• 0

Financiering starten bedrijf

Hallo allemaal,

 

Ik ben al heel lang aan het denken aan een eigen bedrijf.

Nu ben ik pas werkeloos geworden, en nu is de gedachte natuurlijk nog sterker.

 

Het moet een zeewater aquarium winkel worden en dan met name een winkel voor de bewoners hiervan.

Daarnaast wil ik op redelijk grote schaal Koralen gaan kweken.

 

Een kleine inleiding.

 

Wereldwijd worden de koraalriffen vernield door de mens, of indirect door de mens. (globalwarming bijvoorbeeld).

Ik als aquariaan ben hier ook deels schuldig aan. De vissen die ik heb zijn wildvang, en zijn dus van het koraalrif gehaald en zo in mijn aquarium terecht gekomen. Mijn koralen zijn echter kweek van eigen bodem (opgehaald bij mede-aquarianen)

Toch worden er in Nederland nog heel veel wildvang koralen te koop aangeboden, en mede hierdoor worden de koraalriffen ter wereld aangetast.

Nu zijn koralen goed te kweken, maar dit is een langzaam proces. Daarnaast kost het toevoegen van warmte en licht energie,

en zijn er andere additionele kosten die gemaakt moeten worden. Daarnaast moeten de koralen huisvesting hebben, wat allemaal ook geld kost. Ook is er het probleem dat je 4 tot 6 maanden verder bent, eer deze koralen omzet kunnen genereren.

 

Concreet wil ik dus in mijn woonplaats beginnen met een Tropisch zeewater dieren winkel, waar ik ook koralen in ga kweken voor de verkoop (vooral in Nederland, incl webshop)

 

Nu is hier geld voor nodig, en ik wilde hier op dit mooie forum eens (mod edit verzoek gericht op geïnteresseerde investeerders verwijderd, zie de huisregels), of dat men mij zou kunnen adviseren wat de beste manier is om aan financiering te komen, en bij wie.

 

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt je winkelruimte niet te duur en te kleinschalig om koraal te groeien? Kun je het niet makkelijker in je achtertuin of garage doen? Daar kun je, met stro en piepschuim bijvoorbeeld, de ruimte ook goedkoper warm houden dan in een winkel, en een constanter klimaat creeeren.

 

Dan houd je ook meer ruimte over in je winkel voor de vissen die je verkoopt. En kun je nu al beginnen met groeien zonder hoge kosten.

 

 

Edit: wat anderen zeiden...

Link naar reactie
  • 0

Het idee om jouw plan te combineren met een fysieke winkel moet je laten varen, dat wordt een schip van bijleg.

 

Zoals anderen ook al aangaven is een pand op een industrieterrein beter maar ik blijf met de vraag zitten of er zo-ie-zo wel een markt is voor koralen.

 

Voor dierentuinen en zee aquariums zijn er al leveranciers in eigen kring die zich bezig houden met de kweek van koralen en wat ik begrepen heb is het een secuur werkje en duurt het jaren voordat het koraal qua vorm en grootte verkoopbaar is.

 

Hoe wil je de eerste jaren doorkomen ?

 

Welke garanties ga jij de afnemers geven dat er geen ziektes via het koraal worden overgebracht in hun aquaria ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Het idee om jouw plan te combineren met een fysieke winkel moet je laten varen, dat wordt een schip van bijleg.

 

Zoals anderen ook al aangaven is een pand op een industrieterrein beter maar ik blijf met de vraag zitten of er zo-ie-zo wel een markt is voor koralen.

 

Voor dierentuinen en zee aquariums zijn er al leveranciers in eigen kring die zich bezig houden met de kweek van koralen en wat ik begrepen heb is het een secuur werkje en duurt het jaren voordat het koraal qua vorm en grootte verkoopbaar is.

 

Hoe wil je de eerste jaren doorkomen ?

 

Welke garanties ga jij de afnemers geven dat er geen ziektes via het koraal worden overgebracht in hun aquaria ?

 

Het is zeker een secuur werkje, in die zin dat je de waterwaardes constant moet houden.

alle dierentuinen en zeeaquaria in Nederland bij elkaar hebben nog niet zoveel koralen als particulieren.

De meeste openbare zeeaquaria hebben ook nep koraal.

 

Koralen zijn ziek, of gezond, er kunnen wel parasieten op groeien, maar die zijn waarneembaar als je weet waar op te letten.

Als ze ziek zijn worden ze bleek en gaan ze dood, als ze dat niet doen zijn ze gezond...

 

Het is zeker een goed idee om het op een industrieterrein te gaan doen, dat was ook de bedoeling trouwens.

 

Er is een ondernemersplan, deze is bijna klaar, er zijn wel nog een hoop variabelen omdat het er anders uitziet met koralenkweek+detailhandel dan met alleen detailhandel.

