• 0

BV financieren vanuit privé(schuld)

Beste forumleden,

 

 

Zowel op Higherlevel als via Google gezocht maar helaas geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Neemt een verstrekker van vreemd vermogen (bank) een privéschuld van de DGA mee bij het beoordelen van de financieringsaanvraag?

 

Deze vraag heb ik omdat ik aan het zoeken ben naar de mogelijke financiering van een nieuw op te starten onderneming. Hieronder enige kenmerken:

Financieringsbehoefte € 75.000

Eigen vermogen (spaargeld) € 25.000

Persoonlijke lening mogelijk € 50.000

 

Als de nieuw te starten onderneming succesvol blijkt verwacht ik dat er binnen zes maanden aanvullend financiering nodig is van ca. € 175.000. Op het moment dat ik in privé de persoonlijke lening heb aangetrokken van € 50.000 en € 75.000 aan (eigen vermogen) heb ingebracht in een BV dan biedt dit wellicht mogelijkheden. Maar wat doet de bank met de privéschuld van de DGA?

 

Ik begrijp dat het wel of niet verstrekken van een lening afhankelijk is van vele factoren en dat het ondernemen d.m.v. een BV fiscale consequenties heeft t.o.v. een eenmanszaak.

 

Graag jullie hulp!

 

 

Ben

Ben Ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ben,

 

Ik ben geen financieringsdeskundige, maar als je €50k in privé leent en dit inbrengt als "eigen vermogen" in de BV, denk ik niet dat de bank dit ziet als eigen vermogen. Sterker nog, ook de fiscus zou hier anders tegenover kunnen staan. In feite stort je een p.l. door naar de BV, waardoor de BV een schuld aan jou heeft en jij een TBS-vordering op de BV.

 

Ik denk dat een bank sowieso naar de kredietwaardigheid van de DGA kijkt en eist dat deze zich borg stelt voor de schulden van de BV.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Alle vormen van financiering worden meegenomen bij een beoordeling. De bank zal jouw persoonlijke lening aan de bv waarschijnlijk achterstellen op haar eigen lening. Ook kan het zo zijn dat je eerst de lening aan de bank terug moet betalen voordat je je privélening terug mag betalen. Verder kan het zijn dat de bank je haar lening persoonlijk laat garanderen (ondanks dat je het hebt over een lening van de bank aan de bv).

 

Qua ‘beoordeling’ wil de bank maar één ding: een met tijd en risico verdisconteerd rendement genereren. Dit impliceert dat je toekomstige verwachtingen moeten voorzien in het probleemloos terugbetalen van minimaal de bank, maar liefst alle financieringsverstrekkers. Zet dus duidelijk uiteen dat je EBITDA toereikend is om zowel rente als aflossing te betalen. Probeer hierbij je totale schuld/EBITDA ratio onder de drie te houden. Dit wordt algemeen gezien als safe. Dit is uiteraard een leidraad, waardoor uitzonderingen van toepassing kunnen zijn.

 

En zoals Odeon al zegt komen er additionele voorwaarden kijken bij lenen aan de bv. Het berekenen van een zakelijke rente en de terbeschikkingstellingregeling zijn hier voorbeelden van. Daarnaast vervalt je persoonlijke lening niet als je bv failliet gaat. Het rendement dat je op de lening verwacht te maken moet dit risico wel dekken.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Als jij vanuit prive een storting in jouw BV doet als lening en dat achterstelt, dan zal de bank ook dat bedrag oormerken als eigen vermogen/risicovermogen. Hierdoor wordt het voor de bank makkelijker om te financieren. Een goed plan is natuurlijk onontbeerlijk!

 

Bij een achterstelling leg je vast dat het achtergestelde bedrag pas terugbetaald zal/kan worden nadat alle verplichtingen aan de bank voldaan zijn.

 

Vraag is, of de bank jou in prive een lening van 50/m wil verstrekken! Hiervoor zal gekeken worden naar jouw inkomsten, waaruit jij rente en aflossing kunt betalen. Als die uit de BV moeten komen, dan kan je die prive lening op je buik schrijven.

