• 0

Vormfout herstellen in uitgereikte factuur. Hoe?

Alhoewel ik op dit forum al diverse antwoorden op soortgelijke vragen heb gelezen, wil ik mijn probleem (en idee voor een oplossing) toch graag aan jullie voorleggen.

 

Ik heb gedurende het jaar als ZZP-er werkzaamheden verricht die ik per maand factureer. Nu heb ik helaas de fout gemaakt om geen omschrijving van mijn werkzaamheden op de factuur te vermelden. Dit is geen probleem gebleken voor mijn opdrachtgever; die heeft alles keurig voldaan. Echter, nu voldoen mijn facturen niet aan de vormvereisten van de Belastingdienst. Ik wil dit dus corrigeren. Tegelijk wil ik voorkomen dat mijn opdrachtgever al te veel hinder van ondervindt van mijn correcties.

 

Aangezien alle bedragen op de facturen correct zijn, vraag ik me af of het is toegestaan om een verbeterde factuur uit te reiken met de oorspronkelijke datum erop en als factuurnummer bv. 2012C04-02 met de volgende tekst erop:

 

Correctie-factuur behorende bij ons factuurnr. 2012C04-01

Vanwege een administratieve fout is op de oorspronkelijk uitgereikte

factuur de omschrijving van de werkzaamheden weggevallen.

Onze welgemeende excuses voor deze fout.

Let op: dit bedrag is reeds door u voldaan.

 

Mijn facturen heb ik tot nu toe als volgt genummerd: 2012C03-01, 2012C04-01 etc.

Plan is om de nieuwe facturen bij de oude te bewaren en geen wijzigingen in mijn boekhouding aan te brengen (dus niet crediteren oid.).

Vraag: mag ik de facturen zo corrigeren?

 

Erg benieuwd naar jullie input.

 

Rob

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als het een opdrachtgever is met een boekhouding zijn de mensen daar doorgaans wel bereid om aangepaste facturen toe te voegen aan hun boekhouding, juist omdat ze de reden snappen. Ik zou het begeleidende briefje wat minder formeel maken. Zeg gewoon wat het is: "omdat de Belastingdienst een omschrijving van werkzaamheden verlangt op de factuur, verzoek ik..."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, nu je dat zo zegt... ik heb ook wel eens facturen voor 'diverse werkzaamheden', bijv als het een paar kleine aanpassingen op een website betreft die samen goed zijn voor 2 uur werk of iets dergelijks. Als de klant daarvan een specificatie wil is dat natuurlijk geen probleem, maar die weet in zo'n geval precies waar het om gaat.

 

Ik denk dat het er vooral om gaat dat er -iets- beschreven staat dat gedaan of geleverd is... als dat nou '1 uur programmeerwerk' of 'kruidenierswaren' heet zal toch geen probleem zijn?

Link naar reactie
  • 0

Heeft de belastingdienst aanmerkingen gemaakt op je facturen, of is het je eigen initiatief om het te herstellen? En waarom zou de belastingdienst de aard van de werkzaamheden op de factuur willen zien? Ik vraag dat omdat ik zelf ook nooit veel detail geef over de werkzaamheden op mijn facturen. De klant weet wat ik doe, en betaalt daarvoor.

 

Op eigen initiatief. De Belastingdienst stelt op de website (verplichte gegevens factuur) dat de factuur "een omschrijving van de goederen of diensten die u hebt geleverd" moet bevatten.

Op de mijne staat "April 120 uur" :-(

 

modedit: webadres ingedikt waardoor alles weer binnen de kaders te lezen is.

Link naar reactie
  • 1

Als je het wilt oplossen op de manier zoals je voorstelt, is het verstandig goedkeuring te vragen aan de inspecteur van je regiokantoor.

 

Nou heb je een ambtenaar wakker gemaakt.

 

In geval van twijfel is er vast wel een regel van toepassing. In geval van regel is er altijd wel een boete van toepassing. In geval van boete is er doorgaans wel een uitzondering van toepassing. Vraag dus om een VBVBtje, een Voor Beroep Vatbare Beslissing.

 

En we hadden nog wel zo gezegd: "Niet storen tijdens het inspecteren."

 

Stuur gewoon volgende keer een factuur met iets meer omschrijving. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Om aan de wettelijke factuureisen te voldoen, zul je in ieder geval een nieuwe factuur moeten uitreiken en de oude intrekken.

 

Wat een belachelijk antwoord, met alle respect.

Zo wordt TS (en misschien anderen ook) op een verkeerd spoor gezet en jagen jullie het MKB op kosten.

 

Hoe kom je erbij? Is de omschrijving "April 120 uur" in de ogen van de inspecteur niet juist? En wat vindt de rechter daar van? Want het is wel wat voor diegene die misschien jaren dit soort omschrijvingen gebruikt ineens (op basis van een post op HL van het Webcareteam) alle facturen uit het verleden in te trekken en nieuwe uit te reiken.

 

Ik zou denken dat de overheid dit soort voorbarige uitspaken niet moet doen op een forum, zeker gezien de hele wereld dit kan lezen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

<...>

 

 

Overigens wel goed dat webcare ook buiten kantooruren actief is.

 

Wat zijn de Wettelijke Factuureisen volgens de Belastingdienst?

 

U vermeldt op uw facturen altijd minimaal de volgende basisgegevens:

 

uw naam, adres en btw-nummer

uw KvK-nummer (als u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel)

een uniek volgnummer

de datum waarop de factuur gemaakt is

de naam en het adres van uw afnemer

de datum waarop, of het tijdvak waarin de goederen of diensten zijn geleverd

het aantal geleverde goederen of diensten

een omschrijving van de goederen of diensten die u hebt geleverd

het btw-tarief dat u in rekening brengt

het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw

het btw-bedrag

 

Voor een zzp-er die uren levert, zou wellicht een korte omschrijving van het project, de opdracht of de afdeling waaraan je (tijdelijk) bent toegevoegd wenselijk zijn. Opdrachtgevers waar ik mee werk hebben vaak een projectnummer. Dat is voor intern gebruik, maar het stelt de belastingdienst desgewenst in staat om de uren terug te vinden.

 

Let ook op bijzondere situaties.

 

U levert op basis van een doorlopende overeenkomst

 

Levert u goederen of diensten op basis van een doorlopende overeenkomst, bijvoorbeeld abonnementen? Dan kunt u op de factuur, in plaats van de datum van de levering, het tijdvak vermelden waarover u factureert. Deze periode mag niet langer zijn dan een jaar. U verstuurt de factuur uiterlijk 14 dagen na afloop van die periode.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Om aan de wettelijke factuureisen te voldoen, zul je in ieder geval een nieuwe factuur moeten uitreiken en de oude intrekken. Als je het wilt oplossen op de manier zoals je voorstelt, is het verstandig goedkeuring te vragen aan de inspecteur van je regiokantoor.

 

Als zzp'er lever je diensten aan een klant. Ik maak software. En het is niet aan mij om derden in detail in te lichten wat voor software ik precies maak voor een klant. Dat willen ze meestal nog wel even onder de pet houden. Dus zet ik op mijn factuur "120 uur september".

Link naar reactie
  • 0

En waarom zou de belastingdienst de aard van de werkzaamheden op de factuur willen zien? Ik vraag dat omdat ik zelf ook nooit veel detail geef over de werkzaamheden op mijn facturen. De klant weet wat ik doe, en betaalt daarvoor.

Heeft het niet te maken met de eis van de belastingdienst dat de aard van je werkzaamheden overeen dienen te komen met de omschrijving van de werkzaamheden op je VAR.

Of wordt dat op een andere manier gecontroleerd?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.