• 0

3 jaar eenmanszaak. Op zoek naar partner, wat nu?

Hallo,

 

Sinds 3 jaar ben ik eigenaress van een bruidsboetiek. Nu wil ik gaan samenwerken en mijn bedrijf voor 40% delen met een partner. Ik denk met een partner meer te kunnen bereiken, de huur kunnen delen, maar uiteraard zo ook de winst.

 

Hoe kan ik dit het beste gaan uitvoeren, ik vraag de toekomstige partner dan ook 40% van het door mij geinvesteerde bedrag te investeren wat gebruikt zal worden voor de zaak. De winst zal dan ook met 40% gedeeld worden.

 

Kan ik het beste een maatschap opzetten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds 3 jaar ben ik eigenaress van een bruidsboetiek. Nu wil ik gaan samenwerken en mijn bedrijf voor 40% delen met een partner. Ik denk met een partner meer te kunnen bereiken, de huur kunnen delen, maar uiteraard zo ook de winst.

 

40% van de aandelen betekent dat je partner niet gelijkwaardig in de samenwerking stapt. Wat heb jij te bieden dat het toch aantrekkelijk is voor een ander om met jou in zee te gaan? Realiseer je dat jij hier de behoefte hebt aan een partner en denk dus goed na over jouw positie en wat jij te bieden hebt.

Wat denk je met een partner te kunnen bereiken wat je met een goede werknemer niet zou kunnen? Hie denk je met een partner meer om te gaan zetten of, beter gezegd, meer winst te maken? Er komt immers iemand bij die ook uit deze ruif moet eten. Heb je op dat vlak al een plan?

 

Hoe kan ik dit het beste gaan uitvoeren, ik vraag de toekomstige partner dan ook 40% van het door mij geinvesteerde bedrag te investeren wat gebruikt zal worden voor de zaak. De winst zal dan ook met 40% gedeeld worden.

 

Iemand moet zich dus inkopen. Dit kan door een bedag in de zaak te storten. Maar, aansluitend op mijn vorige vragen, weet je wat je met dat geld wilt gaan doen? En wat heb je jouw potentiële partner te bieden op het vlak van de terugverdientermijn van de investering?

 

Kan ik het beste een maatschap opzetten?

 

Tja, wat het beste is kan zo niet gezegd worden, dat is een veel te specifieke vraag die kennis van jouw volledige dossier vraagt. Realiseer je wel dat je een maatschap of een VOF niet zomaar moet beginnen. Het klinkt leuk, maar feitelijk ga je samen op in een gemeenschap waar je niet alleen de lusten maar ook de lasten deelt.

Laat dit traject alsjeblieft begeleiden door een goede en kundige adviseur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zomaar 40% van het geïnvesteerde bedrag in ruil voor 40% van de winst is nou niet bepaald de meest logische bedrijfswaardering. Het gaat er niet om wat het je heeft gekost, maar wat het zal gaan opleveren.

 

Welke rechtsvorm bij je/jullie past, is (ook) maatwerk. Je kunt denken aan een VOF, met alle risico's van dien, of een BV, met weer andere voor- en nadelen.

 

Lees, voor je er concreet werk van gaat maken, hier op HL ook eens wat draadjes over samenwerken. Een gezamenlijke onderneming is net een huwelijk: weet waar je aan begint.

 

Edit: Dennis was wat sneller, maar het komt aardig overeen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Sinds 3 jaar ben ik eigenaress van een bruidsboetiek. Nu wil ik gaan samenwerken en mijn bedrijf voor 40% delen met een partner. Ik denk met een partner meer te kunnen bereiken, de huur kunnen delen, maar uiteraard zo ook de winst.

 

Hoe kan ik dit het beste gaan uitvoeren, ik vraag de toekomstige partner dan ook 40% van het door mij geinvesteerde bedrag te investeren wat gebruikt zal worden voor de zaak. De winst zal dan ook met 40% gedeeld worden.

 

Kan ik het beste een maatschap opzetten?

