• 0

Gouden Handdruk "afgeschaft"

"Gouden handdruk afgeschaft" zo bericht NU.nl. (http://www.nu.nl/news.jsp?n=393767&c=36)

Natuurlijk is die niet afgeschaft, maar de werknemer wordt "gestraft" doordat het betaalde bedrag van de uit te keren ww wordt afgetrokken. De overheid denkt daarmee te besparen en de werknemers zouden flexibeler worden. Kan ik mee inkomen.

 

Maar dit stukje vind ik toch een beetje vreemd:

In Nederland kan ontslag op twee manieren worden geregeld: via het Centrum voor Werk en Inkomen en via de kantonrechter. Die laatste manier is sneller, maar wel duurder, omdat de kantonrechter vrijwel altijd een ontslagvergoeding toekent. De snelheid weegt voor de werkgever echter vaak op tegen de hogere kosten. Nu de ontslagvergoeding in mindering wordt gebracht op de WW-uitkering, is de kantonrechter een minder aantrekkelijke optie. Daardoor zullen de advocatuur en de kantonrechtbanken enorm ontlast worden.

 

Waarom is het een minder aantrekkelijke optie? Voor de werkgever maakt het toch geen moer uit dat de ontslagvergoeding in mindering wordt gebracht. Hij wil van de werknemer af, als dat niet kan via het CWI (omdat de economische noodzaak er niet direct is), dan wordt het de kantonrechter. Daaraan verandert niets.

 

De werknemer zal echt zijn ontslag nog steeds aanvechten, die wil niet weg en als hij dat wel kon zou hij al weggegaan zijn. Het zal hoogstens zo zijn dat de werknemer sneller uitkijkt naar een nieuwe baan, maar juist dan nog zal hij gaan voor de ontslagvergoeding. Tenslotte is het helemaal lucratief om de ontslagvergoeding op te strijken wanneer men toch zeer snel over een nieuwe baan beschikt.

 

Kortom, het bespaart de overheid geld en daar kan ik me wel in vinden. Maar voor de werkgever verandert er helemaal niets, de werknemers worden er niet flexibeler door....

 

Daarnaast zorgt het voor een koopkrachtdaling van oudere werknemers die op straat komen te staan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.