• 0

Investering in huizenmarkt , slim of dom?

Ik ben van plan om te investeren in de huizenmarkt , maar weet het nog niet zeker. Is het slim om te investeren in de huizenmarkt? Het kopen en doorverhuren van huizen. Mijn omgeving zegt dat het geen slim plan is doordat de waarde van huizen op het langere termijn verder zal dalen zoals in Spanje en Griekenland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Huurprijzen liggen vast en zakken niet. Dus als je meteen na aankoop al een redelijk rendement kunt maken gebaseerd op een reële huurprijscalculatie (puntensysteem) en de jaarlijkse huurprijsverhogingen goed benut zal je rendement elk jaar alleen maar groter worden.

Als je goedkoop kunt kopen, een lage hypotheekrente lang kunt vastzetten en er niet te veel verbouwingen of renovaties te voorzien zijn dan lijkt me de woningverhuur een prima markt.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Huurprijzen liggen vast en zakken niet.

 

Geldt dit ook voor de vrije sector?

 

Risico's zijn

- het risico op waardedaling (dit is vooral een risico als het vastgoed met teveel vreemd vermogen is gefinancierd)

- leegstand,

- niet betalende huurders

- huurders die de woning "uitwonen" of

- huurders die het huis bv voor een wietplantage gebruiken.

 

Maar goed, als alles goed loopt, levert een huurwoning meer op dan een spaarrekening en heb je jaarlijks een gestaag groeiende vaste inkomstenbron. Op de lange termijn behoudt vastgoed zijn waarde.

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Jean, ik hoor het ook van diverse mensen. Wij wonen wel in een studentenstad, als je een appartement daar koopt en per student een kamer verhuurt, dan kun je redelijk verdienen.

Laat wel een huurcontract door een jurist opstellen, want studenten en feestjes >;( >;(

 

Niet alleen studenten kunnen overlast veroorzaken, onlangs is in het appartementencomplex waar wij wonen een wietplantage ontdekt, de wiet wordt voor je vernietigd, overige schade zoals het afvoeren van de tientallen bloempotten en de waterschade bij de onderburen waardoor het ontdekt werd, mag je zelf betalen.

Dat was dan weer onder-, onder-, onderverhuurd.

 

Vaak gaat het goed, als het misgaat dan kun je een behoorlijke kostenpost krijgen.

Ik heb ook wel eens een tip gehoord, om nooit de gehele woning te verhuren, maar een kamer of zolderkamer zelf te huren, dan heb je altijd toegang tot de woning.

 

Edit: net een tikje sneller, Odeon.

Link naar reactie
  • 0

Huurprijzen liggen vast en zakken niet.

 

Geldt dit ook voor de vrije sector?

 

En dan hebben we het nog maar niet over de verhuur van bedrijfsruimte. Heb laatst een rondje gemaakt en dan merk je pas hoe de crisis toeslaat - makelaars met paniek in de ogen...

 

Risico's zijn

- het risico op waardedaling (dit is vooral een risico als het vastgoed met teveel vreemd vermogen is gefinancierd)

- leegstand,

- niet betalende huurders

- huurders die de woning "uitwonen" of

- huurders die het huis bv voor een wietplantage gebruiken.

 

Dat is waarom ik altijd adviseer om verhuur uit te besteden aan een beheerder of verhuurmakelaar. Kost je een deel van de huuropbrengst, maar eigenlijk alleen als alles in een huurperiode helemaal meezit. Als het tegenzit (zie bovenstaand lijstje) levert het vooral geld op als je een professionele intermediair hebt. Die zijn bijvoorbeeld minder gevoelig voor de duizenden smoezen en betraande ogen die je tegen zult komen in verhuurland.

 

Maar goed, als alles goed loopt, levert een huurwoning meer op dan een spaarrekening en heb je jaarlijks een gestaag groeiende vaste inkomstenbron. Op de lange termijn behoudt vastgoed zijn waarde.

 

De waarde van panden in de verhuurmarkt wordt bepaald door de huuropbrengst, je koopt geen stenen maar huurpenningen. Wat je in de huidige markt ziet is dat de huurprijs weliswaar redelijk stabiel blijft maar de toegepaste factor (het aantal jaren waarmee de potentiële huuropbrengst vermenigvuldigd wordt) wel verlaagd wordt en dat leidt tot een daling van de marktwaarde,

Houd hier bij je zoektocht ook rekening mee. De taxatiewaarde van een pand voor eigen gebruik kan heel anders uitpakken dan de taxatiewaarde van zo'n pand als het wordt verhuurd. Dat neemt niet weg dat een gedane investering in de vastgoedmarkt inderdaad beter kan en zal renderen dan een spaarrekening - maar alleen met eigen geld. Met geleend geld in deze markt stappen schaar ik in hetzelfde rijtje alsmet geleend geld aandelen kopen (kan heel succesvol zijn maar is vooral en niet calculeren risico).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn vader heeft ook een huis gekocht , en ik kan je zeggen dat hij daar heel veel spijt van heeft. Nu al minstens een verlies van 30k. Die man heeft geen cent op de bank , maar toch heeft die nu al een verlies van 30k omdat de huis in waarde is gedaald.

 

En dit zal in de toekomst gewoon verder dalen. Ik denk zelfs dat de huizen die vandaag 140,000 euro kosten , na 10-20 jaar maximaal 40,000 euro zullen kosten.

 

Met als reden: Er komt armoede aan in Europa. En wanneer er armoede aankomt betekend het dat de koopkracht veel en veel verder zal gaan dalen waarbij het dus onmogelijk zal worden om huizen voor zulke grote bedragen te kopen/verkopen. (140k etc)

 

Hier een aantal links:

 

http://nos.nl/artikel/432164-armoede-bedreigt-1-op-6-in-europa.html

 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3306868/2012/08/27/Unilever-bereidt-zich-voor-op-terugkeer-van-armoede.dhtml

 

 

Huizenmarkt zit compleet vast:

 

huis5.jpg

 

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/42/huizenverkopen-utrecht-storten-40.xml

 

 

Industrie:

 

En niet vergeten dat de industrie in Europa binnenkort niet meer zal bestaan aangezien ze massaal vluchten naar landen in het oosterse wereld. Dat betekend dus dat er minder werkgelegenheid zal zijn en dus meer armoede waarbij de prijzen ook daardoor zullen zakken.

 

zie:

 

Industriële fabrieken die massaal vluchten naar de oosterse wereld:

 

http://www.edmontonjournal.com/cars/all/Union+says+Ford+cutting+1500+jobs+closing+transit+plant/7444902/story.html

 

http://www.brecorder.com/business-a-economy/189/1245550/

 

En dit is maar 1 van de 100,000 voorbeelden. Vele fabrieken zijn allang weg naar China India Afrika etc.

 

 

 

Investering in de huizenmarkt is niet slim maar gewoon dom.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.