Waarom zijn bijna alle logo's zo nietszeggend?

Aanbevolen berichten

Ik weet al wat mijn logo gaat worden.

 

Als ik een zwevend tapijt zou maken, dan zou het een tekening van een zwevend tapijt worden met een paar kinderen erop, en wolken en bomen op de achtergrond.

 

Het zwevend tapijt laat het product duidelijk zien, de kinderen maken het menselijk/humanistisch, de natuurlijke achtergrond symboliseert mijn milieubewustzijn.

 

Voordelen:

 

[*]In één oogopslag duidelijk waar het bedrijf voor staat

[*]Heel herkenbaar

[*]Na de eerste impressie wordt het logo al onthouden

 

 

Het logo wordt gebruikt in de brievenhoofden en online communicatie, wat tegenwoordig in full-colour en hoge resolutie kan, dus technische beperkingen zijn er ook niet.

 

Ik zie geen nadelen. Waarom doen niet alle bedrijven iets soortgelijks? En wie weet voorbeelden van bedrijven die het wel op deze, superieure, manier doen?

 

 

 

Voor degenen met een deja vu: Wat betekent het logo van dit forum?

Link naar reactie

En wie weet voorbeelden van bedrijven die het wel op deze, superieure, manier doen?

 

Het is natuurlijk handig allereerst te beseffen dat jouw superioriteit er juist in ligt dat jouw inzicht en visie op dit soort zaken vele malen hoger ligt dan de gemiddelde burger. Geef de gewone mens die te maken heeft met minder spannende producten en wensen omtrent herkenning ook een kans om aan te rommelen en niet alles meteen 100% perfect te doen zoals U

Link naar reactie

Ik denk dat je met je omschrijving al heel snel aangeeft wanneer het mis gaat.

 

Ik zou niet weten welk product je verkoopt, tenzij je exploitant van de Efteling bent.

 

Maar omdat je het nu benadrukt denk ik dat je persische tapijten verkoopt, dat van die achtergrond zou ik niet heel snel zien denk ik. Maar ik heb het logo nog niet gezien.

 

Een logo is bijna altijd iets artestieks en de ene ziet het wel en de ander niet. Tot voor gisteren wist ik niet dat die streep onder Nike voor snelheid ozu moeten staan, Arno van Mediascape wees mij hier op.

 

Ik ben zelf ook met een nieuw logo bezig, maar weet ook totaal nog niet wat/

Link naar reactie

Zoiets? http://1.bp.blogspot.com/_bp9KiLFdAu4/TT-WAJejBeI/AAAAAAAAAPs/ceC4jF1uwms/s1600/aladin.jpg Ik snap ook niet waarom niet alle bedrijven dergelijke logo's hebben ;)

 

 

Behalve dan dat logo's ook bijvoorbeeld in zwart-wit herkenbaar moeten zijn (denk aan kleding), te herkennen moeten zijn op een enorme vlag en op postzegelformaat voor bijvoorbeeld op enveloppen of kleine smartphone schermpjes. Full colour prints op relatiegeschenken zijn ook nog steeds een redelijk dure aangelegenheid. En natuurlijk veel bedrijven hebben al een logo, al jaren, uit een tijdperk waarin goedkope digitaal druk niet mogelijk was en het internet er nauwelijks toe deed. En als je een herkenbaar logo hebt, waarom zou je dat veranderen? Voorbeelden van erg geslaagde weinig kleurrijke logo's FedEx, Unilever, WWF, het rode kruis, Shell & Nederlandse overheid.

Link naar reactie

de manier welke jij beschrijft om een logo te creeren geeft naar mijn mening lelijke en veel te drukke logo's.

Ik hou juist meer van eenvoudige logo's waarbij voornamelijk met lettertype gespeeld wordt.

 

B.v. in mijn geval moet ik volgens jou dus b.v. een vibrator nemen en daarbij een vrouw die hem aan het gebruiken is... geeft een verschrikkelijk ordinair.

logo zou niet uitstralen wat ik wil uitstralen en daarbij veel te veel afleiden van de rest van de site.

 

En hoe doe je dat als je tientallen verschillende producten verkoopt?

 

een goed logo is een logo dat een bepaalde uitstraling heeft en goed herkenbaar is maar hoeft naar mijn mening zeker niet het product dat verkocht wordt te tonen.

Link naar reactie

Goede punten...

 

...Maar een tekening van een knap meisje trekt meer je aandacht en blijft langer hangen dan een geometrische vorm... Dus wil je een logo dat de aandacht trekt en blijft hangen kies je voor een afbeelding die iets voorstelt.

 

Als ik een beetje te diep graaf, meen ik me te herinneren dat in Zuid Europa in de jaren 70 en in Japan er veel verhalendere logo's waren/zijn.

Link naar reactie

Goede punten...

 

...Maar een tekening van een knap meisje trekt meer je aandacht en blijft langer hangen dan een geometrische vorm... Dus wil je een logo dat de aandacht trekt en blijft hangen kies je voor een afbeelding die iets voorstelt.

en is nu juist wat ik absoluut niet wil uitstralen. getekend of een foto... het past niet bij de uitstraling die ik wil voor mijn webshops.

