• 0

verhouding bezoekers/klanten in webshop

Hoi allemaal,

 

Graag had ik het volgende eens geweten van jullie.

-Wat is jullie verhouding bezoekers/klanten procentueel gezien in jullie webshop?

- Zijn jullie daar tevreden mee, en zo niet, wat zou je graag halen? Ik heb dacht ik al eens ergens gelezen als je aan 2% zit (dus 2 klanten op 100 bezoekers) dat je dan goed zit.

Als ik voor mezelf spreek zit ik aardig in de buurt, maar had dit getal toch graag naar boven zien gaan naar de richting 4-5 klanten op 100 bezoekers.

-Realistisch of niet?

 

Thx

 

Dirk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat dit ook sterk afhankelijk is van de markt waarin je actief bent en de prijzen van je producten.

De conversies die je noemt red ik in ieder geval niet maar ik zit in een niche met dure producten.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Dag Dirk,

 

De conversieratio is maar een deel van het spel.

 

Het ligt er ook aan hoeveel die bezoekers je kosten. Is dat niet zoveel is, is je conversieratio minder belangrijk. Dan kun je dezelfde omzetstijging ook realiseren door de bezoekersaantallen te verdubbelen.

 

Als je echter alleen bezoekers binnenhaalt via Adwords voor een euro per klik, dan lopen de kosten sterk op. Dan betaal je nu 100 euro voor 2 klanten. Afhankelijk van de marge per klant kan dat uit of niet.

 

Wat een goede conversie is, is niet te zeggen. Voor elke branche en elk product is dat anders. Een algemene richtlijn van 2% zegt niet zoveel. Het gaat om jouw business model met kosten en opbrengsten. Wat realistisch is, is in het algemeen dus niet te zeggen.

 

De conversie verdubbelen zoals je voorstelt, tja, dat wil iedereen wel als het vanzelf gaat en niks kost. Maar wat moet je daarin investeren en hoeveel gaat je dat naar schatting opleveren? Daar moet je een plan van maken.

 

Natuurlijk kun je ondertussen van die standaard dingetjes doen:

- bestelproces nog simpeler maken, bestellen in maar 1 klik

- gebruikersbeoordlingen bij producten zetten om vertrouwen te wekken

- expliciet geld terug garantie geven

- site simpeler maken met minder knoppen en toeters en bellen, alles gericht op de bestelknop

- keurmerken benoemen van producten en jouw webshop om vertrouwen te wekken

- anticiperen op vragen of onzekerheden over het product door goede info, gebruiksvoorbeelden, plaatjes, filmpjes

- enzovoorts, enzovoorts.

 

En dan natuurlijk meten of het geholpen heeft. Maak regelmatig een grafiekje van bezoekers en orderaantallen om de trends te zien.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er maar helemaal vanaf waar je bezoekers vandaan komen inderdaad.

 

Zoals Ron zegt, als je per stuk betaalt via adwords oid dan is conversie essentieel en kun je aan de hand van je marges uitrekenen wat je minimaal moet halen.

 

Maar je hebt soms ook de compleet omgekeerde situaties: mensen vinden je webshop via google, terwijl ze helemaal niet van plan zijn te kopen waar ze naar zochten. Stel dat je bijv in de top 10 staat als iemand zoekt op het merk + typenummer van het een of ander je verkoopt, dan zul je ook mensen binnenkrijgen die bijv op zoek zijn naar de handleiding, gebruikerservaringen, probleemoplossing en dat soort dingen, terwijl ze het ding al thuis hebben staan.

 

Waarom je conversiepercentage is wat het is, is daarmee lastig te zeggen. Allereest is de de vraag hoeveel van de 100 bezoekers uberhaupt van zins zijn iets (direct) te kopen. Daarna is de vraag waarom een deel daarvan het wel doet, en de rest niet. Hier kan uiteraard winst te behalen zijn, maar gaat vaak ten koste van je marge.

 

Goede redenen waarom mensen iets niet bestellen zijn zaken als een te hoge prijs, verzendkosten, levertijd en derglijke.

 

Slechte redenen zijn bijvoorbeeld een onhandig werkende webwinkel, niet-transparante verzendkosten (eerst gegevens moeten invoeren voor je het bedrag ziet - bloedirritant), onbetrouwbare uitstraling, lastige betaalmethodes en dergelijke.

 

Je zult dus vooral moeten kijken of er sprake is van 'slechte redenen' in jouw geval, en daar actie op ondernemen. Dat kost wellicht eenmalig geld (aan webdevelopers oid), maar is op lange termijn vaak te verkiezen boven maatregelen die in je marge hakken als lagere prijzen of verzendkosten.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de antwoorden. Hier nog wat info:

 

Bezoeken per type verkeer:

38,57%organic

28,45%paid ( ik betaal 0,04 a 0,05 pcp)

24,83%referral

8,13%direct

 

Enkele gegevens meer:

Pagina's/bezoek: 7,75

Gem. bezoekduur: 00:03:33

Bouncepercentage: 36,67%

% nieuwe bezoeken: 71,52%

 

 

Quote: "Goede redenen waarom mensen iets niet bestellen zijn zaken als een te hoge prijs, verzendkosten, levertijd en derglijke."

Te hoge prijs: nee

Verzendkosten: gratis verzending vanaf een bedrag dat makkelijk te halen is.

Levertijd: Vandaag besteld, vandaag verstuurd.

