• 0

Bedrijf starten met je tegenpool, doen?

Hoi,

Gisteren kreeg ik het verzoek van een collega om samen met haar een bedrijf te starten. We kunnen ons niet vinden in het huidige beleid en daarbij loopt mijn tweede contract af bij dit bedrijf en vanwege financiële redenen kan deze niet verlengd worden. Toen mijn collega dit hoorde kwam zij met dit idee, schijnbaar liep zij er al langer mee rond.

 

Qua werk is zij goed. Heel goed. Qua persoonlijkheid is zij mijn tegenpool. Het zal nooit mijn vriendin worden, maar als collega waardeer ik haar zeer. Ik ben over haar idee aan het nadenken en vraag mij af of ik er dan goed aan doe, nu ik dit weet.

Ik denk van wel, zo houd je het zakelijk en niet persoonlijk.

 

Hoe denken jullie hier over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

zakelijk samenwerken zonder een echte vriendschapsband kan altijd. Kwestie van goede afspraken maken en vooral belangrijk dat je gelijkwaardig aan elkaar bent. Dus niet de een de kennis en de ander de centen inbrengen maar allebei zoveel mogelijk op 50/50 basis. Zo blijf je samen het meest betrokken bij het bedrijf.

 

We kunnen ons niet vinden in het huidige beleid

 

Dat je je niet in het beleid kan vinden betekent niet automatisch dat het een slecht beleid is. Als werknemer kijk je toch altijd anders tegen iets aan dan de leiding.

 

daarbij loopt mijn tweede contract af bij dit bedrijf en vanwege financiële redenen kan deze niet verlengd worden.

 

Momenteel gaat het bij veel bedrijven minder en moet er bezuinigd worden. veel markten krimpen en dat maakt het extra lastig om aan klanten en omzet te komen. Je zal dus heel goed na moeten denken hoe je werk kunt binnenhalen.

 

En hoe zit het met eventuele anti-concurrentiebeding waar jullie aan gehouden kunnen worden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zal nooit mijn vriendin worden, maar als collega waardeer ik haar zeer.

 

Beter kun je in mijn optiek niet treffen. Als het een vriendin van je was zou je wellicht wat softer kunnen gaan optreden. Zakelijk ben je wat harder.

 

1 van mijn redenen waarom ik geen zakelijk werk voor familie en vrienden doe ;)

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer altijd als je samen een bedrijf opstart om een goede Persoonlijke Profiel Analyse te laten maken van elkaar en heel duidelijke bindende afspraken vast te leggen. Desnoods geregeld in een STAK.

 

Als je begint lijkt het allemaal mooi maar de problemen beginnen pas echt als het onverhoopt niet meer goed gaat en de verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk vast gelegd. Dit kan dan veel geld en narigheid kosten.

 

Ga niet alleen op je gevoel af en verlies je niet in de waan van het moment.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer altijd als je samen een bedrijf opstart om een goede Persoonlijke Profiel Analyse te laten maken van elkaar en heel duidelijke bindende afspraken vast te leggen. Desnoods geregeld in een STAK.

 

Als je begint lijkt het allemaal mooi maar de problemen beginnen pas echt als het onverhoopt niet meer goed gaat en de verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk vast gelegd. Dit kan dan veel geld en narigheid kosten.

 

Ga niet alleen op je gevoel af en verlies je niet in de waan van het moment.

Kijk eens op www.xxxxxxx. daar staat alles omtrent dit soort zaken, inclusief de oplossing.

 

Is een onderdeel van je zelf, je bent lekker aan het spammen.

 

Link naar reactie
  • 0

Qua persoonlijkheid is zij mijn tegenpool. Het zal nooit mijn vriendin worden, maar als collega waardeer ik haar zeer.

 

Is zeker mogelijk zoals hierboven al geadviseerd, en het belang van afspraken maken wil ik nog maar even bevestigen. Bespreek ook vooral wat jullie ambities zijn, en wat voor stijl van ondernemen jullie hanteren, want als jullie erg verschillen moet je dat goed afstemmen. Wat ik zelf goed vind werken is nu al samen bedenken waarop het fout kan gaan... dan weet je van elkaar waar je extra goed op moet letten.

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

In het beste geval betekent elkaars tegenpolen dat je collega een hele waardevolle zakelijke eigenschap heeft die jij niet hebt, en andersom. Dan kunnen jullie elkaar goed aanvullen in een bedrijf. Maar, aangezien jullie behalve ondernemers ook mensen zijn is het ook belangrijk dat jullie je niet ´kapot ergeren´ aan elkaar, want dan gaat het ook niet lukken samen.

 

Ik heb veel samenwerkingen verkeerd zien gaan, met pijnlijke, lange en dure scheidingen en conflicten. Bijna altijd is het terug te voeren op een gebrek aan duidelijke verwachtingen over en weer, duidelijke (en graag schriftelijke) afspraken, en het in de dagelijkse bedrijfsvoering handelen conform die afspraken.

 

Als jullie dus elkaar zakelijk kunnen aanvullen, als persoon op een acceptabele wijze door een deur kunnen, duidelijke verwachtingen naar elkaar uitspreken, duidelijke schriftelijke afspraken maken, en daar beiden ook naar handelen, dan zou er geen probleem moeten zijn.

 

Inderdaad is ook van belang in hoeverre het jullie is toegestaan samen een bedrijf te starten en op welke manier, vanwege eventuele concurrentiebedingen en relatiebedingen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.