• 0

NS Jaarkaart danwel OV Jaarkaart

Hallo allen,

 

Ik heb mogelijk veel zakelijk gereis naar klanten in 2013. Ik overweeg een NS Jaarkaart. Ik ben ZZP'er. Gebruik zal 90% zakelijk zijn.

 

- zijn de kosten van de kaart aftrekbaar (90% of 100%) of mag het alleen obv werkelijke kosten en moet ik dan losse treinkaartjes kopen?

- voor de btw (6%) op de kaart idem

- maakt het voor de aftrek uit of het een OV of NS kaart is? Gelden dezelfde regels?

 

Kan ik gewoon de "normale" cq. "particuliere" kaart kopen of moet het perse de zakelijke zijn voor deze afrek? Oftewel, kan de NS bij een normale ook een bon met btw op bedrijfsnaam leveren? De zakelijke kaarten zijn vanaf 10 stuks en ook duurder (de persoonsgebonden OV kaarten niet, de persoonsgebonden NS kaarten wel).

 

Vast dank.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

http://www.ns.nl/zakelijk/producten/jaarabonnementen/jaarabonnementen

 

NS-Jaarabonnement Handig en voordelig voor wie veel treinkilometers maakt

OV-Jaarabonnement Gemakkelijk en voordelig als u veel reist met al het openbaar vervoer

Jaartrajectabonnement Gemakkelijk en voordelig als u op een vast traject reizen

Bedrijven NS-/OV-Jaarabonnement Al uw zakelijke treinreizen in één keer afgekocht

 

Voor de bovenste 3: Er geldt een minimum afname van 10 jaarabonnementen per bedrijf.

 

Voor de onderste: Al te bestellen vanaf één exemplaar

 

 

Dit zijn allemaal onhandige oplossingen. Ik zou gaan voor (95 euro per maand, maandelijks op te zeggen na het eerste contractjaar):

 

http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/nieuwe-abonnementen

 

Voor wie in het weekend én door de week voordelig wil reizen, is er het Dal Vrij abonnement. Daarmee reist u in de daluren onbeperkt met de trein door Nederland voor een vast bedrag per maand.

 

Onbeperkt vrij reizen in de daluren (09.00 - 16.00 en 18.30 - 06.30 uur) en in het héle weekend

 

 

+ evt: Altijd Voordeel 366 dagen korting in dal én spits: € 20 per maand

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

NS heeft toch speciale zzp-er informatie waar dit staat?

 

http://www.ns.nl/zakelijk/uw-bedrijf-en-mobiliteit/speciaal-voor/speciaal-voor-zzp

 

Daar staan alleen vier buttons die me alle vier een daluren kaart willen aansmeren voor na 09:00. Er staat daar helaas geen antwoord op mijn vragen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor de bovenste 3: Er geldt een minimum afname van 10 jaarabonnementen per bedrijf.

 

Voor de onderste: Al te bestellen vanaf één exemplaar

 

Klopt. Dank voor de info. De NS heeft meerdere constructies met verschillende prijzen. Zie ook mijn prijsvergelijk hieronder.

 

Dit zijn allemaal onhandige oplossingen. Ik zou gaan voor (95 euro per maand, maandelijks op te zeggen na het eerste contractjaar)

 

Maar dat is weer een dalurenkaart, en daar heb ik niks aan. Om hele dagen bij opdrachtgevers te zitten kom ik dan te laat :)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik zelf ook even off topic gaan. De prijzen voor hetzelfde product op de NS site verschillen nogal.

 

Een OV jaarkaart 2e klas kost particulier 4190, zakelijk uitwisselbaar 4791, zakelijk persoonsgebonden 4190 en als bedrijfskaart 4055.

Een OV jaarkaart 1e klas kost particulier 6697, zakelijk uitwisselbaar 7631, zakelijk persoonsgebonden 6697en als bedrijfskaart 6895.

Een NS jaarkaart 2e klas kost particulier 3540, zakelijk uitwisselbaar 4055, zakelijk persoonsgebonden 3581en als bedrijfskaart 4791.

