• 0

PostNL bon op naam

Ik koop voor mijn onderneming regelmatig grote hoeveelheden postzegels en verstuur ook veel paketten en aangetekende stukken.

Ieder keer als het postagentschap in de buurt weer eens verhuist en nieuwe medewerkers krijgt geeftdit de nodige problemen als ik vraag om een bon op naam, maar na wat zoekwerk bleek het altijd mogelijk te zijn.

Ik weet dat er 0% BTW zit op zegels en verzendkosten, maar ik voer de kosten natuurlijk wel op als bedrijfskosten.

 

Nu het postagemntschap weer is verhuisd kan ik plotseling geen bon op naam meer krijgen. Er stond toevallig net een medewerker die iedereen in moest werken en volgens hem was het niet meer mogelijk een bon op naam te geven voor zegels want dit zou voor de belastingdienst niet aan de orde zijn gezien het 0% tarief. Het feit dat het bij het andere agentschap vorige week nog gewoon kon, kwam omdat dat nog niet onder PostNL zou vallen (leve de liberalisering van de postmarkt...)

 

Mijn vraag is nu: Kan ik een gewone bon gebruiken om mijn kosten mee af te trekken ?

Het betreft een pinbetaling, maar op de bon staat mijn rekeningnummer niet vermeld en alleen de laatste vier cijfers van mijn pasnummer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik koop voor mijn onderneming regelmatig grote hoeveelheden postzegels en verstuur ook veel paketten en aangetekende stukken.

Ieder keer als het postagentschap in de buurt weer eens verhuist en nieuwe medewerkers krijgt geeftdit de nodige problemen als ik vraag om een bon op naam, maar na wat zoekwerk bleek het altijd mogelijk te zijn.

Ik weet dat er 0% BTW zit op zegels en verzendkosten, maar ik voer de kosten natuurlijk wel op als bedrijfskosten.

 

Nu het postagemntschap weer is verhuisd kan ik plotseling geen bon op naam meer krijgen. Er stond toevallig net een medewerker die iedereen in moest werken en volgens hem was het niet meer mogelijk een bon op naam te geven voor zegels want dit zou voor de belastingdienst niet aan de orde zijn gezien het 0% tarief. Het feit dat het bij het andere agentschap vorige week nog gewoon kon, kwam omdat dat nog niet onder PostNL zou vallen (leve de liberalisering van de postmarkt...)

 

Mijn vraag is nu: Kan ik een gewone bon gebruiken om mijn kosten mee af te trekken ?

Het betreft een pinbetaling, maar op de bon staat mijn rekeningnummer niet vermeld en alleen de laatste vier cijfers van mijn pasnummer.

 

Als je zakelijk tankt,boodschappen voor kantoor doet vraag je toch ook geen bon op naam? Dat kan dus neem ik aan.

 

Maar ik ben geen expert en daar zitter er hier genoeg van. Wilde ook een keer een reactie op een administratie vraag geven :)

 

Danny

 

edit:

hmm,

lees nu dat dat toch wat anders ligt :( Ik bemoei me er niet meer mee! Experts,kom dr maar in!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als je zakelijk tankt,boodschappen voor kantoor doet vraag je toch ook geen bon op naam? Dat kan dus neem ik aan.

 

 

 

Zakelijk tanken is uitgezonderd, maar zover ik weet geldt het nergens anders voor.

De uitzondering is dan ook voor de BTW boekhouding en dat speelt verder niet bij mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting is een factuur die aan de vereisten voldoet verplicht (op enkele uitzonderingen na).

Voor de inkomstenbelasting (c.q. vennootschapsbelasting) moet je aannemelijk maken dat je de kosten hebt gemaakt, zonder dat daar een vormvereiste bij komt kijken. Al staat er op de achterkant van een bierviltje hoeveel je hebt betaald voor postzegels, als dat in verhouding staat tot het aantal brieven en pakketten dat je verstuurt, ben je al een heel eind.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

aankoop kosten van postzegels zijn zonder BTW maar vervolgens moet je over verzendkosten toch gewoon BTW afdragen? Is iets anders dan zoals de TS het stelt?

 

TS stelt een vraag over de inkoop van postzegels ed.

