• 0

Participeren van partner in BV

 

Ik zou graag jullie advies willen hebben inzake het participeren van een partner in mijn (uit te breiden) BV.

 

Situatie is als volgt: ik heb een product ontwikkeld en heb investeerders bereid gevonden om te participeren in ruil voor een minderheidsbelang.

Samen met de investeerders zal een nieuwe holding (B) + werkmij © worden opgericht, waarbij mijn persoonlijke holding (A) inbreng in natura levert. Hierdoor is de waarde van mijn holding bepaald. So far, so good.

 

Nu zou ik het bedrijf verder willen opzetten met een partner, die de commercie op zich zal nemen. We willen dat het in de toekomst echt "ons" bedrijf wordt, waarbij het de bedoeling is dat de partner ook een belang zal verwerven in het bedrijf. We denken dit te doen dmv een tussen-holding (D), waarin alleen mijn persoonlijke holding (A) en de holding van de partner (E) participeren. Deze tussen-holding (D) participeert dan weer samen met de investeerders in de holding B. Bent u er nog?

 

Mijn partner heeft echter niet de middelen om zich in te kopen omdat mijn holding (A), of de tussen-holding (B) al een flinke waarde vertegenwoordigen.

 

Ik zou zijn belang langzaam willen laten groeien; elk jaar een beetje. Zou dit kunnen door zijn holding (E) vanuit mijn persoonlijke holding (A) geld te lenen om aandelen in de tussenholding (D) van A te kopen? Ofwel hij krijgt de aandelen maar daar staat een schuld tegenover. Is zoiets fiscaal mogelijk / aantrekkelijk?

 

Ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen :-)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen :-)

 

Niet echt, moet ik eerlijk bekennen.

 

Jij hebt dus een product/dienst ontwikkeld en je hebt een holding (A) die hier de rechten van heeft.

Daarnaast heb je (kennelijk) geld voor iets nodig, want je hebt financiers gevonden die deel willen nemen in een nieuwe holding (B), waarin jij met je holding een meerderheidsbelang gaat hebben met jouw product/dienst als ‘inbreng’ (of tenminste de rechten van exploitatie of zoiets).

 

Nu wil jij een derde partij erbij halen: de “Partner” die dan kennelijk voor de commercie gaat zorgen.

En dat wil je door nog eens een nieuwe holding (D) op te gaan richten, die eigendom van jouw holding (A) en de holding van jouw partner (E) wordt. Deze nieuwe holding (D) moet dan het belang van jouw holding (A) over gaan nemen.

Complicatie hierbij is dat holding E niet bestaat en eigenlijk ook geen middelen zal hebben om deel te nemen in D.

 

Waarom moet jouw toekomstige “Partner” dan deelnemen eigenlijk? Kan je hem/haar niet gewoon aannemen (in dienst nemen dus)?

Heeft die persoon zulke unieke talenten dan alleen hij/zij voor de commercie van jouw product/dienst kan zorgen? Of wil hij/zij niet meewerken zonder belang in D?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het net als Peter moeilijk te volgen sluit me aan bij zijn opmerkingen en vragen.

 

Zowel bij de financiering als de partner op commercieel gebied vraag ik me af waarom je ervoor kiest om hen een belang te geven in de vorm van aandelen. Is een andere vorm van financiering/inhuren niet mogelijk ?

 

Verder heb ik zo mijn bedenkingen bij sommige van je opmerkingen

 

. . . . . waarbij mijn persoonlijke holding (A) inbreng in natura levert. Hierdoor is de waarde van mijn holding bepaald. So far, so good.

Dat is maar de vraag er zitten een verschil tussen waarde, prijs, financierbaarheid en het bedrag wat een investeerder er in wil stoppen.

 

Mijn partner heeft echter niet de middelen om zich in te kopen omdat mijn holding (A), of de tussen-holding (B) al een flinke waarde vertegenwoordigen.

Een "flinke" waarde is een subjectief begrip, voor de een is dit 50.000 voor de ander 500.000. Ook over de "waarde" kun je verschillende inzichten hebben. In hoeverre is de waarde van je product/dienst afhankelijk van het goed commercieel vermarkten, kun je dit ook zonder je potentiele partner realiseren ?

 

Hoe kijkt de investeerder naar de deelname van D in het geheel. De werkmaatschappij krijgt ineens indirect een andere aandeelhouder en wellicht ook een werknemer, ik neem ten minste aan dat deze man gaat meedraaien in de werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

dit is precies wat we van plan zijn.

 

De partner is een goede vriend; we roepen al twintig jaar dat we samen eens een bedrijf moeten beginnen. Nu is het echter zo dat het begintraject door mij alleen is gedaan en we een manier zoeken waarop hij kan instromen die fair is voor iedereen.

 

Met de investeerders zijn we er uit. Of de partner nu meedoet of niet is ze om het even; hun belang en inbreng blijft hetzelfde. Het gaat hier overigens over een participatie van enkele tonnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou zijn belang langzaam willen laten groeien; elk jaar een beetje. Zou dit kunnen door zijn holding (E) vanuit mijn persoonlijke holding (A) geld te lenen om aandelen in de tussenholding (D) van A te kopen? Ofwel hij krijgt de aandelen maar daar staat een schuld tegenover. Is zoiets fiscaal mogelijk / aantrekkelijk?

 

 

Op zich is dat toegestaan ja. Bedenk dan meteen een wijze waarop zijn BV E de schuld aan jouw BV A gaat terugbetalen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.