• 0

Startup, geen salaris als beloning?

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag je een werknemer geen salaris bieden maar een % van de aandelen?

Ehm, als je een bedrijf start met een dream team, dan richt je toch het bedrijf samen op en heb je allemaal aandelen? Jij kunt als oprichter wel de meeste aandelen hebben, maar de oprichting van het bedrijf is het enige moment dat je de leden van je team zonder gedoe aandelen kunt geven. Als je 18k startkapitaal hebt (wat tegenwoordig niet meer hoeft) kopen de teamleden voor 1800 euro 10% van de aandelen. Zonder dat ze dat fiscaal gaat opbreken.

 

Ik ben er helemaal van teruggekomen om Nederlandse werknemers aandelen of opties te geven. Teveel gedoe, teveel fiscale nonsense, teveel kosten. Amerikaanse werknemers kun je wel makkelijk opties geven.

Link naar reactie
  • 0

Mag je een werknemer geen salaris bieden maar een % van de aandelen?

Ehm, als je een bedrijf start met een dream team, dan richt je toch het bedrijf samen op en heb je allemaal aandelen? Jij kunt als oprichter wel de meeste aandelen hebben, maar de oprichting van het bedrijf is het enige moment dat je de leden van je team zonder gedoe aandelen kunt geven. Als je 18k startkapitaal hebt (wat tegenwoordig niet meer hoeft) kopen de teamleden voor 1800 euro 10% van de aandelen. Zonder dat ze dat fiscaal gaat opbreken.

 

Ik ben er helemaal van teruggekomen om Nederlandse werknemers aandelen of opties te geven. Teveel gedoe, teveel fiscale nonsense, teveel kosten. Amerikaanse werknemers kun je wel makkelijk opties geven.

 

Ik snap het principe wel, maar in betutteld nederland moet de directeur nog een verplicht salaris hebben. Ik vraag mij af of je uberhaubt aandelen ipv salaris mag geven.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af of je uberhaubt aandelen ipv salaris mag geven.

 

Newbie reactie:

Lijkt mij toch wel? Dan doe je dat in een vof, cv of bv dan is eenieder medeondernemer. Als je een investeerder zoekt valt de vof af. Als je geen dga salaris wilt valt ook de bv af, zodat alleen de cv overblijft.

 

Je kunt afspraken maken in de overeenkomst over taak- en winstverdeling.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar KAN het uberhaubt met een Nederlands team?

 

Mag je een werknemer geen salaris bieden maar een % van de aandelen?

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat je geen geld overmaakt maar aandelen overdraagt. Waarom zou dat niet mogen? Je moet je alleen wel realiseren wat je doet: je hebt een werknemer met een dienstverband en die betaal je loon/salaris. Hoe je het loon/salaris betaalt (geld, zakken graan, glazen bier of aandelen) is niet relevant. Als je je aan de WML houdt en loonheffingen afdraagt is er niets aan de hand.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En als je je dus niet aan de WML kunt houden moet je dus geen werknemer hebben, maar een medeondernemer. En dat kan met welk minimaal percentage aandelen?

 

En kun je je ook gewoon niet aan de WML houden en je 'werknemer' als 'vrijwilliger' beschouwen?

 

Van topic afsplitsen, moderator?

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd ben ik, eufemistisch, pre-funding en pre-revenue en heb ik op bepaalde gebieden hulp nodig. Dat kan op vele manieren vorm gegeven worden, maar nu ben ik in deze vorm geinteresseerd.

 

Ik heb al meerdere jaren sweat equity in de activiteit gegoten en ik ben en zal de aanjager blijven, het zou dus niet kloppen om veel aandelen weg te geven.

 

Daarom deze vragen:

 

 

En als je je dus niet aan de WML kunt houden moet je dus geen werknemer hebben, maar een medeondernemer. En dat kan met welk minimaal percentage aandelen?

 

Gaat het om het percentage aandelen of ook om bijvoorbeeld de gezagsverhouding of het aantal gewerkte uren? Wanneer is iemand niet langer mede-ondernemer maar werknemer geworden?

 

 

En kun je je ook gewoon niet aan de WML houden en je 'werknemer' als 'vrijwilliger' beschouwen?

 

 

Ik heb immers leuk werk in de aanbieding, o.a. R&D en Business Development voor een innovatief product, waar mensen graag voor hun plezier, part-time, aan zullen werken.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als je je aan de WML houdt en loonheffingen afdraagt is er niets aan de hand.

 

Daar zit de crux: je kunt medewerkers wel in aandelen uitbetalen, maar je moet wel cash de loonbelasting afdragen. Dus je wint niet zo veel. De enige manier om alleen in aandelen te betalen is om medewerkers bij de oprichting zich te laten inkopen voor genoeg aandelen voor een paar jaar salaris. Maar waar leven ze dan ondertussen van? En hoe zijn ze dan verzekerd en zo?

 

Volgens mij zou het aardig zijn als er een regeling was dat je mensen in aandelen of opties betaald, en dat die mensen dan inkomstenbelasting betalen als ze cashen. Als het bedrijf dan niks wordt, dan krijgt de belastingdienst ook niks. Maar als je bedrijf ineens 100 miljoen waard is, dan casht de belastingdienst met je mee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De enige manier om alleen in aandelen te betalen is om medewerkers bij de oprichting zich te laten inkopen voor genoeg aandelen voor een paar jaar salaris.

 

Dat kan ook later als ze medevennoot worden in de vof, cv of bv? En ze hoeven zich toch niet in te kopen? Jij kunt ze gewoon aandelen geven?

Link naar reactie
  • 1

Alleen bij een VOF zou je werknemers aandelen kunnen geven zonder gebonden te zijn aan het WML. De werknemers worden dan vennoten in de VOF. Omdat het inkomen van een vennoot in een VOF gelijk is aan het percentage van de netto winst waar de vennoot volgens het vennootschapscontract recht op heeft, is het mogelijk dat iemand niet betaald krijgt als de VOF geen of heel weinig winst maakt.

Zitten wel een serieus nadeel aan; Als vennoot in een VOF ben je hoofdelijk aansprakelijk. Maakt de VOF schulden, dan kunnen ze dat bij jouw thuis komen halen. Dit is meestal geen gewenste situatie als je met onbekende mensen werkt.

 

In een BV is dit niet mogelijk. Je kan iemand weliswaar aandelen geven, maar als diegene ook werkzaam is voor de BV dan is dat een Directeur Groot Aandeelhouder, DGA. Die zijn gebonden aan het wettelijk minimum DGA loon, wat met ongeveer 40.000 euro fors hoger is dan het WML. Anders gezegd; als je een BV opricht ben je in feite werknemer van je eigen BV. Andere aandeelhouders die werkzaam zijn voor de BV zijn automatisch ook werknemer van de BV.

Link naar reactie
  • 0
Is het bij de nieuwe stamrecht bv ook nog steeds verplicht jezelf een x bedrag aan salaris uit te betalen?

 

Nieuwe Stamrecht BV? Er is helemaal geen nieuwe Stamrecht BV. In een stamrecht BV waarmee geen ondernemersactiviteiten ontplooid worden is salaris uitkeren helemaal niet aan de orde. Klok en klepel wellicht?

 

En ja met de nieuwe Flex-BV-wetgeving is de gebruikelijk loonregeling voor DGA's nog steeds verplicht

 

Wat WEL nieuw is, is dat je voor het "wat vinden jullie van mijn " topic geen 10 posts meer nodig hebt. Dat voorkomt dat nieuwe leden een hoop weinigzeggende posts achter elkaar gaan plaatsen ::) :P

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.