 

Je kunt dan beter een ondernemersplan schrijven en dat met verve bij de bank presenteren. Mogelijk zal een borgtocht gevraagd worden en een gebrek aan zekerheden oplossen met een staatsgarantie. Het door jou gepresenteerde plan zal leidend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Naast de uitstekende opmerkingen van Odeon is de financieringsvraag ook afhankelijk van wat je met het geld gaat doen. Waarvoor heb je de liquiditeit nodig? De bank zal heel anders staan tegenover een onderpand met een zekere waarde (machines, gebouwen) dan tegen de financiering van bijvoorbeeld voorraden.

 

Op het persoonlijke vlak moet je je ook afvragen hoe reëel jouw plannen zijn. Je wilt een investering doen van € 75.000,00 waarvan je € 25.000,00 zelf kunt ophoesten en € 50.000,00 wilt financieren met een PL. Naast de kosten van deze constructie is het nog volslagen onzeker of het slaagt. Mislukt het dan resteert de persoonlijke schuld van € 50.000,00 en het verlies van al je spaargeld. Lukt het, dat stijgt de schuldenlast met € 175.000,00 i.v.m. de aanvullende financieringsbehoefte. Maar aan die financiering hangen ook weer (hoge) kosten, en blijkbaar kun je groei niet bekostigen uit de succesvolle startup van je bedrijf.

 

Wat ik bedoel te zeggen: denk je niet te groot? Je praat over bedragen alsof het tientjes zijn. Maar realiseer je dat dit hele grote bedragen zijn en dat het, afhankelijk van de marges, erg lang kan duren voordat je de investeringen terug verdient heb. Probeer je plan eens te downsizen en bepaal de financieringsbehoefte die dan resteert. Misschien kun je het dan wel in eerste instantie af met jouw eigen vermogen van € 25.000,00. Ook vervelend als je dat verliest, maar veel minder vervelend dat nog eens eindigen met een schuld van € 50.000,00.

 

Met betrekking tot jouw vraag over het vermogen van de BV, ik ben met Odeon van mening dat de bank dit gewoon als vreemd vermogen zal zien (wat het natuurlijk ook is). en dus nadelig zal zijn voor je aanvraag. Ik begrijp dat je de BV nog moet oprichten. Wat je zou kunnen doen om dat probleem te overkomen is de waarde van de aandelen gelijk stellen aan € 75.000,00. Je stort dan de aandelen vol met dit bedrag wat dan eigen vermogen van de BV wordt. Er zal dan geen vreemd vermogen zijn maar wel een beschikbaar werkkapitaal van € 75.000,00.

Of dit verstandig en wijs is is natuurlijk een hele andere vraag (persoonlijk denk ik van niet, maar daarvoor zijn de door jou verstrekte gegevens veel te summier), maar het zou wel het probleem van het vreemd vermogen tackelen. Zoals bijna altijd: voer voor een advies op maat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik word nu al blij van de (snelle) reacties,

 

 

Het inderdaad de bedoeling om de waarde van aandelen gelijk te te stellen aan € 75.000. Gelukkig is het bij het opstarten van deze onderneming niet meteen de volledige financiering nodig. In het slechtste geval is er een verlies van circa € 20.000 en blijkt de onderneming niet levensvatbaar. Echter bij succes is er (veel) vermogen nodig om te investeren in duurzame bedrijfsmiddelen die worden verhuurd. Voordeel hierbij is dat de verhuurovereenkomsten zijn afgesloten voordat de investering wordt gedaan. De kastroom is op deze manier redelijk gewaarborgd. De totaal benodigde investering om te komen tot een winstgevende onderneming te komen bedraagt meer dan € 75.000 waardoor ik aanvullende financiering nodig heb. Om niet vast te lopen wil ik hier op voorhand rekening mee houden.

 

De omzet die wordt gerealiseerd komt voor circa 20% uit verhuuropbrengsten en voor 80% uit aanvullende dienstverlening welke hieraan gekoppeld is.

Ben Ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.