Dergelijke: betalingsmogelijkheid via mister cash/bancontact, ideal, overschrijving of betalen achteraf (voor klanten die al besteld hebben)

 

Quote: "Slechte redenen zijn bijvoorbeeld een onhandig werkende webwinkel, niet-transparante verzendkosten (eerst gegevens moeten invoeren voor je het bedrag ziet - bloedirritant), onbetrouwbare uitstraling, lastige betaalmethodes en dergelijke. "

 

zijn er ook niet.

 

Wat ik niet heb en wel van plan ben is een gebruikersbeoordeling in te voegen: geen ding waar ikzelf de controle over heb wat ik wel dan niet plaats, maar een externe partij zodat de toekomstige klant ziet dat dit niet fake is.

Ik weet zeker dat ik goed scoor vanwege de goede en snelle service, maar ik merk ook dikwijls dat nog niet bestaande klanten soms schrik hebben om te bestellen omdat er nu éénmaal ook slechte webshops op het net zitten. Ik hoop deze daarmee over de streep te trekken.

 

Ik heb trouwens nog nergens een antwoord gezien op mijn eerste vraag: hoeveel procent van jullie bezoekers er effectief bij jullie besteld.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord op die vraag ga ik nergens effectief toepassen in mijn bedrijf. Ik wilde echter een parameter of we al dan niet goed bezig zijn.

Ben jij misschien niet benieuwd naar cijfers van iemand anders zodat je een vergelijk kan maken, zonder dat er reele cijfers genoemd worden.

Ik ben niet geinteresseerd om jou rekening te maken (vandaar dat ik ook het aantal bezoekers van mij achterwege heb gelaten zodat niemand anders mijn rekening kan maken) maar ik ben wel geinteresseerd in percentages om te vergelijken of we al dan niet goed bezig zijn, gemiddeld gezien dan.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet om dat je terug zou kunnen rekenen hoeveel order, bezoekers of euro's iemand heeft.

 

Het gaat er om dat de hype "conversiepercentage" nergens op slaat. Iedereen wil dit percentage zo hoog mogelijk hebben. Terug naar de middelbare school rekenen; Door ene parameter te verlagen of de ander te verhogen, stijgt deze verhouding. Oplossing; zorg dat je zo min mogelijk bezoekers hebt voor een zo hoog mogelijk conversiepercentage!

 

Maar zeer waarschijnlijk is dit niet de bedoeling. Waarschijnlijk wil je je omzet, orders en/of winst maximaliseren. Je kan beter naar die dingen kijken. Iets als het conversiepercentage is wellicht een leuk getal voor gebruik in rapporten samen met allerlei andere interessante getallen, maar dat getal op zich zegt echt helemaal niets.

 

Bedenk ook dit: Pietje wordt miljonair met een conversiepercentage van 0.04%. Kees kan zijn brood niet eens verdienen met 35% conversiepercentage.

Link naar reactie
  • 0

Quote: "Bedenk ook dit: Pietje wordt miljonair met een conversiepercentage van 0.04%. Kees kan zijn brood niet eens verdienen met 35% conversiepercentage."

 

Daar heb je natuurlijk een punt. Maar ik kan hier toch moeilijk gaan vragen hoeveel omzet jullie draaien.

 

Quote: " Waarschijnlijk wil je je omzet, orders en/of winst maximaliseren"

 

Daar is het inderdaad om te doen. Maar zoals ik hierboven al aanhaalde: wie gaat zijn cijfers vrijgeven, niemand toch? Je gaat jezelf toch geen concurrentie op de hals halen.

De conversiepercentage op zich geeft geen beeld op de verdienste die iemand heeft, dus vond ik dit wel iets dat ik kon vragen om toch een basis te hebben tot vergelijk.

Link naar reactie
  • 0

Een andere, interessante vraag is, wat jij al doet aan klantenbinding of om klanten te verleiden tot een vervolgaankoop.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

nieuwsbrief, aanbiedingen, kortingsbonnen.

Zoals boven al gemeld ga ik nu in zee gaan met een externe klantenbeoordelingsfirma. Ik ga nu ook telkens na verzending van een bestelling vragen om deze in te vullen ,en daar een wedstrijdje aan koppelen, om ze over de streep te halen om dit in te vullen.

Want iedereen wil wel reviews lezen maar ze niet schrijven,lol.

 

Heb je nog ideeen, laat ze maar komen.

 

Grtz

 

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Tegenwoordig als je een goede social media strategie hebt bedacht kan dat ook goed werken. Alleen is het wel echt noodzakelijk om een goede strategie uit te zetten voordat je aan social media begint. Maar als je kan zorgen dat veel van je klanten jou facebook pagina liken of jou Twitter account volgen kan je die weer aansporen tot een nieuwe aankoop met een actiecode.

 

Geef bijvoorbeeld voor je likers of volgers ....% korting op een nieuwe aankoop door het invoeren van de unieke kortingscode die je zelf verzint. Als je het goed gebruikt is social media een erg sterk medium.

 

Groetjes,

 

NJ Design

 

NJ Design - De online kledingwinkel voor Mannen! www.njdesign.eu

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijke vraag is hier ook, hoe heb je je webshop ingericht... Waar haken je bezoekers af? Is dit bij het invullen van hun gegevens? Of zijn er teveel stappen om tot het bevestigingsformulier te komen?

Al deze facetten zijn gemakkelijk te meten met Google Analytics. Tevens krijg je inzichten in je site, welke je kan aanpassen waardoor je conversiepercentage omhoog zal gaan.

Het is ook mogelijk diverse facetten van je pagina te testen, afbeeldingen, kleuren en teksten kun je door middel van experimenten testen op een deel van je bezoekers. Zo kan je zien of bijvoorbeeld de kleur blauw of groen beter presteert op je website.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.