• 0

Deeltijd ondernemer en deeltijd WW Ik kom er niet meer uit!

Hallo allemaal!

 

Ik steven op het moment af op een voor mij onwenselijke maar helaas onvermijdelijke situatie.

Ik zal proberen e.e.a. zo goed mogelijk te verwoorden en hoop op goede tips en adviezen!

 

Huidige situatie:

3 dagen p.w. werkzaam als marketeer in loondienst. Naast mijn werk in loondienst al 5 jaar deeltijd ondernemer met een groothandel in surfartikelen welke ik op het moment een zeer rap tempo aan het uitbreiden ben. (goede toekomstperspectieven)

Dit was voor mij een perfecte situatie aangezien ik niet vies ben van werken in de avond uurtjes en ik zo een stukje zekerheid vasthield mocht er om wat voor reden dan ook iets gebeuren. (ik heb bijv. geen arbeidsongeschiktheidsverzekering voor mijn uren in de onderneming).

 

Situatie vanaf 1 januari:

Het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben (loondienst) kampt met verliezen en er wordt stevig nagedacht over een reorganisatie. Dit zou voor mij waarschijnlijk exit betekenen aangezien mijn jaarcontract (wat eigenlijk omgezet zou worden naar een contract voor onbepaalde tijd) afloopt per 1 januari en dit een mooi moment is om weer wat kosten te snijden. (ik heb reeds 3 contractverlengingen gehad en op het moment is er een freeze dus mag er geen personeel meer worden aangenomen, contracten worden verlengd etc. etc.)

De kans is dus groot dat ik eruit lig vanaf 1 januari wat betekend dat ik 3 dagen per week inkomensverlies lijd.

 

Ik ben jong, heb weinig ervaring (afgezien van het feit dat ik al jaren voor mezelf werk en allerlei bijbaantjes heb gehad) en ben deze marketingfunctie ingerold vanuit een succesvolle afstudeeropdracht. Feit is echter dat de arbeidsmarkt niet echt op mij zit te wachten gezien ik geen tijd heb om een FT functie te bekleden en dan ook nog eens betrekkelijk weinig ervaring heb. (1 jaar als marketeer, werk wel al aardig wat jaren voor verschillende werkgevers met gaten er tussen)

 

Omdat er op het moment aan alle kanten geïnvesteerd wordt in de groei van mijn bedrijf is het bedrag wat er op het moment onder aan de streep onder blijft vrijwel nihil. Al het geld gaat direct weer terug de toko in met als doel uiteindelijk 100 procent zelfvoorzienend zijn.

 

Ik overweeg nu om deeltijd (voor de 3 dagen dat ik mijn werk verlies) WW aan te vragen om zo zo snel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen opereren maar ben als de dood dat ik de verkeerde weg bewandel en ik het beter anders aan kan pakken...

 

Wie kent vergelijkbare situaties en weet hoe je hier het beste mee om kan gaan. MIjn doel is alles behalve uitkering trekken. Ik ben op mijn 18e begonnen met ondernemen en het voelt voor mij totaal verkeerd om niet mijn eigen boontjes te kunnen doppen maar ik zie door de afkortingen het bos even niet meer...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Situatie vanaf 1 januari:

Het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben (loondienst) kampt met verliezen en er wordt stevig nagedacht over een reorganisatie. Dit zou voor mij waarschijnlijk exit betekenen aangezien mijn jaarcontract (wat eigenlijk omgezet zou worden naar een contract voor onbepaalde tijd) afloopt per 1 januari en dit een mooi moment is om weer wat kosten te snijden. (ik heb reeds 3 contractverlengingen gehad en op het moment is er een freeze dus mag er geen personeel meer worden aangenomen, contracten worden verlengd etc. etc.)

De kans is dus groot dat ik eruit lig vanaf 1 januari wat betekend dat ik 3 dagen per week inkomensverlies lijd.