 

Zelf heb ik geen eigen financiering.

 

Adviezen zijn meer dan welkom, was hier niet direct op zoek naar financiering, meer naar advies over wie de financiering eventueel zou kunnen verzorgen (instantie).

 

Deze reactie lijkt een beetje steno maar het is ook al laat, net terug van het werk, maar wilde toch het onderwerp in leven houden.

Link naar reactie
  • 0

 

Zelf heb ik geen eigen financiering.

 

 

 

Dag ro blut,

 

Zonder eigen inbreng zal je, zeker in de huidige economie, geen kans maken op een financiering. Gebruik de zoekfunctie hier eens om te zien hoe veel moeite ondernemers hebben om een financiering te krijgen. Zelfs met eigen vermogen is het al lastig...

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dag Roblut.

 

Zoals eerder aangegeven is het zonder eigen middelen niet mogenlijk om financiering te vinden.

Wellicht dat er een waarde schuilt in je huidige hobby / Aquarium en dat dit in een openingsbalans zichtbaar wordt ?

 

Zo ja dan kun je misschien, met een zeer goed uitgewerkt ondernemersplan, terecht bij een van de crowdfunding organisaties ?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je niet op kleine schaal op zolder ?

 

Zoldervloeren zijn niet vaak geschikt om zoveel gewicht te dragen.

Maar ja hier heb ik wel al aan gedacht, en zonder financiering zal dat wel moeten denk ik. Zei het dan wel benedenvloers :D

 

Crowdfunding is mischien ook wel wat, ik zal me hier eens in verdiepen.

Ik denk dat het moeilijk is mijn huidig aquarium te vertalen in waarde?

Zelf heb ik het idee dat de kennis die ik heb om koralen te laten groeien en propageren de waarde is... Maar ik ben dan ook wel een beetje een romanticus (koraalriffen redden etc)

 

Ik heb ook eens poolshoogte genomen wat betreft subsiediering, en ik kreeg deze tekst als antwoord:

 

'Uw project sluit waarschijnlijk ook aan bij de regeling 'Innovatie in de visketen", omdat het een innovatie op visserijgebied betreft.

Via deze regeling kunt u de kosten voor uw project vergoed krijgen, voor een percentage van 60%.

Wel is het dan belangrijk dat de nadruk dan voornamelijk ligt op het testen en onderzoeken van het teeltsysteem. Bovendien moet u de resultaten door een wetenschappelijk onderzoeksinstituut laten uitwerken en onderbouwen.

Uit uw vraag kan ik onvoldoende opmaken of bovenstaande aansluit bij uw plannen.

Ook kan ik niet opmaken of u de aanvraag namens een bedrijf doet dat op visserij/visteelt is gericht, of als particulier?

Alleen bedrijven mogen subsidie aanvragen.'

 

Het testen en onderzoeken van het systeem en het laten uitwerken en onderbouwen schrok mij een beetje af. Is dat mischien onjuist?

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je niet op kleine schaal op zolder ?

 

Zoldervloeren zijn niet vaak geschikt om zoveel gewicht te dragen.

Maar ja hier heb ik wel al aan gedacht, en zonder financiering zal dat wel moeten denk ik. Zei het dan wel benedenvloers :D

 

 

Kan hieruit opmaken dat de vloer van hout is?

Ik heb begrepen dat koraal kweken in lage bakken gebeurt dus het gewicht zal geen problemen geven.

nurseryd8_415_625_100.thumb.jpg.bf2e1f8d3bcdd5d7b85d3fceae8d5f87.jpg

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Het testen en onderzoeken van het systeem en het laten uitwerken en onderbouwen schrok mij een beetje af. Is dat mischien onjuist?

 

Daar moeten de subsidie wellicht aan besteed worden. Als jij dat onderzoek niet nodig hebt, hoef je die subsidie ook niet aan te vragen, lijkt me.

 

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: levert het geld op. Je mede-aquarianen uit die link in mijn eerste bericht hebben daar hun twijfels over. Zij denken dat de opbrengst van de verkoop net het onderhoud van het systeem zal kunnen financieren, zodat je onder de streep weinig overhoudt.

 

...Water is natuurlijk zwaar, misschien dat een bouwkundige je kan adviseren over H-balken. En tanks kun je misschien zelf in elkaar lassen/lijmen van spullen die je koopt op (online) veilingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf zou trouwens de bakken in stellingen zetten, zodat als je stelling 5 niveau's heeft, je ook 5 keer minder vloeroppervlakte nodig hebt. Dit scheelt je in huur en, net zo belangrijk, stookkosten en isolatiemateriaal.

 

Reken maar uit hoeveel isolatiemateriaal je nodig hebt, en wat de warmteverliezen zijn, voor een ruimte van 5m*5m*2.5m versus 25m*5m*2.5m, en het verschil in huur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.