• 0

Box 3 + eenmanszaak

Hallo,

 

Stel ik heb 40,000 euro op een prive spaarrekening staan en schrijf dit over naar de rekening van mijn eenmanszaak. Dit laat ik hier staan tot eind van het jaar. Dan zou ik op de eerste volgende opgave IB kunnen invullen dat ik 0 euro aan spaartegoeden heb en hoef ik dus geen vermogensbelasting te betalen want:

 

01-01-2012 : 40,000

31-12-2012: 0

 

(40,000 + 0) / 2 = 20,000 = Onder de belastbare grens.

 

Nu zal ik hoe dan ook, iets over het hoofd gezien hebben. Ik zou graag willen weten wat de voordelen/nadelen zijn van deze situatie.

 

Bij voorbaat dank :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

yep je ziet iets over het hoofd, artikelen 2.14 lid 3 sub b en sub c wet IB 2001:

 

b. vermogensbestanddelen, of delen daarvan, die gedurende een periode van niet meer dan drie achtereenvolgende maanden inkomen uit werk en woning of aanmerkelijk belang genereren, en daaraan voorafgaand en daaropvolgend inkomen uit sparen en beleggen genereren, tevens in aanmerking genomen bij de bepaling van het belastbare inkomen uit sparen en beleggen indien in deze periode een peildatum is gelegen als bedoeld in artikel 5.2;

 

c. vermogensbestanddelen, of delen daarvan, die gedurende een periode van meer dan drie achtereenvolgende maanden, maar niet meer dan zes achtereenvolgende maanden inkomen uit werk en woning of uit aanmerkelijk belang genereren, en daaraan voorafgaand en daaropvolgend inkomen uit sparen en beleggen genereren, tevens in aanmerking genomen bij de bepaling van het belastbare inkomen uit sparen en beleggen indien in deze periode een peildatum is gelegen als bedoeld in artikel 5.2, tenzij de belastingplichtige aannemelijk maakt dat aan zijn handelingen zakelijke overwegingen ten grondslag liggen;

 

Anders gezegd:

 

Als je gaat boxhoppen van box 3 naar box 1 (winst uit onderneming) zonder dat er een echte zakelijke reden is voor het storten van privé geld op de rekening van de onderneming kan ertoe leiden dat je dubbel belast wordt:

 

1. de rente ontvangen door de onderneming wordt belast in box 1: EN

2. het saldo wordt alsnog toegerekend aan box 3.

 

Goed bedacht, maar allang bij wet een gedicht gat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

yep je ziet iets over het hoofd, artikelen 2.14 lid 3 sub b en sub c wet IB 2001:

 

b. vermogensbestanddelen, of delen daarvan, die gedurende een periode van niet meer dan drie achtereenvolgende maanden inkomen uit werk en woning of aanmerkelijk belang genereren, en daaraan voorafgaand en daaropvolgend inkomen uit sparen en beleggen genereren, tevens in aanmerking genomen bij de bepaling van het belastbare inkomen uit sparen en beleggen indien in deze periode een peildatum is gelegen als bedoeld in artikel 5.2;

 

c. vermogensbestanddelen, of delen daarvan, die gedurende een periode van meer dan drie achtereenvolgende maanden, maar niet meer dan zes achtereenvolgende maanden inkomen uit werk en woning of uit aanmerkelijk belang genereren, en daaraan voorafgaand en daaropvolgend inkomen uit sparen en beleggen genereren, tevens in aanmerking genomen bij de bepaling van het belastbare inkomen uit sparen en beleggen indien in deze periode een peildatum is gelegen als bedoeld in artikel 5.2, tenzij de belastingplichtige aannemelijk maakt dat aan zijn handelingen zakelijke overwegingen ten grondslag liggen;

 

Anders gezegd:

 

Als je gaat boxhoppen van box 3 naar box 1 (winst uit onderneming) zonder dat er een echte zakelijke reden is voor het storten van privé geld op de rekening van de onderneming kan ertoe leiden dat je dubbel belast wordt:

 

1. de rente ontvangen door de onderneming wordt belast in box 1: EN

2. het saldo wordt alsnog toegerekend aan box 3.

 

Goed bedacht, maar allang bij wet een gedicht gat.

 

groet

Joost

 

 

ZZoals altijd, bedankt voor je uitgebreide uitleg.

 

Nu wil het toeval dat ik op deze situatie kwam doordat ik een zakelijke investering voor ogen heb. Deze investering staat alleen nog niet vast. Concreter, het is niet helemaal zeker of de apparatuur geleverd kan gaan worden En er gaan een aantal maanden overheen. Mocht het niet geleverd worden En de investering wordt gerestitutioneerd, dan zit ik dus in de situatie dat ik moet aantonen dat ik niet fout zit.. Hoe kan ik er zeker van zijn dat er geen misverstanden ontstaan?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Nu wil het toeval dat ik op deze situatie kwam doordat ik een zakelijke investering voor ogen heb. Deze investering staat alleen nog niet vast. Concreter, het is niet helemaal zeker of de apparatuur geleverd kan gaan worden En er gaan een aantal maanden overheen.

 

Als nog niet zeker is dat er geleverd gaat worden is het ook niet noodzakelijk dat het geld van privé naar de zaak gaat.

 

Mocht het niet geleverd worden En de investering wordt gerestitutioneerd, dan zit ik dus in de situatie dat ik moet aantonen dat ik niet fout zit.. Hoe kan ik er zeker van zijn dat er geen misverstanden ontstaan?

 

Begrijp ik nou goed dat jij van tevoren gaat betalen voor een investering waarvan de levering nog niet zeker is? In dat geval hoef je geen probleem te verwachten met de fiscus. Je wendt het geld aan met een zakelijk doel. Het staat ook niet op je zakelijke rekening, je hebt het gebruikt voor een betaling.

 

Maar daar staat tegenover dat het zakelijk gezien waanzin is om te betalen voor een investering waarvan de levering niet zeker is. Naast het liquiditeitsverlies geldt ook nog dat je bij een eventueel faillissement van de leverancier kunt fluiten naar je centen. Je moet maar afwachten of je je centen nog terug ziet.

 

Voor de goede orde, € 40.000,00 aan vermogen komt neer op een IB-heffing van maximaal € 480,00 in box 3. Het levert je aan rente minstens € 800,00 op. Daar zou ik het liquiditeitsverlies en het risico van het voorschot niet voor willen lopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.