 

 

Naast de goede input die hierboven reeds gegegeven is wil ik je enkel wat vragen stellen waarvan het belangrijk is dat je erover nadenkt voordat je na gaat denken over de uitvoer van het idee

 

* Waarom wil je een partner?

* Wat verwacht je van deze partner?

* Hoe gaat deze partner toegevoegde waarde leveren? En is deze toegevoegde waarde dan, zoals in jouw voorbeeld, evenredig aan 40% van de winst?

 

Onderschat niet dat je nu voor serieuze keuzes komt te staan waar je echt goed over na moet denken daar de impact en gevolgen groot kunnen (lees zullen) zijn.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk met een partner meer te kunnen bereiken, de huur kunnen delen, maar uiteraard zo ook de winst.

 

Ik vraag me af wat je jezelf hier bij voorstelt: huur deel je niet want dat zijn bedrijfskosten. Van je omzet trek je die kosten (en alle andere kosten en inkoop uiteraard) af en dan heb je winst als het goed is.

 

Als je winst nu 60k is dan moet dat 100k worden wil je er niets op achteruit gaan. En is het realistisch om er van uit te gaan dat je omzet ook ineens met 40% omhoog gaat?

 

Heb je een (nieuw) bedrijfsplan gemaakt of komt het echt uit het "denken" voort.

 

Je zit in een specifieke branche waarin wellicht goed te verdienen valt omdat een bruiloft vaak wat mag kosten maar 40% omzetstijging?

 

Kan je aangeven hoe je die stijging van omzet ziet met een partner erbij?

 

Daarnaast is het zo een vof is haast een huwelijk, Als je de voorwaarden niet goed vastlegt dan is het zelfs bijna in "gemeenschap van goederen" Gaat het toch door laat dan in ieder geval het contract door een goede adviseur opstellen.

Een voorbeeld van internet plukken en zelf aanpassen is het concept voor problemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie inderdaad vaak dat samenwerkingen in een vof vaak heel moeilijk te beeindigen zijn, en bijna altijd pijnlijk en kostbaar. Dit omdat in de meeste gevallen inderdaad de afspraken niet goed zijn vastgelegd of er gewerkt wordt met een model vof-contract, maar er in de praktijk door de vennoten hele andere afspraken gelden, etc etc. Het is inderdaad van groot belang een goed vof-contract te gebruiken, wat dus betekent dat het op maat is opgesteld, specifiek toegespitst op de werkelijke situatie in het bedrijf en de situatie waar de vennoten naartoe willen. En, ook heel belangrijk, dat de vennoten daar ook naar handelen.

 

Voorts is het inderdaad de vraag of een partner echt (meteen) 40% van de eigendom moet worden gegeven, al dan niet door middel van aandelen, voor zover het een B.V. of N.V. betreft. Wellicht is een contractuele samenwerking met duidelijke en realistische afspraken over inbreng van de partner (geld, werken, etc) en beloning/opbrengst voor de partner (welk aandeel in winst, kosten, etc) ook een mogelijkheid.

 

Inderdaad is het verstandig eerst duidelijk te krijgen hoe je de vragen beantwoordt die hiervoor al zijn gesteld, zodat je eerst je doelen en wensen kunt bepalen, en van daaruit pas gaat beslissen hoe die samenwerking vorm moet krijgen.

 

Hoe dat ook zal zijn, naar mijn mening geldt altijd: duidelijkheid, duidelijkheid, duidelijkheid (schriftelijk), zo voorkom je conflicten. Op basis van enkel goed vertrouwen (zonder duidelijke schriftelijke afspraken) heb ik het bedroevend vaak mis zien gaan met cliënten en volgde een nare 'scheiding'.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie beantwoording.

 

allereerst zou ik inderdaad alles schriftelijk vast laten leggen.

 

Er nog niks definitief ik ben mij puur aan het orienteren.