 

Als ik een beetje te diep graaf, meen ik me te herinneren dat in Zuid Europa in de jaren 70 en in Japan er veel verhalendere logo's waren/zijn.

en dan is mijn vraag gelijk: dat was kennelijk in de jaren 70 zo, waarom nu dan niet meer? zou daar niet een heel goede reden voor zijn? B.V. dat gebleken is dat dat niet werkt, of niet de juiste uitstraling bied? Als het gewerkt had was dat wel aangehouden.

 

 

Link naar reactie

Hanteer het KISS principe. (keep it simple, stupid).

 

 

Amen!

 

Er zijn inderdaad wel Japanse bedrijven geweest die 'meer verhalende' logo's hadden, maar een aantal van hen zijn daar ook op terug gekomen. Zie bijvoorbeeld.

 

sony oud http://4.bp.blogspot.com/-xc7yRpyWUDU/TdELKBwbFoI/AAAAAAAAAAA/CVC4eZnmuLI/s1600/tapecorder.jpg

versus

sony nieuw http://cdn-static.cnet.co.uk/i/hubs/sony-150.jpg

 

of Canon oud http://www.canon.com/about/mark/img/origin_il001.gif

vs Canon nieuw http://www.interactiveink.com/wp-content/uploads/2011/04/canon.png

Link naar reactie

Hanteer het KISS principe. (keep it simple, stupid).

 

Dat is nou juist niet wat iets laat opvallen. Je onthoudt het breken van een tak in het bos niet, waar veel logo's op lijken. Je onthoudt een symphonie in de verte al beter, je onthoudt het nog beter als de symphonie uitgevoerd wordt door een marching band die je voorbijkomt. Nog beter als je van iedereen in die marching band een omhelzing en kus krijgt.

 

Hoe meer handvaten je je brein geeft, hoe beter hij het op kan slaan.

 

En niets zegt aaibaarheid, bijvoorbeeld, beter dan een dansende en zingende teddybeer... Daar moet je geen geometrische vorm voor nemen, toch?

Link naar reactie

Hanteer het KISS principe. (keep it simple, stupid).

 

Dat is nou juist niet wat iets laat opvallen. Je onthoudt het breken van een tak in het bos niet, waar veel logo's op lijken. Je onthoudt een symphonie in de verte al beter, je onthoudt het nog beter als de symphonie uitgevoerd wordt door een marching band die je voorbijkomt. Nog beter als je van iedereen in die marching band een omhelzing en kus krijgt.

 

Hoe meer handvaten je je brein geeft, hoe beter hij het op kan slaan.

 

En niets zegt aaibaarheid, bijvoorbeeld, beter dan een dansende en zingende teddybeer... Daar moet je geen geometrische vorm voor nemen, toch?

 

Niet helemaal waar. Even Apeldoorn bellen onthield iedereen. Dat het Centraal Beheer was onthield in eerste instantie niemand. Mensen onthouden het beeld, de herinnering aan de band. Niet de naam van de band

Link naar reactie

;D daniel ...

 

witteveen heeft al een paar genoemd. er zijn een aantal punten waar een goed logo aan moet voldoen:

- belangrijkste: herkenbaar.

- als kleur, maar ook zwart/wit.

- groot, maar ook postzegel formaat. sterker nog, ook als icoontje in een URL balk.

- een logo wordt niet enkel op papier geprint, maar bv in rvs geslepen, of in hout gebrand. je kan het soms van te voren niet bedenken waar je logo op of aan moet en dan ineens sta je voor dubbele kosten of onmogelijke uitvoeringen, als je een gecompliceerd ( is bv een te beeldend ) logo hebt.

- een logo moet het product of bedrijf ondersteunen of bevestigen. een goed logo geeft dan meerwaarde.

- origineel. grotere attentiewaarde. en meerwaarde als hierboven beschreven.

- en ja liefst een beetje 3D voor de geest ( @ annedien ) , anders is het zo plat. dan gaan mensen dr een beetje over nadenken.

 

voor mij is een logo geslaagd, als ie vanaf grote afstand of ( heel klein in een url balkje ) nog te 'lezen' is. EN blijft hangen.

 

wel ben ik met je eens, dat veel logo's nietszeggend zijn. maar houd dan bovenstaande wel in de gaten.

beter nietszeggend, dan een 'fout' logo. :P daarmee breek je juist een product of bedrijf af.

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie

Er zijn inderdaad wel Japanse bedrijven geweest die 'meer verhalende' logo's hadden, maar een aantal van hen zijn daar ook op terug gekomen. Zie bijvoorbeeld.

