• 0

Nieuwe dochter BV

In het bedrijf waar ik werk bestaat de constructie uit: een holding en een werkmaatschappij (BV).

Nu hebben wij in de BV een nieuwe activiteit, die succesvol blijkt en deze zouden wij willen onderbrengen in een nieuwe BV.

 

Nu zitten we in dubio. Moet het een nieuwe BV worden direct onder de holding, of een nieuwe BV onder de bestaande werkmaatschappij?

 

Wat zijn de voor- en nadelen van beide mogelijkheden?

 

Voor de nieuwe activiteit hebben wij iemand in loondienst, die op de loonlijst staat van de huidige werkmaatschappij. Het lijkt mij verstandig deze te laten verlonen in de nieuwe BV. Is dit correct?

Ook zijn er medewerkers in loondienst van de huidige werkmaatschappij, die ook licht meewerken aan de nieuwe activiteit. Hoe moeten we dit verlonen of belonen binnen de nieuwe BV? (Dient dit gedeclareerd te worden tussen de BV's)

Dient er voor de nieuwe activiteit (die nu kleinschalig plaats vind in de werkmaatschappij) een vergoeding te worden betaald door de nieuwe BV aan de oude werkmaatschappij?

 

Ik hoop dat iemand mij hier raad over kan geven, want er is niet zoveel over te vinden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verschil tussen een BV onder de holding of onder de bestaande werkmij ligt in risico. Hang je de nieuwe BV onder de bestaande werkmij dan neem ik aan dat de werkmij bestuurder wordt van de nieuwe BV. Gaat het fout met de bestaande werkmij dan gaat de nieuwe BV in die ellende mee.

 

IMHO zou ik de nieuwe BV onder de holding hangen.

 

Tussen BV´s dient altijd zakelijk gehandeld worden (at arms length principe). Dus ja, als personaal Z voor een andere BV werkt dan waar hij in dienst is, zal dat onderling tussen de BV's op zakelijke grondslag verrekend moeten worden.

 

Als de nieuwe activiteit al succesvol is dan is er mogelijk sprake van goodwill. Daar valt echter zonder cijfers en prognoses verder niets over te zeggen.

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.