• 0

Privé pand aan bedrijf van derde verhuren en vervolgens onderverhuren

Beste mensen,

 

Wij huren momenteel een bedrijfspand met onze VOF en hebben de mogelijkheid om dit volgend jaar te kopen. Nu hebben we de mogelijkheid om dit zakelijk danwel in prive te kopen. Naar ik begrijp zal dit pand, gezien wij een VOF zijn, verplicht als zakelijk vermogen worden bestempeld. Nu is mijn vraag de volgende:

 

Stel dat wij als firmanten het pand in privé kopen en dit vervolgens verhuren aan een ander bedrijf (waar wij geen belang in hebben) wat op hetzelfde adres kantoor houdt. Hebben wij dan geen last van de terbeschikkingsregeling?

 

Stel dat dit bedrijf vervolgens onderverhuurt aan ons eigen bedrijf. Komt de terbeschikkingsregeling dan alsnog om de hoek kijken?

 

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jan

 

Het maakt niet uit als jullie het pand privé kopen. Dan speelt nog steeds de vraag of het verplicht ondernemingsvermogen is en die vraag is alleen met ja te beantwoorden (aannemende dat er geen privé belang bij zit of verhuur aan derden plaatsvindt). Dat je er iemand tussen schuift doet daar niets aan af.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over verplicht ondernemingsvermogen. Zou de situatie anders worden behandeld wanneer wij een BV zijn ipv VOF?

 

Ik ben dan wel niet Joost maar ben wel nieuwsgierig :)

 

Antwoord:

Ja, dan zou de situatie anders behandeld worden. Of je er wijzer van wordt is een tweede. Je kunt in privé het pand kopen en het verhuren aan jouw BV, maar het valt dan onder de TBS-regeling en is dus progressief belast in box 1.

 

Vraag:

Maar waarom zou je een pand dat je volledig zakelijk gebruikt niet als verplicht ondernemersvermogen willen etiketteren? Welk voordeel zie je?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank ook voor jouw reactie. Om antwoord op je vraag te geven: ik zou op een legale wijze belasting willen besparen. Wanneer ik een Onroerend Goed BV en Werkmij BV opzet dan betaal je Vpb en Box 2. Ik ben benieuwd of er een constructie is om de huuropbrengst in Box 3 te laten vallen.

 

Wanneer ik als privé persoon een pand aan een bedrijf verhuur waarin ik geen belang heb dan valt dit mi buiten de TBS regeling. Klopt dit? Echter, indien de huurder dit vervolgens gedeeltelijk onderverhuurt aan mijn eigen bedrijf, zitten er dan verder nog fiscale consequenties aan vast?

Link naar reactie
  • 0

De terbeschikkingstellingsregeling geldt bij het ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen aan een ander. Bij gebruik binnen de eigen onderneming speelt dat niet, maar speelt de 'normale' vermogensetikettering: bij (bijna) volledig zakelijk gebruik is het ondernemingsvermogen. In beginsel ook als dat bedrijfsbelang indirect gediend wordt. De tbs-regeling speelt hier in beginsel niet, tenzij bijvoorbeeld niet de ondernemer, maar de partner van de ondernemer eigenaar is van het pand en dit aan de VOF verhuurt. Het is natuurlijk wel de vraag of het te behalen rendement dusdanig hoog is, dat box 3 inderdaad voordeliger is.

 

Wanneer jullie de VOF inbrengen in een BV en het pand vanuit prive aan de BV verhuren, dan valt het pand onder de tbs-regeling. Ook als dat indirect gebeurt, dus via een derde.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jan,

 

Jouw situatie schreeuwt bijna om een advies op maat. Je gaat nu de hele trukendoos opentrekken (BV's starten om te besparen op de kosten van een pand kan je links tientjes opleveren terwijl het je rechts honderden euro's kan kosten). Je bent van plan om nu honderdduizenden euro's te investeren in een bedrijfspand, wees wijs een geef een fractie van dat geld uit aan advies van een goede fiscalist. De investering zul je dubbel en dwars terug verdienen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.