• 0

Eenmanszaak inhuren door (mede) eigen BV

Beste forumleden, ik heb behoorlijk op de site gezocht, maar ik blijf toch nog met enkele vragen zitten.

 

Mijn situatie is als volgt: Ik heb op dit moment een eenmanszaak en ik word ingehuurd door een andere eenmanszaak. De vergoeding gaat op no cure no pay basis. Op dit moment denken wij er aan om de eenmanszaak die mij inhuurt om te zetten naar een BV, van deze nieuwe BV krijg ik 85% van de aandelen.

 

Graag zou ik mijn eenmanszaak ingehuurd willen laten houden door de BV, mijn eenmanszaak krijgt dan 60% van de fee die de BV in rekening brengt bij de klant. De overige 40% wordt gebruikt als reservering om in de toekomst uit te breiden. Ik weet niet of dit mogelijk is zo en of dit fiscaal interessant is. Ik heb veel gelezen over het minimum loon van een DGA, maar dat is er in dit geval nog niet omdat de BV nieuw is en de verdiensten op no cure no pay zijn.

 

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is en dat jullie mij verder kunnen helpen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik weet niet of dit mogelijk is

Nee, niet bij een aanmerkelijk belang (5% of meer) in de BV in kwestie.

 

heb veel gelezen over het minimum loon van een DGA, maar dat is er in dit geval nog niet omdat de BV nieuw is en de verdiensten op no cure no pay zijn.

Nogmaals nee, 2x. Nieuwe bv., no cure no pay, allemaal niet relevant. Het enige dat relevant is dat er omzet en winst is of te verwachten is. Als de BV wel jouw eenmanszaak kan inhuren moet een DGA salaris dus ook mogelijk zijn. Zolang er nog geen omzet en winst is kun je verzoeken om het DGA salaris.te verlagen tot onder het wettelijke minimum van € 42.000,- bij een voltijds diensfbetrekking

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Sluit me in principe aan bij Norbert, maar zit wel met een paar vragen ?

 

Ik vraag me wel af hoeveel van je omzet uit de werkzaamheden voor de andere eenmanszaak zijn ? Is er een duidelijke scheiding tussen de werkzaamheden die je als eenmanszaak doet en de werkzaamheden via de derde ?

Hoe zijn jullie gekomen tot de keuze voor een BV en de verdeling 85/15. Is daar een adviseur bij betrokken geweest ?

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop hiermee alle antwoorden te geven: mijn eenmanszaak is ingehuurd om te bemiddelen en te adviseren. Hiervoor ontvang ik een vast percentage van de bemiddelingsfee die mijn "inhuurder" ontvangt van de klant.

 

Omdat de eigenaar van de eenmanszaak eigenlijk verder geen inbreng heeft (geen werkzaamheden verricht) hebben we besloten dat ik hiermee door ga. Omdat ik de huidige eigenaar en een zakelijk partner wil bedanken en in de toekomst mee wil laten delen in een eventuele winst krijgen zij een klein belang in de nieuwe BV.

 

Mijn eenmanszaak verricht naast de werkzaamheden voor de BV ook nog werkzaamheden voor andere bedrijven, daarom wil ik ook mijn eenmanszaak behouden.

 

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt

Link naar reactie
  • 0

Idee van StevenK was ook mijn gedachte. Waarom met aandelen e.d. gaan werken. Gewoon een afspraak maken over een fee. Houd het wel zakelijk, ook al is het een "bedankje". Afspraken goed vastleggen, bv een bepaald max per jaar en een beperking in de tijd (x jaar).

 

Is een BV fiscaal interessant (zie column van Joost Rietveld hierover) ? Zo nee en als er geen andere redenen zijn om verder te gaan als BV, gewoon door blijven ondernemen als eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0

OK wederom bedankt voor de aanvullingen. Is lang nog niet zo simpel als gewenst. Ik heb begrepen dat je maar 1 eenmanszaak mag hebben. Nu heb ik er zelf al een en krijg er dus 1 bij. Ik wil beide graag gescheiden houden. Kan ik die nieuwe dan onder mijn bestaande hangen en ook van hieruit factureren? Of hoe gaat dat in zijn werk?

 

Ik ben zelf nog een starter en wil dus graag profiteren van de mogelijke fiscale aftrekposten. Daarnaast wil ik in de toekomst opbouwen in de BV om daar mee uit te kunnen breiden (personeel aannemen), maar dat is dus niet heel zwaarwegend voordeel om een BV te beginnen...

 

Bedankt voor jullie aanvullingen, ik vind het maar lastig..

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

OK wederom bedankt voor de aanvullingen. Is lang nog niet zo simpel als gewenst. Ik heb begrepen dat je maar 1 eenmanszaak mag hebben.

Verkeerd begrepen.

Nu heb ik er zelf al een en krijg er dus 1 bij. Ik wil beide graag gescheiden houden. Kan ik die nieuwe dan onder mijn bestaande hangen en ook van hieruit factureren? Of hoe gaat dat in zijn werk?

apart administreren, aparte handelsnaam en bij de jaarrekening consolideren.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad als natuurlijk persoon gewoon 2 ondernemingen hebben. Ook fiscaal, al heb je daar meestal alleen in uitzonderlijke gevallen last dan wel voordeel van. Voor de faciliteiten kijken ze gewoon naar het totaal. Startersfaciliteiten zijn afhankelijk van hoelang je ondernemer bent, niet van hoelang de onderneming (eventueel overgenomen) bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Ok wederom bedankt. Ik ga mezelf goed laten informeren.

 

Even nog 1 vraagje. Wat als er toch een BV komt, waar ik dan DGA van word, is het dan verstandig om mijn huidige eenmanszaak om te zetten naar een BV. Ik wil namelijk ook nog buiten de nieuw op te richten BV om kunnen factureren (overige werkzaamheden, maar dit stelt niet heel veel voor...). En moet ik er dan nog een holding boven hangen waar de aandelen van beide BV's inzitten en waar ik ? OM het maar lekker overzichtelijk te houden... Vak apart dit ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.