 

sony oud http://4.bp.blogspot.com/-xc7yRpyWUDU/TdELKBwbFoI/AAAAAAAAAAA/CVC4eZnmuLI/s1600/tapecorder.jpg

versus

sony nieuw http://cdn-static.cnet.co.uk/i/hubs/sony-150.jpg

 

of Canon oud http://www.canon.com/about/mark/img/origin_il001.gif

vs Canon nieuw http://www.interactiveink.com/wp-content/uploads/2011/04/canon.png

 

Dit ligt ook in het verschil tussen Oost en West. De bedrijven uit Azie die wereldwijd zijn gaan opereren zijn meer naar een simpele en herkenbare uiting van de naam gegaan in plaats van een beeldmerk. Nu merken westerse bedrijven juist een beetje het tegenovergestelde, als ze ook in Azie af gaan zetten neigen ze ineens meer naar beeldmerken.

 

Blijkt namelijk uit onderzoek dat de consumenten in Azie net wat anders zaken herkennen/onthouden dan die in het westen. Dit komt dan weer doordat de westerse landen gewend zijn om met 26 (give or take) letters alle woorden uit te beelden en landen als China en Japan duizenden 'letters' (beeldmerkjes) gebruiken in hun geschrift. Hierdoor schijnt het dat bij Japanners of Chinezen een beeldmerkje van een bedrijf veel beter blijft hangen (zijn al gewend dat een bepaald woord of idee in een eigen beeldmerk wordt uitgedrukt) maar bij een Nederlander/Amerikaan etc. de hersens makkelijker een woord oppikken/onthouden.

Link naar reactie

en deel 2. Hoeveel % weet je hier

 

Meer dan die andere. Maar dat komt omdat je ze vaker tegenkomt, vaak jarenlang, en ze altijd aan de naam zijn gekoppeld. Kleine bedrijven kunnen niet net zo veel impressies generen als McDonalds. Dus deze test zou alleen wat zeggen als je onbekende bedrijven had genomen.

 

Een andere testopstelling: zet een onbekend logo naast een van de afbeeldingen van de modellen en volg de oogbewegingen van de proefpersonen. Mensen hebben meer aandacht voor het model.

 

Volgende testopstelling: hang een kamer vol met logo's, vraag welke logo's mensen onthouden hebben. Varieer een logo door het logo een witte uitsparing te laten zijn in de foto van een model, vraag wederom. Ik voorspel dat mensen de logo's rondom het model beter onthouden.

 

Link naar reactie

Hanteer het KISS principe. (keep it simple, stupid).

 

Hoe meer handvaten je je brein geeft, hoe beter hij het op kan slaan.

 

En niets zegt aaibaarheid, bijvoorbeeld, beter dan een dansende en zingende teddybeer... Daar moet je geen geometrische vorm voor nemen, toch?

 

Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar mijn jarenlange ervaring leert toch dat eenvoudige* logo's veel pakkender en effectiever zijn dan complexe logo's met veel 'handvaten'. Je zou als je een per sé beer wilt hebben bijvoorbeeld een mooi silhouette kunnen nemen van een beer of een andere herkenbare vorm. Versimpel het zonder onduidelijk te worden.

 

Een logo dat bij Frans ertussen zit slaat de spijker op zijn kop; het Amazon logo. Ze hadden kunnen gaan voor een logo met daarin boeken, games, cd's, speelgoed, lp's en alle landen erin kunnen verwerken waar ze opereren om zo lekker veel handvaten te creëren

 

Ze hebben echter een logo waarbij de pijl van de A naar de Z wijst (ze hebben alles van A tot Z) en waarbij de pijl ook een glimlach symboliseert. Veel bereiken met weinig, dat is de enige echte kracht achter een logo.

 

* eenvoudig zijn en lijken zijn uiteraard 2 verschillende dingen.

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie

Zoiets? http://1.bp.blogspot.com/_bp9KiLFdAu4/TT-WAJejBeI/AAAAAAAAAPs/ceC4jF1uwms/s1600/aladin.jpg Ik snap ook niet waarom niet alle bedrijven dergelijke logo's hebben ;)

 

Inderdaad ;) Maar dan wel wat mooier getekend en wat minder druk.

 

Behalve dan dat logo's ook bijvoorbeeld in zwart-wit herkenbaar moeten zijn (denk aan kleding), te herkennen moeten zijn op een enorme vlag en op postzegelformaat voor bijvoorbeeld op enveloppen of kleine smartphone schermpjes. Full colour prints op relatiegeschenken zijn ook nog steeds een redelijk dure aangelegenheid.

 

Het hoeft alleen op briefpapier en online. Die voorwaarden zitten er voor mij dus niet aan vast?

 

Net zo als die voorwaarden van WillemChina, enige criteria zijn eigenlijk herkenbaarheid en opvallendheid.

Link naar reactie

Logo's opzich kunnen mij niet erg boeien, dat sommige mensen er zo erg mee bezig zijn voordat ze een bedrijf hebben gestart ook niet. Een logo krijgt pas na een lange tijd, door goede marketing/sterke producten een betekenis. En dan is iets simpels en wat snel te herkennen is het beste.

 

Indien je slechts één product gaat verkopen is een goede naam van meer belang denk ik.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.