 

Ik begrijp uit jouw bericht dat je op dit moment 23 jaar bent. Uit het bovenstaande maak ik op dat je in je vierde contract zit (je hebt immers drie contractverlengingen gehad). Waarschijnlijk heeft jouw werkgever gebruik gemaakt van de tot 1 januari 2012 geldende maatregel om werknemers tot 27 jaar vier tijdelijke arbeidsovereenkomsten af te laten sluiten.

Wat ik niet kan herleiden is hoe lang je voor deze werkgever werkt en hoe je voorgaande arbeidsverleden er uit ziet. Dit is relevant om te bepalen of je in aanmerking komt voor de zogenaamde verlengde uitkering die volgt op de basisuitkering van drie maanden.

Wat ik ook niet kan herleiden is wanneer je het vierde contract bent aangegaan. Als dit op of na 1 januari 2012 is heb je bij een vierde contract wellicht al een contract voor bepaalde tijd. Dit kan van belang zijn bij het bepalen van de ontslagvolgorde.

 

M.a.w. graag wat meer toelichting...

 

Ik ben jong, heb weinig ervaring (afgezien van het feit dat ik al jaren voor mezelf werk en allerlei bijbaantjes heb gehad) en ben deze marketingfunctie ingerold vanuit een succesvolle afstudeeropdracht. Feit is echter dat de arbeidsmarkt niet echt op mij zit te wachten gezien ik geen tijd heb om een FT functie te bekleden en dan ook nog eens betrekkelijk weinig ervaring heb. (1 jaar als marketeer, werk wel al aardig wat jaren voor verschillende werkgevers met gaten er tussen)

 

[*]Waarom zou er geen behoefte zijn aan parttime marketeers? Ik ken iemand die onlangs zo'n functie had voor drie dagen in de week.

[*]Je geeft aan dat je één jaar als marketeer werkt maar je hebt al drie contractverlengingen gehad. Hoe moet ik dat zien in het licht van de hierboven door mij gestelde vragen? Werk je nog geen jaar voor deze werkgever en zit je nu in je vierde arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van zeg drie maanden? In dat geval heb je namelijk al een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

 

Omdat er op het moment aan alle kanten geïnvesteerd wordt in de groei van mijn bedrijf is het bedrag wat er op het moment onder aan de streep onder blijft vrijwel nihil. Al het geld gaat direct weer terug de toko in met als doel uiteindelijk 100 procent zelfvoorzienend zijn.

 

Waar investeer je in als je een groothandel hebt in surtartikelen? Is dit alleen maar in voorraad of investeer je in machines en inventaris? Voorraad is het meest vervelende om te hebben: die kost alleen maar geld en je moet het maar zien te slijten. Zou het mogelijk zijn om een periode minder te investeren en gewoon eens te leven van je winst?

 

Ik overweeg nu om deeltijd (voor de 3 dagen dat ik mijn werk verlies) WW aan te vragen om zo zo snel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen opereren maar ben als de dood dat ik de verkeerde weg bewandel en ik het beter anders aan kan pakken...

 

Als je arbeidsovereenkomst niet voortgezet wordt is dit de weg. Je kunt niet in deeltijd WW aanvragen, je vraagt gewoon WW aan voor de door jou verloren uren (vermoedelijk 24 uur). Vermoedelijk voldoen je aan de wekeneis en heb je recht op de basisuitkering van drie maanden. Of je in aanmerking komt voor de verlengde uitkering is helemaal afhankelijk van jouw arbeidsverleden. Dit kan dus betekenen dat het recht op WW na tenminste drie maanden en, gezien jouw leeftijd, ten hoogste acht maanden eindigt en je op eigen benen staat. Deze tijd dien je te gebruiken om óf te kunnen leven van je onderneming óf een andere werkgever te vinden.