 

Nu is het zo dat ik mijn boetiek wil gaan overbrengen naar een winkelpand. De huur is te hoog voor mij om alleen te dragen. Degene die mijn partner wordt komt part time bij mij te werken. Diegene kan dus zijn huidige baan in loondienst behouden.Ik denk meer omzet te kunnen behalen omdat de mogelijke partner inzetbaar is op momenten dat ik niet kan(lees 'savonds en op doordeweekse dagen wanneer ik geen opvang heb voor mijn dochtertje). Hierdoor kan ik tegemoet komen op de vraag van mijn klanten. Veel klanten willen of in het weekend terecht of savonds. Ik kan hier niet aan tegemoet komen en de mogelijke partner wel.

 

Verder vind ik hetb inderdaad heel lastig in welke mate ik de partner eigenaar zou moeten laten worden. Ik blijf de hoofdwerkzaamheden uitvoeren. De taken die ik van de partner verwacht is het ontvangen van klanten, pasafspraak uitvoeren en dan worden de mogelijke bestellingen aan mij doorgegeven die ik dan plaats bij het bruidsatelier en dan ook de bestellingen volg. Wel verwacht ik dat de partner zich inzet om klanten te werven.

 

Ook wil ik mijn bruidsboetiek gaan oververhuizen naar een nieuw pand daar ik daar meer mogelijkheden zie. Hiervoor komt wel meer huur in de plaats die ik alleen niet kan dragen. Gezien mijn partner dan nog haar baan in loondienst heeft, zal ze ook meedragen aan de huur.

 

Het bedrag wat de partner zal investeren zal gebruikt worden voor de huur, collectie uitbreiden van de bruidsjurken en inrichting van de nieuwe winkel. Echt puur alleen voor de zaak.

 

De reden dat ik een partner wil is dat ik merk het erg te missen om met een collega te werken. Met z'n twee bereik je meer, meer ideeen, samen plannen kunnen uitvoeren.

 

Als de partner werkt en een bruidsjurk verkoopt verkrijg ik 60% van de uiteindelijke winst daar ik meer verantwoordelijkheden en werkzaamheden zal hebben en het mijn concept is. Zo ook andersom als ik een bruidsjurk verkoop krijgt mijn partner daarover 40%.

 

Ik heb aangeven dat er geen garantie is dat de zaak goed gaat lopen samen. Het geinvesteerde bedrag is een eigen risico en daar is de partner zich van bewust.

 

 

Link naar reactie
  • 0

je zoekt dus eigenlijk een bank en een parttime personeelslid :)

 

De huur is te hoog voor jou alleen. Heb je al berekend hoeveel extra omzet je moet maken om dat gat te dekken?

En trek daar dan vanaf: winstaandeel van je toekomstige compagnon. Blijft er dan nog wat over of verdien je dan nog steeds te weinig voor die hogere huur?

 

Daarnaast geef je aan dat de toekomstige compagnon geld mee moet nemen ter dekking van die huur. Dat gaat natuurlijk maar een zekere periode mee, dus als het niet lukt dan is die compagnon zijn/haar ged kwijt.

 

Het is allemaal een beetje een shot in the dark

 

Ik zie hier in elk geval nog geen goede propositie voor een geïnteresseerde. Terug naar de tekentafel lijkt mij.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hetgeen Joost omschrijft is ook mijn indruk van het laatste verhaal wat je schrijft, hij was me net voor.

 

Degene die mijn partner wordt komt part time bij mij te werken. Diegene kan dus zijn huidige baan in loondienst behouden.Ik denk meer omzet te kunnen behalen omdat de mogelijke partner inzetbaar is op momenten dat ik niet kan(lees 'savonds en op doordeweekse dagen wanneer ik geen opvang heb voor mijn dochtertje). Hierdoor kan ik tegemoet komen op de vraag van mijn klanten. Veel klanten willen of in het weekend terecht of savonds. Ik kan hier niet aan tegemoet komen en de mogelijke partner wel.

