• 0

BTW eind afrekening

Ik zit met een vraag. Ik heb nog een oude VOF staan die blijkbaar nog actief blijkt te zijn (lang verhaal zie een andere post van me recent) topic.

 

Wij hebben onlangs van de belastingdienst een nieuw BTW nummer gekregen, want we hebben nog BTW terug te vorderen van het afgelopen jaar (ook dat is een lang verhaal). Nu zit ik met een keuze:

 

- Moet ik de VOF uitschrijven en dan gewoon wachten op een eindafrekening / zelf een eindafrekening BTW indienen?

- Of moet ik wachten op kwartaal 4 en dan middels de 4e kwartaal aangifte alles indienen van het afgelopen jaar. ?

 

Nu is er natuurlijk ook nog een optie dat ik vette pech heb. En gewoon die BTW niet meer kan terugvorderen. Wat is is het handigste om te doen?

 

Ik wil namelijk zsm die VOF sluiten, maar ik heb nog wel enkele duizenden euro's (echt waar) aan BTW terug te vorderen. Dus ik wil wel de juiste keuze maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerlijk gezegd snap ik er weinig van. Welke btw en welke periode? Welke btw-plichtige? Zijn er geen ambtshalve aanslagen opgelegd voor de btw?

 

Btw is een aangiftebelasting, dus wachten op een (eind)afrekening is er niet bij. Dat zul je zelf in de aangifte moeten doen en wel (in beginsel) in de aangifte over het tijdvak waarop het betrekking heeft. Praktisch bezien betekent dit (tijdig) om aangiftebiljetten verzoeken en alle biljetten invullen die je krijgt. Ben je iets vergeten, dan kun je dat in de volgende aangifte opnemen als het gaat om een saldo van minder dan 1000, anders moet je zsm het voorgeschreven suppletieformulier invullen.

 

In het geval van vette pech toch gewoon proberen - nee heb je, ja kun je ook bij de fiscus krijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zijn er meer soorten BTW dan?

 

Wij hebben in 2012 nog geen 1 x btw aangifte gedaan. Waarom? Omdat we niet wisten dat we nog een actieve VOF hadden. Dat is een fout van de accountant van ons geweest. Nu blijkt dat bijvoorbeeld huur van ons kantoor het hele jaar heeft doorgelopen op de VOF en niet op de BV zoals we hadden gedacht. De BV is afgesloten dus we hebben nog BTW wat we moeten terug vragen.

 

Maar er zit dus ook bijvoorbeeld huur bij uit januari, februari, etc etc. Dat kwartaal is al voorbij. Kan ik die BTW op een of andere manier nog terug vorderen? Moet ik dat doen met een suppletie OF moet ik de VOF uitschrijven en dan het middels de eindafrekening doen.

Link naar reactie
  • 0

Als jullie het hele jaar hebben gehandeld alsof er een BV was, dan hebben jullie toch ook btw-aangifte gedaan namens die BV? Of facturen verstuurd en ontvangen op naam van de BV? Ik zou dan eerder in overleg met de Belastingdienst treden om tot een oplossing te komen, dan een en ander via een aangifte of suppletie proberen te corrigeren.

 

Maar nogmaals, wat mij betreft zitten er nog heel veel onduidelijkheden in het verhaal. Wellicht is het een idee om er eens een (andere) adviseur naar te laten kijken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.