 

Als je kunt aantonen dat je al vijf jaar als zelfstandige bezig bent en uren in je onderneming stopt (urenstaten!) worden die uren niet gekort op je WW. Je kunt die uren blijven werken naast je WW-uitkering. Er is hier op het forum zelfs een ondernemer die naast zijn volledige WW-uitkering van 40 uur ook 40 uur in zijn onderneming bezig mocht blijven (omdat hij die uren voor zijn werkloosheid ook al in zijn onderneming investeerde). Je bent wel verplicht om te solliciteren, je moet er immers alles aan doen om je werkloosheid te eindigen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Bedankt voor je enorm uitgebreide bericht.

Ik zal proberen e.e.a. aan extra toelichting te geven en zag ook dat ik in mijn verhaal een paar kleine foutjes had zitten. (complexe materie en voor mij allemaal zeker geen dagelijkse kost).

 

Ik ben inderdaad 23 jaar echter zat ik er wat betreft het aantal contractverlengingen een beetje naast. (werk al 4 jaar lang los vast voor deze werkgever) (laten we deze werkgever even X noemen). Ik zal proberen mijn nogal chaotische arbeidshistorie een beetje beter weer te geven:

Op mijn 19e begonnen bij bedrijf X. Ik draaide hier een project van 3 a 4 maanden wat jaarlijks terug kwam. De maanden zonder werk vulde ik op met bijbaantjes en andere tijdelijke functies (ongeveer 50 procent van mijn tijd schat ik nu) en uiteraard met zelfstandig ondernemen.

Tot september 2011 heb ik dit zo gedaan en toen ik weer gevraagd werd voor hetzelfde project bij bedrijf X. (begon jaarlijks rond september tm december) September 2011 een contract gekregen voor een half jaar. (ik mocht ook afstuderen voor dit bedrijf, was toen FT).

Een half jaar later verlenging gekregen voor enkele maanden (t/m september 2012 ong (3 dagen pw)) en toen weer verlenging gekregen tot het eind van het jaar (31 dec 2012 3 dagen pw).

 

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen met betrekking tot part-time marketing werk. Ik werk nu ook 3 dagen per week maar ik loop helaas vrijwel alleen maar tegen FT functies aan. (zeker voor starters)

 

Met betrekking tot de groothandel:

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met een zij-onderneming. Ik handel in surf repair producten en ben net gestart met een zeilmakerij (we maken gebruik van freelancers voor het reparatiewerk) en verwacht binnen 2 maanden te beginnen met de productie van custom producten voor een groot internationaal merk. Zowel voor de zeilmakerij als voor de productie zijn machines nodig welke uit opgespaard bedrijfsvermogen zijn aangeschaft. Resultaat is wel dat de teller nu redelijk op 0 staat omdat ik mijn winst van dit jaar dus heb doorgeinvesteerd.

 

Leven van de huidige winst zou wellicht net kunnen. Dit zou echter betekenen dat ik alle groeiplannen (die uiteindelijk juist voor continuiteit in de toekomst moeten zorgen) stop moet zetten en al een groot deel van de reeds gedane investeringen moet afschrijven, Dit geniet absoluut niet mijn voorkeur.

 

Bedankt alvast voor de input!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed, op basis van jouw summiere informatie, dat jij recht hebt op de basis-WW en daarna een verlengde WW van drie of vier maanden. Houd er rekening mee dat als je op straat staat de WW rond de zomer ophoudt,

 

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen met betrekking tot part-time marketing werk. Ik werk nu ook 3 dagen per week maar ik loop helaas vrijwel alleen maar tegen FT functies aan. (zeker voor starters)

 

Er hoeft er maar één bij te zitten! (Hier spreekt een echte optimist hoor...)

 

Met betrekking tot de groothandel:

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met een zij-onderneming. Ik handel in surf repair producten en ben net gestart met een zeilmakerij (we maken gebruik van freelancers voor het reparatiewerk) en verwacht binnen 2 maanden te beginnen met de productie van custom producten voor een groot internationaal merk. Zowel voor de zeilmakerij als voor de productie zijn machines nodig welke uit opgespaard bedrijfsvermogen zijn aangeschaft. Resultaat is wel dat de teller nu redelijk op 0 staat omdat ik mijn winst van dit jaar dus heb doorgeinvesteerd.

