• 0

"Pauze" in arbeidscontract

Goedenmiddag,

 

Ik heb een klein bedrijf en tot op heden heb ik altijd freelancers gebruikt en af en toe iemand via payroll bedrijven uitbetaald.

Door een verandering in mijn persoonlijke situatie moet ik echter zeker voor de komende 8-9 maanden iemand aannemen voor 4 dagen per week.

 

Echter in jan/februari is er bijna geen werk en wil ik dus graag in het contract opnemen dat zij deze maanden niet (of minder) werkt en dus ook geen (minder) loon ontvangt.

 

Is dat mogelijk? Of ben ik verplicht om twee contracten (nov-dec) - (maart-juli) aan te gaan? Zeker met het oog op eventuele verlenging en de flexwet heeft dat op het oog niet mijn voorkeur.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk zelf in twee oplossingen. De eerste zou zijn dat de werknemer onbetaald verlof opneemt in die periode. Je kunt ook afspreken dat in principe dan de vakantie wordt genoten en vervolgens onbetaald verlof wordt opgenomen. Maar dat moet wel in overleg met de werknemer en ze moet er wel in toe stemmen. Onbetaald verlof kan niet opgelegd worden. Ik zelf zou deze weg niet bewandelen.

 

De tweede mogelijkheid is om te werken met twee arbeidsovereenkomsten, maar deze laat je pas na drie maanden elkaar opvolgen. Dus eerste contract tot en met half december, tweede contract vanaf half maart. Het tweede contract geldt dan als eerste contract in de keten en je kunt dus in principe nog drie tijdelijke contraten aanbieden. Als je al deze werknemer in dienst neemt dan zou ik hier voor gaan.

 

Maar eigenlijk vraag ik mij af of je weet waar je aan wilt beginnen. Tot nu toe heb je geen werknemers gehad en gewerkt met freelancers. Bij werkgeverschap komt ontzettend veel kijken en het is echt een grote stap. Waarom begin je niet met het payrollen van de werknemer via een uitzendorganisatie.

Het grote voordeel is dat de uitzend-cao heel flexibel is, zeker als wordt gewerkt met een utizendbeding. Ziekte en dergelijke zijn geen probleem voor jou maar voor het uitzendbureau. En jij betaalt enkel voor de uren die jij afneemt. En, even afhankelijk van jouw branche en CAO, kan het zelfs voordeliger zijn om te payrollen dan iemand in dienst te nemen.

Ik raad je zeker aan om hier eens goed naar te kijken. Het is een goede tussenoplossing en helpt je ook het probleem van de afname van werk te tackelen. Wat je ook doet, werk met een bedrijf dat geregistreerd is bij de Stichting Normering Arbeid. Hiermee dek je (een groot deel van) je inlenersaansprakelijkheid af.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Hartelijk dank voor het nemen van de tijd om de vraag te beantwoorden. Much appreciated.

 

Ik weet wel waar ik aan wil beginnen maar het klopt dat ik nog niet alles overzie, Ik heb in mijn omgeving ook familie vrienden die wel eigen berdrijfjes hebben op verschillende gebieden. Deze hebben wel 1 of enkele medewerkers maar als ik alles probeer te lezen en dat afzet tegenover de kennis die zij er van hebben merk ik dat zij ook lang niet van alle zaken op de hoogte zijn. Deze zullen waarschijnlijk ook pas aan het licht komen als er iets fout gaat.

 

Ze hebben een (relatief simpel) arbeidscontract en laten een boekhouder de salaris administratie doen. Verder vaak een aansprakelijkheids verzekering en afhankelijk van de duur van het contract een ziekteverzuimverzekering.

 

Ik ben mij nog steeds aan het verdiepen in de lasten en plichten als werkgever. Een belangrijk punt hierin is is dat ik geen idee heb onder welke CAO ik val. 2 Concullega's hebben in hun contracten geen specifieke CAO voorwaarden benoemt.

 

Hoe weet ik of een bepaalde CAO verplicht is in mijn branche? Ik vind de informatie ondanks de zoekfuncties op de site van het ministerie van sociale zaken tamelijk ondoorzichtig.

 

Ik neig ondanks alles naar jouw eerste advies. De werkneemster is via via binnen gekomen en begrijpt de situatie, zij is dan ook bereid om onbetaald verlof/vakantie op te nemen.

 

Als ik via een payroll bedrijf de uitbetaling regel dan krijgt zij neem ik aan wel gewoon een contract met het payroll bedrijf zo dat zij (en ik anderszijds ook) wel vastigheid heeft (bij ziekte etc).

Link naar reactie
  • 0

Kun je laten weten in wat voor een branche jij actief bent? Dat kan natuurlijk ook via de PM als je dat hier liever niet en public wilt mededelen. Ik kijk graag even met je mee ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.