• 0

Bijtelling buitenlands kenteken met gedeelde belastingplicht

Hallo allemaal!

 

Wie weet het antwoord op de volgende situatie:

 

Een man woont en werkt in Nederland en heeft in NL een inkomen van +/- € 60.000. Daarnaast werkt hij in Duitsland als zelfstandig ondernemer met een inkomen van +/- € 15.000. Hij heeft via zijn onderneming in Duitsland een auto gehuurd waarmee hij in Nederland ook privéritten rijdt. Het grootste deel van zijn ritten rijdt hij echter in Duitsland. Daarnaast betaalt hij in Duitsland bijtelling over het privégebruik van deze auto. Daarnaast beschikt de man over een vrijstellingsvergunning voor wat betreft de BPM.

 

Is hij in Nederland bijtelling verschuldigd over het privegebruik van de auto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oei, dit is wel een heel specifiek geval.

 

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ken een fiscalist die zowel in NL als in Duitsland een bedrijf heeft. Daarvan heb ik ooit eens opgevangen dat een dergelijke constructie (dus auto op duitse zaak) fiscaal voordelig was.

De hoed en de rand weet ik niet precies, maar als je me pm 'ed kan ik wel de naam van die fiscalist geven.

Kost je iets, maar zal het ook snel waard zijn.

 

Als iemand hier het antwoord kan of durft te geven, weet ik niet. Ik betwijfel het eerlijk gezegd (want dit is wel erg specifiek).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Als iemand hier het antwoord kan of durft te geven, weet ik niet. Ik betwijfel het eerlijk gezegd (want dit is wel erg specifiek).

 

Nou, dat valt wel mee.

 

De man woont in Nederland en wordt dus in Nederland belast voor zijn wereldinkomen, inclusief de winst van zijn Duitse onderneming. De fiscale bijtelling over de auto van de zaak maakt deel uit van de Duitse winstberekening.

 

Omdat de winst over de Duitse onderneming ook in Duitsland is belast, krijgt de man in Nederland een voorkoming voor dubbele belasting. Er vindt dus geen dubbele bijtelling over de auto van de zaak plaats.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Odeon,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben zelf ook in die richting aan het denken. Anderzijds heb ik ook gezien (vraag me niet waar) dat in NL ook bijtelling wordt geteld voor het NL-deel van het privégebruik, maar dan betrof het m.n. een arbeidsverhouding welke zowel in NL als in DLD werd uitgevoerd.

 

Zou het kunnen zijn dat de fiscus dan uitgaat van het principe dat de bijtelling in DLD alleen betrekking heeft op het Duitse grondgebied en vervolgens voor NL aparte bijtelling in de vorm: 30% in gebruik in Nederland x 25% bijtelling x NL-cataloguswaarde incl BPM-BTW?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dripdrippel,

 

Waarom zou de Nederlandse belastingdienst bovenop de Duitse bijtelling een Nederlandse bijtelling toepassen?

 

De bijtelling is een correctie op de winst uit onderneming. In Nederland heeft de man helemaal geen onderneming, dus een Nederlandse bijtelling is m.i. niet aan de orde.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Allereerst mijn dank voor jullie reacties!

 

De fiscus heeft als volgt gereageerd:

 

Als inwoner van Nederland moet overeenkomstig de Nederlandse fiscale wetgeving aangifte worden gedaan. Inkomsten uit het buitenland moeten dus overeenkomstig onze wetgeving belast / herrekend worden. Indien aangifte gedaan moet worden van het het privégebruik auto dan moet voor de berekening van dit privégebruik de Nederlandse maatstaven gehanteerd worden, in casu dus de Nederlandse catalogusprijs alsook de Nederlandse fiscale bijtelling. Uiteraard wordt dan wel het gehele bedrag als elders belast aangemerkt.

 

Hiermee is voor mij de zaak duidelijk! Ik hoop voor iedereen!!!

 

Nogmaals bedankt voor de reacties!!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

De facto betaal je alleen Duitse belasting. In Nederland bereken je de Nederlandse bijtelling. Die tel je op bij zowel de winst als bij het bedrag waarover je voorkoming van dubbele belasting vraagt. Zeg maar hetzelfde als de verlegde inkoop-btw bij een EU-transactie: daar neem je de verlegde btw op, want die moet jij in plaats van de leverancier afdragen aan de fiscus, en vervolgens trek je hem op dezelfde aangifte weer af als voordruk: per saldo betaal je niets, zoals het hoort.

 

Wel kan het zijn dat je hierdoor meer belasting betaalt over eventuele in Nederland belaste inkomsten. De vrijstelling werkt namelijk met een zogenaamd progressievoorbehoud: stel dat je in Nederland 10.000 euro verdient, dan betaal je zonder verdere inkomsten daar geen belasting over. Verdien je echter in het buitenland nog 90.000 euro, dan bereken je de belasting over het totaal, dus 100.000 euro (de belastingdruk daarover zal op gemiddeld ongeveer 41% uitkomen). Vervolgens krijg je een vrijstelling van 90/100. In plaats van 0 euro betaal je dan in Nederland dus ca. 4.100 euro. De gemiddelde belastingdruk stijgt met iedere euro die je extra verdient, dus stijgt ook de belastingheffing over de Nederlandse inkomsten, als je in het buitenland meer gaat verdienen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een leek wat betreft dit soort zaken.

 

Voor mij specifiek is het als volgt:

 

Ik ga werken in Luxemburg en zal dat voor 50% doen vanuit dat land. De rest van de tijd gewoon vanuit NL. Mijn gezin blijft ook hier wonen. Ik heb een lease auto van +/- €35.000 (waarde in Lux) die op Luxemburgs kenteken staat. In Luxemburg wordt 1,5% per maand van de fiscale waarde van de auto bij je inkomen opgeteld. Dat is €6.300 in een jaar (18%).

 

In Luxemburg betaal ik dus inkomstenbelasting (30%) over: a. de helft van mijn inkomen (stel: €40.000) + b. de €6.300 voor de lease auto = €46.300. Wat betaal ik dan nog in Nederland? Ik begreep dat de NL belastingdienst kijkt naar het wereldinkomen (totale inkomen) en de NL catalogus waarde van de auto (stel: €45.000 i.p.v. €35.000). Dus hier betaal ik inkomstenbelasting over €80.000 (hele salaris). Maar hoe wordt dit gecompenseerd, want in Lux heb ik ook al belasting betaald? De bijtelling voor de auto komt dan neer op €11.250 per jaar bruto (25%).

 

Als ik in mijn buitenlandse inkomen een bijtelling wegens privégebruik auto al is inbegrepen, heb ik recht op aftrek ter voorkoming van dubbele belasting over de bijtelling. Maar hoe hoog is dan die aftrek of hoe bereken ik die?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.