Een NS jaarkaart 1e klas kost particulier 5940, zakelijk uitwisselbaar 6895, zakelijk persoonsgebonden 6088 en als bedrijfskaart 7631.

Wat er inclusief of exclusief BTW is, staat er niet bij. Wat de verschillen zijn is me ook een raadsel.

 

Maar dat terzijde, het gaat me om de fiscale vraag. Met de zoekfunctie of de NS site kom ik daar niet uit.

 

Er staat hier wel wat, maar niet met de antwoorden die ik zoek: http://www.ns.nl/zakelijk/producten/extras-voor-bedrijven/fiscale-aspecten Het gaat daar om werkgever-werknemer, niet over ZZP'ers.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben per persoon een eigen NS Businesscard, volgens mij is de Businesscard Dal de opvolger daarvan. Wij krijgen 20% korting in de daluren en met de nieuwe kaart 40% maar ik denk dat daar de nieuwe spitstijden voor gelden (dus ook de avondspits)

 

We krijgen netjes elke maand een factuur met de kosten van alle kaarten en dat voeren wij 100% op als zakelijke kosten, we maken er ook alleen zakelijke reizen mee. Privé heb ik mijn eigen chipkaart. BTW staat ook gespecificeerd.

 

Een jaarkaart kan vaak niet uit als je niet 5 dagen in de week reist. Afhankelijk natuurlijk hoe ver je moet en hoe vaak. Maar met drie dagen per week Amersfoort-Amsterdam kon een trajectkaart niet uit. Vooral niet omdat er altijd een kans is dat mijn opdracht stopt. Dus ik vind betalen wat je gebruikt wel erg fijn. Het is ook gekoppeld met een OV Fiets en Greenwheels abbonement wat allemaal op dezelfde factuur komt.

Link naar reactie
  • 0

- zijn de kosten van de kaart aftrekbaar (90% of 100%) of mag het alleen obv werkelijke kosten en moet ik dan losse treinkaartjes kopen?

- voor de btw (6%) op de kaart idem

- maakt het voor de aftrek uit of het een OV of NS kaart is? Gelden dezelfde regels?

 

Kan ik gewoon de "normale" cq. "particuliere" kaart kopen of moet het perse de zakelijke zijn voor deze afrek?

Om de kosten op te kunnen voeren moet je kunnen aantonen dat je de kosten gemaakt hebt (zie bankafschrift) en dat je ze gebruikt hebt voor je bedrijf (zie agenda voor dagelijkse treinreizen).

Voor de btw gelden strengere eisen, je moet een factuur hebben die op jouw naam staat. Voor losse kaartjes bij de NS geldt een uitzondering (art. 33 Uitvoeringsbeschikking Omzetbelasting), een treinkaartje geldt als factuur en geeft dus recht op aftrek. Maar jij wil geen treinkaartjes kopen, je wil een kaart om te voorkomen dat je treinkaartjes moet kopen. Ik neem toch aan dat de klantenservice van de NS je kan vertellen of zij in staat zijn om een factuur uit te reiken met de btw er expliciet op vermeld?

 

als je gaat chippen (inchecken en weer uitchecken), zul je een uitdraai moeten maken van je zakelijke reizen (of een uitdraai van al je reizen en aanstrepen wat zakelijk is). Die uitdraai geeft dan recht op btw-aftrek, en dan heb je ook gelijk je zakelijke kosten te pakken.

Of je een kaart koopt met het woordje 'zakelijk' er op, of de 'gewone' particuliere kaart, haalt niet uit.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de verdere reacties. Helaas geven die nog geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.

 

Toch even met de belastingdienst gebeld. Helaas het antwoord waar ik al bang voor was:

 

Zakelijke reiskosten van individuele, en dus traceerbare, reizen zijn aftrekbaar. Bij jaarkaarten, trajectkaarten en ook kortingskaarten is er de mogelijkheid tot ontraceerbaar privégebruik en deze kosten zijn dan ook niet aftrekbaar. Alsdus de medewerkster van de Belastingtelefoon.

 

Wat ik nog mocht proberen is de inspecteur aanschrijven en uitleggen hoe ik denk te bewijzen welke verhouding er is tussen zakelijk en privégebruik van een dergelijke kaart. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee.

 

Het is wel raar dat in een werkgever-werknemer relatie de werkgever wel een trajectkaart of een OV-jaarkaart mag verstrekken met vrij privegebruik, zolang het maar in redelijke mate zakelijk gebruikt wordt. (http://www.ns.nl/zakelijk/producten/extras-voor-bedrijven/fiscale-aspecten)

 

Ook de kosten van de dalurenkaart zelf mag je dus niet aftrekken volgens deze informatie. Vind ik onredelijk en ik kan het me ook bijna niet voorstellen, er moet toch iets op te verzinnen zijn?

 

De NS heb ik ook gebeld. Na uitgebreide ruggespraak hadden kon de dame melden dat deze vraag nog niet eerder was gesteld. Ze begreep het dilemma. Voor de tussensituatie als zelfstandige was geen duidelijke oplossing of advies. Kortom, ik moest dat echt met de Belastingdienst regelen.

 

:-\

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Wat ik nog mocht proberen is de inspecteur aanschrijven en uitleggen hoe ik denk te bewijzen welke verhouding er is tussen zakelijk en privégebruik van een dergelijke kaart. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee.

Voor zover mij bekend moet je met zo'n kaart (nog) wel in- en uitchecken, en kun je een transactieoverzicht van de NS site downloaden. In combinatie met een agenda voor zakelijke afspraken zou dat traceerbaar moeten zijn. Het oogt omslachtig, maar wat mij betreft niet complexer of bewerkelijker dan een autokilometeradministratie

 

Het is wel raar dat in een werkgever-werknemer relatie de werkgever wel een trajectkaart of een OV-jaarkaart mag verstrekken met vrij privegebruik, zolang het maar in redelijke mate zakelijk gebruikt wordt. (http://www.ns.nl/zakelijk/producten/extras-voor-bedrijven/fiscale-aspecten)

De werknemer betaalt een eigen bijdrage die gebaseerd is op een mate van privé gebruik. Ik heb mij laten vertellen dat de bewijslast van de redelijkheidheid van die eigen bijdrage bij werkgever ligt. Werkgever zou dus formeel (niemand die het doet of ooit gedaan heeft) aan de hand van het transactieoverzicht moeten checken wat de verhouding zakelijk: privé is.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Norbert. Even opgezocht. Sinds begin 2012 moet je blijkbaar ook in- en uitchecken met een jaarkaart en trajectkaart. Wist ik niet. Maakt de traceerbaarheid inderdaad wel veel makkelijker! Bedankt voor de tip.

 

Dat de NS of de belastingdienst daar zelf niet mee komen... Gelukkiger is er dit forum. En zijn die chipkaarten nog ergens goed voor.

 

Het zakelijke deel is dan herleidbaar dus daarvoor moet aftrek mogelijk zijn lijkt me.

 

Volgens de NS op de genoemde link:

 

"Privégebruik van een NS- of OV-Jaarabonnement is in feite loon in natura. Echter, gebruikt uw medewerker het verstrekte Jaarabonnement voor woon-werkverkeer of in voldoende mate voor zakelijke reizen, dan wordt het privégebruik niet meer als loon in natura aangemerkt. Er hoeft dan ook geen belasting over te worden betaald."

 

Die vraag blijft dan nog open voor de ZZP'er. Mag je hooguit het exacte zakelijke deel aftrekken of mag bij voldoende zakelijk gebruik de volledige jaarkaart of trajectkaart opvoeren?

 

Dan nog even de kortingskaart: kun je hiervan dan ook ergens uitdraaien voor elke reizen hij is gebruikt?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Dan nog even de kortingskaart: kun je hiervan dan ook ergens uitdraaien voor elke reizen hij is gebruikt?

Een losse kortingskaart waar je niet mee in en uit hoeft te checken niet; maar gebruikt met een Chipkaart of gecombineerd op een chipkaart moet je aan de hand van het transactieoverzicht van de chipkaart toch kunnen zien welke reizen met korting zijn geweest en welke niet....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een losse kortingskaart waar je niet mee in en uit hoeft te checken niet; maar gebruikt met een Chipkaart of gecombineerd op een chipkaart moet je aan de hand van het transactieoverzicht van de chipkaart toch kunnen zien welke reizen met korting zijn geweest en welke niet....

 

Ja, maar dat bedoel ik niet. Het gaat niet om de reizen, maar om de kortingskaart. Oftewel, is aan te tonen dat de kortingskaart niet privé is gebruikt?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees daarnet in de Telegraaf dat er plannen zijn om de OV-jaarkaart af te schaffen. Dat heeft natuurlijk allerlei nare gevolgen voor de (zakelijke) reiziger.

 

Daarnaast komt er vanuit Brussel steeds grotere druk om de spoornetten op te splitsen, zodat de verschillende vervoerders betere kansen krijgen. In feite wordt dan de monopoliepositie van b.v. de NS , opgeheven. Ik heb mijn bedenkingen over dit "bestuurlijk" project. Ik denk zelfs dat het een puinhoop gaat worden op het spoor, omdat de informatiestromen nog belangrijker gaan worden en er fysieke "poortjes" worden bijgebouwd waar die informatie doorheen moet. Dat is dus geen versoepeling van de situatie. Daarnaast kun je gewoon op je vingers natellen dat het oprichten van meer spoordelen honderden miljoenen aan kosten zal opleveren. Als je je eigen bedrijf gaat opsplitsen in meerdere divisies, heeft elke divisie een management nodig en dat is (in mijn optiek) een extra kostenpost en voor een groot deel inefficiënt en vergroot de overheadkosten. Uiteindelijk zullen die kosten door de reizigers worden betaald.

 

Hebben we hier in NL werkelijk zo'n inferieur bestuur, dat een dergelijk plan uit Brussel hier kans van slagen heeft?

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, maar dat bedoel ik niet. Het gaat niet om de reizen, maar om de kortingskaart. Oftewel, is aan te tonen dat de kortingskaart niet privé is gebruikt?

 

Een sluitende trein-km-administratie kun je niet maken ;)

Dus nee, maar het is doorgaans wel zo dat als je 19 cent per zakelijke trein-km noteert (plus bus, lopen e.d.) dat je dan meer fiscale aftrek hebt dan de kosten die je daadwerkelijk gemaakt hebt met de trein. Kaart privé kopen en 19 cent per km is wellicht je beste optie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Een sluitende trein-km-administratie kun je niet maken ;)

Dus nee, maar het is doorgaans wel zo dat als je 19 cent per zakelijke trein-km noteert (plus bus, lopen e.d.) dat je dan meer fiscale aftrek hebt dan de kosten die je daadwerkelijk gemaakt hebt met de trein. Kaart privé kopen en 19 cent per km is wellicht je beste optie.

 

Groet

Joost

 

Over die 19 cent betaal je dan wel belasting. Pas met een auto en km registratie zijn die 19 cent per km belastingvrij.

Link naar reactie
  • 0

@MarkM85: allereerst welkom op higherlevel!

 

Over die 19 cent betaal je dan wel belasting. Pas met een auto en km registratie zijn die 19 cent per km belastingvrij.

 

Beste Mark, de Belastingdienst ziet dat gelukkig heel anders

 

Openbaar vervoer

Reist uw werknemer (gedeeltelijk) met het openbaar vervoer? Dan kunt u kiezen. U vergoedt belastingvrij:

[*]maximaal € 0,19 per kilometer;

[*]de werkelijke reiskosten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat dacht ik ook maar ik twijfelde. Daarom had ik vanochtend BD gebeld en de mevrouw aan de lijn vertelde mij het volgende: Het is niet toegestaan als ondernemer om 0,19c per km belastingvrij te claimen als er geen gebruik wordt gemaakt van een auto. Ik vertelde haar dat ik 0,19c per kilometer in rekening breng bij mijn opdrachtgevers, maar dat ik zelf geen auto bezit en met de trein, metro en lopend de afstand overbrug.

