• 0

Nieuwe Catering

Hallo,

 

Ik heb een vraag omtrent "onze" onderneming die we binnenkort willen starten en

hoe we daarin het beste de winst kunnen verdelen.

 

De huidige eigenaar van een cafetaria wil een catering opzetten bij hem in de zaak.

En hij heeft mij daarvoor gevraagd.

 

Voordeel hiervan is, dat ik geen nieuw materieel / apparatuur hoef aan te schaffen en

het is een leuke uitdaging.

 

Maar nu is het zo dat hij van de omzet 10% wil hebben voor de huur / gas / water / electra.

En dan ook nog is 50%/50% van de winst.

 

Ik snap dat hij graag wil zorgen dat hij de aandelen op 50% houdt, zodat hij zelf ook kan

bepalen over de "toekomst" van de catering.

Verder werkt hij alleen in zijn cafetaria, zonder personeel.

Af en toe 1 op de piekmomenten. Dus mijn vraag is of het wel reëel is om het 50%/50% te doen.

 

Want als ik straks bezig ben om de catering op te bouwen. En hij doet alleen de financiën.

Dan kan ik weinig hulp verwachten van hem qua productie, promotie, etc.

(want hij moet zijn cafetaria ook draaiende houden)

 

Nu is mijn vraag hoe ik hier het beste kan handelen, zonder dat ik mezelf op den

duur in de vingers snij.

 

Ik heb overigens al een voorstel van 40%/60% gedaan, maar dat wou hij niet.

Puur om de reden, dat hij ook een bepalende factor is binnen de catering.

 

 

B.v.d.

 

Frank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frank,

 

Je hebt het over "50% van de aandelen" maar is de rechtsvorm ook zodanig? Het is wel belangrijk wie het bedrijf bezit en wie er de scepter zwaait. Als hij 50% van de winst wil en jij het werk gaat doen weet ik wel hoe het afloopt: jij mag niet investeren in machines om jouw werk makkelijker te maken omdat dat van zijn korte termijn winst afgaat...

 

Al met al lijkt het me geen goede constructie zoals de zaken er voor staan. Het risico voor hem is klein (investering die nodig is?), zijn vaste kosten worden afgedekt en toch wil hij de helft van de winst. Jij doet het werk maar je hebt geen idee hoeveel je uiteindelijk gaat verdienen want het is puur gebaseerd op winst. Kun je wel een tijdje zonder inkomen?

 

Wat alternatieven uit de losse pols:

 

- Hij is en blijft 100% de ondernemer en neemt jou in loondienst, met een percentage van de winst als incentive. Echter, als hij de baas is en de boekhouding zelf doet, bepaalt hij ook wat de winst is hoeveel jij dus opstrijkt. Zolang jij er werkt kan hij de winst uitstellen door te reserveren en investeren, en dan krijg je niks.

- Hij is en blijft 100% de ondernemer en neemt jou in loondienst, met een percentage van de jaaromzet als incentive. De omzet moet dan wel duidelijk en helder zijn en gescheiden van de andere activiteiten in de cafetaria.

- Hij is en blijft 100% de ondernemer en huurt jou in als oproepkracht, per order. Dat stimuleert jou ook om flink te verkopen en netwerken.

- Jullie worden allebei apart ondernemer, hij koopt zijn catering bij jou in. Uiteraard moet je een minimum inkoop voor het eerste jaar afspreken zodat jij kunt investeren. Hij al andersom jouw exclusiviteit bedingen voor tenminste een jaar. Daarna moet je andere afnemers ook direct kunnen bedienen. Let op dat je dit ook met de belastingdienst regelt, want het kan op een verkapt dienstverband lijken. En professionele voedselbereiding heeft wat eisen aan werkplekhygiëne, haccp, diploma's enzovoorts dus ga even informeren bij de KvK.

 

Maar los van de constructie: Heb je met zo goed mogelijke aannames doorgerekend of dit überhaupt een redelijke winst kan opleveren? Mag dit van het bestemmingsplan en de huidige vergunningen? Enzovoorts. Een ondernemingsplan dus. En ga naar het ondernemersloket van de gemeente; zij kunnen meer vertellen over bestemmingsplannen, vergunningen, enzovoorts. En naar de KvK om te kijken wat zij voor je kunnen betekenen. En als je een beeld hebt wat je wilt doen, raadpleeg een fiscaal juridisch adviseur voor een solide constructie tussen jou en de huidige eigenaar.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Het is in ieder geval wel zo, dat we over de catering beide de eigenaar zijn.

