start van de werkzaamheden volgens het nieuwe plan zouden in april 2012 beginnen maar werden door mijn partner gestopt. Tot vandaag is het nog niet duidelijk wat we nu wel gaan doen.
Uiteraard is deze manier van werken, of eigenlijk deze manier van niet werken, niet de manier voor een online dienst en dit gaat al op deze manier vanaf de start. Om die reden heb ik in juli laten weten dat ik er geen vertrouwen meer in heb, het zelf financieel niet meer trek en dus wil stoppen, alleen wordt dit min of meer genegeerd.
Mijn vragen zijn nu:
- Wat moet ik doen om te kunnen stoppen met de BV? In geval van het bedrijf helemaal stoppen of mijn aandelen overdragen aan mijn partner. En wat als hij niet wil dat ik stop?
- Kan ik de niet betaalde uren wegstrepen tegen de privé lening als mijn partner hiermee akkoord gaat?
- Zitten aan stoppen kosten verbonden? Welke en hoeveel?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden?
Ik krijg heel graag advies en als het mogelijk is in jip&janneke-taal. :-) Ik moet binnenkort met mijn partner gaan praten en zou heel graag wat zekerder van mijn ideeën zijn. Mocht ik teveel dingen die er niet toe doen hebben vermeld, dan bij deze mijn excuses daarvoor. Als ik belangrijke informatie vergeten ben dan hoor ik het heel graag.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite van het lezen en eventueel reageren.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Insight
Insight
Beste lezers,
Ik zit met mijn handen in het haar, het zou kunnen dat mijn vragen heel basic zijn maar ik weet niet wat ik moet en ik heb verder niemand met een goed stel hersenen die dit soort dingen echt begrijpt om te adviseren. Ik zal de situatie uitleggen en hoop natuurlijk dat iemand mij kan en wil helpen.
In 2009 ben ik een BV gestart met 1 partner. Het bedrijf is een online dienst voor het zoeken en vinden van freelance werk. We hebben beide 50% aandelen.
Voor het starten van de BV heb ik privé 9000 euro geleend van mijn partner.
Behalve aandeelhouder ben ik ook directeur en ben ik naast deze BV ook zzp-er. Om betaald te krijgen voor mijn werk voor de BV hebben we afgesproken een klein bedrag te factureren vanuit mijn eenmanszaak ipv DGA-loon aangezien we niet veel geld hadden en uiteraard nog geen inkomsten hadden op dat moment. Ik heb dit afgesproken loon alleen niet op papier in de vorm van een overeenkomst. Het enige wat ik heb zijn de facturen van de maanden die ik wel betaald heb gekregen.
Helaas heeft het bedrijf nooit echt iets verdiend en waren we snel door het geld heen. Vooral doordat de programmeur waarmee we toen werkten het werk niet goed heeft uitgevoerd en we veel geld betaald hebben voor een niet functionerende website en weer van voor af aan moesten beginnen.
Ik heb 6 maanden "loon" gefactureerd in 2009 en ook betaald gekregen maar daarna ben ik gestopt met het sturen van facturen omdat de BV toch geen geld had om de facturen te betalen en ivm de btw die ik dan had moeten afdragen. Wel heb ik doorgewerkt voor de BV tot maart 2012 zonder enige vergoeding.
Ik ben niet de enige die niet betaald is door de bv. Ook de boekhouder en een andere freelancer zijn niet betaald.
In januari 2012 heb ik een reorganisatieplan gemaakt om de onderneming te redden samen met de programmeur en dit voorgelegd aan mijn partner. Ook heb ik op dat moment voorgesteld om de privé lening "door te schuiven" naar een lening van mijn partner aan de BV. Het idee was dat mijn partner geld zou lenen aan de BV zodat de BV (een gedeelte van) mijn vergoeding kon betalen en ik met dat geld mijn privé lening kon aflossen. Mijn partner was akkoord met het reorganisatieplan en het "omzetten" van de lening. Ik heb een overeenkomst van lening tussen de aandeelhouder en de BV gemaakt en naar hem gestuurd. Hij wilde daar het een en ander aan veranderen maar is daar, ondanks veel mailen en bellen nooit meer op terug gekomen.
De start van de werkzaamheden volgens het nieuwe plan zouden in april 2012 beginnen maar werden door mijn partner gestopt. Tot vandaag is het nog niet duidelijk wat we nu wel gaan doen.
Uiteraard is deze manier van werken, of eigenlijk deze manier van niet werken, niet de manier voor een online dienst en dit gaat al op deze manier vanaf de start. Om die reden heb ik in juli laten weten dat ik er geen vertrouwen meer in heb, het zelf financieel niet meer trek en dus wil stoppen, alleen wordt dit min of meer genegeerd.
Mijn vragen zijn nu:
- Wat moet ik doen om te kunnen stoppen met de BV? In geval van het bedrijf helemaal stoppen of mijn aandelen overdragen aan mijn partner. En wat als hij niet wil dat ik stop?
- Kan ik de niet betaalde uren wegstrepen tegen de privé lening als mijn partner hiermee akkoord gaat?
- Zitten aan stoppen kosten verbonden? Welke en hoeveel?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden?
Ik krijg heel graag advies en als het mogelijk is in jip&janneke-taal. :-) Ik moet binnenkort met mijn partner gaan praten en zou heel graag wat zekerder van mijn ideeën zijn. Mocht ik teveel dingen die er niet toe doen hebben vermeld, dan bij deze mijn excuses daarvoor. Als ik belangrijke informatie vergeten ben dan hoor ik het heel graag.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite van het lezen en eventueel reageren.
Celina
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38786-stoppen-met-verliesgevende-bv/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag