• 0

Einde voor het gratis gebruik van facebook voor ondernemers?

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dit bericht echt klopt, dan stop ik wel met facebook. Het werpt toch al niet echt vruchten af voor ons.

 

 

Jasper,

 

Ik weet dat je geen fan bent van sociale media ;D

 

Met alle respect, maar jij bent toch helemaal niet serieus bezig met Facebook? Ja je plaatst wat foto's en een filmpje. Maar verder doe je er toch weinig mee? Hoe kan je dan verwachten dat het vruchten af gaat werpen?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Op Dangerous Minds staat een uitgebreid artikel over dit nieuwe beleid. Je kunt hier het artikel lezen (Engelstalig).

 

Dat is een interessant artikel, bedankt. Ik vind het ook niet totaal onverwacht.

 

Op zich ook niet ongebruikelijk. Een gratis (of goedkope) dienst aanbieden, afhankelijkheid creëren en vervolgens als er voldoende afhankelijkheid is (meer) kosten in rekening gaan brengen.

 

De blog was inderdaad interressant om te lezen echter zou je die ook vanuit Facebook kunnen schrijven. "Al die gratis traffic naar al die websites en wij verdienen er niets aan. Sterker nog, al die advertentieruimte kost ons geld".

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Als dit bericht echt klopt, dan stop ik wel met facebook. Het werpt toch al niet echt vruchten af voor ons.

 

 

Jasper,

 

Ik weet dat je geen fan bent van sociale media ;D

 

Met alle respect, maar jij bent toch helemaal niet serieus bezig met Facebook? Ja je plaatst wat foto's en een filmpje. Maar verder doe je er toch weinig mee? Hoe kan je dan verwachten dat het vruchten af gaat werpen?

 

Danny

 

Juist op advies van andere probeer ik zonder te spammerig over te komen wel actief op facebook te zijn. Maar wat kun je meer dan foto's plaatsen. Mensen hebben een hekel aan die stomme acties van: like ons hier kans te maken op korting of een gratis product als je ons liked en een reactie achterlaat.

 

Iets wat bij ons sowieso niet zou werken aangezien je nooit spontaan bij ons iets besteld.

 

Maar het hoeft bij ons ook geen vruchten af te werpen, de mensen die lid zijn zijn 60% bekende van mij 20% vaste klanten en 10% onbekende. Ik doe het meer omdat het "hoort". MEnsen verwachten dat je een pagina hebt en er ook af en toe wat mee doet.

Om diezelfde reden heb ik ook een linkin account en een twitter account, alleen daar kun je niet echt foto's bij plaatsen en vooral linkin is voor mij echt een te dood en te passieve website.

 

Maar als ik dus moet gaan betalen om kans te maken om die 10% onbekende te kunnen bereiken dan ga ik me tijd wel voldoen bij hun concurrent. En dan met een schaduwpost op Facebook, waarvan dan een paar mensen het misschien zien.

 

Het is jammer begon het net door te krijgen, maar aan de andere kant hoor ik ook wel steeds meer mensen zeggen dat ze eigenlijk nooit op hun pagina kijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik had een artikel van 'de ondernemer' met commentaar opfb gezet, en kreeg al snel reactie met een verwijzing naar een zeer interessant artikel over fb-marketing, ik zal morgen even de link opzoeken.

Het is nu al zo dat je maar een deel van je volgers bereikt, dus als je 100 procent response wil, moet je daar nu ook voor betalen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

@Allen: Lees volgende artikel....

 

http://www.likeconomics.nl/2012/10/facebook-niet-langer-gratis-dat-is-het-nooit-geweest/

 

Belangrijkste punt met Facebook is dat je goed voorbereid te werk moet gaan om het maximale eruit te halen. "Relevante content" is hierbij wel 1 van de belangrijkste peilers om te profiteren van het medium Facebook. Daarnaast is het belangrijk:

 

1. Consistent te zijn in je posts

Niet 1x een post per week, maar ongeveer 1 per dag of minimaal 1 om de dag. Teveel is ook niet goed, bijv. 7 posts op een dag is echt teveel, want komt over als spam. Het ligt aan je onderwerp, maar 2 posts per dag is een acceptabel maximum. Zo blijf je vaker in het vizier van je doelgroep.

 

2. Betrek je doelgroep bij posts

Vraag bijv. hun mening of stel een interne vraag, waarmee de gebruikers jou kunnen helpen. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en maakt het wat persoonlijker. Facebook is geen medium waarbij je alleen maar post oftewel alleen maar aan het "Zenden" bent. De kracht ligt hem in het aangaan van de conversatie, oftewel zoek het gesprek op met je klant.

 

3. Facebook gaat niet om Likes

Veel mensen jagen in het begin honderden mensen na om Likes uit te wisselen. Op zich met de allereerste start is dat geen probleem, je begint eerst in je eigen netwerk. Maar naarmate je iets verder bent is het zaak om de mensen die jou Liken ook vast te houden. Hoe? Dit kan alleen door punt 1 & 2 van hierboven toe te passen. Tevens is het verstandig om voor jezelf een kleine doelgroepsanalyse te maken, zodat je weet op wie je je richt. Anders schiet je met hagel. Je kan beter 1 superfan hebben die letterlijk jouw ambassadeur wordt, dan 50 fans (likes) die niks doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande post. 1x per dag of om de dag is voor mijn doelgroep in ieder geval te veel. Ik heb zelf als stelregel dat alleen echt leuke of interessante mededelingen gepost worden op facebook. Of het dan 1x per dag of 1x per week is, maakt voor mijn doelgroep niet uit. Het enige wat ze willen is een post die past bij de pagina die ze een like hebben gegeven. Het koppelen van wat ze verwachten van onze facebook-pagina aan de content is daarbij veel belangrijker dan een focus op frequentie.

 

Ook punt 2: "betrek je doelgroep bij posts" is er 1 waar ik wat moeite mee heb. In de meeste gevallen betwijfel ik of mijn doelgroep wel zit te wachten op de geijkte "vraag" aan het eind van elke post. Zelf merk ik dat ik er een beetje simpel van word om altijd "gevraagd" te worden om mijn mening.

 

Facebook is voor ons een manier om je merk/persoonlijkheid als bedrijf inhoud te geven. Daar is een bepaalde spontaniteit, consistentie in je merk-uitingen en originaliteit belangrijker. Als mensen onze facebook pagina bekijken, wil ik dat ze een bepaald idee krijgen van ons bedrijf (in ons geval: uitdaging, actie, fun en gezelligheid) en aan onze facebook-pagina kunnen zien hoe geweldig leuk onze actieve vakanties zijn.

De facebook pagina is een informeel verlengde van onze officiele website.

Link naar reactie
  • 0

...

Het is nu al zo dat je maar een deel van je volgers bereikt, dus als je 100 procent response wil, moet je daar nu ook voor betalen.

Het klopt inderdaad....ik volgde 'n bedrijf en dacht al, die hebben ook lang niets gepost. Ging naar hun pagina en zag allerlei nieuwe posts.....nu zie ik ze wel weer, misschien omdat ik ze zo pas heb bezocht? Ben even verder gaan kijken, ik volg bv ook bijenkorf, ik zie hun ook nooit op de startpagina.

Ik vind het eigenlijk wel dom van facebook want voor de gebruiker kan dit ook vervelend zijn. Er zijn ook publieke pagina's aangemaakt door hobbyisten (bv humor foto's), die er dus nooit geld voor over zullen hebben. Doe dan eerder 'n (laag) bedrag per jaar voor bedrijfspagina's, die iedereen wilt betalen, ipv hoge bedragen waarbij velen afhaken.

Ben benieuwd hoe het over aantal jaren zal zijn, zou me niet verbazen als google + dan beter gaat. Het lijkt wel of de site niet meer goed werkt. Zelfs berichten van 'goede vrienden' (je kan vrienden aankaarten als goede vrienden) zie ik soms niet op startpagina, wel als ik naar pagina 'goede vrienden' ga. Volgens mij zijn er veel domme bugs.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat je nu gewoon een stap verder moet gaan om al je berichten aan je fans te laten zien (op de gratis manier). Naast 'liken' is het nu ook de bedoeling dat je in de interesselijst van de mensen komt. Een extra handeling voor diegene die wel van ieder bericht op de hoogte gebracht willen worden.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Facebook is lastig om zakelijk te tackelen.

Veel is afhankelijk van wat voor een soort pagina hebt en wat voor diensten/producten.

 

Op dit moment ben ik aan het spelen met een gratis tegoed.

Deze heb ik ingeschakeld voor de facebookpagina's van de in mijn signatuur opgenomen bedrijven (1,2 en 4).

Ik heb net zolang met mijn vergoeding gespeeld totdat er een respons kwam vanuit de menigte. Dat blijkt bij € 0,10 zijn. Waarom 0,40 of 0,80 betalen als het niet hoeft toch?

 

Bedrijf 4 ben ik redelijk actief mee. De aantal likes groeit gestaagd, ik post 1 stukje per dag, met vragen etc. Doelgroep heb ik natuurlijk wel beperkt, maar niet in gebied (vrouwen in NL).

 

Bij bedrijf 2 heb ik alleen afbeeldingen staan met de aanbieding. (Nog) geen updates, hoeft ook niet. Mensen moeten zien wat de aanbieding inhoudt. Hier heb ik doelgroep beperkt tot ondernemers in NL

 

Bij bedrijf 1 heb ik het nog verder beperkt. Ik denk niet dat facebook gebruikers echt staan te wachten daarop. Maar wellicht:)

 

Dus ja, ik ben het zeker met youri eens, maar het is afhankelijk van je bedrijf en zorg dat je iets te posten hebt waar mensen blij van worden. Op zich is het wel grappig om het uit te testen. Wat voor jou werkt kan anders zijn dan wat voor mij werkt.

Uiteraard ziet niet iedereen je mededeling. Maar ik geloof dat je ook niet alle mededelingen van de vrienden ziet. Veel hangt ook af van de tijdstip waarop je post.

 

Neem de tips van anderen mee, en kijk wat voor jouw werkt.

Deel niet te veel met je vrienden, dat werkt niet (tenminste niet bij mij).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

@Simireizen:

Terechte opmerking, mijn post geldt niet voor alle diensten, produkten of doelgroepen. Er zijn altijd uitzonderingen daargelaten, maar het is bewezen uit diverse onderzoeken, dat herhaling loont. En niet zozeer dat je 1 bericht 4 keer hetzelfde plaatst, maar dat je op verschillende tijdstippen van de week je doelgroep confronteert met een bericht met jou als afzender. Als jouw doelgroep 1x per week is, is dat prima. Je reist per slot van rekening ook niet wekelijks (vakanties zijn vaak 1 a 2 keer per jaar). Dus die frequentie lijkt mij aannemelijk.

 

Over punt 2 wil ik dit zeggen: Je hoeft niet bij elke post een vraag te stellen. Het gaat erom dat je reactie uitlokt bij je doelgroep. De interactie maakt jouw pagina leuk om herhaaldelijk naar terug te keren. Ik ben het helemaal met je eens dat het ook een deel actief, maar ook een deel funfactor is om facebook toe te passen. Als je enkel en alleen maar serieuze berichten plaatst, met ook nog eens een beklemmende toon, dan haken mensen sneller af, het wordt gauw monotoon. Verrass mensen....

 

Mijn reactie is bedoeld als inspiratie op je eigen gebruik. Het is geen must of moeten, dat laat ik geheel aan jou over.

 

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

 

Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande post. 1x per dag of om de dag is voor mijn doelgroep in ieder geval te veel. Ik heb zelf als stelregel dat alleen echt leuke of interessante mededelingen gepost worden op facebook. Of het dan 1x per dag of 1x per week is, maakt voor mijn doelgroep niet uit. Het enige wat ze willen is een post die past bij de pagina die ze een like hebben gegeven. Het koppelen van wat ze verwachten van onze facebook-pagina aan de content is daarbij veel belangrijker dan een focus op frequentie.

 

Ook punt 2: "betrek je doelgroep bij posts" is er 1 waar ik wat moeite mee heb. In de meeste gevallen betwijfel ik of mijn doelgroep wel zit te wachten op de geijkte "vraag" aan het eind van elke post. Zelf merk ik dat ik er een beetje simpel van word om altijd "gevraagd" te worden om mijn mening.

 

Facebook is voor ons een manier om je merk/persoonlijkheid als bedrijf inhoud te geven. Daar is een bepaalde spontaniteit, consistentie in je merk-uitingen en originaliteit belangrijker. Als mensen onze facebook pagina bekijken, wil ik dat ze een bepaald idee krijgen van ons bedrijf (in ons geval: uitdaging, actie, fun en gezelligheid) en aan onze facebook-pagina kunnen zien hoe geweldig leuk onze actieve vakanties zijn.

De facebook pagina is een informeel verlengde van onze officiele website.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.