Dit is bij Postnl vrij van BTW

 

Als je bij verkoop kosten rekent voor verzenden dan moet hier inderdaad BTW over afgedragen worden, maar dat zie ik in de vraag van TS niet terugkomen.

Link naar reactie
  • 0

aankoop kosten van postzegels zijn zonder BTW maar vervolgens moet je over verzendkosten toch gewoon BTW afdragen? Is iets anders dan zoals de TS het stelt?

Je moet BTW afdragen als jij een product "verzendkosten" verkoopt aan een klant, bijvoorbeeld als je via een webwinkel verzendkosten in rekening brengt bij je klant. Dat staat geheel los van de postzegels die je van PostNL koopt.

 

Het is niet zo dat als je postzegels koopt, dat je dan BTW moet afdragen. :)

 

EDIT Alexander was me voor.

Link naar reactie
  • 0

De regels rondom het verrekenen van btw over verzendkosten zijn me helemaal duidelijk (hoe krom het eigenlijk ook mag zijn), dus het lijkt me verstandig om het in dit topic bij de hoofdvraag te houden voordat we in een andere discussie terecht komen.

 

Tot dusver mag ik dus concluseren dat ik geen bon op naam nodig heb zolang de gemaakte kosten maar aannemelijk zijn ?

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is nu: Kan ik een gewone bon gebruiken om mijn kosten mee af te trekken ?

 

Ja, dat kan. Zie het uitstekende antwoord van Ronaldinho.

 

Het betreft een pinbetaling, maar op de bon staat mijn rekeningnummer niet vermeld en alleen de laatste vier cijfers van mijn pasnummer.

 

Maar die bon loopt toch één op één met je bankafschriften die - naar ik mag hopen - onderdeel zijn van jouw boekhouding?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het betreft een pinbetaling, maar op de bon staat mijn rekeningnummer niet vermeld en alleen de laatste vier cijfers van mijn pasnummer.

 

Maar die bon loopt toch één op één met je bankafschriften die - naar ik mag hopen - onderdeel zijn van jouw boekhouding?

 

Klopt. Het is inderdaad prima te achterhalen en netjes opgenomen in de administratie, maar soms lijkt he wel of regeltjes voornamer zijn dan de realiteit dus voor de zekerheid heb ik het nog even vermeld. Leek me eigenlijk verder ook geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Volgend jaar worden trouwens de factuureisen voor betalingen onder de 100 euro vereenvoudigd.

 

Verplicht zijn dan nog:

 

Datum uitreiking

De identiteit van de leverancier

De aard van de goederen of diensten

het btw bedrag

 

In 2013 zullen de meeste kassabonnen dus aan de factuureisen voldoen en kun je er (als er btw op zit tenminste) de btw mee terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0

Zolang het maar een bon is waar op staat wat je gekocht hebt lijkt het me geen probleem.

 

Je hebt echter ook bonnetjes die uit de pin/creditcard terminal komen waar alleen een datum, totaalbedrag en (deel van) je pas/rekeningnummer op staat, die zijn niet bruikbaar omdat er niet op staat waarvoor betaald is. Ik weet natuurlijk niet wat dat postagentschap uitreikt, maar check het in ieder geval even.

Link naar reactie
  • 0

Via www.postkantoor.nl/ kun je ook de postzegels bestellen. Je krijgt dan zeker een factuur op naam en het scheelt nog eens wachttijd en uitleg aan een volgende medewerker van het agentschap :)

 

Voor pakket versturen kun je via onlineverzendservice.postnl.nl een etiket aanmaken. Hier wordt wel BTW over gerekend, maar je krijgt wel een voordeeltarief.

Link naar reactie
  • 0

Precies Alexander, dat wilde ik ook zeggen: gewoon online bestellen.

 

In de Office Center zit hier ook een postbalie, die zullen er ook wel minder moeite mee hebben.

 

Online bestellen heeft ook een nadeel. Van de zegelvelletjes die ik twee weken geleden kreeg was er eentje nogal vies. Teruggestuurd in de meegeleverde antwoordenvelop. Niks meer van gehoord. Zal maandag maar eens gaan bellen...

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.