• 0

BV opheffen/voortzetten na emigratie naar VS

Hoi,

 

Ik ben recent naar Amerika geemigeerd. In NL werkte ik als zelfstandige in de ICT onder een BV. Het liefst zou ik de Nederlandse BV willen opheffen maar weet niet of dit qua belasting wel handig is. Ik heb besloten hier in loondienst te gaan totdat ik een goed netwerk heb opgebouwd... vandaar dat ik geen LLC heb opgezet, maar sta open voor als het nodig.

 

Wat ik tot nu toe heb begrepen is als ik de Nederlandse ophef, ik slechts de 15% devidendbelasting moet betalen en geen 10% van de aanmerkelijk belang aangezien ik me in NL heb uitgeschreven van de GBA. Is het mogelijk om nu nog een trust op te zetten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen verstand van belasting dus dat zal voer zijn voor de aanwezige fiscalisten.

 

Terzake de trust: Wat bedoel jij met je vraag of je nu nog een trust kunt opzetten? Voor welk doel zou je dat willen doen? En ook: waar zou je dat willen doen? De figuur van de trust, voor zover je daar echt op doelt, bestaat niet in het Nederlandse recht. (Wel sinds 2012 in het Curacaose recht, waardoor een in Curacao opgerichte trust ook in Nederland gebruikt zou kunnen worden.) Natuurlijk wel in Amerika, maar de exacte regels en mogelijkheden zijn afhankelijk van het recht van de staat waar je trust zou willen creeren.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Adam,

 

Naar mijn informatie is het zo dat als je een BV opheft, je altijd een aanmerkelijk belang-heffing (ABH) moet betalen. De heffing gaat over het verschil tussen de waarde van de aandelen bij verkoop en de waarde van de aandelen bij inkoop. In het geval van een eenmans-BV gaat het dus om de verkoopprijs van de BV minus de oorspronkelijk inleg, meestal 18 000 euro. Als er niet wordt verkocht maar gewoon wordt opgeheven, reken je fiscaal af over het verschil tussen de huidige waarde en de oorspronkelijk inleg.

 

Het percentage is het aanmerkelijk belang-percentage van 25 procent. Ik ben geen fiscalist, maar dit wordt in tientallen bronnen zo vermeld. Ik heb nog nooit gehoord van een splitsing van 15 en 10 procent. Sluit het echter niet uit, want de ABH is m.i. een deel van de inkomstenbelasting. En je betaalt alleen inkomstenbelasting in het land waar je woont. Aan de andere kant wil de Nederlandse fiscus graag meteen afrekenen met mensen die emigreren.

 

Mijn vraag aan jou is: kun jij aangeven waar je deze informatie vandaan hebt?

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.