Dus je kunt niet 's avonds, niet in het weekeinde, terwijl veel klanten dat juist wel willen (en niet alle doordeweekse dagen). Dit lijkt een beetje momenteel het probleem dat je denkt op te lossen door een partner. Of dan 60/40 een reele verdeling is, is ook een beetje afhankelijk het aantal uren dat ieder moet gaan draaien in de winkel, waarbij de voorkeurtijdstippen van de klanten niet door jezelf worden ingevuld.

 

Waarom moet je potentiele partner er bij blijven werken ? Denk je dat diens uren niet niet genoeg opleveren om 1) diens aandeel in de huur te dekken 2) het geinvesteerde geld terug te verdienen en 3)een vergoeding voor de arbeid over te houden. Dan is het toch helemaal niet aantrekkelijk om aan de samenwerking te beginnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Met je toelichting (winkelpand, ruimere openingstijden) maak je gelukkig al wat meer duidelijk. Hiermee zou je in theorie een omzetstijging moeten kunnen realiseren. Maar... hoe snel en hoeveel moet je wel realistisch begroten. De stijging realiseer je niet in een dag, als je die al realiseert. Is er wel meer behoefte in de markt?

 

Ik weet niet of het verstandig is om al je ideeen (eigendom, samenwerking, winkelpand, investering in collectie, etc.) tegelijk uit te voeren. Zo krijg je een stapelrisico. Kun je die persoon niet gewoon een tijdje inhuren vanuit je huidige situatie? Je merkt dan of het klikt, of er meer omzet komt, etcetera. Ter stimulans kun je dat (deels) op commissiebasis doen.

 

Als je dan in de luxe situatie komt dat het goed gaat lopen kun je een winkelpand gaan huren, want daar heb je dan geld voor. Begin klein, verbouw het niet direct tot je droomwinkel.

 

Mocht het dan nog steeds goed lopen, en je wilt graag investeren in nieuwe collecties en dergelijke, dan kun je kijken naar de opties om investeringsruimte te creeren. De bank, een partner die zich inkoopt, je eigen spaargeld, enzovoorts.

 

Voor partnerschap moet je echt veel meer redenen hebben dan gezelligheid en geldgebrek, want je lost dan een korte termijnprobleem op met een lange termijn probleem. Als het namelijk ooit niet meer botert tussen jullie twee dan is dat waarschijnlijk ook het einde van je winkel.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nou het probleem is dus, het pand waar ik nu zit wordt gesloopt. Ik deel het pand met een fotograaf en hoef geen huur te betalen, daar het voor hem ook een win situatie is als hij klanten uit mijn pasafspraken haalt. Maar nu is deze fotograaf nogal laks en wacht het tot het laatste moment af. Ook merk en heb ik reacties gehoord dat mensen zich verplicht voelen naar de fotograaf toe terwijl ze soms alleen een afspraak bij mij willen. Ook zit mijn showroom gevestigd in een ruimte die vanaf de winkelstraat niet te zien is.

 

Ik vind dit heel jammer omdat ik weet dat er wel veel mensen interesse hebben. Alleen een winkelpand kan ik echt niet betalen. De laagste huurprijs is hier 1000 voor een pand van 35 m2.

 

Als ik iemand inhuur hoe zit dat met verzekeringen ziekte doorbetalingen etc? Maar dan nog kan ik niet in mijn eentje een winkelruimte betalen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, zo wordt er langzaamaan meer duidelijk. Je hebt dus een deadline, stapsgewijs kan dan te lang duren.

 

Je zult natuurlijk aannemelijk moeten maken dat je met een pand meer geld gaat genereren, zodat je (uiteindelijk) zelf je huur kunt betalen. Een positieve business case dus.

 

Om de eerste tijd rond te komen heb je dus geld nodig. Ga eens praten met een onafhankelijk adviseur, of met de bank, of zoek ondernemersbegeleiding via KvK of een ander instituut in de regio. Die begeleiding is in sommige gevallen zelfs kostenloos.