 

Helder: je hebt al vijf jaar een groothandel en daar komt nu een zeilmakerij bij. Ik begrijp dat de bodem van de kas nu in zicht is omdat je machines nodig hebt voor de productie. Maar als je die apparatuur nu aangeschaft hebt uit eigen vermogen dan betekent dat dat alles wat je nu gaat verdienen gewoon in de pot komt en blijft (je hoeft immers de bank niet af te lossen of zo). Daar moet je, zeker rond de zomer, toch wel van kunnen leven? De zeilmakerij levert hoop ik extra omzet en extra winst op. - anders had je het niet moeten doen. Zeker met WW voor de periode jan-jun moet je er toch een behoorlijke draai aan kunnen geven.

 

Leven van de huidige winst zou wellicht net kunnen.

 

Maar je hoeft nu niet te leven van de huidige winst, je moet rond de zomer kunnen leven van de winst die je op dat moment genereert / tot dat moment gegenereerd hebt.

 

Dit zou echter betekenen dat ik alle groeiplannen (die uiteindelijk juist voor continuiteit in de toekomst moeten zorgen) stop moet zetten en al een groot deel van de reeds gedane investeringen moet afschrijven, Dit geniet absoluut niet mijn voorkeur.

 

??? Ik ken je dossier natuurlijk niet, maar het leven van een ondernemer is niet of rennen of stilstaan. Er zijn zeker ook middenwegen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de bemoedigende woorden!

 

Heb inderdaad een hoop geinvesteerd uit eigen vermogen met de verwachting dat dit komende zomer begint te lopen en geld op gaat leveren! Ik hou hierbij uiteraard altijd een slag om de arm maar dat is inderdaad precies zoals ik het ingepland had! (daarbij geen rekening gehouden met het feit dat ik op straat zou komen te staan).

 

Als ik deze periode zou kunnen overbruggen met een WW voor 24 uur dan zou ik inderdaad geholpen zijn. (uitgaande van het uitganspunt dat de investeringen geld op gaan leveren!)

 

Ik vrees dat het tijd wordt voor een goed gesprek met het UWV (iets wat slecht is voor mijn trots) om te kijken of er inderdaad mogelijkheden zijn tot WW en concreet te maken hoe lang de periode is dat ik hier evt. recht op heb.

 

Overigens heeft mijn vriendin een uitstekend betaalde baan en woon ik samen. Ik heb echter begrepen dat dit voor de WW niet van invloed is?

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat het tijd wordt voor een goed gesprek met het UWV (iets wat slecht is voor mijn trots) om te kijken of er inderdaad mogelijkheden zijn tot WW en concreet te maken hoe lang de periode is dat ik hier evt. recht op heb.

 

Ik vrees dat het UWV daar geen tijd voor heeft :P

Zodra je weet dat de arbeidsovereenkomst niet wordt gecontinueerd via internet WW aanvragen met je DigID en dan kom je vanzelf aan de beurt. Overigens altijd doen: op basis van je arbeidsverleden heb je in ieder geval recht op de basisuitkering van drie maanden.

 

Overigens heeft mijn vriendin een uitstekend betaalde baan en woon ik samen. Ik heb echter begrepen dat dit voor de WW niet van invloed is?

 

Klopt. Jij verliest uren dus heb jij recht op WW. Daar is ook altijd premie voor afgedragen.

 

Overigens is WW iets heel anders dan bijvoorbeeld bijstand. De WW is een verzekering voor inkomensverlies bij werkloosheid en daar betaal je ook premie voor aan de verzekeraar (UWV). Als er bij je ingebroken wordt doe je toch ook een beroep op je inboedelverzekering?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.