Dus als ik in de financiën wil kijken en handelen, dat is dat volgens hem ook geen probleem.

 

Het is geen onbekende van mij, maar ik wil toch zo minder mogelijk risico op problemen hebben.

 

- Verder wordt het een v.o.f.

- Hij helpt verder ook mee met de catering, want een cafetaria is geen vetpot. Klanten worden snel geholpen en zijn dan ook weer gauw weg. Tijd heeft hij dan wel.

- Verder ben ik zelf zelfstandig werkend kok en sous-chef geweest, papieren e.d. heb ik wel. En verstand van een "keuken" runnen ook. Dus daar ligt het probleem niet.

 

En een optie dat hij 100% de ondernemer zou zijn, trekt me totaal niet. Dan zou ik sowieso terug gaan om in een restaurant te gaan werken.

En inderdaad moeten we kijken of er wel een tweede kvk-nummer op hetzelfde pand mag komen, of op een andere manier.

Maar om het huisadres als kvk-nummer op te stellen brengt ook bepaalde regels qua hygiëne, etc mee.

 

Sowiezo ga ik aankomende zaterdag (3 november) in Hengelo naar de kvk-startersdag, om daar ook informatie op te doen.

 

Maar bedankt in ieder geval voor de tips/info Ron!

 

Gr.

Link naar reactie
  • 0

Dag Frank,

 

Dank voor de aanvullende informatie en graag gedaan.

 

Op basis van je eerste bericht had ik me een voorstelling van je situatie gemaakt. Het leek alsof je gevraagd werd als hulpje, maar je blijkt zelf ervaren en in het bezit van papieren. In dat geval vraag ik me juist weer af of een catering vanuit een cafetaria niet een maatje te klein voor je is. Maar goed, dat is kan alleen jij beoordelen. In elk geval heb je meerdere opties. En maak een plan!

 

Misschien toch maar zelf beginnen als cateringleverancier voor cafetariahouders in de regio? Dan kun je daarna, als het goed loopt, die bekende van je weer in dienst nemen ;-)

 

Tot zaterdag, ik ben er ook.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zonder cijfers is het verrekte lastig om vast te stellen of je hier uberhaupt iets mee kunt. Verder is mij nog niet helemaal duidelijk of jullie beiden hetzelfde voor ogen hebben: Is het de bedoeling dat het een VOF wordt, waarin zowel de cafetaria als het cateringbedrijf zijn ondergebracht, of blijft de cafetaria er verder buiten (dus: krijg jij ook een deel van de cafetariawinst of niet)? Of moet het een hele andere vorm van samenwerking worden?

 

Verder geef je aan dat je niet hoeft te investeren in inventaris, maar ik zou verwachten dat dat in de kosten (10% van de omzet) dan wel in de winstverdeling zit verwerkt. En wat te doen als de inventaris vervangen moet worden? Komt dat dan voor rekening van de cafetariahoude, of gezamenlijk? En wat verandert dat aan de afspraken over kosten en winstverdeling?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

We hebben inderdaag allebei hetzelfde voor ogen.

Maar de cafetaria blijft gescheiden van de catering, ik krijg dan verder niks mee van de winst van de cafetaria. Daar bemoei ik me ook niet mee.

 

Het gaat mij alleen om de catering, qua inventaris valt het reuze mee, er zullen wel wat dingen gekocht moeten worden.

Maar dat zal echt niet oplopen in de duizenden euro's. Het was vroeger een poelier, apparatuur als een koeling, vriescel, oven, gasfornuis, afzuigkap, etc zit er allemaal nog in.

 

"" En wat te doen als de inventaris vervangen moet worden? Komt dat dan voor rekening van de cafetariahoude, of gezamenlijk?""

"" En wat verandert dat aan de afspraken over kosten en winstverdeling? ""

Daarom ben ik ook aan het ontzettend aan het twijfelen over wat het beste is qua winstverhouding.

Link naar reactie
  • 0

Zoals je zegt in je openingspost is de verhouding in de inzet die jullie gaan doen lastig in te schatten. Als je nu al inkomsten wilt verdelen op basis van nog uit te voeren werkzaam is dat wel erg lastig. Zeker als je al twijfelt aan zijn beschikbaarheid ivm andere werkzaamheden voor de cafetaria. Zouden jouw inkomsten volledig uit je winstdeel moeten komen?

 

Een andere constructie lijkt me dan toch beter. Anders ga je je er toch behoorlijk aan irriteren denk ik.

 

Nog een variant:

- Jij krijgt een vast maandelijks bedrag om je inzet te bekostigen en de overblijvende winst verdeel je 50-50.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.