 

Als je de business case voor zo'n stap niet rond krijgt, moet je hopen op een ander gratis pand of zelfs stoppen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hier in het dorp noemen we het maar ;) zat een bruidszaak. Deze gaat stoppen wegens gezondheidsredenen. Ik wil hier gebruik van maken. Of het goed gaat lopen, die garantie heb je nooit. Zo liep het bij mij juist de eerste 1,5 heel goed en deed ik het vanuit huis. Het werd steeds rustiger en nu is het gewoon een moeilijke tijd. Juist omdat mijn jurken betaalbaar zijn in deze branche wil ik hier goed op inspelen alleen merk ik dat weinig mensen weten dat ik er ben. Ben druk bezig met adverteren etc, maar ik weet dat een etalage vol bruidsjurken aandacht trekt.

Link naar reactie
  • 0
Heb je een (nieuw) bedrijfsplan gemaakt of komt het echt uit het "denken" voort.

 

Als ik alles zo lees krijg ik het idee dat er totaal geen bedrijfsplan is maar dat je gewoon continue denkt aan oplossingen voor alle problemen zoals huisvesting, werktijden en geld. Maar die ga je niet opvangen met een partner binnen halen hoe mooi je het verhaal ook voor haar/hem maakt

 

Enige oplossing is het denken staken en terug naar de "tekentafel" oftewel het ondernemingsplan. Maak een goed doortimmerd plan en ga dan op zoek naar oplossingen voor de uitvoering.

 

En als dat op dit moment een brug te ver is kan je misschien beginnen met de waardevolle tips van Hans van den Bergh

 

 

Misschien moet je eens gestructureerd nadenken over jouw ambities, daar helpt het volgende hulpmiddel bij:

 

Neem vijf A-4tjes.

 

Op het eerste A4-tje schrijf je 'Wie ben ik?', op de tweede 'Wat kan ik?', op de derde 'Wat wil ik bereiken?', op de vierde 'Hoe is dat te bereiken?' en op de laatste 'Wat is ervoor nodig om het te bereiken?'

 

Ga gedurende een aantal weken gedisciplineerd elke dag een uur ervoor zitten om deze vragen in willekeurige volgorde te onderzoeken en te beantwoorden. Je zult merken dat deze vragen de hele dag door je hoofd gaan spoken, maak meteen notities van die gedachten en vul die op de betreffende A4-tjes in. Na een tijd kun je de A4-tjes in bovenvermelde volgorde leggen en heb je in ieder geval een basis gelegd voor - en richting gegeven aan - jouw persoonlijke ambities en jouw ondernemingsplan.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Oja en als je iets op papier hebt dan zijn er op HL voldoende mensen die daar hun visie op willen geven al dan niet via PM. :)

 

Link naar reactie
  • 0
Nou het probleem is dus, het pand waar ik nu zit wordt gesloopt.

 

Hoe lang heb je nog voordat je het pand uit moet ? Je zult de nodige tijd moeten hebben om alles goed te kunnen regelen.

 

Maar nu is deze fotograaf nogal laks en wacht het tot het laatste moment af.

 

Maar heb je al wel met heb gesproken over wat zijn plannen zijn, gaat hij wel/niet op zoek naar een nieuw pand en wil hij jou daar dan ook weer (gratis) gebruik laten maken van een deel van dat pand ?

 

Alleen een winkelpand kan ik echt niet betalen. De laagste huurprijs is hier 1000 voor een pand van 35 m2.
Zo liep het bij mij juist de eerste 1,5 heel goed en deed ik het vanuit huis.

 

Kun je niet terug naar vanuit huis werken als een tijdelijke oplossing. Zijn er meerdere panden leegstaand in je dorp, dan zou wellicht de verhuurders kunnen vragen of je tijdelijk (tegen een kleine vergoeding) een etalage mag gebruiken, etalage inrichten met daarbij je contactgegevens (website, email, telefoon).

Link naar reactie
  • 0

Zijn er meerdere panden leegstaand in je dorp, dan zou wellicht de verhuurders kunnen vragen of je tijdelijk (tegen een kleine vergoeding) een etalage mag gebruiken, etalage inrichten met daarbij je contactgegevens (website, email, telefoon).

 

Niet aan gedacht, da's ook een goed idee!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.