• 0

VOF contract en persoonlijk faillissement

Beste allen,

 

Enige tijd terug heb ik een VOF opgezet met 1 andere vennoot. We hebben een VOF contract opgesteld op basis van de KVK template.

 

De vennootschap eindigt en wordt geliquideerd indien een van de venoten persoonlijk failliet gaat. Is er nog een manier om de VOF te beschermen tegen failliesement van 1 van de vennoten? Eigenlijk wil ik dat een failliete vennoot dan uit de VOF wordt gezet zonder enig effect op de VOF (die moet dan verder gaan als eenmanszaak). Ik denk namelijk dat het niet zomaar mogelijk is ons bedrijf te splitsen en te liquideren.

 

[Mod edit: typefout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie het inderdaad staan in het contract. De tekst is mij niet geheel duidelijk

 

Stel de vof heeft 100k voorraad. De inbreng in de vof is 50/50.

 

Stel een vennoot wil de onderneming voortzetten bij failliesement van de andere vennoot. Dient hij dan 50k (liquide) af te rekenen met de vennoot die wegens failliesement eruit stapt?

Link naar reactie
  • 0
Eigenlijk wil ik dat een failliete vennoot dan uit de VOF wordt gezet zonder enig effect op de VOF (die moet dan verder gaan als eenmanszaak).

 

Zoals VNIS schrijft heb je volgens het modelcontract dan het voortzettingsrecht. Je zult dan wel de uittredende venooot diens aandeel in het vermogen moet uitbetalen.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het eens met de opmerking van Marco.

 

Volgens het standaard contract dient het kapitaal van de failliet in 12 maandtermijnen, beginnende twee maanden na het faillissement, uitbetaald worden.

 

Je kunt echter in de overeenkomst opnemen dat het kapitaal van de gefailleerde in een termijn van b.v. 10 jaar uitbetaald wordt.

Er dient dan wel een rente vergoed te worden.

Link naar reactie
  • 0

Sluit me helemaal aan bij de opmerkingen van Marco en VNIS.

Maar let wel op als bijvoorbeeld een deel van de voorraad (of wat voor andere activa dan ook) is gefinancieerd is met vreemd vermogen, dan hoeft dit niet aan de uittredende venoot te worden betaald, in de praktijd neem je dan de gehele schuld over (als de financier hiermee akkoord gaat)

 

Voorbeeld

 

Voorraad 100

 

Vermogen Vennoot A 30

Vermogen Vennoot B 20

Lening bank 50

 

In dit geval moet vennoot A vennoot B 20 uitbetalen en daarnaast de gehele schuld op zich nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met de opmerking van Marco.

 

Volgens het standaard contract dient het kapitaal van de failliet in 12 maandtermijnen, beginnende twee maanden na het faillissement, uitbetaald worden.

 

Je kunt echter in de overeenkomst opnemen dat het kapitaal van de gefailleerde in een termijn van b.v. 10 jaar uitbetaald wordt.

Er dient dan wel een rente vergoed te worden.

 

Dat is een goede. Indien er voldoende middelen zijn en men geen rente wil betalen is het altijd mogelijk om de 'lening' dan eerder af te lossen. Dat ga ik verwerken in het contract.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien te makkelijk gedacht, maar is het niet vaak zo dat een persoonlijk faillissement meestal volgt op een periode waarin de vennoot in kwestie meer opneemt dan zijn winstdeel, waardoor zijn aandeel in het kapitaal van de vennootschap lager en lager zal worden? Het restant van het kapitaal dat dan nog uitbetaald moet worden bij een faillissement is dan wellicht te overzien.

Stap één is dus volgens mij om de stand van de kapitaalrekeningen goed in de gaten te houden en hier eventueel afspraken over te maken.

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.