 

Maar ik zal nogmaals bellen en de link van u gebruiken als tegenargument.

Link naar reactie
  • 0

Niet voor het een of het ander, maar de informatieverstrekking via de Belastingtelefoon is naar mijn ervaring niet altijd correct gebleken (en dan druk ik me maar voorzichtig uit)...hetgeen nu ook nu weer het geval lijkt.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Niet voor het een of het ander, maar de informatieverstrekking via de Belastingtelefoon is naar mijn ervaring niet altijd correct gebleken (en dan druk ik me maar voorzichtig uit)...hetgeen nu ook nu weer het geval lijkt.

 

Yep, maar uit de reactie van Markblijkt nog wat anders: het gaat hem kennelijk niet om zijn eigen belastingvrije aftrek maar hij brengt deze reiskosten aan een opdrachtgever in rekening. Lijkt mij dat dat gewoon BTW en IB belast is?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

... hetgeen nu ook nu weer het geval lijkt.

 

Lijkt, maar in dit gevel antwoordt de juffrouw van de Belastingtelefoon helemaal correct. In de wet IB 2001 is opgenomen dat er forfaitair wat betreft kosten en lasten die verband houden met een tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel, eerst beperkt tot € 0,19 per kilometer.

 

Dus voor wat betreft lopen, fietsen, bus- en treinreizen en wat voor andere wijze van vervoer dan ook mag niet € 0,19/km op de winst in mindering worden gebracht. Wat wel mag is dat je de daadwerkelijke gemaakte vervoerskosten (bus, trein, taxi) volledig in mindering brengt. Maar dit staat dus volledig los van de forfaitaire € 0,19/km.

 

Wat je de klant in rekening brengt voor jouw reisbewegingen staat hier geheel los van. Dat mag niets zijn, € 0,05/km of zelfs € 5,00/km. Dat is iets tussen jou en de klant. Vaak wordt er een relatief hoge kilometervergoeding gerekend, maar wordt de reistijd niet apart gefactureerd.

In ieder geval geldt dat alleen belast is het verschil tussen wat jij rekent voor het reizen (het aantal kilometers x het bedrag per kilomter) minus de aftrek (dus € 0,19/km indien per auto of de daadwerkelijke kosten).

 

Voor wat betreft de betrouwbaarheid en de hardheid van de uitspraken van de Belastingtelefoon ben ik het in zijn algemeenheid helemaal met Tummers eens.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Yep, maar uit de reactie van Markblijkt nog wat anders: het gaat hem kennelijk niet om zijn eigen belastingvrije aftrek maar hij brengt deze reiskosten aan een opdrachtgever in rekening. Lijkt mij dat dat gewoon BTW en IB belast is?

 

Yup, gewoon omzet die je een ander naampje geeft.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de antwoorden. Alleen bij het gebruik van een prive auto dus, waarbij je een duidelijke rittenadministratie moet bijhouden.

 

Artikel 3.15 lid 6 Wet inkomstenbelasting 2001:

Artikel 3.15. In aftrek beperkte algemene kosten 6. Voor de toepassing van het eerste, tweede en vijfde lid worden kosten en lasten die verband houden met een tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel, eerst beperkt tot € 0,19 per kilometer.

 

Hieruit maak ik op dat bijvoorbeeld ook per (prive) fiets een aftrek van 19ct mogelijk is .

 

Link naar reactie
  • 0

Hieruit maak ik op dat bijvoorbeeld ook per (prive) fiets een aftrek van 19ct mogelijk is .

 

Je hebt gelijk. Een brommer of motor zou ook mogen. De benenwagen daarentegen is uitgesloten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.